Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Eli tämän kirjoittajalla oli 7vuoden suhde. On-off suhde niin että erosimme parhaimmillaan 10 kertaa päivän aikana. Yhtä vuoristorataa ja hektistä menoa joka tavalla.
Kuulostaa todella tutulta. Näin se meni meilläkin vuodesta toiseen 9v ajan. Nykyään olen uudessa suhteessa ollut jo pari vuotta ja melkein päivittäin ihmettelen ja olen kiitollinen miten ihanaa olla tasapainoisessa, rauhallisessa ja vakaassa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti oli sanottu tuossa ylläolevassa videossa, että narsistin kanssa ei voi koskaan puhua kuten normaalit aikuiset puhuvat toisilleen, koska narsistin kehitysvaihe pysähtyy jonnekin lapsuuteen/nuoruuteen. He eivät ole kykeneviä keskustelemaan aikuisina, vaan juttukumppanina on 5-vuotias, 10-vuotias, 3-vuotias, 15-vuotias jne. Heidän kanssaan ei voi perustella, heiltä ei voi pyytää perusteluja, heidän kanssaan ei voi neuvotella jne.
Ja siksi he ovat seksissäkin maksimissaan itsekkään tai hihittelevän teinin tasolla.
Minunkin exäni harrasti samanlaista lääppimistä ja kourimista kuin yläasteikäiset pojat aikanaan kiusatessaan tyttöjä. Ja vaikka tästä kuinka puhui ja yritti selittää, miten epäeroottista, vastenmielistä, halventavaa ja kaikki halut tappavaa käytöstä se oli, se vain jatkui. Totta kai jatkui - ymmärrän sen nyt kun tiedän mikä exä oli ja olen perehtynyt aktiivisesti narsismiin. Tästäkin keskustelusta olen oppinut paljon asioita, jotka eivät ole tulleet vielä muualla vastaan.
Exä oli myös täysin rajaton siinä, mitä puhui muille, ja töräytteli erittäin asiattomia seksuaalisia kommentteja niin että häntä sai hävetä joka paikassa. Osan näistä hän laukoi tahallaan, kun tiesi että ne häiritsivät minua ja siskoani, mutta osa oli myös selvää ymmärtämättömyyttä siitä, mikä on soveliasta ja mikä ei. Kun esim. kaveriporukassa vitsailtiin ja juttu pysyi vielä juuri ja juuri hyvän maun rajoissa, niin exä päästi aina suustaan jotain, mikä meni täysin yli eikä enää huvittanut ketään.
Meillä ihan sama kuvio ex-miehen kanssa, joka on kaikilla mittapuilla mitattuna paha narsisti (jopa läheiset ystävämme sanovat niin) ja mielestäni jopa sosiopaattisia piirteitä omaava.
Oli todella raskasta selittää 45- vuotiaalle miehelle, että kun teen hellan ääressä ruokaa perheelle niin on vastenmielistä, kun hän ohi kulkiessa varoittamatta työntää sormensa syvälle 'sinne' minussa ja nauraen toteaa, että 'se on taas märkä, se haluaa se*siä' ja sen jälkeen mies työnsi tuon sormen nenäni alle ja sanoi 'haista vaikka'. En voi millään tapaa pitää tällaista käytöstä soveliaana 40+ miehelle ja koen, että se oli minua naisena halventavaa. Jatkapa siinä nyt sitten sen jauhelihalastikkeen hämmentämistä tuon jälkeen.
Samoin mies tykkäsi nipistellä voimakkaasti nä*nejäni ihan vaikka ohi kulkiessaan. Sanoin monta kertaa, että en tykkää siitä. Mies vastasi 'tykkäät kuiteskin'. No en tykkää, en. Miten se pitää sanoa että menee viesti perille?!
Kyseessä kuitenkin akateeminen mies niin luulisi jotain liikkuvan korvien välissä, mutta kun ei.
Ei ihme että aloin välttelemään hänen lähellään oloa kun aina sai pelätä, että mihin se kohta koskee.
Joo hui kauhistus, juuri tuollaisia ne tekee! Miten kukaan edes osaa keksiä jotain noin epäseksualista. Tuohan on seksuaalista väkivaltaa ja alistamista. Ja iljettävää. Voisin hyvin kuvitella että mieheni olisi tehnyt juuri jotain noin kammottavaa. Hän teki seksuaalisuudesta jotain niin rumaa ja kieroutunutta etten viel vuosienkaan päästä kykene edes sooloseksiin kun se todella ällöttää minua. Ja onhan se suuri menetys, seksin kuuluisi olla jotain kaunista...en edes muista kun ällötys päällimmäisenä mielessä ja se karvainen liukuvoiteesta pursuva hole jota suorastaan tunki yllättäin naaman eteen että siinä sulle hommia hyi HYI HYIIIIII! Mitä se paska oikein tekikään minulle😤😡👹
Miten pääsen näistä mielikuvista eroon?
