Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimit, jos sinua pidetään tyhmänä?

Vierailija
12.04.2015 |

Minulle käy usein niin, että keskustelukumppani valistaa minua asiasta, joka on mielestäni itsestäänselvä ja jota on tyhmää oikeastaan ääneen edes sanoa. Olen itse melko suoraviivainen ihminen muuten, joten voi olla että tällaiset itsestäänselvyydet vain särähtää itselläni korvaan, kun taas jollekkin toiselle kyse on vain tavallisesta keskustelutyylistä.

Jos itse vastaanotatte tällaista teille täysin itsestäänselvyyksien esiintuomista vähän neuvomistyyliin, miten toimitte? Otatteko neuvot kohteliaasti myötäillen vastaan vai pyrittekö jotenkin tuomaan esiin, että asia on teille kyllä selvä kuin "pläkki"? Vai mitä? Tarkoitan tässä nyt tilanteita, jotka tapahtuu esim. töissä/harrastuksissa ja käytös pitäisi sovittaa niihin tilanteisiin.

Olen välillä itse ällistynyt tällaisista tilanteista ja sisällä saattaa kiehuakin. Ja näitä tapahtuu ärsyttävän usein. Siksi kiinnostaa miten muut ihmiset vastaavissa tilanteissa toimii.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäydyn sarkastisen tyhmäksi ja olen et aijaa ihanko totta vau en ois tota tienny

Vierailija
42/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:35"]Mua nimiteltiin ja pidettiin tyhmänä AMK:ssa. Miten toimin? Luin pääsykokeisiin ja menin yliopistoon.
[/quote]
Ei tuo estä mitään, minua pidetään tyhmänä vaikka tietävät koulutustasoni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:35"]Mua nimiteltiin ja pidettiin tyhmänä AMK:ssa. Miten toimin? Luin pääsykokeisiin ja menin yliopistoon. [/quote] Ei tuo estä mitään, minua pidetään tyhmänä vaikka tietävät koulutustasoni

[/quote]

Ap kysyi miten toimit, ja sen kerroin. Yliopistossa ei ole enää nimitelty, vaikka luultavasti täällä olen tyhmempi kuin amk:ssa.

Vierailija
44/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä kommentoida että tosiaan asia on päivänselvä ja yleisesti tiedossa oleva ja heittää sitten vaikka oman kantansa tai jonkun uuden näkökulman asiaan. En näe järkeä missään näsäviisastelussa tai ilkeilyssä, ne eivät koskaan edistä hedelmällistä keskustelua.

Vierailija
45/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen hiljaiseksi, häpeän että olen käyttäytynyt niin typerästi. Hävettää olla siinä muiden seurassa, jossa muut pitävät minua tyhmänä. Alan epäillä, onko minun ollenkaan tarkoitus olla tekemässä sitä mitä olen ja ollaanko ilmeisen epäonnistuneista tekemisistäni hiljaa vain kohteliaisuudesta. Epäilen elänkö vain kuplassa, jossa saan puuhata itsekseni kun minut on erehdytty palkkaamaan. Seuraavissa tilanteissa tai kokouksissa välttelen puhumista ja jään taustalle, jossain vaiheessa jättäydyn ehkä pois. Minua on pidetty tyhmänä niin monta kertaa, että olen varmasti tyhmä. Ristiriitaista, kun kaikkien mittareiden mm. kouluarvosanat, älykkyystestit mukaan olisin fiksu, mutta silti en ilmeisesti tajua tai ainakaan vaikuta siltä, että tajuaisin mitään.

Vierailija
46/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:35"]Mua nimiteltiin ja pidettiin tyhmänä AMK:ssa. Miten toimin? Luin pääsykokeisiin ja menin yliopistoon. [/quote] Ei tuo estä mitään, minua pidetään tyhmänä vaikka tietävät koulutustasoni

[/quote]

Ap kysyi miten toimit, ja sen kerroin. Yliopistossa ei ole enää nimitelty, vaikka luultavasti täällä olen tyhmempi kuin amk:ssa.
[/quote]
Joo ihan hyvä sun vastaus oli. Kerroin vaan että yliopistossa opiskelu ei estä tyhmänä pitämistä. Nimittäin vaikkei sitä yliopistossa tapahdu, niin töissä kyllä joskus vaikka kaikki tietävät koulutukseni.

Vierailija
47/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:47"]Voihan sitä kommentoida että tosiaan asia on päivänselvä ja yleisesti tiedossa oleva ja heittää sitten vaikka oman kantansa tai jonkun uuden näkökulman asiaan. En näe järkeä missään näsäviisastelussa tai ilkeilyssä, ne eivät koskaan edistä hedelmällistä keskustelua.
[/quote]
Minkä uuden näkökulman heittäisit vaikka siihen asiaan kun työkaveri alkaa neuvomaan topakasti ja rinta rottingilla että maitoahan säilytetään jääkaapissa*? :D

*esimerkki muutettu tunnistussyistä

Vierailija
48/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita tulee niin usein etten yleensä jaksa hermostua. Olen pienikokoinen ja lapsenkasvoinen, mutta älykäs (joo, olen käynyt testissä jo kouluaikana ja yliopistossa vielä toisen kerran).

