Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkailmoitusten vaatimustasot kauhistuttaa

Vierailija
27.12.2021 |

Onko muilla paineita työpaikkailmoitusten vaatimustasojen suhteen? Olen alalla vastavalmistunut, mutta omaan kahden vuoden kokemuksen kyseiseltä alalta myös asiantuntijatasolta, sekä muuten kerryttänyt kattavasti työkokemusta myös esimiestehtävissä.

Silti useat paikat vaativat uskomatonta kokemusmäärää, joihin pääsee käsiksi vain johtajana toimittuaan. Palkkataso taas tehtäviin on johtajana toimineille aivan liian matala - osa paikoista ilmoittaa palkkatason jo ilmoituksessaan. Näin on esimerkiksi kunnan paikoilla, joissa ilmoitettu palkkataso vastaa hieman alempaa palkkaluokkaa juniortason tehtävissä. Silti vaatimukset on uskomattomia.

Koen itseni onnekkaaksi, kun olen saanut edes nämä kaksi vuotta alan kokemusta. Silti ahdistaa, kun suurin osa paikoista vaatii vähintään viiden vuoden kokemusta SEKÄ johtokokemusta. "Olet johtanut haastavia prosesseja ja sinulla on näistä tuloksekkaita näyttöjä".

Miten ihmeessä tuohon oravanpyörään pääsee mukaan? Tuntuu kuin olisin riskillä jäämässä juniortason tehtäviin kiinni huolimatta asiantuntijatyön kokemuksesta. Olen jumissa huonossa työpaikassa joka ei arvosta työhyvinvointia lainkaan, pelkään vaikeaa burnoutia mutta uloskaan en pääse - ellen hae matalampiin tehtäviin joihin minut rekrytoitaisiin toiseen firmaan. Jos haen matalampiin tehtäviin, en pääse alaani, kokemustani ja koulutustani vastaaviin tehtäviin tai palkkoihin. Ansioluettelossakin näyttää huonolta, jos yhtäkkiä on tiputtu harjoittelijatason tehtäviin itsenäisiltä ja haastavilta kentiltä.

Saisin saman palkan (joidenkin kertomien mukaan enemmän) kaupan kassalla, ehkä alan vaihto on väistämättä edessä. Niissä hommissa aikoinaan viihdyin äärimmäisen hyvin.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin vaadittiin jossain perusduunissa että osaa käyttää Wordia, Powerpointia ja ehkä jopa auttavasti Exceliä.

Nykyään samalla palkkatasolla pitää olla kokemusta haastavista johtamisprosesseista, pitää olla näyttöjä kovista tuloksista ja pitää hallita n. 20 erilaista tietojärjestelmää.

Ja toki joku AMK-tutkinto vähintään.

Joten repikää siitä.

Kakkonen jatkaa: itsellänihän on AMK tutkinto tämän 7v kokemuksen lisäksi, mutta iso osa vaatii YAMKia näiden vaatimusten lisäksi jotka mainitsit ja jotka ap on luetellut. Tuntuu älyttömältä. 

YAMK tutkinnon voi suorittaa töiden ohessa 1,5 vuodessa. Vaatii panostusta sen ajan vapaalla, mutta on mahdollista. Jos sinä et sitä tee niin joku viitseliäämpi saa paikan. Huom! Jos on hoitamattomia terveyden tai elämänhallinnan ongelmia niin en tietenkään suosittele lisärasitusta vaan ensin kannattaa hoitaa itsensä kuntoon ja sitten vasta miettiä millä kehittää osaamistaan.

Itse en YAMKiin pääse, keskiarvo amkista 3,5. 

Kyllä jonnekin pääsee varmasti, tuo on hyvä keskiarvo. Itse opiskelen toisella puolella Suomea, kun lähipäiviä on kerran kuukaudessa. Aloitin avoimen YAMKin kurssilla. Rohkeasti yhteys suoraan oppilaitoksiin. Moni paikka tarvitsee uusia opiskelijoita ja neuvoo kyllä mille linjoille ja miten pääsee. Kannattaa etsiä ratkaisuja eikä jäädä kotiin istumaan.

AP tosin sanoi että kokee olevansa burnout riskissä, joten hänen ei nyt kannata kuormittaa itseään enempää. Mutta kun ihminen hoitaa hyvinvoinnin kuntoon niin sitten ne vaatimukset ei tunnu enää niin pahalta. Tsemppiä kaikille.

