Ennen lapset oli aina ulkona
Muistatteko kun ennen hyvinä aikoina lapset olivat aina ulkona? No eivät ole enää. Nyt he ihastelevat kotona teknologialaitteita, pelaavat videopelejä, syövät karkkia ja roskaruokaa. Tätäkö haluatte?
Kommentit (81)
No mitä niistä ulkona kasvaneista nykyajan aikuisista sitten tuli? Jotenki parempia kuin niistä jotka vietti lapsena enemmän aikaa sisällä syystä tai toisesta? Tän ketjun perusteella ulkona kasvaneista kasvo sellasia aikuisia jotka pitävät itseään jotenkin onnistuneempina ja parempina ihmisinä kuin sisällä kasvaneet. hmm...missä menikään pieleen...
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 22:38"]No mitä niistä ulkona kasvaneista nykyajan aikuisista sitten tuli? Jotenki parempia kuin niistä jotka vietti lapsena enemmän aikaa sisällä syystä tai toisesta? Tän ketjun perusteella ulkona kasvaneista kasvo sellasia aikuisia jotka pitävät itseään jotenkin onnistuneempina ja parempina ihmisinä kuin sisällä kasvaneet. hmm...missä menikään pieleen...
[/quote]
niistä sisällä kasvaneista lapsista tuli läskejä, joistain myös laiskoja.
Asumme ulkomailla ja kyllä täällä ainakin lapset/koululaiset ovat suurimman osan ajasta ulkona, leikkivät pallopelejä ja pyöräilevät ym. Meidän vaaleaihoisille lapsille jo liikaakin...Minulla oli myös sellainen käsitys, että Suomessa lapset ulkoilevat paljon, mutta ilmeisesti ajat ovat muuttuneet.
No kyllä meidän 10- ja 12-vuotiaat paljon aikaa ulkonakin viettävät, kesällä etenkin. Joko kotipihalla trampalla tai futista tms. pelaten tai poika skeitaten/bmx-pyöräillen ja tyttö kavereiden kanssa temppuja harjoitellen (akrobatia/tanssi harrastus).
Toki pleikkaakin pelaillaan ja whatsappissa viestitellään jne., mutta ei se ongelmaksi ole muodostunut.
Kyllä täällä maalaistaajamassa lapset menee illat ulkona kavereiden kanssa. Keksivät itse tekemisensä. Leikkivät, trampalla, pyöräilevät, skeittaavat jne
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 22:38"]No mitä niistä ulkona kasvaneista nykyajan aikuisista sitten tuli? Jotenki parempia kuin niistä jotka vietti lapsena enemmän aikaa sisällä syystä tai toisesta? Tän ketjun perusteella ulkona kasvaneista kasvo sellasia aikuisia jotka pitävät itseään jotenkin onnistuneempina ja parempina ihmisinä kuin sisällä kasvaneet. hmm...missä menikään pieleen...
[/quote]
niistä sisällä kasvaneista lapsista tuli läskejä, joistain myös laiskoja.
[/quote]
:D hyvin sanottu, mut vaik ennen kaik lapset oli vaa pihal ni eiks suomalaisest aikuisväestöstä suurin osa o kuiteki nykyään ylipainosii
itse olen syntynyt 80-luvun alussa ja muistan, miten ala-asteella ollessa pyöräilin kavereiden kanssa ulkona tuntikaupalla. nykyään lapsia ei lasketa mihinkään yksin !
Nykypäivän lapset ovat todella paljon ulkona. Ja toisaalta monia tuttuja lapsia ja nuoria ei kyllä näkynyt ulkona 70-80 -luvuillakaan. Kai ne jotain tanhusivat.
