Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
7041/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuntemallani narsistilla tuntuu olevan jotain yliluonnollisia ulottuvuuksia esim. lukee suoraan ajatukset. Kerran lähes säikähdin, kun hänen seurassaan ajattelin lausua erään asian ja muodostin lausetta mielessäni. Narsisti katsoi minua tiiviisti ja lausui juuri sen lauseen, minkä aioin sanoa. Asia oli sellainen, ettei hän mitenkään pystynyt tietämään sitä. Vastaavia muitakin juttuja on paljon, että olemme erillään ja ajattelen jotain mielessäni ja kohta hän esim. viestillä vastaa juuri siihen asiaan. Tuntuu olevan oikein mestari tietämään toisen ajatukset ja joskus se on melkein pelottavaa. Tuntuu, että narsisti pystyy tunkeutumaan sieluun asti.

Minä en tiedä mitä narsisti pystyi aistimaan minusta, mutta minä sain nuo yliluonnolliset kyvyt häneen. Koen, että meillä on joku kanava auki ja pelkään, ettei se ole täysin katki tai tukossa, koska voin edelleen niin huonosti.

Aloin saada selvännäkijätyylisiä väläyksiä, jotka ovat osoittautuneet tosiksi. Lisäksi tunsin narsistin tunnetiloja itsessäni ominani. Muutuin todella jämäkäksi ja järkähtämättömäksi, hänen tapaisekseen. Siksi hän ei onnistunut provosoimaan minua, mutta voin huonosti, en halunnut olla sellainen vaan oma itseni.

Telepaattisesta narsistista puhuminen on psykoottista. Ei kukaan saa toiseen yliluonnollisia kykyjä. Et hahmota mitä olet itse aktiivisesti tehnyt, jos luulet että toinen "vastaa" ajattelemaasi asiaan. Saatoitte ajatella samaa asiaa, mutta toinen lähetti viestin ja toinen vain ajatteli. 

Empatia on erikseen. Jonkun asian ääneen sanova ei tee mitään telepaattista tai pahaa. Jonkun tulevaisuudessa tapahtuvan asian visioiminen ei osoita, että joku toinen on narsisti, saati todista että visioija omaa selvännäkijän kykyjä.

Vierailija
7042/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti- anoppi aina valitti sitä, kun en kerro mitään asioita hänelle. Melkeinpä vihaisesti joskus humalassa syytteli. Mitä ihmettä minun olisi pitänyt hänelle kertoa? Tarkoituksella pidin vähän etäisyyttä, koska tiesin että osaa olla tosi ilkeä silloin kun sitä vähiten odottaa. Nykyään emme ole enää tekemisissä, koska koin sen ilkeyden kaikesta huolimatta yhden kerran liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7043/10671 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuntemallani narsistilla tuntuu olevan jotain yliluonnollisia ulottuvuuksia esim. lukee suoraan ajatukset. Kerran lähes säikähdin, kun hänen seurassaan ajattelin lausua erään asian ja muodostin lausetta mielessäni. Narsisti katsoi minua tiiviisti ja lausui juuri sen lauseen, minkä aioin sanoa. Asia oli sellainen, ettei hän mitenkään pystynyt tietämään sitä. Vastaavia muitakin juttuja on paljon, että olemme erillään ja ajattelen jotain mielessäni ja kohta hän esim. viestillä vastaa juuri siihen asiaan. Tuntuu olevan oikein mestari tietämään toisen ajatukset ja joskus se on melkein pelottavaa. Tuntuu, että narsisti pystyy tunkeutumaan sieluun asti.

Minä en tiedä mitä narsisti pystyi aistimaan minusta, mutta minä sain nuo yliluonnolliset kyvyt häneen. Koen, että meillä on joku kanava auki ja pelkään, ettei se ole täysin katki tai tukossa, koska voin edelleen niin huonosti.

Aloin saada selvännäkijätyylisiä väläyksiä, jotka ovat osoittautuneet tosiksi. Lisäksi tunsin narsistin tunnetiloja itsessäni ominani. Muutuin todella jämäkäksi ja järkähtämättömäksi, hänen tapaisekseen. Siksi hän ei onnistunut provosoimaan minua, mutta voin huonosti, en halunnut olla sellainen vaan oma itseni.

