Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
7001/10671 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään:

Narsismin uhriksi joutumista vähennetään hoitamalla narsismia.

Narsismia hoidetaan tunnistamalla narsistit.

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

.

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Mutta silti kyse ei ole vain niistä käytösmalleista.

Varmaan niitä narsistin sairaita käytösmalleja on lisääkin, mutta tuossa on mainittu suurin osa narsistien käytösmaneereista, joista narsisti on helppo tunnistaa. Jokainen narsisti käyttäytyy samalla tavalla.

Jokainen narsisti ei käyttäydy samalla tavalla eikä käytöksestä voi yksinään tunnistaa narsismia. .

Jokainen narsisti käyttäytyy pääosin Listan mukaisesti, ja jokainen on myös väkivaltainen läheisiään kohtaan. Narsisti, joka ei riehu läheisilleen, on narsisti jolla ei ole läheisiä.

No tämä ei pidä paikkaansa, en osaa muuta asiaan vastata. Narsistit eivät välttämättä riehu, tai ole väkivaltaisia. Narsisti voi oppia (ja usein jonkin verran oppii) säätelemään käytöstään iän myötä.

Ja siis vaikka narsistin havainnoitu käytös noudattelee tiettyjä kaavoja, niin silti se käytös ei ole se mikä yksinään tekee narsistin. Tämä vaikuttaa olevan kaikkein sitkein väärinkäsitys täällä.

Persoonallisuushäiriön pointti on se, että yksilö suhtautuu joustamattomalla tavalla ympäristöön ja itseensä. Siitä tulee myös mahdollinen ristiriita ympäristön kanssa. Tilanteesta riippumatta persoonallisuushäiriöinen tukeutuu aina samoihin käytösmalleihin lopulta. Jos ihminen pystyy joustavasti muokkaamaan käytöstään ja kehittymään, ei hänellä ole persoonallisuushäiriötä. Tämä on ilmiö, joka on tosi.

Toki suotuisat olosuhteet voivat ehkäistä näiden piirteiden esiintymistä. Mutta "oikeissa" olosuhteissa käytösmallit ovat aina samat, tietynlaiset kunkin persoonallisuushäiriö mukaan. Aina. Ne eivät jousta sen mukaan mikä näyttäisi hyvältä tai mikä olisi viisasta. Narsisti ei pysty valitsemaan edes itse lopulta, siksi persoonallisuushäiriö eikä luonteenpiirre.

Normaalistikin ihmiset voivat esim. kriisissä näyttää narsistisia käytösmalleja, ne toimivat defenssinä. Tilanteen mentyä ohi, palautuu persoonan joustavuus ja itsereflektio mahdollistuu. Persoonallisuushäiriöissä tämä joustavuus puuttuu täysin, siihen ei ole edellytyksiä. Siksipä voidaan lähes ennustaa narsistin toimintaa, kun tiedetään miten pyrkivät toimimaan ja sitten tiedetään, ettei se muutu. Vaikeintahan tässä usein on, että ihmisillä on vaikea hyväksyä joidenkin aivojen toimivan pysyvästi niin eri tavalla, kun itsellä on se joustavuus tarkoituksenmukaisesti ja luonnostaan olemassa.

Pidän esimerkistä Trump. Hän vaikutti ensin virkistävän itseluottavaiselta narsismissaan ja ihmiset kuvittelivat sitä taktiikaksi, jonka hän on itse valinnut. Aika överiksi veti mutta mitäs sitten. Mut kappas (ei yllättäen), hän lopulta kompastui siihen ylimielisyyteen koska ei pystynyt muuttamaan sitä vaikka tilanne niin vaati. Jatkaa yhä, vaikka ketään ei kiinnosta. Hän ei ikinä pystyisi toimimaan toisella tavalla ja on itsensä vanki kuten jokainen narsisti lopulta on. Hän ei pysty joustavasti liikkumaan itsevarmuuden ja nöyryyden välillä, koska nöyryyttä ei ole. Narsisti ei pysty olemaan edes aidosti ovela koska vaikka hän pystyisi lukemaan tilannetta, hän ei pysty reagoimaan sen mukaan. Jos tilanne reagoi narsistin mukaan hyvä. Toisinpäin ei onnistu ja höpöisyys tulee näkyväksi.

