Miten toimit, jos sinua pidetään tyhmänä?
Minulle käy usein niin, että keskustelukumppani valistaa minua asiasta, joka on mielestäni itsestäänselvä ja jota on tyhmää oikeastaan ääneen edes sanoa. Olen itse melko suoraviivainen ihminen muuten, joten voi olla että tällaiset itsestäänselvyydet vain särähtää itselläni korvaan, kun taas jollekkin toiselle kyse on vain tavallisesta keskustelutyylistä.
Jos itse vastaanotatte tällaista teille täysin itsestäänselvyyksien esiintuomista vähän neuvomistyyliin, miten toimitte? Otatteko neuvot kohteliaasti myötäillen vastaan vai pyrittekö jotenkin tuomaan esiin, että asia on teille kyllä selvä kuin "pläkki"? Vai mitä? Tarkoitan tässä nyt tilanteita, jotka tapahtuu esim. töissä/harrastuksissa ja käytös pitäisi sovittaa niihin tilanteisiin.
Olen välillä itse ällistynyt tällaisista tilanteista ja sisällä saattaa kiehuakin. Ja näitä tapahtuu ärsyttävän usein. Siksi kiinnostaa miten muut ihmiset vastaavissa tilanteissa toimii.
Kommentit (74)
Jos mulle tullaan jotain itsestäänselvyyksiä neuvomaan, niin mun reaktio on yleensä aika hämmentynyt "okei..?"
Reagoin vaihtelevasti. Jos joku alkaa neuvoa, miten omena kuoritaan tai muna keitetään, saatan sanoa, ettei mua kiinnosta tietää. Kuten ei oikeasti kiinnostakaan. Minusta ne eivät ole elämäni kiehtovimpia asioita tietää.
Toisinaan saatan sanoa suoraan, että kyllä mä tuon asian tiedän.
Mutta koska olen hiljainen ja hidas, niin aika usein saatan myös vain olla hiljaa ja myrskypilvi pyörii vähän aikaa otsallani.
Joskus olen sanonut myös "ihan totta" ja "ei voi olla totta", jolloin vastapuoli on alkanut väitellä asiasta. Osaan olla hyvin vakuuttavasti tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:27"]
En nyt osaa kuvitella, oonko ollut ihan vastaavanlaisessa tilanteessa kuin mitä ap kuvailee, mutta yleensä minä vaan myötäilen ja totean väliin: "Niin, näihän se tosiaan on". Joskus saatan sanoa suoraan, että tiedän kyllä. Luulisi tyhmemmänkin tajuavan, että tuttua kauraa mulle. Ei mua kyllä yleensä kamalasti haittaa, vaikka vastapuoli kuvittelisi kertovansa jotain ihan uutta asiaa minulle. Mistäpä hän voisi tietää, tiedänkö sitä juttua ennestään vai en.
[/quote]
Ai niin, omalta rakkaalta isältäni olen kuullut itsestäänselviä neuvoja, tuskin näin aikuisiällä muilta. Isälle nyt uskaltaa sanoa suoraankin, että tiedän ja vetää samalla teiniraivarit tyyliä: "Pidätkö sinä minua ihan idioottina???"
Onhan se ihan hellyyttävää, kun isä yrittää isällisesti neuvoa. Ei hän ainakaan ilkeyttään kerro itsestäänselvyyksiä tyyliin: "Aina kun menee ulos, pitää laittaa kengät jalkaan. (Ellei ole kesä)." Iskä nyt vaan on iskä.
Ap tässä on otettu monista vastauksista. Kiitos!
Lohduttaa tosiaan, etten ole yksin! Toki olen tiennyt, että tämäntyyppisten neuvojien on tarkoitus vain nostaa itseään keinoja kaihtamatta. Sitten on erikseen ne vilpittömät neuvojat, mitä en itse aloituksessa tarkoittanut. Sellaiset on tietysti ok.
Otollisin mahdollisuus "kiipijäneuvojille"on tietysti palaverit, jossa neuvotaan uljaasti muita ihan PYYTÄMÄTTÄ ja nimenomaan asiassa, joka on selviö. Tärkeinä on päästä esiin. Sellaisessa tilanteessa neuvojan maanpinnalle palauttaminen tyylikkäästi palaverin ilmastoa pilaamatta on niin helkkarin vaikeaa. Näitä ihnistyyppejä kun ei normaalit käytöstavat ja inhimillinen häpeäntunne oikein koskettele.
Ei mulle tapahdu noin juuri koskaan. Nuorempana joskus. En sano yleensä mitään, paitsi myöntelen tai täydennän lausetta.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 17:49"]Itsellä oli aika tyhmä olo kun työpaikalla pari viikkoa kesätyössä ollut nuori tyttö ohjeisti mua lukitsemaan ovet kun lähdetään kotiin. Olin paikan johtaja.
[/quote]
Sinuna olisin kokenut, että tyttö on vastuullinen ja hyvin perehdytetty! Miten te voitte olla noin herkkähipiäisiä?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:47"]Voihan sitä kommentoida että tosiaan asia on päivänselvä ja yleisesti tiedossa oleva ja heittää sitten vaikka oman kantansa tai jonkun uuden näkökulman asiaan. En näe järkeä missään näsäviisastelussa tai ilkeilyssä, ne eivät koskaan edistä hedelmällistä keskustelua.
[/quote]
Minkä uuden näkökulman heittäisit vaikka siihen asiaan kun työkaveri alkaa neuvomaan topakasti ja rinta rottingilla että maitoahan säilytetään jääkaapissa*? :D
*esimerkki muutettu tunnistussyistä
[/quote]
Sanoisin, että sepä on hyvä asia ja jääkaapin lämpötilaa kannattaa pitää alle 3 asteessa.
"Mm joo niin mä kans aattelin" paras vastaus. itsestäänselvyyksiä laukova korkeintaan kykenee ymmärtämään, että hän oli oikeassa.
Koomisimpia ovat nämä Median ja TV-viihteen orjat, 20-kymppiset ylimeikkaavat blondit jotka pitävät automaattisesti kaikkia Lemmy Kilmisterin näköisiä miehiä idiootteina. Se tyyli miten ne luovat keskustelun avauksen ja saavat sen jälkeen nenillensä.
Tunnistaako kukaan neuvoja itseään näistä? Hävetkää!