Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimit, jos sinua pidetään tyhmänä?

Vierailija
12.04.2015 |

Minulle käy usein niin, että keskustelukumppani valistaa minua asiasta, joka on mielestäni itsestäänselvä ja jota on tyhmää oikeastaan ääneen edes sanoa. Olen itse melko suoraviivainen ihminen muuten, joten voi olla että tällaiset itsestäänselvyydet vain särähtää itselläni korvaan, kun taas jollekkin toiselle kyse on vain tavallisesta keskustelutyylistä.

Jos itse vastaanotatte tällaista teille täysin itsestäänselvyyksien esiintuomista vähän neuvomistyyliin, miten toimitte? Otatteko neuvot kohteliaasti myötäillen vastaan vai pyrittekö jotenkin tuomaan esiin, että asia on teille kyllä selvä kuin "pläkki"? Vai mitä? Tarkoitan tässä nyt tilanteita, jotka tapahtuu esim. töissä/harrastuksissa ja käytös pitäisi sovittaa niihin tilanteisiin.

Olen välillä itse ällistynyt tällaisista tilanteista ja sisällä saattaa kiehuakin. Ja näitä tapahtuu ärsyttävän usein. Siksi kiinnostaa miten muut ihmiset vastaavissa tilanteissa toimii.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:11"]Minä en tee mitään. Ensinnäkin olen niin pätevä, ettei siilä ole merkitystä. Kaikki, joilla on vähänkään väliä, tietävät sen jo ja loput oppivat kyllä ennen kuin heillä alkaa olla väliä. Tämä esim silloin kun joku nuorempi tohtori alkaa kukkoilla.. Kyllä niitä jo kohta joku valustaa, että kenelle puhuivat.   Lisäksi tiedän, että jotkut selittävät näitä itsestäänselvyyksiä joko vain jotan puhuakseen tai vain varmistaakseen, että kaikki ovat samaa mieltä tilanneanalyysistä. Se on ihan ok, eikä sen tarkotus ole selittää mitään kenellekään, vaan vain varmistaa, että homma menee tietyllä tavalla. Jos olet samaa mieltä, sanot vasn että "aivan". Jos olet erimieltä, nyt on tilaisuutesi sanoa ja perustella se. [/quote] Heh, aikamoinen tilanneanalyysi jos joku selittää aivan jotain yksinkertaisia asioita. Siis tyyliin että maapallohan pyörii.

[/quote]

Joku voi ottaa sen vaikka keskustelun aloituksena. Joku toinen taas ajattelee: niiku, oikeesti, luuletsä etten mä tajuu, senkin idiootti, lol
[/quote]
Mä kyllä luulen ennemminkin että esim. oma entinen työkaverini oli jotenkin ärsyyntynyt minuun ja kosti sen vittuiluna. Vai puhutko sinä kenties noin kuten ehdotit? Keskustelunaloitukset erikseen, ei noissa vaan niistä minusta vaikuta olleen kysymys. Ja tärkeää on myös.huomata että suurin osa ihmisistä ei käyttäydy noin, joten mikä noita neuvojia vaivaa? Ylemmyydentunne?

Vierailija
22/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko pienikokoinen? Minä olen kokenut ihan samaa ja olen pieni. Minä vastaan usein, että kyllä tiedän, ei tarvitse sanoa enempää. Mun tekemiä juttuja luullaan usein myös jonkun muun tekemäksi, koska minua pidetään tyhmänä. Esimerkki vuosien takaa, työkaveri, joka tiesi, että olin käynyt mikrotukihenkilökurssin, kysyi vakavissaan osaanko tallentaa korpulle (vuonna 2000). Minä olin että mitähäh, onko sitten yleensä tässä firmassa joku joka ei osaa (oli kai ollut). Tai mulle on meinattu neuvoa miten paperia lisätään kopiokoneeseen, töissä siis. Oon vaan jämäkästi sanonut, että saan nämä tähän. Ei pitäisi ärsyyntyä, mutta erityisesti töissä, missä pystyn tekemään vaativiakin tehtäviä, osa on pitänyt pöljänä, ja luultavasti vain siksi, että olen pieni.

