Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheen tulot & menot /kuukausi

17.09.2006 |

Eli ihan mielenkiinnosta kysyn, minkälaisia tuloja ja menoja ihmisillä on? Tällaisia asioita ei ainakaan meillä puhuta tuttavien kanssa.

Meillä mies tienaa noi 2000e ja minä 700e. Lainanlyhennys n.1000e plus ruoka ja muut kulut noin 500 e/kk.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1v9kk poika mie ja mies. Mulle tulee lapsilisä, kotihoidontuki+kuntalisä, tt-tuki. Yhteensä noin 900-1000ekk. Riippuu menoista. Mies ei ole töissä vakituisesti joten harvoin saa rahaa, työttömyyspäivärahaa saa jonkun verran, mutta menevätkin samantien esim, auton korjaukseen,vakuutuksiin ynnä muuhun. Vuokran omavastuu n.150e. 2-3kk välein sähkölasku noin 59-100e. Puhelimen lataukset noin 20-50e. Muut laskut noin 25-50ekk. Loput mitkä jää ruokaan, vaippoihin, vaatteisiin, pesuaineisiin, bensaan yms..

Vierailija
2/19 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä ja mies ollaan korkeakouluopiskelijoita. Viime talvi oli tiukka kun mies säästi opintotukikuukausia ja elettiin minun äitiysrahalla ja asumistuella ja lapsilisillä.

Aloitin työt toukokuun alussa ja teen hoitovapaan ohella osa-aikaista työtä. Mies tekee myös jokusen keikan kuukaudessa. Palkka niista yhteensä on noin 400-500e/kk (käteen). Se on mukava lisä. Saan silti myös kotihoidontuen ja hoitolisän koska lapset hoidetaan kotona.

Meillä valtavaa suunnittelua vaatii aikataulutus, koska mulla on työ, miehellä myös joskus töitä, miehen opiskelut ja mullakin alkaa syyskuun alussa taas luennot kun palaan koulun penkille että joskus saisi paperit ulos koulusta.

Meillä viime talvrna tiukalla budjetilla meni ruokaan n.250-350e/kk. meitä siis 2 aikuista + kaksi alle 3 vuotiasta. Itse tein aina vauvalle soseet. Vaippoina käytettiin lidliä ja liberoa sen mukaan kumpi istui kussakin ikävaiheessa parhaiten. kestovaippoja ei ole ollut varaa käyttää koska alkusatsaus on ollut liikaa meidän kukkarolle ja meillä ei ole ollut varaa edes ompelukoneeseen että olisi voinut itse tehdä. Lisäksi meillä ei ole ketään kenen konetta edes lainata tai jonka luona ommella.

Nyt kun on nuo palkkatulot ja syksyllä vielä opintotuetkin niin tuntuu että eletään luksuselämää kun ruokakaupasta voi ostaa jätskiä ja satunnaisesti karkkia, voi ostaa paistijauhelihaa muulloinkin kuin tarjouksesta, voi ostaa kanan rintafileita eikä aina rasvaisia koipireisiä... Budjetti ei kaadu jos synttäreiksi, tai hääpäiväksi ostaa sisäfilettä ja tekee itse pihvit jne. Monet mitkä on meille nyt luksusta on monelle arkipäivää.

Meillä on kuitenkin koko ajan, myös viime talvenakin, mennyt kuukaudess 50e korkorahastoon pahan päivän varalle jotka käytettiinkiin muuttoon (takuut, muuttomiehet jne), säästäminen jatkuu, lisäksi säästötilille saa enemmän kuukaudessa säästöön.

Meillä ruokabudjetti on tätä nykyä 400e/kk. Isompi käyttää vaippoja vaan nukkuessaan ja kakkosen vaippoihin menee pari kymppiä kuussa (jos sitäkään, lidlin vaipat kun on edullisia).

