Vähän hölmistynyt olo... Käytiin syömässä isäni ja vaimonsa luona
Kutsuivat taas sinne syömään, pari kertaa vuodessa kutsuvat minut ja veljiäni ja perheitämm.
Minä sitten yleensä kysyn että haluavatko että leivon jotain jälkkäriksi, ja vastaus on yleensä kyllä, nin kuin nytkin.
Leivoin muffinsseja ja marjapiirakkaa.
Marjapiirakaa jäi aika paljon ja ajattelin että noniin, pääsen sitten helpolla huomenna kun mieheni vanhemmat tulee meille kahville, ei tartte leipoa lisää.
Kun lähdettiin kotiinpäin piirakka olikin kokonaan loppu, koska kilttinä ihmisenä isäni vaimo oli laittanut sitä veljilleni mukaan kun he lähtivät!
Siis, joo.. Kykkähän minä heille leivoin, mutta... EIkö se nyt olis kuitenkin ollut minun päätettävissä otanko loput mukaan kotiin, vai jätänkö sen sinne...? Oli kuitenkin yli puolet jäljellä kahvittelun jälkeen =D
Kommentit (74)
En edes kehtaisi tuoda antamani piirakan jämiä takaisin kotiin. Yleensä tuomiset kyllä jätetään sinne, minne ne on viety.
Niin että ihan oikein että sisko leipoo, veljet tulee syömään, ja siskolle ei jätetä yhtään mitään kotiinviemiseksi?
Miksi veljillä on suurempi oikeus sitten siihen piirakkaan, kuin piirakan tekijällä?
Minusta nyt vain isäni vaimo olis toiminu fiksummin jos olis ensin kysynyt haluanko minä osan kotiin.
Ei mulle kyllä tulisi mieleenkään viedä mukanani tuliaisiksi viemiäni ruokia vierailun päätteeksi. Sinä veit leivonnaiset isällesi ja tämän vaimolle, joten eivät ne enää sinun sitten olleet. Ovatko veljesi sinkkuja tms. vai miksi isäsi vaimo heille mukaan ylijäänyttä ruokaa laittoi?
Jolleivat isäsi ja vaimonsa itse kaikkia ylijääneitä eväitä voikaan käyttää, olisi ehkä ollut aiheellista jakaa viemiset teidän kaikkien kesken. Mutta mielestäni sinulla ei päätösvaltaa ole tuliaisiksi viemiesi ruokien suhteen.
Tässä ap:n aloitus tiivistettynä: vihaan isäni vaimoa.
Lisään vielä tähän että isäni vaimo aina kertoo miten pitää laihduttaa, ja ei saa syödä herkkuja, ja että jos sinne leipoo niin saa viedä loput muknaan ettei hän sit sorru herkuttelemaan liikaa.
Jos en ole halunnut kotiin, olen ehdottanut että isä vie vaikka töihin, ja näin ollaan yleensä toimittu.
Nyt vain olisi ollut sopivaa että sitä olisi ollut huomiselle, niin vähän harmittaa, ja tosiaan se ettei minulta mitään nyt kysytty, vaan pistettiin vaan muille menemään.
Ei minusta tuossa ollut mitään väärää. Kun me menemme mieheni vanhemmille syömään on miehen sisko yleensä tuonut sinne mukana leivonnaisia ja me saadaan aina kotiin mukaan se mitä on jäänyt. Miehen sisko ei ota. Ei minusta siis mitenkään outoa, sehän on leiponut ne muille ja meidät siis suurinpiirtein pakotetaan ottamaan ne mukaan, ei me niitä kuolaten kinuta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:53"]
Lisään vielä tähän että isäni vaimo aina kertoo miten pitää laihduttaa, ja ei saa syödä herkkuja, ja että jos sinne leipoo niin saa viedä loput muknaan ettei hän sit sorru herkuttelemaan liikaa.
Jos en ole halunnut kotiin, olen ehdottanut että isä vie vaikka töihin, ja näin ollaan yleensä toimittu.
Nyt vain olisi ollut sopivaa että sitä olisi ollut huomiselle, niin vähän harmittaa, ja tosiaan se ettei minulta mitään nyt kysytty, vaan pistettiin vaan muille menemään.
[/quote]
No voi herranjestas! Jos et oo yleensä edes halunnut ottaa, niin mikäs ihme tuo sitten on? Etkö saanut suutasi auki?