Ei kyse ole mistään erikoisasioista tosiaan minunkaan kohdallani. Jos mulla on joku homma kesken, joku saattaa olla tulossa tekemään sen ja syrjäyttämään. Käsken vaan vihaisesti muualle, vaikka kai tarkoitus on hyvä, toisaalta tarkoitus on päteä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, koska mulle ei oikeastaan koskaan käy niin. Mutta en loukkaannu, koska itse ihan tykkäänkin siitä, että asiat saa selittää mulle selkeästi ja jos ne taas on tuttuja mulle niin saatanpa ajatella, että puhuja ei varmaan tiedä sitä. Jos taas selkeästi pitäisi tietää, että mä tiedän, niin siitäkin ajattelen, että onpa tuo hajamielinen, kun ei muista (tai tyhmä) että mä kyllä tuon tiedän toki.

Saatan silloin sanoa että niin niin, joo, jolloin toinen muistaa tai tajuaa, että mä kyllä tiedän.

Jos joku oikeasti luulee mua tyhmäksi, niin siitä vain, haha.

Vierailija
24/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:04"]

Turhaudun sisäisesti ja poden koko loppuviikon pahaa oloa henkisesti. En kuitenkaan viitsi valistaa keskustelukumppania vaan pidän mölyt masussani. Saan varmaan tämän takia syövän ennen pitkää.

[/quote]

i feel u!

Vierailija
25/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:28"]Ap, oletko pienikokoinen? Minä olen kokenut ihan samaa ja olen pieni. Minä vastaan usein, että kyllä tiedän, ei tarvitse sanoa enempää. Mun tekemiä juttuja luullaan usein myös jonkun muun tekemäksi, koska minua pidetään tyhmänä. Esimerkki vuosien takaa, työkaveri, joka tiesi, että olin käynyt mikrotukihenkilökurssin, kysyi vakavissaan osaanko tallentaa korpulle (vuonna 2000). Minä olin että mitähäh, onko sitten yleensä tässä firmassa joku joka ei osaa (oli kai ollut). Tai mulle on meinattu neuvoa miten paperia lisätään kopiokoneeseen, töissä siis. Oon vaan jämäkästi sanonut, että saan nämä tähän. Ei pitäisi ärsyyntyä, mutta erityisesti töissä, missä pystyn tekemään vaativiakin tehtäviä, osa on pitänyt pöljänä, ja luultavasti vain siksi, että olen pieni.

Ei kyse ole mistään erikoisasioista tosiaan minunkaan kohdallani. Jos mulla on joku homma kesken, joku saattaa olla tulossa tekemään sen ja syrjäyttämään. Käsken vaan vihaisesti muualle, vaikka kai tarkoitus on hyvä, toisaalta tarkoitus on päteä. 
[/quote]
Itse en ole pienikokoinen, laiha kylläkin, mutta kasvoista olen ikäistäni nuoremman näköinen. Ja minulla on kyllä varmaan jotenkin hämmentynyt perusilme tai jotain, muuta en keksi mikä voisi olla vikana.
T.11

Vierailija
26/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:04"]

Ainoat, jotka ovat joskus nuorena tehneet noin minulle, ovat olleet minun vanhempani ja silloin olen vain todennut että "tiedän kyllä en ole tyhmä". Tai eri muodoissa sama viesti. Kukaan ulkopuolinen ei ole kehdannut ja se varmaan johtuu siitä että minulla on hieman pelottava ja vakava naamavärkki. Näytän aikuisemmalta kuin olenkaan.

