Isovanhemmat jotka antavat lahjaksi roskaa?
Edellinen aloitukseni poistettiin ennen kuin olin ehtinyt lukea vastauksia.
Kyselin että onko muita kenen isovanhemmat antavat lapsenlapsille pelkkää roskaa lahjaksi, eikä kyse ole siitä olisivat jotenkin vähävaraisia tms vaan aivan päinvastoin. Rahaa ja omaisuutta on, mutta lahjaksi annetaan arvitonta roinaa jolla ei tee yhtään mitään. Koskaan ei kysytä lasten lahjatoiveita. Ja sitten odotetaan että ollaan kiitollisia näistä ”lahjoista”.
Kommentit (1535)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle paras lahja on aina yllätys, en halua mitään toivomaani ( en kyllä toivokkaan). Lahja on aina yllätys. Lahjalistoja en ymmärrä ollenkaan.
Jos lapsen vanhempi välittää lahjan ostajalle lapsen koon, millä lapsi leikkii, mitä vaatetta tarvitaan jne ja antaja ostaa nåiden tietojen pohjalta niin onhan se lahja sille saajalle yllätys.
Mutta tuohan on kamalaa rajoittamista ja määräilyä!
Miksi rikkaat isovanhemmat ei voisi antaa enemmän rahaa, ei joku eläkkeelle jäänyt enää rahaa tarvitse toisin kuin lapsenlapset, joilla on harrastuksia ja tarvetta laadukkaille leluille? Sen sijaan annetaan halpaa roskaa, joka tekee vain vihaiseksi.
Lapseni ihanat, nyt jo edesmenneet isovanhemmat ostivat ihania lahjoja. Lapseni isoisä sanoi aikanaan, että niin kauan kuin minä elän lapsenltamme ei tule puuttumaan mitään. Rakkain lahja pienelle lapselleni aikanaan oli mummin Tuomaan torilta ostama valkoinen itsetehty pupu.
Yllätys on lähes aina kivempi antajalle kuin saajalle.
Sitten pitää esittää iloista ja hymyillä suu kipeäksi, kun saa jotain mitä ei takuulla odottanut, mutta ei myöskään olisi halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistatan tämänkin ketjun jos ap ei vastaa kysymyksiin siitä mitä isovanhemmat ovat lapselle antaneet lahjaksi.
Älä jaksa. Eihän tänne edes uskalla kirjoittaa mitään oikeita yksityiskohtia siinä pelossa että löytää stoorinsa iltiksen lööpistä.
No kyllä nyt voi kirjoittaa esimerkin mikä on vastaavaa "roskaa" ilman, että täytyy tunnistettavasti luetella joulun lahjat.
Ei tästä ole mitään mieltä keskustella, jos ei tiedä mitä on AP:n mielestä roska.Minä voin luetella mitä roskaa omat lapseni ovat saaneet vuosien myötä:
- aikaisemmin mainitsemani leikkimeikkisetti
- halpoja harja+pelisettejä
- sotaleluja ja leikkiaseita, jotka heti rikki
- koriste-esineitä, kynttilänjalkoja ja tuikkukippoja
- pehmoleluja, paljon...
- muovisia pihapelileluja, keiloja jotka eivät pysy pystyssä jne
Lapset nykyään 6 ja 8 vuotta.Miksi joku ajattelee, että alle kouluikäinen ilahtuisi kynttilänjaloista tai tuikkukupeista? Täysi-ikäisyyttä lähestyvälle ymmärrän esim läpinäkyvän simppelin tuikkukipon, astiat, lakanat ym käyttöesineet tulevaa itsenäistymistä ajatellen, mutta jollekin 6v:lle ei ole mitenkään ajankohtainen lahja.
Täysi-ikäisyyttä lähestyvät ne vasta nirsoja ovatkin. Kaikki isovanhempien antavat astiat ovat auttamatta vääränlaisia, vanhanaikaisia, tarpeettomia.
Älä osta vääränlaisia, vanhanaikaisia ja tarpeettomia astioita. Kysy ensin. Kysy teiniltä haluaako hän astioita ja mistä astiasarjasta hän pitäisi ja sitten ostaa sitä vaikka lautanen kerrallaan.
