Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Epävakaalla on hyvin paljon samaa kuin narsistilla. Epävakaat kieltäytyvät hoidosta vähän samaan tapaan kuin narsistit.
Narsisti ei kykene elämään vastuullisen aikuisen ihmisen elämää eikä häntä sellainen edes kiinnostele oikeasti. Valehtelee koko ajan toki kumppanilleen muuta.
Narsisti tai epävakaa haluaa elää mielihyväperiaatteensa mukaan nautinnosta nautintoon. Kotona vessan/ikkunoiden pesu tai vaikkapa talon korjaaminen sekä huolto yhdessä kumppanin kanssa ei kuulu hänen elämäntyyliinsä. Vastuu perheestä tai parisuhteesta on tällaiselle ihmiselle sellaista jolle hän ei osaa tehdä mitään. Hän odottaa että muut kantavat vastuun. Yleensä hän pitää myös salasuhteita koska mielessään uhoaa että hänellä on siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävintä narsistissa on se aivan käsittämätön itsekkyys ja kiittämättömyys. Kaiken mitä saa hän kyllä ottaa häikäilemättä vastaan ja vielä pyytää lisää. Itse ei anna juuri mitään. Valheellista maireutta, valheita ja tyhjiä lupauksia. Mutta annas olla, kun sinä vaikka hetkeksi lopetat antamasta niin hän raivostuu. Ei yhtään ajattele kokonaisuutta mitä on saanut ja mitä hänen hyväksi tehty jo monta vuotta. Vaikka olisit antanut itsestäsi kaiken ei hän sitä arvosta ei ole kiitollinen mistään vaan raivostuu jos ei saa koko ajan lisää. Täysin kohtuuton ja kiittämätön verenimijä vampyyri. Oksettaa tuollainen sairas itsekkyys!
Kyllä narsisti antaa alun kosimisvaiheessa, mutta muistaa myöhemmin mainita siitä. Esimerkiksi narsisti saattaa tarjota matkan maksamista kaverilleen. Kehuskelee asialla muille että maksoin sen matkankin, ja sanoo että täysin kiittämätön vaikka maksoin sen matkan. Toisaalta jos ei ota "lahjusta" vastaan saattaa narsisti valehdella muille että kaveri on ottanut lahjuksen vastaan vaikka näin ei olisi. Se valehtelu kun on tosi häikäilemätöntä.
Kaikki minkä narsisti toiselle antaa on narsistin silmissä velka, joka toisen olisi vain osattava maksaa pois tavalla tai toisella. Narsisti ei tästä velasta tule muistuttamaan, koska näin hän saa syyn panetella "velallista" tämän selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sarkasmia, mutta tuli mieleen, että narsistin uhrin paras ystävä on rauhoittava lääke. Otan tarvittaessa ja yleensä silloin, kun pää on räjähtämässä narsistin inhottavuudesta. Lääkkeen avulla pystyn myös turruttamaan omat reaktioni, että pysynkin täysin tyynenä ja se jos mikä ärsyttää narsistia. Joskus lääkepäissäni nauraa hihittelen ja nautin tunteesta, kun olen aivan turta ja pysyn täysin välinpitämättömänä vaikka narsisti yrittää saada tolaltaan. Huvinsa ne on pienetkin narsistin uhrillakin.
Olen pari kertaa saanut kokeilla rauhoittavia ja kokemus oli ihana. Ja tiedän myös, että toimivat tosi hyvin. Ihan mielenkiinnosta, miten olet saanut reseptin niihin? Itse en jotenkin keksi mikä olisi sellainen syy että lääkäri kirjoittaisi minulle niitä?
Narsistilla ei ole keskustelutyyliä , on vain komentoääni.
Vierailija kirjoitti:
Millainen on narsistin ja epävakaan persoonallisuushäiriöisen suhde? Onko tietoa tai kokemusta?
Sam Vaknin on tehnyt aiheesta paljon videoita.
Vierailija kirjoitti:
Epävakaalla on hyvin paljon samaa kuin narsistilla. Epävakaat kieltäytyvät hoidosta vähän samaan tapaan kuin narsistit.