Edellenkään Trumpille ei ole dignosoitu narsismia. .

Eihän narsismia voi diagnosoida, koska narsistia ei saa lääkäriin joka tekisi diagnoosin. Trumpin käytös kuitenkin vaikuttaa vahvasti narsistisen henkilön käytökseltä.

Sanoit että eihän narsismia voi diagnosoida.

Tämä oli uutta tietoa.

Eihän se silloin ole sairaus, vakavin pään vika.

Luulisi että semmosen voi diagnosoida?

Vai olisiko kuitenkin mielen sairaus? Kyllä on.

Puhut itsesi pussiin.

Eli narsismia ei diagnosoida koskaan lääkärillä? Tekisi mieli kysyä missä se sitten diagnosoidaan mutta vastaus on liian itsestäänselvä :D

Eli kukaan oikea narsisti ei saa diagnoosia, lääkärin antamat diagnoosit ovat vääriä diagnooseja joillekin hulluille ja oman elämänsä keittiöpsykologit antavat pelkästään oikeita arvioita?

Eikö vakavinta pään vikaa lääkäri voi diagnosoida?

Jos narsismi ei ole mielestäsi diagnosoitava mielenvika niin onko se vain hyvin yleinen luonteenpiirre?

Vähän niinkuin että joku on jonkun mielestä tyhmä. Siihenkään ei tarvita lääkärin diagnoosia.

Eiköhän asiantuntijat osaa homman paremmin arvioida.

Onko niin että sinä ja puolet väestöstä osaatte diagnosoida narsismin mutta koulutettu asiantuntija ei?

Narsistit eivät yleensä mene lääkäriin narsisminsa takia, joten narsismia ei voida diagnosoida, mutta jos narsisti menee lääkäriin, diagnosointi on asiantuntijalle helppoa.

Todellakin nää jotka vaatii, että pitää olla asiantuntijan diagnoosi, ei ymmärrä mistä on kyse.  Miten narsisti menee diagnosoitavaksi?

Virallisen diagnoosin tekeminen on varmasti erittäinkin helppoa.  Katsoitteko ohjelmaa "Hengenvaarallisesti lihava," jossa oli ne Assantin veljekset?  Stevenin pystyi diagnosoimaan jo kotisohvalta, mutta tohtorihan sen selvästi sitten ilmaisi.  Eli virallisen päätelmän voi tehdä ainoastaan silloin, kun ko. henkilö menee jostain muusta syystä lääkäriin ja asiantuntijoiden käsittelyyn.  Omassa lähipiirissäni se tuli ilmi avioerotapauksessa, jossa pariskunta meni vielä ennen eroa terapiaan selvittelemään suhdettaan, että olisiko sillä vielä jatkumisen mahdollisuus.  Meidän lähiomaisten jo pitkään täysin selvänä pitämämme diagnoosi sai virallisen vahvistuksen.

Narsismipiirteitä on vaikea pitää salassa, eikä narsisti itse niitä edes yritäkään peittää, koska hänhän ei ole mielestään millään tavalla poikkeava.  Kaikki muut hänen ympärillään ovat hulluja ja syyllisiä, ei hän itse.   Narsismi on siis aika helposti havaittavissa.  Menisikö Donald Trump terapiaan selvittämään, onko hän todella narsisti, kun koko maailma tuntuu niin väittävän?   Villi veikkaus : ei ikinä.

Niinpä hän ei siis ole narsisti, kun virallista lääketieteellistä selvitystä ei ole.

Mutta kyllä hän on.