Eli tämän kirjoittajalla oli 7vuoden suhde. On-off suhde niin että erosimme parhaimmillaan 10 kertaa päivän aikana. Yhtä vuoristorataa ja hektistä menoa joka tavalla.
Kerro asioista jollekin, ellet ole jo kertonut. Jos pidät ne sisälläsi, häpeät tapahtumia. Kertominen siirtää häpeän sinusta tekijään.
Tässä sinulle lisää kuunneltavaa. Halaus <3
Meinasin ensin etsiä pari sopivaa videota, mutta kun sinun tarvitsisi varmaan kuunnella suurin piirtein ihan jokainen.
Katso tuolta ekaksi ne, joiden otsikossa on sana traumaside.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti oli sanottu tuossa ylläolevassa videossa, että narsistin kanssa ei voi koskaan puhua kuten normaalit aikuiset puhuvat toisilleen, koska narsistin kehitysvaihe pysähtyy jonnekin lapsuuteen/nuoruuteen. He eivät ole kykeneviä keskustelemaan aikuisina, vaan juttukumppanina on 5-vuotias, 10-vuotias, 3-vuotias, 15-vuotias jne. Heidän kanssaan ei voi perustella, heiltä ei voi pyytää perusteluja, heidän kanssaan ei voi neuvotella jne.
Ja siksi he ovat seksissäkin maksimissaan itsekkään tai hihittelevän teinin tasolla.
Minunkin exäni harrasti samanlaista lääppimistä ja kourimista kuin yläasteikäiset pojat aikanaan kiusatessaan tyttöjä. Ja vaikka tästä kuinka puhui ja yritti selittää, miten epäeroottista, vastenmielistä, halventavaa ja kaikki halut tappavaa käytöstä se oli, se vain jatkui. Totta kai jatkui - ymmärrän sen nyt kun tiedän mikä exä oli ja olen perehtynyt aktiivisesti narsismiin. Tästäkin keskustelusta olen oppinut paljon asioita, jotka eivät ole tulleet vielä muualla vastaan.
Exä oli myös täysin rajaton siinä, mitä puhui muille, ja töräytteli erittäin asiattomia seksuaalisia kommentteja niin että häntä sai hävetä joka paikassa. Osan näistä hän laukoi tahallaan, kun tiesi että ne häiritsivät minua ja siskoani, mutta osa oli myös selvää ymmärtämättömyyttä siitä, mikä on soveliasta ja mikä ei. Kun esim. kaveriporukassa vitsailtiin ja juttu pysyi vielä juuri ja juuri hyvän maun rajoissa, niin exä päästi aina suustaan jotain, mikä meni täysin yli eikä enää huvittanut ketään.
Meillä ihan sama kuvio ex-miehen kanssa, joka on kaikilla mittapuilla mitattuna paha narsisti (jopa läheiset ystävämme sanovat niin) ja mielestäni jopa sosiopaattisia piirteitä omaava.
Oli todella raskasta selittää 45- vuotiaalle miehelle, että kun teen hellan ääressä ruokaa perheelle niin on vastenmielistä, kun hän ohi kulkiessa varoittamatta työntää sormensa syvälle 'sinne' minussa ja nauraen toteaa, että 'se on taas märkä, se haluaa se*siä' ja sen jälkeen mies työnsi tuon sormen nenäni alle ja sanoi 'haista vaikka'. En voi millään tapaa pitää tällaista käytöstä soveliaana 40+ miehelle ja koen, että se oli minua naisena halventavaa. Jatkapa siinä nyt sitten sen jauhelihalastikkeen hämmentämistä tuon jälkeen.
Samoin mies tykkäsi nipistellä voimakkaasti nä*nejäni ihan vaikka ohi kulkiessaan. Sanoin monta kertaa, että en tykkää siitä. Mies vastasi 'tykkäät kuiteskin'. No en tykkää, en. Miten se pitää sanoa että menee viesti perille?!
Kyseessä kuitenkin akateeminen mies niin luulisi jotain liikkuvan korvien välissä, mutta kun ei.
Ei ihme että aloin välttelemään hänen lähellään oloa kun aina sai pelätä, että mihin se kohta koskee.