Kiitos vastaamisesta! Itsellänikin keskiarvo on noin 3,5-3,8 luokkaa. Viiden arvosanoja olen saanut kuitenkin olennaisista aineista, keskiarvoa laskivat ne ei-itseä-niinkään-kiinnostavat aineet. Ehkä voisin valmistumisen jälkeisen työkokemuksen (2v) täytyttyä hakea YAMKiin, erityisesti jos löydän viimein mieluisan työpaikan. Opinnäytetyön arvosana on onneksi erittäin hyvä. 

joku vinkkasi myös järjestökokemuksen korostamisesta, olen korostanut sitä riittävästi hakemuksissa. Ja uskonkin hakemukseni ja CV:n olevan erittäin hyviä, haastatteluja tulee sopivasti mutta loppuvaiheessa joku hieman kokeneempi/johtotyössä ollut vie paikan. Näin siis palautteiden perusteella, on viitattu nuoreen ikään sekä tuoreeseen kokemukseen. 

/AP 

Kuulostat ap ihan unelmatyöntekijältä ja työkaverilta. Asenne on kohdallaan, olet aktiivinen ja tiedostat myös oman hyvinvoinnin tärkeyden. Joskus kestää hetken löytää juuri se sopiva paikka. Mutta varmasti kun se sattuu kohdalle niin joku palkkaa sinut mielellään. Vaikka täällä ehdotetaan kaikkea kehittymisen paikkoja, on myös tärkeää tunnistaa jo se hankittu osaaminen ja se, miten voi itse hyvin.

Vierailija
42/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä taitaa mennä niin, että miehet hakevat vaikka eivät täytä vaatimuksia, naiset jäävät sitten miettimään, onko heillä tarpeeksi taitoja ja kykyjä.

Varmasti on näinkin, itse haen vaikka olen nainen. En vain toistaiseksi ole päässyt vaikka loppumetreille on menty. Haastattelut on menneet tällä kaavalla: 

1. Nauhoitetut videovastaukset nauhoitettuihin kysymyksiin

2. Etähaastattelu 

3. Live-haastattelu

4. Soveltuvuusarvio

(5. osalla ollut tämän jälkeen vielä viimeinen haastattelu esim. toimarin kanssa)  

Onkohan varmasti riittävästi haastatteluja? :D

Tuota minäkin ihmettelen, että mitä ihmettä tuollainen ruljanssi palvelee. Olen katsonut vierestä, kun poikani on hakenut kesätöitä. Hän on opiskellut tietojenkäsittelytiedettä. Haastatteluja on useampi kierros ja tehtäviä pitää tehdä jos jonkinlaisia. Sitten soittelevat kuukausien päästä kertoen, että olet päässyt viimeiselle kierrokselle. Pojan on siinä vaiheessa napannut jo nopeammin rekrynnyt työnantaja. Nämä hölmöt menettävät loistavia työntekijöitä tuollaisella jahkailulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin vaadittiin jossain perusduunissa että osaa käyttää Wordia, Powerpointia ja ehkä jopa auttavasti Exceliä.

Nykyään samalla palkkatasolla pitää olla kokemusta haastavista johtamisprosesseista, pitää olla näyttöjä kovista tuloksista ja pitää hallita n. 20 erilaista tietojärjestelmää.

Ja toki joku AMK-tutkinto vähintään.

Joten repikää siitä.

Kakkonen jatkaa: itsellänihän on AMK tutkinto tämän 7v kokemuksen lisäksi, mutta iso osa vaatii YAMKia näiden vaatimusten lisäksi jotka mainitsit ja jotka ap on luetellut. Tuntuu älyttömältä. 

YAMK tutkinnon voi suorittaa töiden ohessa 1,5 vuodessa. Vaatii panostusta sen ajan vapaalla, mutta on mahdollista. Jos sinä et sitä tee niin joku viitseliäämpi saa paikan. Huom! Jos on hoitamattomia terveyden tai elämänhallinnan ongelmia niin en tietenkään suosittele lisärasitusta vaan ensin kannattaa hoitaa itsensä kuntoon ja sitten vasta miettiä millä kehittää osaamistaan.

Itse en YAMKiin pääse, keskiarvo amkista 3,5. 

Kyllä jonnekin pääsee varmasti, tuo on hyvä keskiarvo. Itse opiskelen toisella puolella Suomea, kun lähipäiviä on kerran kuukaudessa. Aloitin avoimen YAMKin kurssilla. Rohkeasti yhteys suoraan oppilaitoksiin. Moni paikka tarvitsee uusia opiskelijoita ja neuvoo kyllä mille linjoille ja miten pääsee. Kannattaa etsiä ratkaisuja eikä jäädä kotiin istumaan.