Päinvastoin. Epävakailla on paljon masennusta ja ahdistusta ja he hakevat apua. Toimintakyky ja vireystila vaihtelee.
Narsisti ei hakeudu hoitoon eikä toimintakykyä haittaa mikään.
Vierailija kirjoitti:
Nämä teidän kirjoitukset tyhjästä syntyneistä arjen perusasioihin liittyvistä huutoraivoista on niin tuttuja. Mun narsisti ex-mies , jonka kanssa tein kaksi lastakin osasi tämän. Joka kerta olin ihan ymmälläni ja mietin, että miten tästäkin asiasta pystyi saamaan huutoraivon ?! Ja joka kerta sitä sitten myös mietti, että ehkä mä vaan olen niin tyhmä että en osannut toimia oikein ja huutoraivo oli ansaittu, koska mies vielä aina muisti perustella että nämä huutoraivot on mun syytä, koska olen niin tyhmä ja yksinkertainen.
Kerran olimme lähdössä viikonlopuksi mökille ja oli talvi. Mies oli mennyt lasten kanssa autoon jo odottamaan ja minä tulin kassien kanssa perässä muutaman minuutin päästä. Oli juuri satanut ohut kerros lunta meidän ulko-oven rapuille ja ajattelin että pikaisesti luudalla lakasen lumen pois niin koti jää asutumman näköiseksi eikä houkuttele murtovarkaita. Mies ja lapset siis istuivat odottamassa lämpimässä autossa. No, mutta meni lumen lakaisuun valehtelematta enintään kolme minuuttia ja menin autoon.
Mies sai hillittömän huutoraivon. Huusi valehtelematta kurkku suorana, että miksi hitossa jotain rappuja lakaisit kun me täällä joudutaan lasten kanssa odottamaan?!?!?! Siis lämpimässä autossa. Yritin sanoa, että siihen meni pari minuuttia ja nyt talo on asutumman näköinen. Ja että mieskin olisi siinä minua odottaessa voinut lakaista raput. Huuto jatkui ja mies huusi, että MINUN takia hän ja lapset joutuivat odottamaan lähtöä kun minä se vaan keksin alkaa lakaisemaan vaikka ollaan mökille lähdössä!
Eikö tämäkin ollut ihan hullu reaktio mieheltä? Mulla on kaikki käsitys siitä mikä on normaalia parisuhteessa kadonnut kokonaan.
Kuulostaa tutulta ja tuollaista se on. Arvaamatonta, hullua ja äärimmäisen ahdistavaa. Narsisti loukkaantuu ja hyökkää. Tiedän hyvin mistä kirjoitat. Sitä ei ehkä täysin tajua jos ei ole itse kokenut sitä hulluutta ja millaisista asioista raivoaminen voi alkaa.
Se käsitys normaalista parisuhteesta palautuu kyllä pikkuhiljaa, kun narsistista pääsee eroon (tai on tekemisissä niin vähän kuin mahdollista) ja voi olla tekemisissä muiden ihmisten kanssa normaalisti ja näkee ajallisesti vähän kauempaa niitä omia aiempia kokemuksia.
Tuli mieleen näistä kirjoituksista yksi mieleenpainuneista kokemuksista vuosien takaa. Olimme lähteneet n. 40 kilometrin päähän isompaan naapurikaupunkiin tarkoituksena mennä ravintolaan syömään. Aloimme lähestyä kaupunkialuetta ja exä pyysi antamaan ajo-ohjeita, miten kyseiseen ravintolaan mennään, vaikka oli itse pyörinyt kaupungissa autolla huomattavasti enemmän kuin minä.