Maailma on hiukan erilainen kuin tuolloin. En itse arvosta näitä pihoilla notkuvia alle kouluikäisiä, jotka oppivat isoimmilta älyttömiä juttuja ja yllytetään vaarallisiin tempauksiin. Juuri puutuin, kun pari 6v:tä (ainakin etuhampaat puuttuivat ja toisella r-vika, niin tuntuivat 6-vuotiailta) yllyttivät päätä pienempiä kävelemään metrin korkeudessa olevalla aidalla. Vanhempia ei näkynyt missään, itse seurasin porukan puuhia parin tunnin ajan ja en todellakaan halua, että omat lapseni koskaan ovat noin heitteillä ja hukassa.
Kouluikäiset sen sijaan ovat jo sen verran isoja, että voivat toki olla yksin ulkona ja kauempana kotoa, mutta se tuntitolkulla notkuminen ei ole minusta kovin järkevää. En siis sano, etteivätkö lapset voisi olla ulkona monta tuntia, mutta mielellään myös vanhempien silmien alla tai käyvät välillä kotona ja raportoivat, kenen kanssa ja missä. Tuolliset lapsijengit kun saavat monenlaista päähänsä. Yhtenä päivänä noin 10-vuotiaat (tyttöjä ja poikia) kulkivat risujen kanssa ja piiskasivat ohikulkijoita, sekä aikuisia että pieniä lapsia. Oikea kuningasidea siis, ja todella ylimielisiä olivat, kun menin puuttumaan. Sain risuista naamaani ennen kuin sain ne revittyä pois ja pakenevista kersoista sain kuvan eikä siitä tunnista muuta kuin vaatetuksen.
Ainahan sitä voi ajatella, ettei se meidän lapsi tee tällaista, mutta jonkun lapsia nuokin olivat ja vieläpä ns. hyvällä seudulla (omakotilähiö).
Kaikkea lasten ei tarvitse saada tehdä sillä varjolla että ovat ulkona ja näin poissa vanhempiensa niskasta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 23:28"]Meidän 5v asuu jo kirjaimellisesti pihalla. En usko, että kyllästyy ulkoilmaan ikinä. Minä viihdyn taas enemmän sisällä ja näin olen lapsesta asti. Ulkoilu ollut lähinnä pakkopullaa. Kesällä on kiva olla ulkona, muuten ei.
[/quote]
Meillä vähän sama juttu, pian 6v poikamme alkoi ulkoilla itsekseen noin vuosi sitten. Toki kun on nuorempi sisarus 3v niin ulkoilemme yhdessäkin. En kuitenkaan tuota pienempää uskalla yksin ulos jättää, ehkäpä vuoden päästä. :) Nyt kun kevät alkoi, niin hän vain haluaisi olla kotipihassa. Talvellakin ulkoili melko paljon itsekseen, kuitenkaan ei ollut niin paljoa leikkikavereita kuin nyt ilmojen lämmettyä. Saas nähdä mikä meno kesällä on, silloin kyllä koko perhe ulkoillaan aina hyvällä säällä.
Kyllä se vaan on sillain että ne lapsuusiän leikit ja pelit muokkaavat motoriikkaa todella vahvasti ja mahdollistavat hyvän pohjan terveelliselle ruumiille myöhemmälle iälle. Onhan se surkea katsella nuoria poikia jotka eivät esimerkiksi osaa juosta "oikein". Kulmikasta ja tönkköä menoa. Kaikki kehonhallinta täytyy opetella jossain vaiheessa ja mitä aikaisemmin sen tekee sitä luonnollisempaa se on.
Mä olen syntynyt -85 ja käytännössä asuin ulkona, edes syömään en olisi halunnut tulla. Viikonloppusin oltiin säällä kuin säällä kaverin (juu mulla oli vain yksi kaveri) kanssa aamusta iltaan ulkona, samoin lomien aikaan heti aamusta ulos ja klo 20 oli kotiintuloaika. Tätä jatkui ikävälillä 5-11v. Sitten yhdessä kesässä meistä tuli teinejä ja ulkoleikit väheni. Sain onneksi yläasteella uusia kavereita joiden kanssa sitten vapaa-ajalla pelattiin esim. pesistä ja tennistä tai käytiin uimassa ja pyöräilemässä.
Omatkin lapset 1v ja 3v. viihtyisivät ulkona vaikka koko päivän ja pian saavatkin olla ulkona niin paljon kuin lystäävät kun talomme vihdoin valmistuu.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 09:38"]Mä olen syntynyt -85 ja käytännössä asuin ulkona, edes syömään en olisi halunnut tulla. Viikonloppusin oltiin säällä kuin säällä kaverin (juu mulla oli vain yksi kaveri) kanssa aamusta iltaan ulkona, samoin lomien aikaan heti aamusta ulos ja klo 20 oli kotiintuloaika. Tätä jatkui ikävälillä 5-11v. Sitten yhdessä kesässä meistä tuli teinejä ja ulkoleikit väheni. Sain onneksi yläasteella uusia kavereita joiden kanssa sitten vapaa-ajalla pelattiin esim. pesistä ja tennistä tai käytiin uimassa ja pyöräilemässä.
Omatkin lapset 1v ja 3v. viihtyisivät ulkona vaikka koko päivän ja pian saavatkin olla ulkona niin paljon kuin lystäävät kun talomme vihdoin valmistuu.
[/quote]
Ainiin ja me siis asuttiin "pahamaineisessa" Itäkeskuksessa lapsina :) Oli meillä Nintendotkin, mutta niitä pelattiin vain sairastaessa tai myrskysäällä, muuten tykättiin ennemmin olla ulkona.
Ainakin mun lapsuudessa oltiin aina ulkona. Olen syntynyt 1983 Turussa. Esim. koulun jälkeen luisteltiin joku 4-5 h putkeen tai leikittiin kirkonrottaa tai rakennettiin majoja tai muuten vain hengailtiin. Ei tällaista nykyään enää oikein ole. Tai on, mutta paaaljon pienimuotoisemmin.
Me asutaan alueella jossa on paljon lapsiperheitä. Vanhin siskoni on syntynyt 1989 ja nuorin on nyt 12 vuotta. Täällä on aina oltu paljon pihalla, kesällä melkein koko ajan, parasta on että aina löytyi ja löytyy leikkikavereita ja tarpeeksi porukkaa esim sählypeleihin. Puistossa pelataan lipunryöstöä yms, pikkulapsista yläasteikäisiin osallistujia. Metsiin rakennetaan kesäisin majakyliä ja kukaan ei motkota :) Täällä on hyvä lasten asua!
Älkää iniskö. Jos hommaatte lapsellenne pelivehkeet, tottakai niitä käytetään.
Ennen oli ennen. Nyt on nyt. Koittakaa hyväksyä se. Mikään ei estä teitä laittamasta rajoja pelaamiseen, ette vain ilmeisesti viitsi.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:22"]
Mä en muista aikaa, jolloin lapset olivat aina ulkona, koska minun lapsuudessani näin ei ollut. Olen syntynyt vuonna 1989.
[/quote]
Enkä edes oikeasti oo, vaan 1980. Sormi lipsahti.
[/quote]
Mun lapsuudessa oltiin aina ulkona. Oon syntyny 1984.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:35"]
Olen syntynyt 96 ja kyllä silloin aika paljon ulkonakin oltiin. En tiedä sitten miten nykyään onko lapset pihalla paljon.
[/quote]
Sinähän olet vielä lapsi itsekkin...
Minkälaista vaatetta teillä oli 80 ja 90-luvulla, jos oltiin kaikilla keleillä pitkään ulkona? Eihän silloin vaatteet pitänyt vettä sillä tavalla kuin nykyiset.
Hmm. Meillä 6v lähti eilen ulos siinä kolmen maissa ja tuossa pihalla sitten liehui kavereineen ( rivitalo) kunnes puoli seitsemän Huusin iltapalall!
Tulee ihan oma lapsuus mieleen :-)