[/quote]

No mä epäilen, että mun naama taas vetää puoleensa näitä neuvojia vaikka mun saavutusten kyllä pitäis puhua omaa kieltään. Ne vissiin on kiva unohtaa..

ap

Vierailija
27/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein mietin onko joku pitänyt minua tyhmänä tai olenko kokenut että toinen pitää minua tyhmänä, ilmeisesti olen olen niin tyhmä etten en edes osaa loukkaantua jos joku neuvoo miten laittaa paperia kopiokoneeseen tai opettaa omenan kuorintaa. Ehkä ikä tekee sitä ettei pidetä tyhmänä ja ainakin minä olen sen verran puhelias että kysyn heti jos en jotain osaa, enkä häpeä kysyä edes että mikä ihme on kun en osaa käyttää tätä kuulakärkikynää.

Vierailija
28/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tiivistetysti pähkinänkuoressa voisin vastata omalta kohdaltani, että pidän itse sellaista henkilöä tyhmänä. Enkä mä siitä ärsyynny. Ihminen, joka pitää mua tyhmänä, on tyhmä itse. Oikeasti ajattelen näin. Jos taas tapaan itseäni oikeasti fiksumman, niin sehän on aina mielenkiintoista, koska heiltä voi oppia jotain. Besserwissertyypit vain naurattaa mua. Ehkä oon liiankin itserakas, mutta toisaalta eipä sinne mun päähäni kukaan kurki ja olen tästä tietysti hiljaa.

24

Vierailija
29/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:15"]

Ihan normaalia keskustelua. Varsinkin jos puhutaan muusta kuin oman alan asioista, on kohteliasta selittää joitain yksityiskohtia eikä puhua pelkästään alan erikoistermeillä. Jos siitä loukkaannut, niin sinulla on varmaan hyvin huono itsetunto. Luulet kaikkea ystävällistä puhetta arvosteluksi.

Tai sitten olet epäsosiaalinen idiootti, joka kuvittelee olevansa muita parempi kaikessa.

[/quote]

No näin se varmaan on kun sanot... Tai sitten ei. Palaa lähtöruutuun ja lue aloitus. 

Vierailija
30/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:44"]

Ihan normaalia keskustelua. Varsinkin jos puhutaan muusta kuin oman alan asioista, on kohteliasta selittää joitain yksityiskohtia eikä puhua pelkästään alan erikoistermeillä. Jos siitä loukkaannut, niin sinulla on varmaan hyvin huono itsetunto. Luulet kaikkea ystävällistä puhetta arvosteluksi.

Tai sitten olet epäsosiaalinen idiootti, joka kuvittelee olevansa muita parempi kaikessa.

[/quote]

No näin se varmaan on kun sanot... Tai sitten ei. Palaa lähtöruutuun ja lue aloitus. 

[/quote]

Siis ärsyynnyitkö sä jo tuostakin kommentista? Siis koit taas, että sua pidetään tyhmänä? Ööööö.... (En ole tuon kirjoittaja).

Vierailija
31/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:46"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:44"]

[/quote]

[/quote]

Siis ärsyynnyitkö sä jo tuostakin kommentista? Siis koit taas, että sua pidetään tyhmänä? Ööööö.... (En ole tuon kirjoittaja).

[/quote]

Olit tyly ja karkea. Ja hiukan ulkona itse aiheesta. T.ap

Vierailija
32/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis miksi lauseeseen maapallo pyörii ei voi sanoa "aivan"? Ja siinä se?

Vierailija
33/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mua luulla koska en ole. En mitenkään.

Vierailija
34/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran mä muistan kun yksi työkaverini (mies) sanoi yhdessä tilanteessa: Kerrankin (mun nimi) tajusi jotain! Siis tarkoitti ehkä vähän jotain muuta, mutta noin se tuli ulos hänen suustaan. Silloin mä vähän mietin, että apua, pidetäänköhän mua täällä siis jotenkin tyhmänä, mutta sitten mietin asiat läpi, että mitä mä itse tajuan ja miten olen kokenut tämän herran asioita tajuavan ja tulin siihen tulokseen, että hän vain luuli minua tyhmemmäksi kuin oon, sillä en pelkää esittää tyhmiäkään tai aikaisemmin kysymättömiä kysymyksiä, mikä voi tietenkin jonkun mielessä näyttää sille, etten tajua mitään :D Mutta ainakin mun oma äly riittää mulle eikä ole koskaan vielä jäänyt mikään asia tajuamatta jos joku on vain osannut sen mulle selittää ja jos ei osaa niin tietääköhän asiaa sitten oikein itsekään. 