Vierailija
49/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei vaan riitä rohkeus ja pokka vittuilla toiselle päin naamaa joku näsäviisas vastaus! Miten pystyisin siihen, vinkkejä? Entä jos työkaveri tajuaa että suutuin ja reagoi näin
A) lyö leikillään johonkin kylkeen ja sanoo hahahhaa mähän vaan vitsailin (joopa joo)
B) suuttuu ja sanoo jotain ilkeää suoraan takaisin ja välit menee
C) ??

Vierailija
50/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette usko kuinka on helpottavaa kuulla etten ole ainut.

Vierailija
51/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli aika tyhmä olo kun työpaikalla pari viikkoa kesätyössä ollut nuori tyttö ohjeisti mua lukitsemaan ovet kun lähdetään kotiin. Olin paikan johtaja.

Vierailija
52/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän sietää näitä tilanteita reagoimatta jos voin. Jos "opettaja" on ollut asialla aiemminkin eikä ymmärrä vähentää, vastaan vastaopetuksella. Eli kerron, että toki ymmärrän hänen sanomansa asian, mutta se ei kuitenkaan päde tilanteessa a), b) tai c), jolloin kannattaa huomioida vielä X, Y ja Z. Ei-toivottu käytös yleensä loppuu tuon jälkeen.

Vierailija
53/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan katselevani itsestäänselvyyksiä puhuvaa ohitse, ikäänkuin minun on nyt mentävä johonkin tai jokin asia tai ihminen tarvitsee minua sillä hetkellä. Yleensä itsestäänselvyyksiä puhuva tajuaa keskeyttää ja kysyä "onko sinulla johonkin kiire?". Kyllä, en halua tuhlata aikaani jankatessa, tai asiat voi kertoa pähkinänkuoressa.

Vierailija
54/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä naureskelen ja kuittailen, jos joku nyt tulee ihan päivänselvällä asialla pätemään. Saatan sanoa "Ihanko totta, oletpas aika noheva!" tai jotain vastaavaa

Vierailija
55/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikani kuuntelen ja annan sitten takaisin.

Tämä ärsyttää kun puhutaan muka eri asiasta vihjaillen että kohde taatusti ymmärtää.

Puhumattakaan" riippuu ittestä, ajattele nyt kuinka me fiksut kärsimme sinun takiasi."  Hienosti vihjaillaan, häivy, vaikka fiksuus on just päinvastoin.

Vierailija
56/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin vituttavaa.

Niinkuin pidettäisiin täysin yksinkertaisena ja tyhmänä

Vierailija
57/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa haastaa riitaa/kylvää siementä, joten kuuntelen vaan jaa-ilmeellä. Mun naamasta kyl usein näkee, et mitä mieltä oon asiasta, joten harvemmin neuvoo enää uudestaan ku idiootille. Osaan kysyä, jos apua tarvitsen.

Vierailija
58/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minulla on yksi kaveri joka vihjailee koko ajan että olisin tyhmä ja hän jotenkin nero ja maailman fiksuin. Vaikka todellisuudessa hän on aika tyhmä. Anteeksi vain. En ala kertomaan mistä näin olen päätellyt (enkä ole ainut) mutta syitä on kuitenkin paljon

Vierailija
59/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:20"]

Joo, minulla on yksi kaveri joka vihjailee koko ajan että olisin tyhmä ja hän jotenkin nero ja maailman fiksuin. Vaikka todellisuudessa hän on aika tyhmä. Anteeksi vain. En ala kertomaan mistä näin olen päätellyt (enkä ole ainut) mutta syitä on kuitenkin paljon

[/quote] Joo! Yleensä nää jotka luulee olevansa jotain neroja on todellisuudessa aika yksinkertaisia :D

Vierailija
60/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt osaa kuvitella, oonko ollut ihan vastaavanlaisessa tilanteessa kuin mitä ap kuvailee, mutta yleensä minä vaan myötäilen ja totean väliin: "Niin, näihän se tosiaan on". Joskus saatan sanoa suoraan, että tiedän kyllä. Luulisi tyhmemmänkin tajuavan, että tuttua kauraa mulle. Ei mua kyllä yleensä kamalasti haittaa, vaikka vastapuoli kuvittelisi kertovansa jotain ihan uutta asiaa minulle. Mistäpä hän voisi tietää, tiedänkö sitä juttua ennestään vai en.