Joo hui kauhistus, juuri tuollaisia ne tekee! Miten kukaan edes osaa keksiä jotain noin epäseksualista. Tuohan on seksuaalista väkivaltaa ja alistamista. Ja iljettävää. Voisin hyvin kuvitella että mieheni olisi tehnyt juuri jotain noin kammottavaa. Hän teki seksuaalisuudesta jotain niin rumaa ja kieroutunutta etten viel vuosienkaan päästä kykene edes sooloseksiin kun se todella ällöttää minua. Ja onhan se suuri menetys, seksin kuuluisi olla jotain kaunista...en edes muista kun ällötys päällimmäisenä mielessä ja se karvainen liukuvoiteesta pursuva hole jota suorastaan tunki yllättäin naaman eteen että siinä sulle hommia hyi HYI HYIIIIII! Mitä se paska oikein tekikään minulle😤😡👹
Miten pääsen näistä mielikuvista eroon?
Sinä olet pahemmin traumatisoitunut kuin minä. Teidän suhde kesti varmaan pidempään ja oli pahempi. Minäkin olin lukossa oman seksuaalisuuteni kanssa, kun erosin. Sitten jotenkin vaistonvaraisesti lähdin purkamaan sitä niin, että harrastin sooloseksiä ja ääneen sanoin niitä kaikkia sanoja, joita normaalissa seksisuhteessa olisi voinut seksin aikana sanoa, mutta hänen kontrolloidussa mekaanisessa aktissaan ei voinut. Ja kuvittelin sellaista seksiä, jota olisin halunnut ja vanhoja eri ihmisten kanssa olleita hyviä seksikertoja ja yritin antaa itseni tuntea jotain sellaista kiihkoa, minkä hän onnistui esineellistämisellään sammuttamaan.
Oletko kuunnellut tämän? Jos on rahaa, voit ostaa myös tuolta terapia-apua.
Kiitos näistä ohjeista ja videosta. Kokeilen ehdottomasti. Täytyy tosiaan alkaa työstämään tätäkin osa-aluetta. Jotenkin tunnen että olen toipunut ja eheytynyt monen asian suhteen mutta vielä on tämä yksi iso musta möykky joka olen tavallaan pitänytkin ehkä toissijaisena kun ollut monia selvitettäviä solmuja. Mutta eihän seksuaalisuus kyllä ole mikään pikku sivuseikka ja naiseus on iso osa elämää. Ehkäpä nyt on aika setviä tätäkin. Positiivisin mielin kyllä näen jo tulevaan(ainiin auts, sota alkoi tänään:'( ) Voi tätä ihmiselämää
Älä nyt anna jonkun lapsen tasolle jämähtäneen porsaan pilata loppuelämääsi ja tulevaisuuttasi. Sinä hyvässä uskossa lähdit hänen mukaansa ja se vyyhti, jonka narsisti onnistuu luomaan, on todellinen verkko, josta on vaikea päästä irti. Muistele kuka sinä olit ennen kuin edes tunsit koko narsistia. Itse olen joskus ihan fyysisesti ravistellut itseäni ikään kuin pudistelisin hänet irti itsestäni.
Onko kenelläkään toisella oma sukulainen tehnyt rakkauspommitusta/ jalustallenostoa ja sen jälkeistä disgardia? Ei siis seksuaalista mutta muuten että ensin on överi-ihanaa ja sitten kaikki pysähtyy kuin seinään.
Minulle oma isä on tehnyt niin ja hylännyt lopulta kokonaan. Ja isä on tehnyt saman myös siskolleen. Äiti taisi pistää sen itse pihalle, mutta tietysti siihen johti isän narsistikäytös luultavasti erittäin paskamaisine käänteineen. Isäni oli taas oman perheensä kultalapsi, pikkukeisari, jota siskon piti palvella ja jota oma äitinsä palvoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla samantapainen kokemus, mutta suhde huomattavasti lyhyempi. Jälkikäteen muisteltuna ja viestit luettuna ihan kaikki on ollut manipulaatiota, jotta pääsee käyttämään minua seksuaalisesti hyväkseen (en voi enää käyttää normaaleja termejä normaalista seurustelusuhteen seksistä, koska suhde perustui tietoiselle groomaukselle, joka rakennettiin valhepohjalle).