Noudatin pyyntöä kyseenalaistamatta sitä mitenkään ja aloin kertoa, miten seuraavassa isossa risteyksessä pitäisi toimia ja mihin suuntaan pitäisi ajaa sen jälkeen. Exä sai aivan hillittömän raivokohtauksen, alkoi huutaa ja karjua, että "antaa olla sitten, unohdetaan koko juttu kun et kerran suostu antamaan ajo-ohjeita ja lähdetään takaisin kotiin!" Yritin sopertaa, että juurihan tässä kerron niitä ajo-ohjeita, mutta exä vain raivosi ja syytteli, etten muka suostunut antamaan ajo-ohjeita, ja kääntyi heti tilaisuuden tullen takaisin kotiin päin.
Kotimatkan minä itkin ja exä haukkui ja ilkkui, että "oliko kiva ravintolareissu, siitäs sait kun et suostunut antamaan ajo-ohjeita, olisiko kannattanut vain neuvoa, miten sinne ajetaan".
Tässä vaiheessa suhdetta oli takana jo niin pitkä pätkä ja olin niin pahasti kiedottuna narsistin verkkoon, etten ymmärtänyt juosta karkuun. Eron aika koitti vasta vuosia myöhemmin, lukemattomien traumatisoivien tapahtumien jälkeen, enkä olisi päässyt sittenkään pois ilman läheisten konkreettista apua.
Vierailija kirjoitti:
Epävakaa, narsistinen tai maanisdepressiviisiä käytösmalleja omaava mies ei ole turvallisen vanhemman malli lapsille. Tällaiset miehet manipuloivat jopa lapsiaan omien sairaiden ajatusmalliensa tukijoiksi.
Sori korjaus, mutta maanis-depressiivisyys eli bipolaariohäiriö on sairaus jota voi hoitaa lääkityksellä. Mania-vaiheessa käytös voi olla narsistista, mutta vaihe menee ohi.
Narsismi ei parane ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epävakaa, narsistinen tai maanisdepressiviisiä käytösmalleja omaava mies ei ole turvallisen vanhemman malli lapsille. Tällaiset miehet manipuloivat jopa lapsiaan omien sairaiden ajatusmalliensa tukijoiksi.
Sori korjaus, mutta maanis-depressiivisyys eli bipolaariohäiriö on sairaus jota voi hoitaa lääkityksellä. Mania-vaiheessa käytös voi olla narsistista, mutta vaihe menee ohi.
Narsismi ei parane ikinä.
Eli bipolaarinen joka ei halua lääkitystä on Mania-vaiheessa narsistinen? Tämä selittää paljon. Ytimessä kai tuollaisella oma vakaa tahtotila hoidon hakemiseen. Ei kai nyt kukaan tuollaisesta kärsivä ihminen ehdoin tahdoin halua pitäytyä hoidon ulkopuolella. Tunnetila voi tuollaisella sanoa toisin mutta tahtotila kuten niin monessa muussakin asiassa normaalin ihmisen elämässä on avain tasapainoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pakko, syystä tai toisesta, saada narsistin lapasesta lähtenyt riitely rauhoittumaan, mitä teette??
Jos on siis pakko saada hiljaisuus tai muutoin rauha. (oma tärkeä uni, juhlat, koe, pelko tms ) Miten te saatte narsistin rauhoittumaan?Meillä riita lähtee aina ihan pienestä, mut hän ryhtyy draamakuningattareksi (mies) ja sen jälkeen kaikki on hänen mukaansa ihan p...aa.
Itse läksin vaan pois asunnosta. Onneksi oli paikka, jossa pystyi myös yöpymään.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pakko, syystä tai toisesta, saada narsistin lapasesta lähtenyt riitely rauhoittumaan, mitä teette??
Jos on siis pakko saada hiljaisuus tai muutoin rauha. (oma tärkeä uni, juhlat, koe, pelko tms ) Miten te saatte narsistin rauhoittumaan?Meillä riita lähtee aina ihan pienestä, mut hän ryhtyy draamakuningattareksi (mies) ja sen jälkeen kaikki on hänen mukaansa ihan p...aa.
Mitä tärkeämpi juttu sinulla on meneillään, sitä varmemmin se yrittää häiritä.
Se voi olla näennäisesti täysin välinpitämätön, mutta jos olet lörpötellyt aikatauluistasi tai hän on jotenkin stalkannut, aivan varmasti hän yrittää häiritä juuri silloin kun sinulle ei sovi. Ja saa kaiken näyttää vahingolta.
Älkää antako niille mitään tarttumapintaa mihinkään, tärkeitä asioita ei kannata eikä saa jakaa niiden kanssa. Turvatkaa selustanne, suojelkaa läheisiänne. Narsisti tekee kaikkensa että voi sotkea mahdollisimman paljon ja pahasti.
Onko sama kokemus, että narsistit ovat tosi pihejä? Rahaa saattaa olla vaikka kuinka paljon, mutta läheisille esim omille lapsille tai lapsenlapsille ei haluta antaa mitään. Eikä siinä mitään, mutta kun sitä omaisuutta kyllä mainostetaan ja lupaillaan ennakkoperintöjä
sun muita, ihan pieniäkin juttuja, eikä niitäkään todellisuudessa anneta koskaan.
Lapsenlapsi toivoo esim jotain tiettyä juttua syntymäpäivälahjaksi, vaikkapa polkupyörää, kukaan ei edes odota isovanhempien ostavan sitä, koska eivät ikinä anna mitään toiveiden mukaista. No nyt isovanhemmat sitten hankkivatkin pyörän kysymättä mitään tarkempia toiveita, käytettynä ja pojalle tytön pyörän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla näennäisesti täysin välinpitämätön, mutta jos olet lörpötellyt aikatauluistasi tai hän on jotenkin stalkannut, aivan varmasti hän yrittää häiritä juuri silloin kun sinulle ei sovi. Ja saa kaiken näyttää vahingolta.
Älkää antako niille mitään tarttumapintaa mihinkään, tärkeitä asioita ei kannata eikä saa jakaa niiden kanssa. Turvatkaa selustanne, suojelkaa läheisiänne. Narsisti tekee kaikkensa että voi sotkea mahdollisimman paljon ja pahasti.
Vitsit miten tää on niiiiiiin totta ja niin nähty! Mulla on vedetty pääsykokeita, tenttejä ja näyttöjä aivan penkin alle tämän takia. Ihan siis jo siitä lähtien, että jos on sovittu että tarvitsen avustajan johonkin näyttökokeeseen, narsisti järjestää riidan ennen sitä eikä tulekaan yhtäkkiä paikalle ja joudun selittämään, soveltamaan jne. Tai pari pv ennen tenttiä aloittaa hysteerisen sekoilun, raivoamisen, muuttosuunnitelmat, remontin ja raivon, kun en osallistukaan vaan istun nenä kiinni kirjassa. Edellisen yön voi hyvin käyttää ravistelemalla minua hereille ja mölisemällä käsittämättömiä syytöksiä.
Onneksi se on mennyttä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää antako niille mitään tarttumapintaa mihinkään, tärkeitä asioita ei kannata eikä saa jakaa niiden kanssa. Turvatkaa selustanne, suojelkaa läheisiänne. Narsisti tekee kaikkensa että voi sotkea mahdollisimman paljon ja pahasti.Vitsit miten tää on niiiiiiin totta ja niin nähty! Mulla on vedetty pääsykokeita, tenttejä ja näyttöjä aivan penkin alle tämän takia. Ihan siis jo siitä lähtien, että jos on sovittu että tarvitsen avustajan johonkin näyttökokeeseen, narsisti järjestää riidan ennen sitä eikä tulekaan yhtäkkiä paikalle ja joudun selittämään, soveltamaan jne. Tai pari pv ennen tenttiä aloittaa hysteerisen sekoilun, raivoamisen, muuttosuunnitelmat, remontin ja raivon, kun en osallistukaan vaan istun nenä kiinni kirjassa. Edellisen yön voi hyvin käyttää ravistelemalla minua hereille ja mölisemällä käsittämättömiä syytöksiä.
Multa on myös jätetty väliin rippijuhlat, ylppärit (2 narsistia) ja ylppärijuhliin liittyvä luvattu autokyyti, 18 ja 25-vuotispäivät merkittävistä synttäreistä ja lukuisat muut synttärit, järjestetty draamaa ennen asiakastapaamista, sukulaisen hautajaisia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää antako niille mitään tarttumapintaa mihinkään, tärkeitä asioita ei kannata eikä saa jakaa niiden kanssa. Turvatkaa selustanne, suojelkaa läheisiänne. Narsisti tekee kaikkensa että voi sotkea mahdollisimman paljon ja pahasti.Vitsit miten tää on niiiiiiin totta ja niin nähty! Mulla on vedetty pääsykokeita, tenttejä ja näyttöjä aivan penkin alle tämän takia. Ihan siis jo siitä lähtien, että jos on sovittu että tarvitsen avustajan johonkin näyttökokeeseen, narsisti järjestää riidan ennen sitä eikä tulekaan yhtäkkiä paikalle ja joudun selittämään, soveltamaan jne. Tai pari pv ennen tenttiä aloittaa hysteerisen sekoilun, raivoamisen, muuttosuunnitelmat, remontin ja raivon, kun en osallistukaan vaan istun nenä kiinni kirjassa. Edellisen yön voi hyvin käyttää ravistelemalla minua hereille ja mölisemällä käsittämättömiä syytöksiä.
Tekee hyvää saada ymmärtämystä täällä.
Minullakin oli isoin mahdollinen työjuttu, jossa pyysin apua. Ja nukkumisrauhaa. Ja hän pilasi maksimaalisesti kaiken, ihan kaiken. Mun elämä ei ole toipunut vieläkään siitä päivästä.
Eikä tietenkään hän pahoitellut sitä, kun olen ollut tapahtuneesta enemmän kuin murtunut.
Epävakaa on se diagnoosi jota tarjotaan naiselle kun miehen tapauksessa ymmärrettäisiin ja tarjottaisiin ADHD-diagnoosia ja stimulantteja.
Netissä on näistä vertailuja: oireet hyvin samanlaisia. Kun ottaa huomioon että osaa ADHD-potilaista eivät ADHD-lääkkeet auta, niin sitä voi sitten miettiä onko epävakaan persoonan piirteet todellisuudessa neuroepätyypillisyydestä erillinen ilmiö lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko sama kokemus, että narsistit ovat tosi pihejä? Rahaa saattaa olla vaikka kuinka paljon, mutta läheisille esim omille lapsille tai lapsenlapsille ei haluta antaa mitään. Eikä siinä mitään, mutta kun sitä omaisuutta kyllä mainostetaan ja lupaillaan ennakkoperintöjä
sun muita, ihan pieniäkin juttuja, eikä niitäkään todellisuudessa anneta koskaan.
Lapsenlapsi toivoo esim jotain tiettyä juttua syntymäpäivälahjaksi, vaikkapa polkupyörää, kukaan ei edes odota isovanhempien ostavan sitä, koska eivät ikinä anna mitään toiveiden mukaista. No nyt isovanhemmat sitten hankkivatkin pyörän kysymättä mitään tarkempia toiveita, käytettynä ja pojalle tytön pyörän.
On pihejä, rahaa voi olla sukanvarressa tai ainakin hehkuttaa että on. Lahjoja annetaan mielummin kaukaiselle sukulaiselle kuin omille lapsille, lapsenlapsille. Kiusa se on pienikin kiusa. "Kumminkaimanserkku" voi saada timanttisormuksen mutta miniä ei tarvitse mitään lahjoja, korkeintaan kirpparilta jotain pientä kivaa. Mutta narsisti pitää hovia joten jotain sukulaista, kaukaistakin, kannattaa lahjoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tuli koettua että narsisti valvottaa yöt ja olen kuullut muiltakin uhreilta. "Täällä ei nukuta kun en minäkään nuku" tai "nyt keskustellaan" tai "nyt tulet katsomaan kanssani telkusta sitä ja sitä ohjelmaa" jne.
Millainen on narsistin ja epävakaan persoonallisuushäiriöisen suhde? Onko tietoa tai kokemusta?