Vierailija
7002/10671 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Passiivis-aggressiiviset/Skeptikko-persoonat ovat käsittääkseni kineettisesti lahjakkaita luonnostaan jos he jossain ovat lahjakkaita ja he pitävät huolta kropastaan. Ovat juurikin niitä, jotka voivat perinteisesti koulussa alisuoriutua.

eli yrität siis kertoa, että olet mielenterveyssyistä eläkkeellä, koska olet niin tosi lahjakas?

töitäkään ei ole koskaan ollut, koska olet liian lahjakas tekemään töitä?

No sossupummit on aina ne lahjakkaimmat joiden kyvykkyyttä muut ei näe :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7003/10671 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit ovat kameolentteja. He voivat näytellä olevansa mitä vain eri ihmisille.

Mun äidin äiti oli narsisti. Änkesi lapsuudenkotiini asumaan eikä suostunut lähtemään. Äitini ei pärjännyt omalle äidilleen lainkaan. 

Narsistiperheelle tyypilliseen tapaan meillä asui kultalapsi, neutraali lapsi ja minä, likasanko, jonka syytä  kaikki paha maailmassa oli. 

Isoäitini kiusasi mua jatkuvasti kun kukaan ei ollut näkemässä. Valvotti öisin, löi, yritti syöttää kissan *askaa, tappoi lemmikkieläimiä edessäni, uhkaili, mustamaalasi, häpäisi, nöyryytti ja ahdisteli seksuaalisesti. 

Muille hän esitti heikkoa ja sairasta vanhusta tai milloin mitäkin. En saanut mitään apua, ja lopulta lakkasin edes yrittämästä. Yritin vaan jotenkin kestää sen kaiken ja lähdin kotoa heti kun se iän puolesta oli mahdollista.

Omituista on, että nyt yhäkin, vuosikausia isoäitini kuoleman jälkeen on ihmisiä, jotka muistavat pullantuoksuisen isoäidin tai vähän reppanan vanhuksen, ja minä olin ja olen vain yliherkkä.

Muistan vieläkin sen ilmeen, häijy, paha hymy, ihan mielipuolisen näköinen ilme kun oli tehnyt jtn esim. tappanut eläimen. Mietin joskus, olenko mä ainoa ihminen joka on nähnyt sen ilmeen ja todellisen mummon. 

Mulla on diagnosoitu traumaperäinen dissoasiaatiohäiriö, jossa on laaja kirjo oireita. Muistinmenetyksiä, jatkuvaa kuumeilua, kauhukohtauksia, nielemisvaikeuksia, kipuja ym. Ja mähän olen siis vain yliherkkä, huoh. 

Vierailija
7004/10671 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ymmärtääkö tätä kukaan, mutta minulla on viime aikoina alkanut tulla kylmäävä tunne siitä, että elämässäni oleva narsisti olisi syynä selittämättömille pahoille asioille, joita tapahtuu esim. läheisilleni. Vertauksen vuoksi, ennen narsistia kaikki oli hyvin ja omaiseni terveitä ja hyvinvoivia. Sitten narsisti tuli elämään ja alkoi tapahtua jatkuvalla syötöllä yllättäviä, ikäviä asioita. Jo monta omaistani on sairastunut vakavasti ja aivan yllättäen, sekä tapahtunut kaikkea muuta pienempää ja isompaa jatkuvaa harmia niin että kaikkien elämä tuntuu muuttuneen ihan painajaiseksi. Kuulostaa varmasti hullulta, mutta olen tosiaan alkanut tuntemaan, että narsistilla olisi jonkinlaisia pimeitä voimia, jolla saisi pahaa aikaiseksi. Sitä kaikkea mitä hän minulle on aiheuttanut en tähän edes ala kirjoittamaan, koska sitä on niin paljon. Mutta kysyn, että onko kellään samanlaista kokemusta tai tietoa siitä, että pystyykö narsisti jollain pimeillä henkivoimilla vaikuttamaan tuolla lailla?

