Isovanhemmat jotka antavat lahjaksi roskaa?
Edellinen aloitukseni poistettiin ennen kuin olin ehtinyt lukea vastauksia.
Kyselin että onko muita kenen isovanhemmat antavat lapsenlapsille pelkkää roskaa lahjaksi, eikä kyse ole siitä olisivat jotenkin vähävaraisia tms vaan aivan päinvastoin. Rahaa ja omaisuutta on, mutta lahjaksi annetaan arvitonta roinaa jolla ei tee yhtään mitään. Koskaan ei kysytä lasten lahjatoiveita. Ja sitten odotetaan että ollaan kiitollisia näistä ”lahjoista”.
Kommentit (1535)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistatan tämänkin ketjun jos ap ei vastaa kysymyksiin siitä mitä isovanhemmat ovat lapselle antaneet lahjaksi.
Älä jaksa. Eihän tänne edes uskalla kirjoittaa mitään oikeita yksityiskohtia siinä pelossa että löytää stoorinsa iltiksen lööpistä.
No kyllä nyt voi kirjoittaa esimerkin mikä on vastaavaa "roskaa" ilman, että täytyy tunnistettavasti luetella joulun lahjat.
Ei tästä ole mitään mieltä keskustella, jos ei tiedä mitä on AP:n mielestä roska.Minä voin luetella mitä roskaa omat lapseni ovat saaneet vuosien myötä:
- aikaisemmin mainitsemani leikkimeikkisetti
- halpoja harja+pelisettejä
- sotaleluja ja leikkiaseita, jotka heti rikki
- koriste-esineitä, kynttilänjalkoja ja tuikkukippoja
- pehmoleluja, paljon...
- muovisia pihapelileluja, keiloja jotka eivät pysy pystyssä jne
Lapset nykyään 6 ja 8 vuotta.-itsetehtyjä vaatteita ja neuleita jotka liian pieniä
- ostovaatteita jotka liian pieniä
- kymmeniä värityskirjoja
- kymmeniä kyniä
- erilaisia rihkamaleluja jotka ei tpimi jos yksikin osa puuttuu ja jotka avataan ilman vanhempaa heti niin että se osa häviää enneb kuin vanhempi ehtii edes nähdä lahjaa
- erilaisia möykkäleluja joiden pääasiallinen tarkoitus ob ärsyttää vanhempia. Sitä kiusaa hihitellään monta päivää.
- kilokaupalla halpaa suklaata/karkkai jotka jää nurkkiib pyörimään ja lentää juhannuksena roskiin
- sama kirja viisi kertaa
- palapeli josta puuttuu paloja
- sukkia, näitä on jäänyt kolme kassillista siivousräteiksi koska biitä tulee niin paljon
- koriste-esineitä
- eripariastioita
- rihkamakoruja
Kolmea viime mainuttua meni just kaksi kassillista roskiin
Mitä vikaa on värityskirjoissa ja kynissä?
Kukaan ei tarvitse kymmeniä värityskirjoja ja satoja kyniä. Eikä kaikki lapset väritä.
Se voisi olla ihan kehittävää toimintaa sen ainaisen kännykällä tai tabletilla pelaamisen vastapainoksi.
Mun lapsilla ei ole ollut tablettia. Saivat älypuhelimetkin vasta vitosella.
Toinen ei ole koskaan ollut kiinnostunut piirtämisestä tms.
Toinen taas on kuviskoulussa ja -luokalla ja tekee taidetta ihan tosissaan. Hänelle olisi aiba voinut ostaa piirustuslehtiöitä, yhden kunnon tussin tai abtaa kympin lahjakortin taidetarvikeliikkeeseen.
Tämän kaiken voisin kertoa jos joku viitsisi kuunnella.
Tämä. Jos lapsi (tai aikuinen) harrastaa jotain, siihen haluaa ja osaa arvostaa hyviä välineitä. Esim. puuvärejä myydään ihan luokattomia enkä niitä todellakaan haluaisi satoja nurkkiin pyörimään, mutta hyvälle setille löytyisi varmasti käyttöä. Taidetta harrastava osaa luultavasti itse paremmin ostaa niitä hyviä eli lahjakortti tai jonkun asiaa tuntevan suositus, mikä on hyvä merkki.
Siinä voi käydä niinkin, että ne huonot välineet tappavat kiinnostuksen tekemiseen. Jos ei ole itse perehtynyt asiaan, ei kenties ymmärrä, kuinka suuri merkitys laadulla on jo harrastuksen alkutaipaleella. Jos lasta kiinnostaa vaikka hiihtäminen, niin isovanhempi voi mieluiten heittää lapsen isän vanhoilla remmisuksilla vesilintua ja osallistua kunnollisten sidesuksien hankintaan.
Meillä on mummolla (mun äiti) tapana hamstrata jotain vanhaa romua omista kaapeista ja halpaa kirppikseltä ja lahjana tyrkyttää meille. Eli ihan peruskuvio. Oudoksi tilanteen tekee, että soittaa aina ennen joulua ja volisee miten vaatimattomat lahjat on taas tullut ostettua. Joulun jälkeen soittaa uudestaan maireana ja kysyy onko ollut mieleiset lahjat ja pitäisi laittaa lapsesta hymy perseessä kuva jokaisen lahjan ja rytkyn kanssa. Jos ei heti vuolaasti kehu lahjoja tai lapsi ei heti leiki niillä ja vain niillä (se se vasta paha onkin jos lapsi leikkii jonkun muun antamalla lelulla tai on joku uusi vaate päällä), alkaa marttyyriruikutus. Kerran syytti ja solvasi, että olen myynyt annetut lahjat pois, ties mistä oli kaljan liuttamaan päähänsä moisen idean saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmeisesti on mukana näitä vähän sinne päin lahjovia isovanhempia. Kertoisitteko, miksi ette voi toteuttaa lapsenlapsen kohtuuhintaista toivetta, vaikka saisitte vanhemmalta tarkat tiedot ja kuvan, ehkä jopa linkin verkkokauppaan? Voisi kuvitella, että lasta nimenomaan haluaisi ilahduttaa, ja siinä vieläpä pääsisi kaikkein helpoimmalla.
Ostatteko itse muille aina lahjaksi sen mitä vaaditaan?
En koe toivett vaatimukseksi. Olen näet terve päästäni.
Ja kyllä. Annan aina sitä mitä on toivottu tai rahaa.
Sieltähän se totuus paljastui, että todellisuudessa pelkkä raha kelpaa, ja varakkailta isovanhemmilta sitä on odotettu runsaasti.
Aican hyvin voi antaa 10-20 euroa kuten täällä on moneen kertaan jankutettu.
Myös esim. muutaman euron suklaarasia, parin euron kynttilä, nätti joulukortti jne. on ihan kivoja lahjoja (ainakin mulle).
Joku haluaa vain haluaa v äkisin v ääntää, että y h y y vain luxus kelpaa.
Jep sama täällä. Ikinä ei olla odotettu isovanhempien mitään kallista antavan, vaikka ilmeisesti jotkut isovanhemmat kustantavatkin lapsenlapsilleen isompiakin hankintoja. Meidän vanhemmat kuitenkin päättäneet toisin ja se on sitten niin. Jotenkin v-ttuilulta tuntuu sitten kun jotain turhaa krääsää työntävät lahjapaketissa, olisivat mielummin antamatta yhtään mitään.
Tietyn Lahjan vaatiminen ei ole fiksua, sotii lahjan antamisen periaatetta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle paras lahja on aina yllätys, en halua mitään toivomaani ( en kyllä toivokkaan). Lahja on aina yllätys. Lahjalistoja en ymmärrä ollenkaan.
Jos lapsen vanhempi välittää lahjan ostajalle lapsen koon, millä lapsi leikkii, mitä vaatetta tarvitaan jne ja antaja ostaa nåiden tietojen pohjalta niin onhan se lahja sille saajalle yllätys.
Mutta tuohan on kamalaa rajoittamista ja määräilyä!
Miksi rikkaat isovanhemmat ei voisi antaa enemmän rahaa, ei joku eläkkeelle jäänyt enää rahaa tarvitse toisin kuin lapsenlapset, joilla on harrastuksia ja tarvetta laadukkaille leluille? Sen sijaan annetaan halpaa roskaa, joka tekee vain vihaiseksi.
Tämä. Jos kerran jotain halutaan antaa, eikä rahalla ole niin merkitystä maksaako lahja 5e vai 50e vai kenties vielä paljon enemmän? Miksi se on ihan ok rikkaan isovanhemman antaa käytännössä roskaa lahjaksi. Ahne lapsi ja lapsenlapsi kun jotain muuta kehtaa toivoa. Mikä idea tässä kuviossa on? Voisiko joku selittää?
Ekologinen vaihtoehto ensijouluksi. Kaikki paketoivat kotoaan jonkun käytetyn , ehkä itselleen tarpeettoman, koriste-, keittiö-,leikki-, työvälineen tai vastaavan ja antaa lahjaksi. Kierrätystä ja hauskaa jouluohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ekologinen vaihtoehto ensijouluksi. Kaikki paketoivat kotoaan jonkun käytetyn , ehkä itselleen tarpeettoman, koriste-, keittiö-,leikki-, työvälineen tai vastaavan ja antaa lahjaksi. Kierrätystä ja hauskaa jouluohjelmaa.
Hyvä idea! Pääsee kaikesta turhasta roinasta eroon, kuten rikkinäisistä leluista jne! Eihän lapsia niin sellainen haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen mummo 70v.Anna joululahjarahan jokaiselle kahdeksalle lapsenlapselleni.Pienemmille vanhempiensa tilille(ostavat tarpeellista),isommille kirjekuoressa suoraan käteen.Toimii🤗👍
Oletpa huomaavainen ja ihana mummo, kun kuuntelet perheen tarpeita ja toiveita. Arvostan.
Meillä oli toiveena, että isovanhemmat voisivat osallistua pienellä summalla lapsen harrastukseen, kun nyt on vähän tiukkaa vastoinkäymisten takia ja ilman muuta oltaisiin tästä lapselle kerrottu, että isovanhempi on myös ollut mahdollistamassa tärkeän ja rakkaan harrastuksen jatkumisen. Lapsi sai paketin liian pieniä sukkia :/ :( Eli kunpa olisivat tuonkin kympin käyttäneet siihen harrastukseen, jonka jatkumista emme voi taata....
Vierailija kirjoitti:
Tietyn Lahjan vaatiminen ei ole fiksua, sotii lahjan antamisen periaatetta vastaan.
Tarkoituksella huonon lahjan antaminen sotii yhtä lailla lahjan antamisen periaatetta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ostetaan lapsiperheeseen säkkitolkulla muoviroskaa. Taivastellaan, kuinka lapsiperheen koti on täynnä muoviroskaa. Paheksutaan, kun lapsiperhe kantaa muoviroskaa roskiin tai kirppikselle. Mutta saapa isovanhempi sentään antamisen ilon <3
Mitähän antamisen iloa siitä saa, kun lapsi kyselee itku kurkussa, että miksi mulle on tuotu tällainen?
Mä en tajua sitäkään, miksi sitä krääsää pitää olla tuomassa joka kerta kun nähdään? Sen sijaan, että ostaa kolmen euron tavaran joka kerralle jostain kirppikseltä tai naapurin kissan kaiman lapselta, niin miksi ei voi vaikka pari kertaa vuodessa antaa jotain laadukasta? Eniten tämä jaksaa ihmetyttää isovanhemmissa, joilla on itsellään laadukkaat vaatteet ja tavarat. Sitten lapsenlapsille raahataan vaikka mitä rikkinäistä krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostetaan lapsiperheeseen säkkitolkulla muoviroskaa. Taivastellaan, kuinka lapsiperheen koti on täynnä muoviroskaa. Paheksutaan, kun lapsiperhe kantaa muoviroskaa roskiin tai kirppikselle. Mutta saapa isovanhempi sentään antamisen ilon <3
Mitähän antamisen iloa siitä saa, kun lapsi kyselee itku kurkussa, että miksi mulle on tuotu tällainen?
Erittäin hyvä kysymys. Toivottavasti joku krääsän ostamista puolusteleva mummo tulee vastaamaan.
Lapsilta kysellään joulun alla, mitä haluaisit lahjaksi, pukki voi sitten tuoda.
Ja kuitenkin joidenkin isovanhempien ja vanhempienkin ajatus on koko ajan, että annetaan jotain halpaa roinaa, riippumatta lapsen toiveista.
En tajua. Jos se toive on kohtuullinen, niin miksei sen voisi toteuttaa?
Jos lapselta kysyy mitä hän haluaa, hän odottaa saavansa juuri sen lahjan, eikä kymmentä muuta halpisroinaa.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Ehdottomasti fiksumpaa on ostaa tarpeetonta muovikrääsää ja pieniä kuluneita kirppisvaatteitta, joista ei ole kuin harmia.
Meillä ei luoteta siihen, että vanhempana tiedettäisiin, mitä vauva tarvitsee tai mitä meillä on jo. Kiellettiin isovanhempaa ostamasta haalaria, kun meillä oli äitiyspakkauksesta välikausihaalari tai talvihaalari. Isovanhempi ei uskonut ja toi seuraavalla kerralla mukanaan kolme haalaria vauvalle. Eipä ole tullut käyttöä ylimääräisille haalareille. Isovanhempi oli mm. ostanut yhden talvihaalarin koossa, joka vauvalle sopisi ensi kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle paras lahja on aina yllätys, en halua mitään toivomaani ( en kyllä toivokkaan). Lahja on aina yllätys. Lahjalistoja en ymmärrä ollenkaan.
Jos lapsen vanhempi välittää lahjan ostajalle lapsen koon, millä lapsi leikkii, mitä vaatetta tarvitaan jne ja antaja ostaa nåiden tietojen pohjalta niin onhan se lahja sille saajalle yllätys.
Mutta tuohan on kamalaa rajoittamista ja määräilyä!
Miksi rikkaat isovanhemmat ei voisi antaa enemmän rahaa, ei joku eläkkeelle jäänyt enää rahaa tarvitse toisin kuin lapsenlapset, joilla on harrastuksia ja tarvetta laadukkaille leluille? Sen sijaan annetaan halpaa roskaa, joka tekee vain vihaiseksi.
Me ollaan varakkaita isovanhempia ja me kyllä ihan ostamme ja maksamme vaikka mitä koska eihän me rahoja mukanamme saada ja perintöveroakin on turha maksaa. Maksoimme myös jo opiskelijoidemme vuokrat, ruuat, lukukausimaksut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä kysymys. Toivottavasti joku krääsän ostamista puolusteleva mummo tulee vastaamaan.
Kyllä sieltä joku naakka kohta ilmestyy hihkumaan miten lapsen kuuluu oppia sietämään pettymyksiä.
Mua raivostuttaa, kun anoppi haalii kirppiksiltä ja nettikirppiksiltä käytettynä lapselle vaatteita. Anoppi on loistava etsimään vaatteita, jotka eivät kelpaa muille. Haalii myös työkavereilta heidän lasten tai naapurien lasten vanhoja kuluneita vaatteita jostain vuodelta 1995 tai 2006, joista ihmiset luopuvat riemusta kiljuen ilmaiseksi (kukaan ei ostaisi noita).
Osa vaatteista on niin kuluneita, etten koskaan ostaisi lapselleni tuossa kunnossa olevia vaatteita. Osa vaatteista haisee voimakkaasti pesuaineelle ja allergioiden takia nuo vaatteet ovat mahdottomia käyttää. Olen koittanut pestä monta kertaa, pakastaa jne, mutta haju pysyy. Anoppi tietää, että meillä on allergiaa, mutta ei välitä ja kun "tää seljankukka-timjami-banaani-huuhteluaine tuoksuu niin hyvälle".