AP tosin sanoi että kokee olevansa burnout riskissä, joten hänen ei nyt kannata kuormittaa itseään enempää. Mutta kun ihminen hoitaa hyvinvoinnin kuntoon niin sitten ne vaatimukset ei tunnu enää niin pahalta. Tsemppiä kaikille.

Kiitos vastaamisesta! Itsellänikin keskiarvo on noin 3,5-3,8 luokkaa. Viiden arvosanoja olen saanut kuitenkin olennaisista aineista, keskiarvoa laskivat ne ei-itseä-niinkään-kiinnostavat aineet. Ehkä voisin valmistumisen jälkeisen työkokemuksen (2v) täytyttyä hakea YAMKiin, erityisesti jos löydän viimein mieluisan työpaikan. Opinnäytetyön arvosana on onneksi erittäin hyvä. 

joku vinkkasi myös järjestökokemuksen korostamisesta, olen korostanut sitä riittävästi hakemuksissa. Ja uskonkin hakemukseni ja CV:n olevan erittäin hyviä, haastatteluja tulee sopivasti mutta loppuvaiheessa joku hieman kokeneempi/johtotyössä ollut vie paikan. Näin siis palautteiden perusteella, on viitattu nuoreen ikään sekä tuoreeseen kokemukseen. 

/AP 

Kuulostat ap ihan unelmatyöntekijältä ja työkaverilta. Asenne on kohdallaan, olet aktiivinen ja tiedostat myös oman hyvinvoinnin tärkeyden. Joskus kestää hetken löytää juuri se sopiva paikka. Mutta varmasti kun se sattuu kohdalle niin joku palkkaa sinut mielellään. Vaikka täällä ehdotetaan kaikkea kehittymisen paikkoja, on myös tärkeää tunnistaa jo se hankittu osaaminen ja se, miten voi itse hyvin.

Voi kiitos! Lämmittää mieltä tällaiset :) Koitan pysyä positiivisena, tiedostan realistisesti omat kehityskohtani ja toivon löytäväni esimiehen sekä yrityksen, joka myös ymmärtää meillä kaikilla niitä sopusuhtaisesti jossain määrin olevan. Ehkä se oma paikka vielä löytyy. Kunnianhimo (palkka, nimike) eivät ole itselleni merkittäviä,  mutta yritän kuitenkin pysyä itseäni vähättelemättömissä tehtävissä ja pyrkiä tarjoamaan itselleni sopivassa määrin haastetta. Olisi ikävä ajautua johonkin tietyntasoiseen kuoppaan, jossa en enää pääsisi ammatillisesti kasvamaan. 

/Ap

Vierailija
44/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän naurahdin hämmästyksestä kun H&M:lle haettiin myyjää. Tarjolla töitä muutama tunti viikossa, noin 11e tuntipalkalla. Ilmoituksessa oli ”Sinulla tulee olla kaksi suosittelijaa, jotta voit tulla valituksi.”.

Vierailija
45/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän naurahdin hämmästyksestä kun H&M:lle haettiin myyjää. Tarjolla töitä muutama tunti viikossa, noin 11e tuntipalkalla. Ilmoituksessa oli ”Sinulla tulee olla kaksi suosittelijaa, jotta voit tulla valituksi.”.

Suomeksi "hommaan on valittu jo paikallispäällikön sisarentyttären kummin kaima", joka opiskelee huuhaatiedettä ja paikka on petrattu hänelle, mutta laitetaan julkisesti avoimeksi, ettei syytetä nepotismista. 

Vierailija
46/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata välittää vaatimustasoista. Haet vaan rohkeasti paikkaa.En nyt tarkoita, että haet paikkaa ihan vailla mitään vaadittuja taitoja mutta rohkeasti silti. 

Vierailija
47/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeksi "hommaan on valittu jo paikallispäällikön sisarentyttären kummin kaima", joka opiskelee huuhaatiedettä ja paikka on petrattu hänelle, mutta laitetaan julkisesti avoimeksi, ettei syytetä nepotismista. 

Ohhoi. Nämä samat jankuttajat jaksaa aina itkeä, ettei minnekään pääse kuin suhteilla. 

Vierailija
48/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Onhan se jo paljon järjkevämpi vaatimus kuin pitkä kokemus tai juuri oikea tutkinto. Jos edes kaksi ihmistä ei voi sanoa sinusta mitään hyvää, niin kertoohan se jo aika paljon. 

Tiesitähän, että uran alkuvaiheessa suosittelija voi olla myös mm. opettaja, valmentaja tms. 

Vierailija
49/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paras" älytön vaatimus, jonka olen kuullut oli suurinpiirtein 10 vuoden kokemus ohjelmointikieleen, joka oli kehitetty 3 vuotta aiemmin.