Meidän perheessä tuo olisi ihan normaalia. Miksi minä haluaisin itse leipomaani piirakkaa mukaan kotiin, kun osaan tehdä sitä itsekin lisää? Sen sijaan veljeni ei osaisi tehdä itse juuri samaa piirakkaa, niin miksei piirakkaa annettaisi mukaan veljelle häntä ilahduttamaan? Samoin toki toisin päin. Ja toisaalta, jos jostain syystä haluaisinkin sen itse tuomani ruoan jämät mukaan, niin mainitsen asiasta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:54"]
[/quote]
No voi herranjestas! Jos et oo yleensä edes halunnut ottaa, niin mikäs ihme tuo sitten on? Etkö saanut suutasi auki?
[/quote] En ehtinyt mitään sanomaan.
Oliko niiden veljien lapset mukana vai jäikö (osa) kotiin? Jos se anoppi laitto sitä piirakkaa niille kotonaoleville? Tai jos se anoppi ajatteli että sulla on kotona leivonnaisia, ettet niitä tarvi kotiinviemisiksi?
Joka tapauksessa omasta mielestäni viemiseni tosiaan ovat emännän ja hän saa ne antaa muille jos haluaa. En koe että jämät on mun ja että saan ne automaattisesti viedä kotiin.
Ihan luonnollista tuokin ettei ap:lta kysytty haluaako hän piirakkaa, koska oli itse sen leiponut ja tuonut tuliaisiksi. Minusta olisi tosi outoa roudata takaisin itse tuomiani herkkuja. Ja kyllä marjapiirakan äkkiä leipasee, ei ole iso homma ja saa tuoretta tarjottavaa seuraavan päivän vieraille. Eli ap nyt turhaan hämmästelee.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:01"]
[/quote]
[/quote]
Oliko kahvittelun ja kotiinlähdön välillä kuinka pitkä aika? Et voinut siinä kahvittelun päätteeksi sanoa asiasta, kun huomasit, että piirakkaa jäi?
[/quote]
Siinähän se syy on, sä et aiemmin ole ottanut mitään tarjottua mukaasi joten ajatteli ettet nytkään halua. Ei se isän vaimo voinut sun ajatuksiasi lukea, että nyt yhtäkkiä oliskin kelvannut.
Oikeastiap, et voi olla tosissasi?
Olen antanut piirakan ohjeen veljieni avovaimoille, joten osaavat kotonakin tehdä.
Aina kun meillä on nämä perhepäiväliset, minä olen ainoa joka edes ehdottaa että voisi jotenkin osallistua.
Muut ovat töissä kaikki, mieheni työtön ja minä äitiyslomalla.
Mutta meni se sitten näköjään kaikkien mielestä ihan oikein näin.
Tekemällä tehty "ongelma" taas kerran. Ei jaksa näitä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:04"]
[/quote]
Siinähän se syy on, sä et aiemmin ole ottanut mitään tarjottua mukaasi joten ajatteli ettet nytkään halua. Ei se isän vaimo voinut sun ajatuksiasi lukea, että nyt yhtäkkiä oliskin kelvannut.
[/quote] En sanonut etten ole ikinä ottanut, vai sanoinko? Minusta nyt olisi vin ollut kohteliainta kysyä minulta ensin, kun he eivät sitä halunneet itselleen.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:07"]
Tekemällä tehty "ongelma" taas kerran. Ei jaksa näitä.
[/quote] No voi anteeksi, EIkö toi sun jaksamattomuutesikin ole aika tekemällä tehty "ongelma"?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:01"]
[/quote]
[/quote]
Et siis piirakkaa ojentaessasi ehtinyt sanomaan, että jos sitä jää yli eivätkä isäsi ja vaimonsa itse halua sitä myöhemmin syödä, veisit tällä kertaa mielelläsi loput mukanasi? Et myöskään ehtinyt kahvipöydässä tätä sanomaan?
Mistä isäsi vaimo olisi voinut tietää, että juuri nyt haluaisitkin itse ottaa loput mukaasi, jollet aikaisemmilla kerroilla ole halunnut? Oletusarvoisestihan yleensä tuomiaan tuliaisia ei itse pois viedä vaan ne jätetään isäntäväen käytettäväksi kuten he parhaaksi katsovat. Itselleni ei tulisi mieleenkään ottaa mukaani leipomani tuliaisen jämiä. En kehtaisi niitä viedä vaikka kysyttäisiin. Ehkä isäsi vaimo ajattelee myös näin, eikä hän ole tullut ajatelleeksikaan, että sinä haluaisit päättää mitä hän saa tehdä sinulta saamallaan lahjalla? Eikä tullut sinulta kysyneeksi, koska oletti että tietenkään et omia viemisiäsi itse halua, varsinkin kun et aiemmin ole halunnutkaan?
En kehtais pyytää mukaani piirakkaa, jonka vein tuliaisiksi, mutta outoa, että se jaettiin vain veljillesi, eikä kysytty, ottaisitko sinäkin.