Mutta tottahan se on, että kun on isommat tulot on isommat menotkin. Me asutaan halvalla opiskelia-asunnossa, ei ole asuntolainaa vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä saa tuollaiset kuukausitulot?? meillä mies tekee tavallista kone-duunia ja saa käteen kuussa jotain 1500¿ ja pitkää päivää 10¿ tuntipalkalla ja se on ruumiillista työtä... sit mä opiskelen ja meillä on kolme lasta.. meillä on tosi tiukkaa.. :(

Vierailija
4/19 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla meillä ja tiukkaa tekee... Mutta olen vihdoin sisäistänyt ajatuksen ettei raha tuo onnellisuutta!!! Tietenkin olen iloinen jos joltain kuukaudelta jää " säästöön" vaikka 30¿ ja päästään vaikka leffaan...

:) Hupulin(köyhä/pihi)onnellinen äiti

Vierailija
5/19 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella tiukoilla mennään...

kaksi yhteistä lasta, elatuksia maksetaan vielä parista muusta. käteen tulee molemmilta yhteensä (lapsilisät ym laskettu mukaan) 2200e ja kyllä kaikki kuluu, usein joudutaan isovanhemmilta lainaamaan...

kyllähän minäkin mielelläni rahoissa pyörisin, nuo 5000e/kk tulot kuulostaa tosi hurjilta. mutta näin on hyvä kun on just sellainen perhe jota rakastaa. ja miehelläkin työ missä viihtyy, tuskin ollaan kumpikaan ikinä tuollaisessa työssä josta noin paljon saisi...

Vierailija
6/19 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis tulot noin 2000 e yhteensä, mutta tyhmänä ollaan otettu luotto kortteja aikaisemmin vähän joka suunnalta, ja nyt siis sitten ollaankin niitten kanssa vähän pulassa, elikä kuukausi maksut alkaa olla liian suuria meidän tuloille. Mies ottaa luultavasti lainan että saatais ne kaikki maksettua ja poikki ja sitten olis vaan sen yhden lainan maksu. Itse palaan töihin tammikuussa, joka kylläkin helpottaa tilannetta, mutta ei suinkaan tarkoita että jäis ylimääräistä kaikkien lainojen kanssa.

Noista isoista tuloista, olisihan se aivan ihanaa jos ois niin isot tulot että vois elää ilman jatkuvia rahahuolia. Ei välttämättä tarvitsisi ostaa mitään öky juttuja, mutta vaan pystyisi nauttimaan elämästä. Kyllä tuntuisi ihanalta! Ymmärrän kyllä että suuriin tuloihin usein liittyy myös suuri vastuu, mutta välillä miettii että ei ne ökyrikkaat, eli siis miljonäärit kuten Paris Hilton edes tiedä eikä niiden tarvitse koskaan kokea sitä mitä on elää ilman jatkuvaa tulonlähdettä. Se tuntuu vaan jotenkin epäreilulta, että näin on.....

Toisaalta ei meilläkään huonosti mene, ja olen kiitollinen monesta asiasta, välillä vaan on pakko vähän valittaa kun tuntuu että tää kitsastelu ei koskaan lopu....

Jaksamista kaikille laskujen kanssa :)

Vierailija
7/19 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä opintolainaa mieheltä ja tietty asuntolainaa...

Mies saa käteen n. 2000 euroa /kk ja mulle tulee sellainen 800.

Meillä ei oo autoa ja asunnon lainanlyhennys, korot+yhtiövastike on n.1000e/kk.

Sit kaikki laskut, ruoat, menot vie loput rahat. Säästöön ei juuri jää mitään mutta ei meiltä mitään puutukaan.

Autottomuus muuten säästää hillittömästi, suosittelen, ei tee tiukkaakaan vaikka on pari lasta ja kolmas tulossa. Tietty maaseudulla eri asia mutta näin Espoon lähiössä.

Mulla on kavereita joiden nettotulot miehen kanssa /kk on 4 tonnia eikä meinaa riittää... En tajua mihin sitä rahaa syytävät... ;-)

Mutta eikö se niin oo että lähes kaikki menee mikä tuleekin, riippumatta siitä kuinka paljon tulee...!