Vierailija
50/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi mitä poseeraamista.

Mikä onni olla vakituisessa duuniduunissa 2000e + risat kkpalkalla. Ja sielun säilyminen ehjänä vielä päälle.

Vierailija
51/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytöntä. Onko ihme ettei työvoimaa löydy jos vaatimustaso on säädetty mahdottomaksi?

Kieltä puhumattomat kuitenkin sotealalle asiakaskontaktityöhön?

Vierailija
52/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paras" älytön vaatimus, jonka olen kuullut oli suurinpiirtein 10 vuoden kokemus ohjelmointikieleen, joka oli kehitetty 3 vuotta aiemmin.

Tämä on yleinen tarina it- alalla. Paras on toki ollut se, kun it- työkalun itse kehittänyt henkilö on kommentionut, ettei voi hakea työpaikkaa jossa ko. työkalua käytetään, koska vaadittu kokemus ylittää ajan, jonka tuote on ollut markkinoilla. 

Nämä ovat kuitenkin it- alalla poikkeuksia, suurempi ongelma on se, että työpaikkailmoituksessa listataan kaikki mahdolliset teknologiat ja ihmetellään, ettei kukaan hae. 

Vierailija
53/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet vaan reippaasti noita paikkoja ja tulet toivottavasti valituksi.

Työ ei käytännössä koskaan ole niin vaativaa kuin mitä ilmoituksessa kuvataan ja se on rekrytoinnin yksi isoista ongelmista. Kun saadaan vaatimukset täyttävä henkilö, työtehtävät menevät hänellä käytännössä reippaasti alaspäin, eikä hän kauaa työssä viihdy.

Pitää yrittää vaan sinnikkäästi. Lisähaasteena tietysti on se, että minulla ei ole suosittelijaa näistä tehtävistä kun en voi julkisesti hakea uusiin töihin. Tähän on aika nuivasti suhtauduttu kun loppuhaastatteluihin asti olen päässyt. Toki ymmärrän rekrytoijan toiveen juuri tämän alan suosittelijasta, mutta en oikein voi esimiestäni tähän pyytää. Aiempien paikkojen suosittelijoille eivät soita. / AP

Joo tämä suosittelijaongelma on kyllä iso minullakin. Tärkein suosittelijani on kuollut. Toisesta mahdollisesta ei löydy minkäänlaisia yhteystietoja mistään, en tiedä onko hänkään enää hengissä. Joitain vanhojen työpaikkojen esimiehiä ei ole mitään mieltä laittaa suosittelijoiksi.

Vierailija
54/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Onhan se jo paljon järjkevämpi vaatimus kuin pitkä kokemus tai juuri oikea tutkinto. Jos edes kaksi ihmistä ei voi sanoa sinusta mitään hyvää, niin kertoohan se jo aika paljon. 

Tiesitähän, että uran alkuvaiheessa suosittelija voi olla myös mm. opettaja, valmentaja tms. 

Ne voi olla myös vaikka kummitäti ja mummo, kunhan ei kerro sitä, vaan sopii tädin kanssa että hän on kesätyöpaikan pomo, ja mummon kanssa että hän on entinen opettaja.

Joten mikä järki koko hommassa edes on?

Vierailija
55/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne voi olla myös vaikka kummitäti ja mummo, kunhan ei kerro sitä, vaan sopii tädin kanssa että hän on kesätyöpaikan pomo, ja mummon kanssa että hän on entinen opettaja.

Joten mikä järki koko hommassa edes on?

No, jos on noin paljon viitseliäisyyttä väärentää suosisttelijat sen takia, että pääsee H&M:lle, niin kertoohan sekin jotain. 

Ihan samalla tavalla voit kysyä, mitä mieltä on työkokemuksesta (työtodistuksen väärentäminen on helppoa) tai edes tutkinnosta (sitäkään harvoin tarkistetaan). 

Eli rekrytointi menisi niin, että otetaan kuka ekana hakee, ettei homma ole liian monimutkainen pienelle av- mammalle, jolta ei voi vaatia rekrytoinnissa mitään, kun on niin vaikeaa, mutta hyvä työntekijä hän kuitenkin olisi. 

Vierailija
56/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoi. Nämä samat jankuttajat jaksaa aina itkeä, ettei minnekään pääse kuin suhteilla. 

