Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Kauempaa nähtynä narsisti on siitä huvittava että kun jotkut alkavat keskustelemaan sellaisesta aiheesta joka on narsistille herkkä niin narsisti alkaa sepittelemään omasta päästään täyttä valhetta olevia tarinoita.
Tarinat osoittavat narsistin mielestä tietenkin vain hän on oikeassa ja koko muu maailma väärässä.
Millaisia tarinoita tarkoitat? Voisitko antaa esimerkin?
Myös traumatisoituneet ihmiset voivat reagoida herkästi vaikeisiin aiheisiin ja heidän puheensa voi kuulostaa liian "uskomattomalta" ollakseen totta.
Narsistisia piirteitä omaava kertoilee tarinoitaan jotta huomio siirtyisi pois hänen omista teoistaan.
Hän haluaa ulkoistaa itsensä tarinoissaan vaikka todellisuudessa hakee piilotetulla tavalla hyväksyntää sellaisille teoille joita yhteiskunnassamme pidetään halveksuttavina.
Hän kyllä saattaa jollain tasolla tiedostaa tekojensa halveksuttavuuden mutta ei vain suostu sitä myöntämään muille. Siksi on helpompaa syyttää muita ihmisiä tai yhteiskuntaa siitä ettei saa hyväksyntää.
Vastuuta hän ei pysty eikä halua kantaa tekemisistään. Vastuu on hänelle kuin polttopallo josta pitää päästä äkkiä eroon. Muuttumaan ei pysty eikä edes halua.
Saa ihme raivareita joka päivänselvästä asiasta,josta pitäisi keskustella rauhallisesti. Ei pysty olemaan mitenkään analysoiva,että tehdäänkö näin vai näin. Esim. mistä säästettäisiin...vastaus on raivari että kuollaan nälkään ja muutetaan sitten telttaan. Keskustella ei todellakaan voi mistään,on vain itse kaikessa hiljaisuudessa laitettava rahaa säästöön omalle salatilille.
Vierailija kirjoitti:
Saa ihme raivareita joka päivänselvästä asiasta,josta pitäisi keskustella rauhallisesti. Ei pysty olemaan mitenkään analysoiva,että tehdäänkö näin vai näin. Esim. mistä säästettäisiin...vastaus on raivari että kuollaan nälkään ja muutetaan sitten telttaan. Keskustella ei todellakaan voi mistään,on vain itse kaikessa hiljaisuudessa laitettava rahaa säästöön omalle salatilille.
Tämä! Ihme raivarit tavallisista keskusteluteemoista. Eikä voi analysoida mitään ilman sitä äkkiraivaria. Mistä tämä johtuu??
Narsistiksi paljastunut kumppanini on mm tällainen.
Kysyn lempielokuvaa. Yllätyn vastauksesta ja ihmettelen sitä muutamilla perusteluilla -> hirveä raivari. Muiden kanssa tällaisista tulee kiinnostavia keskusteluita.
Tai kun filosofoin onko joku asia moraalisesti oikein, hän ottaa heti itseensä ja alkaa huutaa, uhkailee mitä kaikkea tekee jos jatkan, alkaa syyttää minua vanhoista.
Onko syy että kaikki on kilpailua ja jäätävä pelko häpeän tunteen sietämättömyydestä?
Erinomainen video, jossa ainakin minulle, paljon narsismiin perehtyneelle, oli uusia näkökulmia.
Narsisteilla on usein salainen puhelinnumero ja osoite. Syynä siihen saattaa olla myös rikolliset toiminnat, entiset ja nykyiset jotka eivät kestä päivänvaloa.
Deittaileva narsu käy yleensä sulhasehdokkaan luona ensitreffeillä jotta näkee varallisuuden/omaisuuden. Raha yleensäkin näyttelee suurta osaa narsun elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen video, jossa ainakin minulle, paljon narsismiin perehtyneelle, oli uusia näkökulmia.
Videon hakusana: Narcissism vs narsistic personal disorder: how to spot the differences.
Mun mielestä tuo narsismi on samanlaisessa käytössä kuin vaikkapa vihervassari- eli kaikki mikä sattuu viduttamaan minua. Semmoinen yleispilkka jota viskotaan joka paikkaan. Mun mielestä väljähtynyt kahvi on kauhee vihervassari-narsisti. yäk!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ihme raivarit tavallisista keskusteluteemoista. Eikä voi analysoida mitään ilman sitä äkkiraivaria. Mistä tämä johtuu??
Narsistiksi paljastunut kumppanini on mm tällainen.