Vierailija
8/19 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5-henkinen perhe. Äiti,isä ja 3 alle kouluikäistä lasta. Hoidan lapsia kotona, kotihoidontuki on n.400e/kk netto + lapsilisät n.340e/kk=yhteensä 730e/kk. Mies yrittäjä ja tulot vaihtelevat,mutta käteen jää noin 1200e/kk.

Ruokaan menee n.400-500e/kk,lisäksi wc-ja talouspaperit

Nuorimmainen päiväkestoilija, paketellinen kertiksiä riittää 2kuukaudeksi.

Sähkö + vesi 180e/kk

Vakuutukset,tv-lupa: 70e/kk

diesel+ sen vero: 150e/kk

Jotenka minun tuloni riittävät pakollisiin menoihin,loput jää säästöön.

Vierailija
9/19 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ja muut kulut teillä vain 500e/kk!

Ohoh, kylläpä vähällä pärjäätte.

Meillä kotiäiti ja opiskelijaisi, kaksi vaippaikäistä lasta.

Tulot yhteensä 1900e (käteen, sisältää kaiken)

Menot:asuminen 800e

bussilippu 45e

puhelimet,sähköt, 70e

ruoka 450e

vaipat 100e

koira 30e

muihin juttuihin kuten taloustavaroihin (wc-paperit jne), vaatteisiin, mahdollisiin lääkärikuluihin, kalusteisiin, koulukirjoihin yms. sitten kaikki loput eli 405e. Jos tulee joku ostos mikä maksaa yli 100e, siihen säästetään vähintään kaksi kuukautta.

Vierailija
10/19 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot:

Meillä mies saa kuukaudessa käteen 1800e, minä saan lapsilisät n 500 e. Ei muita tuloja tai tukia huhtikuun jäkeen jolloin kotihoidon tuki loppui.

Menot:

Vuokraan menee 1000e, ruokakauppaan n. 700-800e, miehen bussilippu 45e, sähkö 40e, puhelinlasku 40-50e (3 gsm liittymää), isompien lasten harrastukset (matkoineen) n.50e/kk, isompien lasten viikkoraha yht. 40e/kk ja loput vaatteisiin, huvituksiin ym.

Toimeen tullaan, jotenkuten, kunhan vaan ei tulisi yllättäviä isoja menoja ennen vuoden vaihdetta (jolloin palaan töihin)...

Perheeseemme kuuluu 2 aikuista sekä 4 lasta (13v, 10v ja 2x 3.5v)

Vierailija
11/19 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen kun ette maksa mitään vakuutusmaksuja.otatte siinä aika ison riskin. entä vesi?

Vierailija
12/19 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumiskulut n. 200-300 (arvio, koska mies maksaa)

ruoka n. 600

laskut n. 300

autoilu ym matkat n. 200

sekalaiset 200-500 (vaatteet, lahjat, harrastukset)

yleensä n. 2000 riittää, ellei tule jokin yllättävä iso meno

olemme viisihenkinen perhe

Vierailija
13/19 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa n. 4500e/kk, minä lapsilisät + hoitotuki n.800e.yht. 4800¿brutto., jostä hän maksaa kaiken. Nettotulot n. 3200e.

1.asuminen n. 1100e/kk

2.ruoka n. 900

3 vakuutukset ym/kk 300

4. muut 400

Aika hyvin siis kaikki joka tulee, meneekin.

Vierailija
14/19 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/19 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki menee! jäi 70e ruokaan ja vaippoihin... eikä mistään saa apua. iloitkaa vaan kroisokset!

Vierailija
16/19 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

TULOT:

Mies saa käteen n.2500e/kk,minulle puolestaan äitiysraha 500e,lapsilisä menee lapsen omalle tilille säilöön.(ei käytetä muuta kun lapsen omiin hätä menoihin jos on välttämätöntä.)