Vierailija
7005/10671 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
7006/10671 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ymmärtääkö tätä kukaan, mutta minulla on viime aikoina alkanut tulla kylmäävä tunne siitä, että elämässäni oleva narsisti olisi syynä selittämättömille pahoille asioille, joita tapahtuu esim. läheisilleni. Vertauksen vuoksi, ennen narsistia kaikki oli hyvin ja omaiseni terveitä ja hyvinvoivia. Sitten narsisti tuli elämään ja alkoi tapahtua jatkuvalla syötöllä yllättäviä, ikäviä asioita. Jo monta omaistani on sairastunut vakavasti ja aivan yllättäen, sekä tapahtunut kaikkea muuta pienempää ja isompaa jatkuvaa harmia niin että kaikkien elämä tuntuu muuttuneen ihan painajaiseksi. Kuulostaa varmasti hullulta, mutta olen tosiaan alkanut tuntemaan, että narsistilla olisi jonkinlaisia pimeitä voimia, jolla saisi pahaa aikaiseksi. Sitä kaikkea mitä hän minulle on aiheuttanut en tähän edes ala kirjoittamaan, koska sitä on niin paljon. Mutta kysyn, että onko kellään samanlaista kokemusta tai tietoa siitä, että pystyykö narsisti jollain pimeillä henkivoimilla vaikuttamaan tuolla lailla?

Kuulostaa hullulta, mutta tutulta.

Vierailija
7007/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
7008/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hullulta, mutta tutulta.

Tätä olen miettinyt, kun erään hyvin ilkeän narsistimiehen kanssa meni sukset ristiin aika alkuvaiheessa suhdetta ja sen jälkeen elämässäni ei mikään ole enää sujunut. Vaikka hän ei ole enää lainkaan kuvioissa ollut mukana. Esim. Sairastuin pahasti, menetin työni, taloni, lemmikit sairastelleet, ystävät kaikonneet ym. Tällaisestahan ei ole soveliasta puhua/kirjoitella, mutta olen kyllä rukoillut hyviltä voimilta tukea. Mutta oli mitä oli niin olen hyvin varovainen nykyään ihmisten kanssa, koska pahuutta todellakin on olemassa.

Vierailija
7009/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on pohjattoman ilkeä ihminen, joka nauttii siitä kun muille käy huonosti.

Vierailija
7010/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs intuitiivinen näkijä sanoi tuosta narsistimiehestä, että näkee hänessä pelkkää mustaa eli olisiko sitten läpeensä paha ja pahat voimat hänessä. Jotenkin aika jäätävää..

Vierailija
7011/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti nolailee muita ja naurahtaa omalle nokkeluudelleen.

Vierailija
7012/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tunne häpeää ollenkaan. Tuo tarvitsevuus on kyllä ilmeistä, hoiva ja huomiontarve.

Exän kaveri oli alkoholismin takia katkolla. Siitä puhuessa hän tokaisi: olisihan se kiva olla hoidettavana. Kuulosti kyllä oudolta, kuka haluaisi olla sairas.

Mutta en tiedä osaako ne kaivata mitään ylempää ymmärrystä, sielukkuutta. Miten voisivat kaivata sellaista mitä eivät vaan tajua.

Hyvä pointti. Olen sättinyt itseäni suhteen jälkeen, että miksi en ymmärtänyt totuutta, vaikka se hierottiin suoraan päin kasvojani, mutta eihän sitä normaali ihminen pysty käsittämään, että joku voisi olla oikeasti tosissaan vastatessaan "ruokaa", kun on puhetta siitä, mitä parisuhteelta odottaa.