Telepaattisesta narsistista puhuminen on psykoottista. Ei kukaan saa toiseen yliluonnollisia kykyjä. Et hahmota mitä olet itse aktiivisesti tehnyt, jos luulet että toinen "vastaa" ajattelemaasi asiaan. Saatoitte ajatella samaa asiaa, mutta toinen lähetti viestin ja toinen vain ajatteli. 

Empatia on erikseen. Jonkun asian ääneen sanova ei tee mitään telepaattista tai pahaa. Jonkun tulevaisuudessa tapahtuvan asian visioiminen ei osoita, että joku toinen on narsisti, saati todista että visioija omaa selvännäkijän kykyjä.

Vastaat nyt eri ihmiselle. Tänne joku toinen kirjoitti siitä, miten hän koki narsistin puhuneen asioista, joita hän oli ajatellut. MInä taas aloin saada narsistista ajattelematta päähäni (=vaisto, alitajunta), jotka osoittautuivat tosiksi. Mutta se tapahtui toisella lailla kuin normaalisti, nämä olivat selkeitä väläyksiä, jotka ikään kuin tulivat mieleeni. En tiedä miksi ja miten. 

Lisäksi on sanonta, että seura tekee kaltaisekseen ja tuo narsisti todella tartutti omaa olemustaan minuun todella tehokkaasti. Tämä käsittääkseni johtuu ihnisen peilisoluista, joita toisilla on todella paljon. Mm. masennuskin voi "tarttua" puolisosta toiseen. 

Sen vuoksi erot narsisteista ovat niin vaikeita, koska ensin narsistin läsnäolo ja sitten  posttraumaattinen stressi aiheuttaa vahvaa dissosiaatiota.

Vierailija
7044/10671 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkonkello kirjoitti:

Mää, mää. Meillä on, minä olen, muut eivät ole mitään kuin minä ja meillä.

Mulla on osakkeita, arvokkaita koruja, käyn matkoilla kokoajan, myin talon ja sain niin ja niin paljon, ostan uuden osakkeen joka maksaa niin ja niin paljon, tienaan niin ja niin paljon, etsin uuden rikkaan miehen, matkustamme sinne ja sinne. Annoin lapselle niin ja niin paljon rahaa. Lista on loputon. Muut eivät ole mitään kuin persaukisia luusereita, tyhjätaskuja, minä minä vain.

Tässä siis esittely eräästä narsistista, niin ja noista ei ole kuin osa totta, patologinen valehtelija lisäksi, psykopaatti. Raha raha raha. Minä minä minä.

Vierailija
7045/10671 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkonkello kirjoitti:

Mulla on osakkeita, arvokkaita koruja, käyn matkoilla kokoajan, myin talon ja sain niin ja niin paljon, ostan uuden osakkeen joka maksaa niin ja niin paljon, tienaan niin ja niin paljon, etsin uuden rikkaan miehen, matkustamme sinne ja sinne. Annoin lapselle niin ja niin paljon rahaa. Lista on loputon. Muut eivät ole mitään kuin persaukisia luusereita, tyhjätaskuja, minä minä vain.

Tässä siis esittely eräästä narsistista, niin ja noista ei ole kuin osa totta, patologinen valehtelija lisäksi, psykopaatti. Raha raha raha. Minä minä minä.

Narsisteilla raha nousee kyllä helposti hattuun.

Vierailija
7046/10671 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää koko narsismi-sana. Kärsinyt jo inflaation.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa.

Ei kuitenkaan läheskään niin yleinen kuin luulet.

Vierailija
7047/10671 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko tuohon harmaa kivi -metodiin karkoittaa narsisti pois enää siinä vaiheessa kun asuu narsistin kanssa.

Narsisti kiusasi minut vuosien avoliitossa vakavan masennuksen ja apatian partaalle. Hän kyllä hylkäsi minut mutta sillä tavalla että kävi vieraissa ja minua piti kotona ikäänkuin jonain passiivisena sisustuselementtinä sohvatyynynä josta ei suostunut luopumaan pyynnöstä huolimatta.