Eli yht. n,3000e

MENOT:

Lainoihin menee n. 1000e/kk

Asuntoon + yms. maksuihin(vesi,sähkö,sauna) 220e/kk

Laskuihin n. 150e/kk

Ruokaan 200e/kk

Vauvat tarvikkeet,eli osa ruoasta + vaipat yms. n.50e/kk

Koiraan n.20e/kk

Autoon n. 150e/kk

Ihmettelin miten monella meneekään ruokaan paljon rahaa kuukaudessa.Huomasimme itse että kun kävi kerran viikossa kaupassa ja mietti valmiiksi mitä tarvitsee niin ruokalasku saatiin pienenemään huimasti.Syödään terveellisesti ja maha täyttyy aina,mutta turhat ostelut saatiin kuriin.

Meillä kertyy samalla rahaa säästöön ja omiin ostoksiin on mahdollisuus kun ensin on hoidettu kaikki " pakolliset" pois.

Meidän perheeseen kuuluu töissä käyvä mies,minä(äitiyslomalla),lapsi 4kk ja koira.

Vierailija
17/19 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kaksi aikuista (joista toinen mahdollisesti syö päivällä töissä?) ja vauva 4kk (olikos ne vauvan kulut laskettu muuten erikseen?) saavat aikaan hieman erilaisen ruokalaskun kuin esim. meidän perheemme (2 aikuista, 4 lasta + hoitolapsi). Meillä ruokalasku noin 600-800e (sisältää paperit ja vaipat), yllättävän paljon nuo lapset syövät vaikka ovatkin kaikki vielä alle 9v...

Neiti1:

...Ihmettelin miten monella meneekään ruokaan paljon rahaa kuukaudessa.Huomasimme itse että kun kävi kerran viikossa kaupassa ja mietti valmiiksi mitä tarvitsee niin ruokalasku saatiin pienenemään huimasti.Syödään terveellisesti ja maha täyttyy aina,mutta turhat ostelut saatiin kuriin.

Meillä kertyy samalla rahaa säästöön ja omiin ostoksiin on mahdollisuus kun ensin on hoidettu kaikki " pakolliset" pois.

Meidän perheeseen kuuluu töissä käyvä mies,minä(äitiyslomalla),lapsi 4kk ja koira.

Vierailija
18/19 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaippoihin menee todella 100 euroa kuukaudessa, niin kannattaa kylla aivan ehdottomasti siirtya kestovaippoihin!! Siina saastaa todella huomattavan summan ajan mittaan. Kahden kuukauden kertakayttövaippojen hinnalla saa kunnon vaippasatsin jolla parjaavat molemmat lapset, kun ostaa kirpparilta. Itse ommellen saa myös tosi halvalla vaippoja, ohjeita löytyy ihan netistakin. Pyykkia pitaa lapsiperheessa pesta joka tapauksessa, ja ainakaan oman kokemukseni mukaan ei vaippojen pesu lisaa sahkön, veden tai pesuaineen kulutusta niin, etta sita edes kuukausimenoissa huomaisi. Ja mika parasta, vaipat voi sitten myyda eteenpain kun ne kayvat tarpeettomiksi :) Ei kannata kantaa rahaa roskikseen kertakayttövaippojen muodossa ;)

Vierailija
19/19 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin että kaikissa ei ollut ilmoitettu lasten ikää yms,niin en tiedä minkä ikäisiä lapsia on yms.

Meillä mies syö töissä sitä ruokaa mitä olen evääksi laittanut.Neiti syö paljon kotitekoisia soseita,joten purkki ostoksia ei kauheasti tarvitse tehdä.Mutta uskon kyllä että isommat lapset syövät paljon,meilläkin ruoka maksut kasvavat sitten kun lapsi/lapset kasvavat.Omassa tämän hetkisessä tilanteessa vain jotkut ruoka summat hieman kauhistuttivat.