Mutta siinä oli se, mitä exäni naiselta kaipasi: jonkun joka pitää huolta ja hoivaa, laittaa ruokaa, siivoaa kodin, käy kaupassa ja pesee pyykit. Hän siis odotti kumppanin olevan itselleen äiti. Nyt kun ymmärrän hänen jääneen emotionaaliselta tasoltaan lapsen asteelle, se onkin ihan loogista: tietenkään hän ei pystynyt olemaan parisuhteessa aikuisena aikuiselle, vaan otti aina joko hoivattavan lapsen tai moittivan vanhemman roolin.

Ja tämä selittää sen, miksi exän kanssa ei saanut mitään syvempää yhteyttä ihan alkuvaiheen jälkeen. Vaikka narsisti kykeneekin tarpeen tullen esittämään taitavasti ja vakuuttavasti erilaisia rooleja, syvällä sisimmässään hän on se pieni lapsi eikä yksinkertaisesti pysty käsittämään, millaista on tuntea aitoa yhteyttä toisen ihmisen kanssa, saati sitten että osaisi kaivata sellaista.

Tämä on hyvä kirjoitus. Narsistimies haluaa kotiin äidin tarjoamaan hoivaa ja palveluja. Lakkaa hyvin pian näkemästä tätä naisena. Ja näkee kyllä muut naiset - ne huor ik si luokittelemansa, joiden kanssa haluaa hoitaa seksuaaliset tarpeensa.

Kun muutettiin yhteen, se alkoi ihan heti. Mies odotti, että olisin kuten hänen äitinsä. Moitti, että olen laiska tai teen asiat huonosti. Seksi ei häntä kiinnostanut enää. Kun kävin kerran viihteellä, hän kutsui minua hu o raksi. Totesin, että tämä suhde oli nyt tässä.

Taisi olla pitkä ja komea? ;)

Vierailija
7013/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ymmärtää. Itse olen miettinyt, onko hänellä joku woodoo-nukke tai saiko hän tartutettua minuun jonkun kontaminaation omasta itsestään tai olenko edelleen aivopesty.

Minua on auttanut Jumalan avulla taisteleminen vastaan.

Vierailija
7014/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit ovat kameolentteja. He voivat näytellä olevansa mitä vain eri ihmisille.

Mun äidin äiti oli narsisti. Änkesi lapsuudenkotiini asumaan eikä suostunut lähtemään. Äitini ei pärjännyt omalle äidilleen lainkaan. 

Narsistiperheelle tyypilliseen tapaan meillä asui kultalapsi, neutraali lapsi ja minä, likasanko, jonka syytä  kaikki paha maailmassa oli. 

Isoäitini kiusasi mua jatkuvasti kun kukaan ei ollut näkemässä. Valvotti öisin, löi, yritti syöttää kissan *askaa, tappoi lemmikkieläimiä edessäni, uhkaili, mustamaalasi, häpäisi, nöyryytti ja ahdisteli seksuaalisesti. 

Muille hän esitti heikkoa ja sairasta vanhusta tai milloin mitäkin. En saanut mitään apua, ja lopulta lakkasin edes yrittämästä. Yritin vaan jotenkin kestää sen kaiken ja lähdin kotoa heti kun se iän puolesta oli mahdollista.

Omituista on, että nyt yhäkin, vuosikausia isoäitini kuoleman jälkeen on ihmisiä, jotka muistavat pullantuoksuisen isoäidin tai vähän reppanan vanhuksen, ja minä olin ja olen vain yliherkkä.

Muistan vieläkin sen ilmeen, häijy, paha hymy, ihan mielipuolisen näköinen ilme kun oli tehnyt jtn esim. tappanut eläimen. Mietin joskus, olenko mä ainoa ihminen joka on nähnyt sen ilmeen ja todellisen mummon. 

Mulla on diagnosoitu traumaperäinen dissoasiaatiohäiriö, jossa on laaja kirjo oireita. Muistinmenetyksiä, jatkuvaa kuumeilua, kauhukohtauksia, nielemisvaikeuksia, kipuja ym. Ja mähän olen siis vain yliherkkä, huoh. 