Miksei narsisti luovu aina edes jo loppuunkulutetusta ehtyneestä lähteestään?

No siksi, että hän nauttii siitä, että hänellä on rätti, mihin pyyhkiä kengänpohjansa.  Juuri sellaisesta hän saa voimaa ja ytyä.  Hänellä on ihminen, jota voi loputtomiin kyykyttää ja kiusata ja pitää vallassaan.  Hän mielellään osoittaa sen ulkopuolisillekin.  "Ei se mihinkään lähde, se lähtee vasta kun tai jos minä käsken, mutta olkoon nyt tuossa."

Mutta varjele jos se sen tekee, että lähteekin itse!  Silloin on helvetti irti. 

Ja noista yliluonnollisuuksista, mitä täällä jotkut kirjoitti, niin ainakaan minun exälläni ei sellaisia kykyjä ollut.  Mutta hän esitti minulle, että hänellä on.  Hänellä oli kuulemma niin hyvät vaistot ja jopa maagisia kykyjä, että hän pystyi lukemaan ajatukseni ja näki aina mitä aion, olin kuin kuin avoin kirja.

Hah hah hah hah!  Ei todellakaan!  Poistumiseni hänen elämästään oli hänelle täydellinen shokki. 

Missähän vaiheessa hän oli muka nähnyt, että olin jo vuokrannut asunnon itselleni, ei missään.  Eikä ollut yliluonnollista kykyä nähdä, missä se asunto oli.   Kovasti oli joutunut tekemään töitä, että viimein sen löysi.

Ja sitten se viimeinen slaagi.  Ajaminen pakettiautolla pihaan ja kovaäänisesti ja touhukkaasti kehotus minulle että alahan pakata tavaroitasi, auto on pihassa ja lähdetään kotiin,  tämä hölmöily on nyt ohi!

Ja minä kun en lähtenytkään.  Pistin asuntoni oven lukkoon, otin pyöräni ja lähdin iltavuoroon töihin.  Oli se paku sieltä häipynyt kuulemma naapureiden mukaan, mutta mies itse ilmestynyt illalla kaatokännissä pihaan minua odottelemaan.  Osasin senkin aavistaa (minulla siis kykyjä!) ja jäin työkaverille yöksi.

Kaikenlaista sählinkiä siinä, mutta pääsinpä eroon.  Oli se kokemus sekin, onneksi jo kaukaisella 80-luvulla.

Vierailija
7048/10671 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko tuohon harmaa kivi -metodiin karkoittaa narsisti pois enää siinä vaiheessa kun asuu narsistin kanssa.

Narsisti kiusasi minut vuosien avoliitossa vakavan masennuksen ja apatian partaalle. Hän kyllä hylkäsi minut mutta sillä tavalla että kävi vieraissa ja minua piti kotona ikäänkuin jonain passiivisena sisustuselementtinä sohvatyynynä josta ei suostunut luopumaan pyynnöstä huolimatta.

No siksi, että hän nauttii siitä, että hänellä on rätti, mihin pyyhkiä kengänpohjansa.  Juuri sellaisesta hän saa voimaa ja ytyä.  Hänellä on ihminen, jota voi loputtomiin kyykyttää ja kiusata ja pitää vallassaan.  Hän mielellään osoittaa sen ulkopuolisillekin.  "Ei se mihinkään lähde, se lähtee vasta kun tai jos minä käsken, mutta olkoon nyt tuossa."

Ja noista yliluonnollisuuksista, mitä täällä jotkut kirjoitti, niin ainakaan minun exälläni ei sellaisia kykyjä ollut.  Mutta hän esitti minulle, että hänellä on.  Hänellä oli kuulemma niin hyvät vaistot ja jopa maagisia kykyjä, että hän pystyi lukemaan ajatukseni ja näki aina mitä aion, olin kuin kuin avoin kirja.

Hah hah hah hah!  Ei todellakaan!  Poistumiseni hänen elämästään oli hänelle täydellinen shokki. 

Missähän vaiheessa hän oli muka nähnyt, että olin jo vuokrannut asunnon itselleni, ei missään.  Eikä ollut yliluonnollista kykyä nähdä, missä se asunto oli.   Kovasti oli joutunut tekemään töitä, että viimein sen löysi.