Hän yritti myös toistaa traumojani ja toistikin. Mutta hän ei ottanut laskelmissaan huomioon kahta tekijää. 1. Olin ehtinyt parantua traumoistani ja löytänyt vahvan onnen ja tasapainon, joten rima on asetettu terveelle korkeudelle. 2. Aloin käyttäytyä ja tuntea oudosti hänen seurassaan. Eli kun hän toisti sen trauman, josta minun olisi pitänyt mennä tolalatani ja rikki, pysyinkin täysin rauhallisena ja tapahtuma johti eroomme.
Kyllä, hän piti minua räsy- ja seksinukkena, marionetttina, koe-eläimenä, jonka reaktioita testattiin. Mutta hän oli väärässä. Olen nainen, ehjä sellainen, minun itsetuntoni ei ole hänen varassaan, ei ihmisenä, ei seksuaalisesti eikä rakastettavuuteni riipu hänestä mitenkään.
Kauanko olitte yhdessä?
Me oltiin yhdessä vain neljä kuukautta. Hän ei ollut elämäni ensimmäinen narsisti, joten osasin alkaa yhdistellä pisteitä, kun maski rupesi hetkittäin tippumaan ja kun tajusin, että se testailee tai piilovit***lee minulle. Jos en olisi aiemmin törmännyt narsisteihin, olisin varmaan jatkanut mielenterveyden menettämiseen asti ja vasta epätoivon pohjakosketuksessa jättänyt. Silleen kävi ekan narsistin kanssa.
Oletteko kokeneet narsistin kanssa hetkiä jolloin maski/suojaus on pudonnut hetkeksi? Entä onkohan narsistilla suojaus päällä silloin kun hän on yksin, tai voiko suojaus joskus vahingossa unohtua hetkeksi? Itse en voi olla varma mutta olettaisin, että olen nähnyt oletettavasti kaksi kertaa kyseisen tapahtuman 45v aikana, ne ovat olleet lyhyitä hetkiä kestoltaan, hämmennyin itse toisessa tapauksessa aika paljon. Telkkarista tuli kuvaa sudenpennun poikasista, olihan ne aika suloisia, ilmeisesti myös narsistin mielestä kun vahingossa rupesi hykertelemään ja ääneen vielä, hetki kesti muutaman sekunnin. Sitten äkkiä ilme vakavaksi ja maski takaisin. Mutta siis todella muita hetkiä ei tule mieleen. Toinen tapaus sattui kun olin lapsi, katseltiin pilviä ja mietittiin niiden eri muotoja, mitä tulee mieleen jne. Mutta siinäpä ne kerrat, muutoin hänen seurassaan on yleensä vähän varpaillaan ja se omituinen varuillaanolo jatkui vielä vuosia senkin jälkeen kun olin jo muuttanut eri osoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kokeneet narsistin kanssa hetkiä jolloin maski/suojaus on pudonnut hetkeksi? Entä onkohan narsistilla suojaus päällä silloin kun hän on yksin, tai voiko suojaus joskus vahingossa unohtua hetkeksi? Itse en voi olla varma mutta olettaisin, että olen nähnyt oletettavasti kaksi kertaa kyseisen tapahtuman 45v aikana, ne ovat olleet lyhyitä hetkiä kestoltaan, hämmennyin itse toisessa tapauksessa aika paljon. Telkkarista tuli kuvaa sudenpennun poikasista, olihan ne aika suloisia, ilmeisesti myös narsistin mielestä kun vahingossa rupesi hykertelemään ja ääneen vielä, hetki kesti muutaman sekunnin. Sitten äkkiä ilme vakavaksi ja maski takaisin. Mutta siis todella muita hetkiä ei tule mieleen. Toinen tapaus sattui kun olin lapsi, katseltiin pilviä ja mietittiin niiden eri muotoja, mitä tulee mieleen jne. Mutta siinäpä ne kerrat, muutoin hänen seurassaan on yleensä vähän varpaillaan ja se omituinen varuillaanolo jatkui vielä vuosia senkin jälkeen kun olin jo muuttanut eri osoitteeseen.
Itse ajattelisin että narsistilla on naamari päässään silloin kun lovebombbaa tai muuten esittää mukavaa. Narsistihan on hyljännyt itsensä, joskus jo vauvana ja se on ihan narsistin aito olemus se myrkyllinen paska mitä ne nyt onkaan. Tällainen narsisti ei parane eikä voi vahingossa unohtaa maskia. Hän on siis ihan oikeasti se paha mitä monen on vaikea uskoa. Toki narsistikin voi tykätä koiranpennuista ja hykerrellä silloin jos se hänestä hyvältä tuntuu
Vierailija kirjoitti:
Putin täällä vaan moi!
Antautukaa!!!