Olen pahoillani puolestasi. Nuo ovat todella äärimmäisiä juttuja, joiden kohteeksi olet joutunut. Toipuminen on varmasti pitkä tie. Muista, että hullu oli isoäitisi. Sinä olit normaali ja hyvän arvoinen.

Vierailija
7015/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tuntemallani narsistilla tuntuu olevan jotain yliluonnollisia ulottuvuuksia esim. lukee suoraan ajatukset. Kerran lähes säikähdin, kun hänen seurassaan ajattelin lausua erään asian ja muodostin lausetta mielessäni. Narsisti katsoi minua tiiviisti ja lausui juuri sen lauseen, minkä aioin sanoa. Asia oli sellainen, ettei hän mitenkään pystynyt tietämään sitä. Vastaavia muitakin juttuja on paljon, että olemme erillään ja ajattelen jotain mielessäni ja kohta hän esim. viestillä vastaa juuri siihen asiaan. Tuntuu olevan oikein mestari tietämään toisen ajatukset ja joskus se on melkein pelottavaa. Tuntuu, että narsisti pystyy tunkeutumaan sieluun asti.

Vierailija
7016/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni oli väsynyt työhönsä, ehkä alkanut lievästi masentua ja ajautua keski-iän kriisiin. Kaverit menivät jokainen omiin suuntiinsa, suku ja lähipiiri rasitti. Avioliittokin tympäisi.

Sanoin että hänen pitäisi etsiä elämäänsä jotain uutta.

Näissä olosuhteissa hän ystävystyi itseään paljon nuoremman naisen kanssa, ilmeisesti kenenkään tietämättä.

Nyt muutama vuosi myöhemmin olemme eronneet. Lapsuudesta asti tutut kaverit eivät pääse hänen lähelleen tai tahdo olla tekemisissäkään. Kukaan ei tiedä hänen tarkkaa osoitettaan, ei edes yhteinen jälkeläinen. Exän piti ehkä vain käväistä hänen luonaan, mutta koska ei saanut itse mitään aikaiseksi, nainen hoiti hänen elämänsä järjestelyt.

Uusi ns. ystävä kontrolloi exääni, joka ei tämän läsnäollessa pysty olemaan rennosti edes äitinsä seurassa. Kun äiti soittaa pojalleen tämän nykyiseen omaan asuntoon, naisen ääni kuuluu koko ajan taustalla.

Naamakkain tämä mielistelee ja myötäilee, esittää tietävänsä valmiiksi asioita joita anoppi on suorastaan keksinyt siinä paikassa.

Exän sukulainen sai ensi tapaamisella naisen raivokohtauksen päälleen ja myöhemmin minäkin. Nainen hyökkää jos ei pysty livahtamaan paikalta. Puhe on ympäripyöreää tai karkeuksia.

Ex ei juuri kommunikoi itsekään, ja pari kertaa kun olemme tavanneet naisen läsnäollessa, hän on mennyt tämän puolelle.

Vierailija
7017/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuntemallani narsistilla tuntuu olevan jotain yliluonnollisia ulottuvuuksia esim. lukee suoraan ajatukset. Kerran lähes säikähdin, kun hänen seurassaan ajattelin lausua erään asian ja muodostin lausetta mielessäni. Narsisti katsoi minua tiiviisti ja lausui juuri sen lauseen, minkä aioin sanoa. Asia oli sellainen, ettei hän mitenkään pystynyt tietämään sitä. Vastaavia muitakin juttuja on paljon, että olemme erillään ja ajattelen jotain mielessäni ja kohta hän esim. viestillä vastaa juuri siihen asiaan. Tuntuu olevan oikein mestari tietämään toisen ajatukset ja joskus se on melkein pelottavaa. Tuntuu, että narsisti pystyy tunkeutumaan sieluun asti.

Minä en tiedä mitä narsisti pystyi aistimaan minusta, mutta minä sain nuo yliluonnolliset kyvyt häneen. Koen, että meillä on joku kanava auki ja pelkään, ettei se ole täysin katki tai tukossa, koska voin edelleen niin huonosti.