Ja sitten se viimeinen slaagi.  Ajaminen pakettiautolla pihaan ja kovaäänisesti ja touhukkaasti kehotus minulle että alahan pakata tavaroitasi, auto on pihassa ja lähdetään kotiin,  tämä hölmöily on nyt ohi!

Ja minä kun en lähtenytkään.  Pistin asuntoni oven lukkoon, otin pyöräni ja lähdin iltavuoroon töihin.  Oli se paku sieltä häipynyt kuulemma naapureiden mukaan, mutta mies itse ilmestynyt illalla kaatokännissä pihaan minua odottelemaan.  Osasin senkin aavistaa (minulla siis kykyjä!) ja jäin työkaverille yöksi.

Kaikenlaista sählinkiä siinä, mutta pääsinpä eroon.  Oli se kokemus sekin, onneksi jo kaukaisella 80-luvulla.

Meillä uhkailtiin erolla ainakin pari kertaa vuodessa. Ne olivat kovia paikkoja minulle, en halunnut perheen hajoavan. Ja tietysti olin taloudellisesti ihan hänen armoillaan. Kirjoituksessasi iski etenkin tuo, että pitihän hänellä olla joku, johon pyyhkiä jalkansa, joku jota kyykyttää. Nimittäin ihmettelin aina erokriisien jälkeen, että miksi hän minut piti. Olinhan kuvottava, kamala ihminen.

Jonkin verran oli kyykyttämistä myös toisten nähden, mutta hän oli kuitenkin tarkka siitä, että ulkopuolisille ei tulisi muuta kuvaa kuin että hän on erinomainen ihminen. Suljettujen ovien takana tilanne olikin toinen.

Mutta minäkin sain sitten asioita sen verran kuntoon, että pääsin pakenemaan. Ja vaikka välillä melkein meinaan ikävöidä, niin sitten muistutan kuinka hyvä on olla, kun kukaan ei painosta mihinkään millään tavoin. Tai arvostele, mitätöi, kyykytä.

Vierailija
7049/10671 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkonkello kirjoitti:

Joo mutta tuollaiset narsistit myös käyvät itseään varakkaampiin tai lahjakkaampiin käsiksi sellaisella voimalla, jota et voi edes kuvitella. Syyttävät vieraiden lasten vanhempia siitä, että nostavat lastaan jalustalle, jos lapsi erottautuu edukseen. Sen jälkeen tekevät kaikkensa tuhotakseen lapsen koko tulevan elämän. Haluavat itselleen ihailun ja että lahjakkaalla ei ole yhtään mitään, koskaan. Syyttävät heitä tuollaisesta narsismista, jota siis itse tekevät, että ovat itsekkäitä, kun ovat kyvykkäämpiä tai varakkaampia. Jutut menevät täysin ristiin. Lisäksi he haluavat toisen perheen omaisuuden sekä heidän identiteettiään. Mustamaalaavat heidät täysin mm. väittämällä narsisteiksi vain, koska he ovat vaurastuneet rehellisesti ja myös muista kateuden syistä. Lapsetkin yritetään eristää omasta perheestään ja annetaan keittiöpsykologin diagnoosina narsismit jo vaippaikäiselle. Sitten haukutaan tyhmäksi ja kehitysvammaiseksi. Sanovat, että eivät lopeta koskaan ja se on täysin totta. Olen ollut tuo lapsi ja olen melkein kuollut lukuisia kertoja aina aikuisikään asti, kunnes pääsin ulos. Näin Suomessa.

Vierailija
7050/10671 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti nolailee muita ja naurahtaa omalle nokkeluudelleen.

Olenkohan minä narsisti? Yksi huvejani on täällä av-palstalla nolata typeriä vajakkimammoja ihan vaan osoittamalla heille (ja samalla toki kaikille muillekin) heidän typeryytensä jollain terävällä one-linerilla. Se on tavattoman helppoa, jos on ÄO edes yli 100, sillä pääsee jo huomattavasti normi-av-mamman yläpuolelle.

Vierailija
7051/10671 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain hyvä paljastaa narskuja ja näyttää niille peiliä. Vähän epävakaammat ja yksinään jätetyt narsistit saavat aina narsistisen raivokohtauksen kun pinnan alta raaputtelee. Mitä enemmän nää narskut mesoaa sen varmemmin kaikki tietävät mitä he oikeasti ovat.

Vierailija
7052/10671 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla samantyyppinen kokemus. Narsisti kehuskeli kuinka hänellä on maagisia kykyjä vaistota sitä ja tätä ihmisistä mm. näkemättä heitä sekä muista maapallon asioista (en viitsi toistaa tässä mitä olivat, mutta ihan kukkuluuruu-päättömiä nyt jälkikäteen ajatellen). No eipä vaistonnut minun lähtemistä, oli mielestään salainen, ovela ja ylivertainen. Hahhah. Tämän narsistin kyky selittää itselleen ihan höpönlöpöllä kaikki asiat niin että ne johtuvatkin ainoastaan hänen erinomaisuudestaan, esim. miksi ihmiset lähtevät hänen läheltään tai loukkaantuvat hänelle... Siinä se narsistin ainoa "maaginen kyky".

Vierailija
7053/10671 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä uhkailtiin erolla ainakin pari kertaa vuodessa. Ne olivat kovia paikkoja minulle, en halunnut perheen hajoavan. Ja tietysti olin taloudellisesti ihan hänen armoillaan. Kirjoituksessasi iski etenkin tuo, että pitihän hänellä olla joku, johon pyyhkiä jalkansa, joku jota kyykyttää. Nimittäin ihmettelin aina erokriisien jälkeen, että miksi hän minut piti. Olinhan kuvottava, kamala ihminen.

Jonkin verran oli kyykyttämistä myös toisten nähden, mutta hän oli kuitenkin tarkka siitä, että ulkopuolisille ei tulisi muuta kuvaa kuin että hän on erinomainen ihminen. Suljettujen ovien takana tilanne olikin toinen.

Mutta minäkin sain sitten asioita sen verran kuntoon, että pääsin pakenemaan. Ja vaikka välillä melkein meinaan ikävöidä, niin sitten muistutan kuinka hyvä on olla, kun kukaan ei painosta mihinkään millään tavoin. Tai arvostele, mitätöi, kyykytä.

Olet onnekas.   Noista tunteistakin häntä kohtaan pääset kyllä ajan kanssa eroon.  Mulla oli se tilanne, että rakkaus oli täysin kuollut ja itse asiassa tunsin häntä kohtaan vain vastenmielisyyttä.  Oikein erittelin tunteitani ja tulin siihen tulokseen, että vaikka hänestä kuoriutuisi jonkun ihmeen kaupalla ihan hyvä ja miellyttävä ihminen, täysin vailla narsistisia piirteitä, en sittenkään enää haluaisi olla hänen kanssaan.  Niin loppuun ajettu olin siitä asiasta.  

Kyllähän hän yritti vedota tunteisiinikin ja esitti niin maahan lyötyä ja surkeata ihmistä, kun minä hänet niin rankasti jätin ja hän käy helvettiä läpi eikä tiedä selviytyykö ja kaikkea sellaista, mikä oli vain esitystä, koska halusi minut siihen takaisin, olihan se hänelle valtava kasvojen menetys, kun en ollutkaan se jalkarätti enää.  Monet sanoi minulle, että ihmettelivät miten jaksoin sitä ihmistä.  Eli olivat kyllä nähneet kaiken sen läpi.

Minulle ei vain tunteet enää heränneet.  Jälkeenpäin olen tajunnut senkin, että siinäkään tilanteessa, missä hän yritti esittää niin surkeata hylättyä reppanaa, ei hänelle tullut kertaakaan mieleen, että olisi lähtenyt vaikkapa siltä kantilta, että olisi pyytänyt minulta anteeksi sitä, miten oli minua kohdellut.  Ei narsisti osaa eikä halua pyytää anteeksi.  Siinä traagisessa näytelmässäänkin hän vain esitti uhria ja minä olin se paha, joka hänet jätin.  Eli hänestä ei ollut näkemään totuutta.

Anteeksipyyntö ei tietenkään olisi päätäni kääntänyt, rakkaus kun oli kuollut, mutta olisi se edes jotenkin hänen pisteitään nostanut.  Vaan ei, siinäkin tilanteessa hän käyttäytyi tyypillisen narsistisesti.

Sinulle nyt toivon kaikkea mahdollista hyvää ja kivaa elämääsi!  Olet sen ansainnut ja oletpa senkin kokemuksen nyt elämältä saanut, oli miten oli.  Pohjaltahan ei pääse kuin ylöspäin.

Vierailija
7054/10671 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Minun on ollut vaikea saada otetta tällaisista listoista, koska ne ovat niin otsikkotasolla olevia. Sen sijaan esimerkit todellisista toimintamalleista osaan jo hyvin tunnistaa. Esimerkiksi:

Narsisti haluaa pilata juhlapyhät ja merkkipäivät. Et pysty mitenkään selittämän narsistille tunteitasi niin, että saisit asian selvitettyä ja siihen jonkin toimivan ratkaisun. Narsisti loukkaa sinua ja kääntää sen vitsiksi ja sinut herkkähipiäiseksi. Kun yrität selvittää jotain epäkohtaa narsistin kanssa, hän sanoo sinun olevan kiinni historiassa ja kaivavan menneitä. Rakkauspommituksen jälkeen narsisti alkaa pihdata ja säännöstellä henkistä ja fyysistä läheisyyttä. Narsistien käytös muuttuu pahemmaksi sitoutumisten jälkeen (yhteenmuutto, avioliitto, lapsi tms. ). 

Pihdata? Pihtaaminen ei ole narsismin merkki, mitä hittoa. Pihtaaminen on haluttomuutta, ei narsismia. Voi luoja teitä miehiä.

Olen nainen ja pihtaaminen on todellakin yksi narsismin merkki. Olen valitettavasti joutunut tähän aihepiiriin tutustumaan omakohtaisesti (yksi pitkä narsistinen suhde ja toinen lyhyt) että sitä ymmärtääkseni teoriapohjaisesti. Molemmissa miehet säännöstelivät seksiä rajusti, pitkässä suhteessa se jopa loppui oikeastaan kokonaan. 

Narsistille tuottaa enemmän tyydytystä evätä toiselta seksi vaikka kolmen kuukauden ajan kuin saada sitä itse. Narsisti voi myös halutessaan hakea sen seksinsä muualta. 

Näin on. Minun narsisti exäni jo heti suhteen alussa ilmoitti paljonko antaa mulle. Silloin kun ihmisten pitäisi nussia kuin kanit.

Ja silti kävi hakemassa seksiä muualta.

Vierailija
7055/10671 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaatti on pahempi kuin narsisti.

Vierailija
7056/10671 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit ovat kameolentteja. He voivat näytellä olevansa mitä vain eri ihmisille.

Mun äidin äiti oli narsisti. Änkesi lapsuudenkotiini asumaan eikä suostunut lähtemään. Äitini ei pärjännyt omalle äidilleen lainkaan. 

Narsistiperheelle tyypilliseen tapaan meillä asui kultalapsi, neutraali lapsi ja minä, likasanko, jonka syytä  kaikki paha maailmassa oli. 

Isoäitini kiusasi mua jatkuvasti kun kukaan ei ollut näkemässä. Valvotti öisin, löi, yritti syöttää kissan *askaa, tappoi lemmikkieläimiä edessäni, uhkaili, mustamaalasi, häpäisi, nöyryytti ja ahdisteli seksuaalisesti. 

Muille hän esitti heikkoa ja sairasta vanhusta tai milloin mitäkin. En saanut mitään apua, ja lopulta lakkasin edes yrittämästä. Yritin vaan jotenkin kestää sen kaiken ja lähdin kotoa heti kun se iän puolesta oli mahdollista.

Omituista on, että nyt yhäkin, vuosikausia isoäitini kuoleman jälkeen on ihmisiä, jotka muistavat pullantuoksuisen isoäidin tai vähän reppanan vanhuksen, ja minä olin ja olen vain yliherkkä.