Nyt iskit Putin väärään porukkaan! Sinut on paljastettu!
Mitä kehollisia tai mentaaleja reaktioita teillä on ollut narsisteista?
Kauan sitten eksästä tuli paniikkihäiriö sekä autoimmuunisairauksia. Kaikista narsisteista on tullut hiustenlähtö. Ja tämä viimeisin tapaus, jota vielä käsittelen, herättää minussa halveksuntaa ja inhoa ja kun ajattelen häntä, tekee mieli pudistaa itseään ja lisäksi vasen ylähuuli vetätyy ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Miten teidän narsistiläheiset suhtautuvat Ukrainan kriisiin?
Kiinnostaisi itseänikin tämä, miten teidän narsu tutut suhtautuu Ukrainan tilanteeseen?
Itse en tällähetkellä ole tekemisissä narskujen kanssa niin ei ole tarinoita kerrottavaksi tähän liittyen
Vierailija kirjoitti:
Kauan sitten eksästä tuli paniikkihäiriö sekä autoimmuunisairauksia. Kaikista narsisteista on tullut hiustenlähtö. Ja tämä viimeisin tapaus, jota vielä käsittelen, herättää minussa halveksuntaa ja inhoa ja kun ajattelen häntä, tekee mieli pudistaa itseään ja lisäksi vasen ylähuuli vetätyy ylöspäin.
Stressi-ihottuma, rytmihäiriöt, hiustenlähtö nyt ainakin ja itkureaktio tullut tilanteissa jossa juuri tutustunut myöhemmin paljastuneisiin narsisteihin ja tämä itku on tullut tilanteessa jossa kaikki ollut vielä siinä kohtaa näennäisesti hyvin. Koen että alitajuntani tunnisti narsistin ja siitä tuli sellainen itkukohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressi-ihottuma, rytmihäiriöt, hiustenlähtö nyt ainakin ja itkureaktio tullut tilanteissa jossa juuri tutustunut myöhemmin paljastuneisiin narsisteihin ja tämä itku on tullut tilanteessa jossa kaikki ollut vielä siinä kohtaa näennäisesti hyvin. Koen että alitajuntani tunnisti narsistin ja siitä tuli sellainen itkukohtaus.
Lisäys; päänhilseily ja hermoromahdus
Vierailija kirjoitti:
Traumaperäinen stressihäiriö, kilpirauhasen vajaatoiminta ja alopecia. Muusta hiustenlähdöstä kärsin sitä ennen parikymmentä vuotta. Lisäksi vuosia sitten oli paha dysbioosi, jonka hoitaminen kuntoon vei kolme vuotta, ja kun sain suoliston kuntoon, aloin oireilla iholla, jota kutitti aina kotona ja erityisesti narsistin läsnäollessa. Minulle puhkesi myös maitoallergia, enkä pystynyt käyttämään enää kotimaisia viljoja.
Roosha kirjoitti:
Mieheni sanoi usein että teeskentelen tai väännän. Kun romahdin henkisesti, hän huusi että lopeta se teeskentely. Oli myös tavallista, että jos itkin, hän poistui kylmästi paikalta esim. lukemaan kirjaa.
Olen lukenut, että tuo on psykopaateille yleistä. Taisi liittyä siihen, että ei aidosti ymmärrä ja koe tunteita.
Katso Putterin puhetta ja uhoa. Eipä muuta narsismista tai oikeastaan psykopaatista joka on pahemmin sairas kuin narsisti.
Minä taas sain kuulla usein, kuinka kamalalta näytin, kun itkin narsistin loukattua minua ja oltua minulle ilkeä. Näissä tilanteissa narsisti pilkkasi minua ja käski mennä katsomaan peilistä, kuinka surkean näköinen olin. Joskus hän myös raahasi minut kovakouraisesti sinne peilin eteen katsomaan itkettyneitä kasvojani ja häpeämään sitä, mitä hän itse oli todellisuudessa saanut aikaan. Mutta kun hän projisoi kaiken minuun, kaiken. Kuinka helppo se onkaan nähdä näin jälkeenpäin.
Kerro asioista jollekin, ellet ole jo kertonut. Jos pidät ne sisälläsi, häpeät tapahtumia. Kertominen siirtää häpeän sinusta tekijään.
Tässä sinulle lisää kuunneltavaa. Halaus <3
Meinasin ensin etsiä pari sopivaa videota, mutta kun sinun tarvitsisi varmaan kuunnella suurin piirtein ihan jokainen.
https://www.youtube.com/c/NarsistivsMin%C3%A4/videos