Aloin saada selvännäkijätyylisiä väläyksiä, jotka ovat osoittautuneet tosiksi. Lisäksi tunsin narsistin tunnetiloja itsessäni ominani. Muutuin todella jämäkäksi ja järkähtämättömäksi, hänen tapaisekseen. Siksi hän ei onnistunut provosoimaan minua, mutta voin huonosti, en halunnut olla sellainen vaan oma itseni.

Vierailija
7018/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenellekään sellaista kokemusta että ei olisi tarvinnut taistella tietään ulos suhteestaan narsistiin, vaan narsisti olisi lähtenyt aivan itse yllättäen?

Vierailija
7019/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä mitä narsisti pystyi aistimaan minusta, mutta minä sain nuo yliluonnolliset kyvyt häneen. Koen, että meillä on joku kanava auki ja pelkään, ettei se ole täysin katki tai tukossa, koska voin edelleen niin huonosti.

Aloin saada selvännäkijätyylisiä väläyksiä, jotka ovat osoittautuneet tosiksi. Lisäksi tunsin narsistin tunnetiloja itsessäni ominani. Muutuin todella jämäkäksi ja järkähtämättömäksi, hänen tapaisekseen. Siksi hän ei onnistunut provosoimaan minua, mutta voin huonosti, en halunnut olla sellainen vaan oma itseni.

Usein nämä skannaavat ihmisen ja tarttuvat niihin ominaisuuksiin, joista on heille hyötyä. Heikkoudet ja huonot puolet. Heikkoudet ovat aukkoja joista voi livahtaa sisään. Huonot ovat negatiivisia vahvuuksia. Uhri on kuin käsinukke tai marionetti.

Vierailija
7020/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni oli väsynyt työhönsä, ehkä alkanut lievästi masentua ja ajautua keski-iän kriisiin. Kaverit menivät jokainen omiin suuntiinsa, suku ja lähipiiri rasitti. Avioliittokin tympäisi.

Sanoin että hänen pitäisi etsiä elämäänsä jotain uutta.

Näissä olosuhteissa hän ystävystyi itseään paljon nuoremman naisen kanssa, ilmeisesti kenenkään tietämättä.

Nyt muutama vuosi myöhemmin olemme eronneet. Lapsuudesta asti tutut kaverit eivät pääse hänen lähelleen tai tahdo olla tekemisissäkään. Kukaan ei tiedä hänen tarkkaa osoitettaan, ei edes yhteinen jälkeläinen. Exän piti ehkä vain käväistä hänen luonaan, mutta koska ei saanut itse mitään aikaiseksi, nainen hoiti hänen elämänsä järjestelyt.

Uusi ns. ystävä kontrolloi exääni, joka ei tämän läsnäollessa pysty olemaan rennosti edes äitinsä seurassa. Kun äiti soittaa pojalleen tämän nykyiseen omaan asuntoon, naisen ääni kuuluu koko ajan taustalla.

Naamakkain tämä mielistelee ja myötäilee, esittää tietävänsä valmiiksi asioita joita anoppi on suorastaan keksinyt siinä paikassa.

Exän sukulainen sai ensi tapaamisella naisen raivokohtauksen päälleen ja myöhemmin minäkin. Nainen hyökkää jos ei pysty livahtamaan paikalta. Puhe on ympäripyöreää tai karkeuksia.

Ex ei juuri kommunikoi itsekään, ja pari kertaa kun olemme tavanneet naisen läsnäollessa, hän on mennyt tämän puolelle.

Lisättäköön, että hän masentuneena ja katkeroituneena luulee käyttävänsä naista omana henkivartijanaan ja turvatyynynään niin kauan kuin tahtoo.

Tilanne lienee juuri päinvastoin. Nainen tuskin haluaa hänen parantuvan. Mies selvästi pelkää häntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi