Ennen lapset oli aina ulkona
Muistatteko kun ennen hyvinä aikoina lapset olivat aina ulkona? No eivät ole enää. Nyt he ihastelevat kotona teknologialaitteita, pelaavat videopelejä, syövät karkkia ja roskaruokaa. Tätäkö haluatte?
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:33"]Hyvinä aikoina? Pahanteossa me ainakin enimmäkseen oltiin, ja niin oli muutkin...ja myös mulle tuttua tuo, että lapset heitettiin pihalle säällä kuin säällä väkisin. Nykyään on keksitty padit ja muut ja aikuiset sit ostaa sitä rauhaisaa omaa aikaa iskemällä mukulalle jonkun pelikoneen käteen, koska sosiaalisesti koiranpaskaa naapurin lakanoihin hierovia, rappukäytävässä ovikelloja rämpyttäviä tai pihalla rääkyviä kakaroita paheksutaan vielä enemmän kuin "kultaisella" 80-luvulla.
[/quote]
onko siis sun vaihtoehdot tuhotyö tai ipad? Ei me koskaan tehty mitään typerää kylläkään ulkona. Tehtiin joskus jotain vähän kiellettyä esim käytiin varastamassa omena tai kiivettiin roskakatoksen päälle, mutta ei me kyllä tuhottu kenenkään omaisuutta yms. Ja sisälläkin on vaikka mitä muuta kuin elektroniikka. Kun lapseni kasvaa niin aijon erittäin tarkkaan pitää huolen siitä, ettei roikuta koneilla
-75 syntynyt,olen kanssa huomannut että usein varsinkin talvella leikkikentällä ei ole ketään,itse kun olin nuori ei ollut sisällä mitään tekemistä kuin samat lelut kuin aina,televisiossa 2kanavaa.
pihalla juostiin,riehuttiin,pyöräiltiin ja skeitattiin,olisin voinut kuolla useamman kerran lapsena jos olisi ollut huonompi tuuri eikä vanhemmat ikinä tienneet missä oikeasti oltiin ja mitä tehtiin.
asuttiin havukoskella ja talvella käytiin koskella jäitäsärkemässä,koskihan on ihan siinä yläasteen takana,kerrankin tipuin jäälautan kanssa koskeen ym.
siinä ylä-asteen risteyksessä olevassa liikennemerkissä oli vielä muutama vuosi sitten reikä minkä kaveri ampui isänsä kiväärillä välitunnilla sieltä rivareitten pihalta vuonna -90.
Pelottaa ajatellakin mitä omat lapset vanhempina oikein touhuavat kun itsellä ollut aina mielettömän hyvä tuuri ettei ole sattunut mitään vakavaa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:18"]
Muistatteko kun ennen hyvinä aikoina lapset olivat aina ulkona? No eivät ole enää. Nyt he ihastelevat kotona teknologialaitteita, pelaavat videopelejä, syövät karkkia ja roskaruokaa.
[/quote]
Eivät ole mitenkään toisiaan poissulkevia juttuja. Itse vietin koko lapsuuteni ulkona, niin myöhään kuin vaan sai olla. Sen jälkeen tultiin sisään, syötiin iltapala, pestiin hampaat ja mentiin "nukkumaan", eli Commodore kuusnepaa (myöhemmin Amigaa ja sitten PC:tä) räveltämään. Karkkiakin mahtui kuvioihin sen verran, että koskaan ei ole tarvinnut normaalipainoinen olla. Tavoitteena olisi, että nyt kun 40 lähestyy niin pääsisi sinne BMI 25 liepeille täältä reilun kolmenkympin puolelta.
24 jatkaa että pari kaveria sai -80luvun loppupäässä commodore 64:sen se oli jotain ihan ihmeellistä kun syötiin karkkia ja pelattiin sillä pittstop2,rambo,commando,spy vs spy,matopeli boulderdash vai mikä se oikein oli? Tuli nyt nopeasti mieleen,tädin mies lähetti saudiarabiasta donkeykong pelin,oranssin kaksitauluisen,se oli kanssa ihan mieletöntä,mulla on se vieläkin tallella.
talvella käytiin lämimässä ja joskus pelattiinkin jotain,mutta olin todella huono,lätkässä,jalkapallossa ja koripalloa en edes suostunut pelaamaan.
Oon syntynyt -81, ja tosiaan mekin oltiin aina ulkona. Ei ollut tietsikkaa, ja telkkarista alkoi ohjelmat vasta illalla. Jos oltiin sisällä, niin silloin pelattiin lautapelejä tai korttia.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:38"]Meillä päin on. Asutaan suht varakkaalla seudulla.
[/quote]
Ai, se onkin siis rahasta kiinni.
Oon syntynyt vuonna 80 ja kaupunkilaismuksu. Minä ja mun kaverit ei oltu juuri koskaan ulkona. Mutta eivätpä olleet meidän vanhemmatkaan. Huomaan nyt, että kovasti samaistuttiin äitiin ja isiin (kenellä oli molemmat tai jompikumpi, ydinperheessä elävä lapsi oli poikkeustapaus) ja vietettiin aikaa leffoja katsellen tai vaikka lukien. Jos halusi viettää aikaa vanhempien kanssa, oli mentävä sisälle sitä heidän kanssaan viettämään. Ja kyllähän lapsi välillä kaipaa vanhempien läsnäoloa, vaikkei yhteistä tekemistä varsinaisesti olisikaan kuin esim TV:n katselu. 80-luvulla tuli 3-kanava :D
Emmätiä...
Mut tytöt samaistuu äitiin ja pojat isään. Meidän lapsuudenkoton selkeesti nähtävissä myös ulkoilutottumuksissa. Saa nähdä miten omien muksujen käy....
Kun on taas kevät, ovat koko ajan ulkona. T helsinkiläinen
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:38"]Meillä päin on. Asutaan suht varakkaalla seudulla.
[/quote]
Ai, se onkin siis rahasta kiinni.
[/quote]
Wt-perheissä on kaikenlaista widgettiä käytössä.
Meidän 5v asuu jo kirjaimellisesti pihalla. En usko, että kyllästyy ulkoilmaan ikinä. Minä viihdyn taas enemmän sisällä ja näin olen lapsesta asti. Ulkoilu ollut lähinnä pakkopullaa. Kesällä on kiva olla ulkona, muuten ei.
Maailma muuttuu, muutu sinäkin :D
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:50"]
24 jatkaa että pari kaveria sai -80luvun loppupäässä commodore 64:sen se oli jotain ihan ihmeellistä kun syötiin karkkia ja pelattiin sillä pittstop2,rambo,commando,spy vs spy,matopeli boulderdash vai mikä se oikein oli? Tuli nyt nopeasti mieleen,tädin mies lähetti saudiarabiasta donkeykong pelin,oranssin kaksitauluisen,se oli kanssa ihan mieletöntä,mulla on se vieläkin tallella. talvella käytiin lämimässä ja joskus pelattiinkin jotain,mutta olin todella huono,lätkässä,jalkapallossa ja koripalloa en edes suostunut pelaamaan.
[/quote]
80-luvun loppupäässä? Meille noi tuli 70- ja 80 - lukujen taitteessa?
No olen 12, ja kyllähän meillä lapset tekee muutkain kun on kännyköillä tms. Yleensä olen viikonloppuisin vasta illalla peiton alla kännykällä. Tänäänkin laitoin pyykkejä, soitin pianoa, hain postin, kyyditsin pikkuveljeä pyörän tarakakka ja olin ulkona muutenkin. Ja kyllähän minä tiskata, pyykätä ja siivota osaan. En ole mikään uusavuton niinkuin kaverini, joka ei osaa edes laittaa lakanoitaan ja suuttui äidilleen koska hänen äitinsä ei suostunut siivoomaan kaverini huonetta ja on muutenkin lellitty :D Mutta siis pointtini on että ei kaikki ole uusavuttomia
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 23:46"]No olen 12, ja kyllähän meillä lapset tekee muutkain kun on kännyköillä tms. Yleensä olen viikonloppuisin vasta illalla peiton alla kännykällä. Tänäänkin laitoin pyykkejä, soitin pianoa, hain postin, kyyditsin pikkuveljeä pyörän tarakakka ja olin ulkona muutenkin. Ja kyllähän minä tiskata, pyykätä ja siivota osaan. En ole mikään uusavuton niinkuin kaverini, joka ei osaa edes laittaa lakanoitaan ja suuttui äidilleen koska hänen äitinsä ei suostunut siivoomaan kaverini huonetta ja on muutenkin lellitty :D Mutta siis pointtini on että ei kaikki ole uusavuttomia
[/quote]
Tarakalla siis :'D
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 23:44"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:50"]
24 jatkaa että pari kaveria sai -80luvun loppupäässä commodore 64:sen se oli jotain ihan ihmeellistä kun syötiin karkkia ja pelattiin sillä pittstop2,rambo,commando,spy vs spy,matopeli boulderdash vai mikä se oikein oli? Tuli nyt nopeasti mieleen,tädin mies lähetti saudiarabiasta donkeykong pelin,oranssin kaksitauluisen,se oli kanssa ihan mieletöntä,mulla on se vieläkin tallella. talvella käytiin lämimässä ja joskus pelattiinkin jotain,mutta olin todella huono,lätkässä,jalkapallossa ja koripalloa en edes suostunut pelaamaan.
[/quote]
[/quote]
Ja meille 87 eli ilmeisesti loppupäässä. Kyllä niitä pelattiin, mut niin könkkö grafiikka ja hidasta ja joteki vaikeeta, et se ei kyl hurmannut. Mut oli se laatuaikaa veljen kans :)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:22"]
Mä en muista aikaa, jolloin lapset olivat aina ulkona, koska minun lapsuudessani näin ei ollut. Olen syntynyt vuonna 1989.
[/quote]
Enkä edes oikeasti oo, vaan 1980. Sormi lipsahti.
[/quote]
Olen syntynyt -90 ja kyllä oltiin ulkona paljon enemmän kun nykyään lapset on. Helsingistä olen kotoisin. Haettiin kavereita ulos leikkimään, käytiin puistossa ja käveltiin ja pyörittiin tuolla lähimetsäalueella, siis ei missään isossa metsässä. Nykyään juurikin tuo että ei saa YKSIN tehdä mitään rajottaa aika paljon. Ei uskalleta päästää lapsia yksin kun jotain voi sattua ja siksi lapset myös tekee yksin ollessaan tyhmiä juttuja kun ei ole oppinut olemaan yksin ja silti käyttäytymään sääntöjen mukaan.
Mulla oli ala-asteiässä 80/90-luvulla jonkinlainen "ulkoilupakko", eli koulun jälkeen, jos ei ollut mitään muuta menoa, oli pakko säässä kuin säässä mennä pariksi tunniksi pihalle. Ja koska ei ollut reimateccejä eikä muuta modernia vedenpitävää vaatetta, mulla oli pitkään sellaiset keltaiset "peltiset" kammottavat kurahousut ja kurarukkaset, joita piti käyttää erityisesti keväällä ja syksyllä. Vieläkin muistan, että oli tyhmää kun piti mennä koiranilmallakin kuratamineissa ulos, vaikka olisi ollut kivempaa puuhailla jotain sisällä.
Molemmat ovat vanhemmille tapoja saada lapset pois jaloista pyörimästä. Eli ei se mitään jaloa ollut, kun kakarat komennettiin ulos.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 23:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:50"]
[/quote]
[/quote]
Väärä muisto. Commodore 64 on julkaistu maailmalla 1982 ja Suomessa sitä on voinut ostaa 1984. Meille se tuli 1986 ja luokallamme vain yhdellä oli se tuolloin. Toisin sanoen se ei ollut edes 80-luvun puolivälissä niin yleinen, että olisi voinut sanoa, että tottahan sillä jo pelaili kaikki tuolloin vaan harvinainen juttu, jota ihmeteltiin ja ihasteltiin ja juuri siksi esim. muistan tarkalleen vuoden, jolloin se meille tuli.
Meillä päin on. Asutaan suht varakkaalla seudulla.