Kysyn lempielokuvaa. Yllätyn vastauksesta ja ihmettelen sitä muutamilla perusteluilla -> hirveä raivari. Muiden kanssa tällaisista tulee kiinnostavia keskusteluita.Tai kun filosofoin onko joku asia moraalisesti oikein, hän ottaa heti itseensä ja alkaa huutaa, uhkailee mitä kaikkea tekee jos jatkan, alkaa syyttää minua vanhoista.
Onko syy että kaikki on kilpailua ja jäätävä pelko häpeän tunteen sietämättömyydestä?
Itsekin ihmettelin aikoinaan exän käytöstä. En tiennyt tuolloin vielä narsismista yhtään mitään. Sai juuri tuollaisia yhtäkkisiä raivokohtauksia kesken jonkun ihan arkisen keskustelun. Alkoi huutamaan ja joskus meni myös mykäksi pidemmäksi aikaa, ei vastannut mihinkään jne. Luulen että narsisti jotenkin kääntää itseensä ihan kaikki asiat, kokee tulleensa vähätellyksi jos toinen on eri mieltä jostain ihan normijutuista, joista ihmiset yleensä keskustelevat ja vaihtavat ajatuksia. Sitä on vaikea käsittää miten hauras narsistin käsitys itsestään on, itsetuntoa ei vaan ole olemassa. Ikäänkuin imevät muista elinvoimaa ja sitä poissaolevaa minuuttia. Noista ihmisen kuorista kannattaa pysyä kaukana kun sellaisen tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo narsismi on samanlaisessa käytössä kuin vaikkapa vihervassari- eli kaikki mikä sattuu viduttamaan minua. Semmoinen yleispilkka jota viskotaan joka paikkaan. Mun mielestä väljähtynyt kahvi on kauhee vihervassari-narsisti. yäk!
Ei kyllä näin ole. Narsistisen käytöksen mallit näkee selvästi kun havainnoi sellaisen henkilöhistoriaa ja käytöstä muita kohtaan pitkältä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä näin ole. Narsistisen käytöksen mallit näkee selvästi kun havainnoi sellaisen henkilöhistoriaa ja käytöstä muita kohtaan pitkältä ajalta.
Joo,Ja useimmat ei havannoi mitään vaan viskelevät summamutikassa pilkkakirveinä sanoja.
Ehkä vähän ylimielisyysharhaa että jokaisella vähintään psykiatrin pätevyys arvioida toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo,Ja useimmat ei havannoi mitään vaan viskelevät summamutikassa pilkkakirveinä sanoja.
On aina hyvä muistaa että sanalla narsisti ei nykyään enää tarkoiteta vain NPD-diagnoosin saanutta.
On se jotenkin vaikea sisäistää kun läheinen ihminen vuosien jälkeen paljastuu narsistiksi. Sellainen suht yhtäkkiä alkanut (tai siltä se ainakin tuntui) alamäki, joka kulminoitui lopulta välien katkeamiseen kokonaan.
Vai mihin muuhun voi viitata täydellinen kyvyttömyys ottaa mitään vastuuta omasta riitaa haastavasta käytöksestä tai yhtään mistään, asioiden jatkuva vääntäminen päälaelleen, kehää kiertävät uuvuttavat keskustelut, jotka eivät johda mihinkään kun jotain koetetaan selvittää, raivokohtaukset jostain mitättömistä asioista, blokkaaminen ja blokkaamisen poisto ja sitten raivokohtauksessa taas uudestaan jne. Ihan ketjun ensimmäisessä viestissä mainittu keskustelukyvyttömyys sopii myös. Olen näin jälkikäteen miettinyt oliko siinä jopa jotain tahallista. Tarkoituksella loi kiusallisen tunnelman missä istutaan hiljaa keskellä kahvilaa kuuntelemassa vieruspöydän keskusteluja kun omat, minun ehdottamat, keskustelunaiheet kaikki lässähtää. Varmaan sai jotain nautintoa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Poistaako se narsismin maailmasta, jos joku käyttää sitä ilmaisua väärin?
Miksi tämä keskustelunaihe herättää joissakin niin suurta intohimoa vastustaa narsismin olemassaoloa? Mitä se keneltäkään on pois, jos täällä kerrotaan kokemuksistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ketjussa ole juurikaan kenellekään annettu persoonallisuushäiriödiagnoosia. Diagnoosi on aivan eri asia kuin voimakkaita narsistisia piirteitä omaavien käytöksen kuvaaminen. Aihe on äärimmäisen tärkeä jotta normaalit ihmiset tunnistavat entistä paremmin epäterveet ilmiöt.
Olen jo ajat sitten tunnistanut, että ketjussa hysteerisinä jankkaavat narsistien "uhrit" ovat todella epäterve ilmiö. Onneksi en tosielämässä olekaan teidänkaltaistenne kanssa missään tekemisissä.
sivusta
Tämä kommentti naurattaa minua oikeasti. Luuleepa tämä ihminen itsestään suuria.
No, näitähän on aina olemassa. Niitä, jotka kohottautuu toisten yläpuolelle ja ovat näkevinään asiat oikein ja paremmin kuin muut. Sitä sanoisin epäterveeksi, tai ehkä paremminkin myrkylliseksi käytökseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ketjussa ole juurikaan kenellekään annettu persoonallisuushäiriödiagnoosia. Diagnoosi on aivan eri asia kuin voimakkaita narsistisia piirteitä omaavien käytöksen kuvaaminen. Aihe on äärimmäisen tärkeä jotta normaalit ihmiset tunnistavat entistä paremmin epäterveet ilmiöt.
Olen jo ajat sitten tunnistanut, että ketjussa hysteerisinä jankkaavat narsistien "uhrit" ovat todella epäterve ilmiö. Onneksi en tosielämässä olekaan teidänkaltaistenne kanssa missään tekemisissä.
sivusta
Tämä kommentti naurattaa minua oikeasti. Luuleepa tämä ihminen itsestään suuria.
No, näitähän on aina olemassa. Niitä, jotka kohottautuu toisten yläpuolelle ja ovat näkevinään asiat oikein ja paremmin kuin muut. Sitä sanoisin epäterveeksi, tai ehkä paremminkin myrkylliseksi käytökseksi.
Tämä. Usein tällaiset ihmiset peittävät agressiollaan häpeäänsä joka on voinut seurata näitä lapsesta saakka.
He yrittävät juosta sitä karkuun käyttäytämällä läheisiäänkin kohtaan äärettömän rumasti. Itseään voi yrittää paeta hankkimalla kokemuksia uusista ihmisistä imemällä nämä kuiviin.
Lopulta iän myötä seinä nousee vastaan ja he joutuvat kohtaamaan itsensä. Se ei ole kaunista kun paatunut ikääntynyt narsisti romahtaa.
Ongelma on siinä, että kun narsisti lopulta paljastuu uhrille, uhri on jo menettänyt helposti ystävänsä ja ainakin osan terveydestään. Tässä vaiheessa uhri istuu jo tukevasti narsistin hovissa, eikä pääse pakoon. Narsisti ei paljastu ventovieraalle, siinä on ongelman ydin. Sen ajan kun on vieraita paikalla narsisti jaksaa teeskennellä jotain muuta mitä on oikeasti. Vaatii pitkän ajan tiivistä seurantaa jotta huomaa, että narsistin ulosanti on teeskentelyä enimmäkseen vieraille. Hovinsa jäseniä narsisti käyttää ihmiskloakkina, joihin purkaa loputonta rauhattomuuttaan ja narsistista raivoaan.
Exäni oli puhdasverinen narsisti. Kahta muuta miespuolista ihmistä epäilen sellaiseksi, mutta en voi tietenkään varmaksi väittää, kun en ole niin paljon heidän kanssaan tekemisissä.
Olisiko naispuolisissa narsisteissa näitä draamakuningattaria? Niitä, joitten on aina ja joka tilaisuudessa saatava loistaa ja jotka mielellään järjestää kaikenlaisia kohtauksia? Nuoruudessani oli porukoissamme yksi nuori nainen, joka kehitti aina riidan jonkun kanssa ja joka sitten loppuillasta itki ja lukitsi itsensä jonnekin tai lähti yöhön harhailemaan, että toisille tulisi hänestä huoli ja monet illanvietot menikin siihen, että taas häntä haeskeltiin ja oltiin hädissään, näytteli kaikenlaisia omituisia sairauskohtauksia ym. Se oli aika väsyttävää.
Myöhemmin aikuiselämässäänkin hänellä on ollut monenlaista omaa kehittämäänsä tarinaa. Olisiko sitten vain muuten ihminen, joka ei kestä tavallista arkielämää, en tiedä.
Olen jo keski-ikäinen ja tavannut (mielestäni) elämäni aikana n. 2-3 narsistia; kaksi miestä ja yhden naisen. Nämä "narsistit" kyllä kertoivat kaikenlaista tarinaa, mutta ainakin itse uskoin suurinpiirtein kaiken. Ainoa seikka mikä heidät (minun mielestäni) erotti muista oli se, että he todellakin halusivat VAHINGOITTAA muita ihmisiä ja nauttivat toisten epäonnistumisista tai epäonnesta. Yhteistä heille oli tarve rankaista toisia täysin mielivaltaisesti.