Muistan vieläkin sen ilmeen, häijy, paha hymy, ihan mielipuolisen näköinen ilme kun oli tehnyt jtn esim. tappanut eläimen. Mietin joskus, olenko mä ainoa ihminen joka on nähnyt sen ilmeen ja todellisen mummon. 

Mulla on diagnosoitu traumaperäinen dissoasiaatiohäiriö, jossa on laaja kirjo oireita. Muistinmenetyksiä, jatkuvaa kuumeilua, kauhukohtauksia, nielemisvaikeuksia, kipuja ym. Ja mähän olen siis vain yliherkkä, huoh. 

Mummosi oli psykopaatti.

Taas unohdetaan kaikki maailman muut diagnoosit ja ainut diagnoosi on narsisti. Kuulostaa ennemmin kieroutuneelta psykopaatilta mummosi. Pelkkä narsisti ei riitä tuohon kuvaukseen. Kaikki narsistit eivät ole kylmäverisiä murhaajia. Mutta kyllä, _psykopaatit_ ovat _myöskin narsisteja_. Mutta lievä ilmaus on pelkkä narsisti mummostasi tuo kun kuvailit kuitenkin psykopaattia.

Mutta onhan se muodikkaampi sana, narsku, ja helpompi sanoa vain että hän oli narsisti.

Vierailija
7057/10671 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistinen ihminen voi olla ammatissaan sen ominaisuuden tietämättään saanut!

Tässä esimerkkinä lista ammateista joissa riski on sen ominaisuuden "pakolla" ominut jopa tietämättään etekin kun ammatin rooli vaatii narsismisuuden ominaisuutta niin hyvään kuin vähemmän hyvään ellei jopa pahaan tarkoitukseen:

– Lääkäri

– Sairaanhoitaja

– Lakimies

– Uskonnollinen johtaja

– Opettaja

– Psykoterapeutti

– Poliisi

– Elämänvalmentaja

– Esimies

– Poliitikko

– Lippukunnan johtaja

– Sosiaalityöntekijä

– Vartija

– Urheiluvalmentaja

– Vapaaehtoistyöntekijä

Mitä ihmettä? Narsisti syntyy tieteellisen tiedon mukaan varhaislapsuuden kaltoinkohtelun ja geneettisten ominaisuuksien seurauksena. Kyllä jokaisessa ammatissa on varmasti narsisteja...

Myös ekonomi kuuluu listalle.

Vierailija
7058/10671 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Guest 1508 kirjoitti:

Onko sillä väliä, onko puoliso narsisti vai ei?

Jos suhteessa on paha olla, on se jo riittävä syy lähteä.

Niinpä. Puolison ei tarvitse olla narsisti jotta voi erota

Vierailija
7059/10671 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestejä on jo yli 6000, mutta suurimmassa osassa kuvaillaan lähinnä omaa inhokki-ihmistä, ei narsistia.

Mutta: aihe näyttää kiinnostavan ja tuntuu, että narsisteja riittää tai ainakin tunnistajia.

En koe samoin.

Olen vakikirjoittaja, kuten varmaan monikin täällä. Olen kirjoittanut joihinkin viesteihin vain joitain piirteitä, jotka itseä ensin mietitytti. Toiseen viestiin toisia pahoja piirteitä, jotka ei yksin riittäisi mihinkään diagnoosiin, mutta kun niitä on kaikkiaan se koko lista, tulos on sairas ihminen.

Mutta yksittäiset piirteet eivät tee narsistia, vaan paljon piirteitä yhdessä. Niistä yksittäisistä piirteistä joko rakentuu narsisti tai ei.

Sen takia jotkut varmaan tarraa kiinni jos mainitaan vain yksittäinen asia.

Mutta kyllä kai nyt aiheen keskusteluun saa mainita yksittäisiä piirteitä

Vierailija
7060/10671 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei koskaan myönnä virheitään, syyttää aina muita tai vaikka koko muuta maailmaa teoistaan.

Huvittuneena katselen välillä yhden narsistin vouhkaamista somessa. Kyseinen tyyppi on täysiverinen narsisti joka osaa kyllä manipuloinnin ja uhriutumisen mutta tämän kyllä fiksu ihminen huomaa heti.