Meillä on sen jälkeen ollut mieheni kanssa lentävänä lauseena toi "Kerrankin (nimeni) tajusi jotain!"

Vierailija
35/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se oli jokin sellainen tilanne, että keksin jonkin tavan tai ratkaisun johonkin pienehköön asiaan ja työkaverin kai piti sanoa, että hyvä, että tällä kerralla keksit jotain, mutta se tosiaan tuli ulos "kerrankin säkin tajusit jotain", mikä kuulosti aivan erilaiselta. 

35

Vierailija
36/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymyilen ystävällisesti niin kuin lapselle ja sanon joko "no näinhän se on" tai "olet aivan oikeassa" tai "hienosti oot oivaltanu".

Vierailija
37/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaineeni ei nouse tuollaisesta neuvomisesta. Ajattelen niin, että puhuja on juuri hoksannut tai kuullut kyseisen asian ja innoissaan siitä kertoo minulle tuosta asiasta. En useinkaan ajattele niin, että hän pitäisi minua tyhmänä. Jos huomaan, että puhuja tietoisesti pitää minua tyhmänä ja oikein valistamalla yrittää valistaa, niin pysyn rauhallisena ja hymyilen sisäänpäin. Pidän saman tyynen ulkokuoren kuin normaalistikin ja yritän selvitä tilanteesta niin ettei kumpikaan menetä kasvojaan, ja että elämää voitaisiin jatkaa niinkuin mitään outoa ei olisi tapahtunutkaan.

Vierailija
38/74 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:00"]

Kerran mä muistan kun yksi työkaverini (mies) sanoi yhdessä tilanteessa: Kerrankin (mun nimi) tajusi jotain! Siis tarkoitti ehkä vähän jotain muuta, mutta noin se tuli ulos hänen suustaan. Silloin mä vähän mietin, että apua, pidetäänköhän mua täällä siis jotenkin tyhmänä, mutta sitten mietin asiat läpi, että mitä mä itse tajuan ja miten olen kokenut tämän herran asioita tajuavan ja tulin siihen tulokseen, että hän vain luuli minua tyhmemmäksi kuin oon, sillä en pelkää esittää tyhmiäkään tai aikaisemmin kysymättömiä kysymyksiä, mikä voi tietenkin jonkun mielessä näyttää sille, etten tajua mitään :D Mutta ainakin mun oma äly riittää mulle eikä ole koskaan vielä jäänyt mikään asia tajuamatta jos joku on vain osannut sen mulle selittää ja jos ei osaa niin tietääköhän asiaa sitten oikein itsekään. 

Meillä on sen jälkeen ollut mieheni kanssa lentävänä lauseena toi "Kerrankin (nimeni) tajusi jotain!"

[/quote]

Tuota kutsutaan sammakoksi tai aivopieruksi. Joillakin ihmisillä on tapana päästää tuollaisia suustaan. Niiden ulospäästäminen ei vaadi järin suurta älyä.

Vierailija
39/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin samana päivänä yhden toisen työntekijän kanssa mutta tämä ei estänyt häntä myöhemmin jatkuvasti neuvomasta minua työtehtävissämme jotka opimme siis samaan aikaan ja vielä toistemme seurassa.

Ei voi kuin ihmetellä että mikä helvetti häntä vaivasi.

Vierailija
40/74 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua nimiteltiin ja pidettiin tyhmänä AMK:ssa. Miten toimin? Luin pääsykokeisiin ja menin yliopistoon.