Meillä teini kerää Koko-sarjaa itselleen. Kun anoppi kuuli, että teini haluaa Koko-sarjan valkoisen lautasen niin anopin mielestä oli järjetöntä maksaa yhdestä lautasesta parikymppiä kun sillä saa kokonaisen astiaston saiturin pörssistä. Tuli sitten iloisemman värinen astiasto saiturin pörssistä. Hukkaan meni ne rahat.
No, anopin rahathan ne olivat. Mitä se sinua kiusaa? Vai onko kyse siitä, että nyt joudut itse ostamaan sitä Koko-sarjaa teinillesi? Olisi ollut kiva rahoittaa se anopilla.
No sepä tässä harmittaa, että ne anopin rahat menivät hukkaan ja miten helpolla tässä olisi voinut onnistua. Anopin rahat menivät turhuuteen, teini ei saanut toivomansa lautasta ja me joudumme miettimään mitä ylimääräiselle riemukirjavalle astiastolle nyt tehdään kun ei sillä ole käyttöä.
Sama käynyt itselle. Keräsin Arabian Paratiisia ja toivoin yhtä lautaslata lahjaksi. Anoppi sitten kävi ostamassa sen mustan jonkun monikulmaisen kahviastiaston, (90-luvulla suosiossa), kun samalla rahalla sai koko systeemin. Meillä oli kyllä vähän kaiken muunkin suhteen erilainen maku.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä tätä, että mummo ja ukki eivät ymmärrä esim. lapsen kokoa. Eikö ne itse kasvattaneet lapsia? Luulisi osaavan edes vähän arvioida, että 60-senttiselle vauvalle ei kannata ostaa 120-senttisiä paitoja.
Ja luulisi tietävän senkin, että 16-v tyttö ei halua lahjaksi nukkea eikä hevostyttökirjoja tms. Eikä poika pikkuautoja.
Jotkut mummit ja kummit jostain syystä jäävät siihen asteeseen kiinni, että ostetaan lahjoja jotka sopivat noin 10-vuotiaalle. Mieluummin saisi tulla rahaa.
Moni vanha ihminen ostaa kasvunvaraa :'D Itsekin jouduin lapsena välillä pukeutumaan ensin ylisuuriin vaatteisiin ja lopulta liian pieniin kun pihit vanhemmat ja sukulaiset yrittivät pitkittää joidenkin vaatteiden käyttöikää.
Ei mitään järkeä.
Miksiköhän sitä roskaa siellä kaupassa niin kauheasti myydään ja netissä pitää olla erityisen tarkkana, koska voi tulla ihan muuta mitä kuva sanoo. Ei varmaan isovanhempien keksintöä tämä halpatuonti.
Suomalainen laadukas tuotanto ei kannata, koska siitä ei haluta maksaa.
Mutta hienoa, jos nuoret ovat toista mieltä. Suomi nousuun.
Mun äiti ei onneksi ihan suoranaista roskaa anna lahjaksi, mutta muuten hänellä on sellainen ihme periaate että lahja ei missään nimessä voi olla sellainen kuin saaja haluaisi, vaan vähän sinnepäin.
Esimerkiksi yhtenä jouluna kun taisin olla 17v, pyysin että voisinko saada joululahjaksi vaikka vain yhden kunnollisen meikkisiveltimen, ei muuta. Olin todella kiinnostunut meikkaamisesta silloin. Arvatkaa mitä paketista paljastui? No paketillinen niitä pieniä 5cm mittaisia muovisia luomiväriaplikaattoreita.
Ja tästä ei ole kuin muutama vuosi, eli ei puhuta mistään 90-luvusta jolloin oikeita siveltimiä ei ehkä ollut tarjolla tai ne olivat kalliita. Olin näyttänyt kuvankin että minkä tyyppistä sivellintä tarkoitan ja silti piti ostaa ihan vääränlaisia. Oli vähän sellainen olo kuin olisi haistatettu vitut päin naamaa ja pilkattu kiinnostuksenkohdettani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä tätä, että mummo ja ukki eivät ymmärrä esim. lapsen kokoa. Eikö ne itse kasvattaneet lapsia? Luulisi osaavan edes vähän arvioida, että 60-senttiselle vauvalle ei kannata ostaa 120-senttisiä paitoja.
Ja luulisi tietävän senkin, että 16-v tyttö ei halua lahjaksi nukkea eikä hevostyttökirjoja tms. Eikä poika pikkuautoja.
Jotkut mummit ja kummit jostain syystä jäävät siihen asteeseen kiinni, että ostetaan lahjoja jotka sopivat noin 10-vuotiaalle. Mieluummin saisi tulla rahaa.
Moni vanha ihminen ostaa kasvunvaraa :'D Itsekin jouduin lapsena välillä pukeutumaan ensin ylisuuriin vaatteisiin ja lopulta liian pieniin kun pihit vanhemmat ja sukulaiset yrittivät pitkittää joidenkin vaatteiden käyttöikää.
Ei mitään järkeä.
Meillä ei osta, koska kuulemma niitä vaatteita ei osteta vanhempia palvelemaan.
Näin vastattiin kun sanoin, että olisi kiva saada vähän kasvunvaraa, jolloin minä tietäiisn mitä kannattaa muuten hankkia ja kaikki tulisi käytettyä.
Me saadaan näin ollen vaatteita, jotka mahtuu juuri ja juuri jouluaattona päälle, loppiaisena jo pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti ei onneksi ihan suoranaista roskaa anna lahjaksi, mutta muuten hänellä on sellainen ihme periaate että lahja ei missään nimessä voi olla sellainen kuin saaja haluaisi, vaan vähän sinnepäin.
Esimerkiksi yhtenä jouluna kun taisin olla 17v, pyysin että voisinko saada joululahjaksi vaikka vain yhden kunnollisen meikkisiveltimen, ei muuta. Olin todella kiinnostunut meikkaamisesta silloin. Arvatkaa mitä paketista paljastui? No paketillinen niitä pieniä 5cm mittaisia muovisia luomiväriaplikaattoreita.
Ja tästä ei ole kuin muutama vuosi, eli ei puhuta mistään 90-luvusta jolloin oikeita siveltimiä ei ehkä ollut tarjolla tai ne olivat kalliita. Olin näyttänyt kuvankin että minkä tyyppistä sivellintä tarkoitan ja silti piti ostaa ihan vääränlaisia. Oli vähän sellainen olo kuin olisi haistatettu vitut päin naamaa ja pilkattu kiinnostuksenkohdettani.
Joo usein näihin liittyy myös vanhemman väen "höpöhöpö"-asenne. Eli jos lahjan aihepiiriä ei koeta "tärkeäksi" niin sitten annetaan joku haistapaskalahja mielummin.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän sitä roskaa siellä kaupassa niin kauheasti myydään ja netissä pitää olla erityisen tarkkana, koska voi tulla ihan muuta mitä kuva sanoo. Ei varmaan isovanhempien keksintöä tämä halpatuonti.
Mutta hienoa, jos nuoret ovat toista mieltä. Suomi nousuun.
Roskaa myydään siksi että sitä ostetaan. Siihen ei kuitenkaan ole kenenkään pakko lähteä mukaan, kun vaihtoehtoja onneksi on.
Minun äitini sopii minun siskojeni kanssa, mitä minun lapsilleni ostetaan.
Näin hän on mielestään kysellyt tarpeeksi.
Saamme sitten kasapäin krääsää. Ja liian pieniä vaatteita.
Eikä edes summissa säästellä.
Mitään jälleenmyyntiarvoa ei näillä ole.
Isovanhemmat ovat ehkä vanhoja, itsekin saan vuosittain konvehteja vaikka en edelleenkään välitä makeasta. Mutta en viitsi alkaa asiasta tekemään mitään numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle paras lahja on aina yllätys, en halua mitään toivomaani ( en kyllä toivokkaan). Lahja on aina yllätys. Lahjalistoja en ymmärrä ollenkaan.
Jos lapsen vanhempi välittää lahjan ostajalle lapsen koon, millä lapsi leikkii, mitä vaatetta tarvitaan jne ja antaja ostaa nåiden tietojen pohjalta niin onhan se lahja sille saajalle yllätys.
Mutta tuohan on kamalaa rajoittamista ja määräilyä!
Miksi rikkaat isovanhemmat ei voisi antaa enemmän rahaa, ei joku eläkkeelle jäänyt enää rahaa tarvitse toisin kuin lapsenlapset, joilla on harrastuksia ja tarvetta laadukkaille leluille? Sen sijaan annetaan halpaa roskaa, joka tekee vain vihaiseksi.
Lapseni ihanat, nyt jo edesmenneet isovanhemmat ostivat ihania lahjoja. Lapseni isoisä sanoi aikanaan, että niin kauan kuin minä elän lapsenltamme ei tule puuttumaan mitään. Rakkain lahja pienelle lapselleni aikanaan oli mummin Tuomaan torilta ostama valkoinen itsetehty pupu.
Korjanaan Tuomaan Mrkkinoilta se pupu ja että isoisä sanoi, etttä lapsenlapseltamme ei tuler tule puuttumaan mitään, niin kauan kuin hän elää.
Jos lapsi toivoo jotain tiettyä, mutta sitä ei jostain syystä voi saada - esim. uusin iPhone jos ei ole rahaa - se olisi kerrottava lapselle ennen joulua.
On sitten kurjaa katsella jouluna lapsen pettymystä, jos suuresti odotettu ja himoittu lahja ei olekaan pakettien joukossa.
Minä toivoin yhtenä jouluna hittilelua, ja sitten pari päivää ennen isä sanoi minulle, että ne lelut oli kaupasta loppu ja en nyt valitettavasti sen takia saa sitä. Olihan se iso pettymys, mutta tapahtui ennen lahjojen jakoa. Osasin sitten arvostaa sitä lelua, jonka sain.
Tytär kirjoitti:
Isovanhemmat ovat ehkä vanhoja, itsekin saan vuosittain konvehteja vaikka en edelleenkään välitä makeasta. Mutta en viitsi alkaa asiasta tekemään mitään numeroa.
Moneen kertaan todettu että kyse on 50-60-vuotiaista, ei mistään vanhuksista. Ja minun äitini oli samanlainen ylikävelijä jo alle kolmekymppisenä.
Toi värikynäesimerkki on loistava. Miellä on erittäin hyviä kyniä kunnon sarja lapsen käytössä ja lapsi käyttää niitä paljon, koska jälki on mieluisaa, ja anoppi tietää tämän. Se ei kuitenkaan kelpaa anopille vaan hänen pitää pistää omasta mielestään paremmaksi ja siksi ostaa vahaliituja ja värikyniä lapselle. Ei yhtä, vaan tämän vuoden aikana yhteensä 18 sarjaa, kaikki erittäin halpoja ja erittäin huonoja. Juuri sellaisia joilla ei pysty piirtämään, saati värittämään mielekkäästi. Puhumattakaan siitä että suurin osa on jostain kohdin poikki jo lähtötilanteessa.
Kysymys kuuluu, miksi? Mitä sellaisella henkilöllä liikkuu päässä jonka mielestä tämä on erinomainen idea?
Haluaisin ymmärtää sen vuoksi että pääsisimme käytöksestä eroon. En halua että rihkamaa ostetaan. En halua olla osallisena tässä, enkä miettiä jatkuvasti millä tavalla voin hukata kaiken rojun edes jollain tavalla ekologisesti. En halua.
Vierailija kirjoitti:
Toi värikynäesimerkki on loistava. Miellä on erittäin hyviä kyniä kunnon sarja lapsen käytössä ja lapsi käyttää niitä paljon, koska jälki on mieluisaa, ja anoppi tietää tämän. Se ei kuitenkaan kelpaa anopille vaan hänen pitää pistää omasta mielestään paremmaksi ja siksi ostaa vahaliituja ja värikyniä lapselle. Ei yhtä, vaan tämän vuoden aikana yhteensä 18 sarjaa, kaikki erittäin halpoja ja erittäin huonoja. Juuri sellaisia joilla ei pysty piirtämään, saati värittämään mielekkäästi. Puhumattakaan siitä että suurin osa on jostain kohdin poikki jo lähtötilanteessa.
Kysymys kuuluu, miksi? Mitä sellaisella henkilöllä liikkuu päässä jonka mielestä tämä on erinomainen idea?
Haluaisin ymmärtää sen vuoksi että pääsisimme käytöksestä eroon. En halua että rihkamaa ostetaan. En halua olla osallisena tässä, enkä miettiä jatkuvasti millä tavalla voin hukata kaiken rojun edes jollain tavalla ekologisesti. En halua.
Muistisairaus? Ei muista onko jo antanut kynät ja ostaa aina uudelleen ja uudelleen? 18 on jo niin iso määrä, että ei kuulosta ihan normaalilta. Onko anoppi tutkittu?
Toinen voisi olla sitten kleptomania. Toisin kuin varastelua yleensä mainitaan kleptomaniaksi, niin kleptomaani varastaa saman tuotteen aina uudelleen ja uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hienoa, jos nuoret ovat toista mieltä. Suomi nousuun.Roskaa myydään siksi että sitä ostetaan. Siihen ei kuitenkaan ole kenenkään pakko lähteä mukaan, kun vaihtoehtoja onneksi on.
Eiköhän se loppupelissä kuitenkin ole niin, että nuoret sitä roskaa juuri ostavat ja he näitä roska kauppoja pitävät yllä. Vanhempi väki yleensä panostaa laatuun ja vähemmän tavaroita, vaatteita ostavatkaan. Mitä nyt ilmeisesti nämä joululahjat lapsenlapsille tämän ketjun mammoilla on mennyt pieleen. Kaupathan on yleensä nuorille suunnattua muotia täynnä. Eikä väliä, jos hajoaa ostetaan uutta. Moni ei viitsi edes pestä, vaan heitetään roskikseen kun ei paljon maksa.
Tämä nyt on ohi aiheen, enkä todellakaan tiedä esim. lasten leluista mitään koska en kuulu kohderyhmään. Yleisnäkemys vain tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hienoa, jos nuoret ovat toista mieltä. Suomi nousuun.Roskaa myydään siksi että sitä ostetaan. Siihen ei kuitenkaan ole kenenkään pakko lähteä mukaan, kun vaihtoehtoja onneksi on.
Eiköhän se loppupelissä kuitenkin ole niin, että nuoret sitä roskaa juuri ostavat ja he näitä roska kauppoja pitävät yllä. Vanhempi väki yleensä panostaa laatuun ja vähemmän tavaroita, vaatteita ostavatkaan. Mitä nyt ilmeisesti nämä joululahjat lapsenlapsille tämän ketjun mammoilla on mennyt pieleen. Kaupathan on yleensä nuorille suunnattua muotia täynnä. Eikä väliä, jos hajoaa ostetaan uutta. Moni ei viitsi edes pestä, vaan heitetään roskikseen kun ei paljon maksa.
Tämä nyt on ohi aiheen, enkä todellakaan tiedä esim. lasten leluista mitään koska en kuulu kohderyhmään. Yleisnäkemys vain tämä.
Ei ole.
Nykyvanhemmat eivät halua krääsää.
Ja lapset ja nuoret on todella ympäristötietoisia ja harkitsevia kuluttajia.
Pahimpia krääsän kerääjiä on ikäluokat viidestäkympistä ylöspäin.
Meillä kyllä toteutetaan lahja. Esim.nyt toivoin leffalippuja mitä lapset sai ja ne olisi riittäneet, mutta ei..niitten päälle vauvaa myöten suklaarasiaa, pörrösukkaa, krääsäleluja mitkä ei pysy koossa tai hajosi heti kun hetken käyttivät, posliiniesineitä yms..ei mitenkään mene perille, että oikeesti ne leffaliput riittää🙂