Minä olen tuon viestin kirjoittaja. Minulla on työpaikka, eikä sitä ole saatu suhteilla. Mutta on sisäpiirin näkemystä siitä, että ilmoitus laaditaan sellaiseksi, että siihen sopii juuri tietty ennalta määrätty henkilö. Minulla on ollut takavuosina aiemmalal työpaikalla esimies, jolta on puuttunut alan koulutus ja työkokemustakaan ei vastaavasta tehtävästä, mutta samasta paikasta muualta. Valitettavasti häneltä puuttui kokonaan myös alan osaaminen. Mutta yksi meriitti hänellä oli, eli samassa laitoksessa vielä ylempänä päällikkönä aviopuoliso. En tiedä, miksi valinnasta ei ole valitettu, koska epäpätevyys oli niin silmiin pistävää. Kyllä hän ihmisenä ihan mukava oli, mutta harjoittelijatkin osasivat hommia paremmin ja toinen esimies siirsi paljon tuon tehtäviin kuuluvia hommia harjoittelijoille, vähin äänin. 

Se, että kommentoi jotain jossain, ei tarkoita, että itse olisi työtön. Teetkö töitäsikin tulkitsemalla asioita mielesi mukaan? 

Vierailija
57/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ ei käytännössä koskaan ole niin vaativaa kuin mitä ilmoituksessa kuvataan ja se on rekrytoinnin yksi isoista ongelmista. Kun saadaan vaatimukset täyttävä henkilö, työtehtävät menevät hänellä käytännössä reippaasti alaspäin, eikä hän kauaa työssä viihdy.

Pitää yrittää vaan sinnikkäästi. Lisähaasteena tietysti on se, että minulla ei ole suosittelijaa näistä tehtävistä kun en voi julkisesti hakea uusiin töihin. Tähän on aika nuivasti suhtauduttu kun loppuhaastatteluihin asti olen päässyt. Toki ymmärrän rekrytoijan toiveen juuri tämän alan suosittelijasta, mutta en oikein voi esimiestäni tähän pyytää. Aiempien paikkojen suosittelijoille eivät soita. / AP

Joo tämä suosittelijaongelma on kyllä iso minullakin. Tärkein suosittelijani on kuollut. Toisesta mahdollisesta ei löydy minkäänlaisia yhteystietoja mistään, en tiedä onko hänkään enää hengissä. Joitain vanhojen työpaikkojen esimiehiä ei ole mitään mieltä laittaa suosittelijoiksi.

Vanhat esimiehet käyvät, jos muita ei ole. Tämä on just niin vaikeaa, kun te siitä teette. 

Vierailija
58/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat esimiehet käyvät, jos muita ei ole. Tämä on just niin vaikeaa, kun te siitä teette. 

Minulla on nykyään töitä ja nyt olen lomalla. Näköjään pitää joka viestissä mainita erikseen olevansa töissä,  kun muuten jollain ihme meriiteillä töitä saaneet tomppelit olettavat kaikkien olevan työttömiä.  Takavuosilta kuitenkin kommentti, kun pyysin yhtä ihmistä suosittelijaksi. Hän sanoi, että vuosi puolitoista niin hän suostuu, mutta sitten hän ei varmaan enää muista, kun tässä paikassa näitä harjoittelijoita ja määräaikaisia on niin paljon. Ei siinä mennyt vuottakaan, kun hänen hänen tehtäviinsä haettiin äitiysloman sijaista eikä sen jälkeen enää kyllä koskaan nimeään ollut sen viraston henkilöstössä, eli lienee mennyt muualle. Mahdollisesti nimikin on eri.

En minä suosittelijaa tarvitse, kun on työpaikka, mutta vuosien takaista on monesti vaikea löytää, muisti tai ei. En minäkään muista takavuosien työkavereista kuin osan. Minulla on ollut myös esimiehiä, jotka suosivat niitä, joilla kieli on ahterissa, työtaidoista välittämättä. Kaikkien suosittelulle ei vain voi antaa arvoa. 

Vierailija
59/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuon viestin kirjoittaja. Minulla on työpaikka, eikä sitä ole saatu suhteilla. Mutta on sisäpiirin näkemystä siitä, että ilmoitus laaditaan sellaiseksi, että siihen sopii juuri tietty ennalta määrätty henkilö. Minulla on ollut takavuosina aiemmalal työpaikalla esimies, jolta on puuttunut alan koulutus ja työkokemustakaan ei vastaavasta tehtävästä, mutta samasta paikasta muualta. Valitettavasti häneltä puuttui kokonaan myös alan osaaminen. Mutta yksi meriitti hänellä oli, eli samassa laitoksessa vielä ylempänä päällikkönä aviopuoliso. En tiedä, miksi valinnasta ei ole valitettu, koska epäpätevyys oli niin silmiin pistävää. Kyllä hän ihmisenä ihan mukava oli, mutta harjoittelijatkin osasivat hommia paremmin ja toinen esimies siirsi paljon tuon tehtäviin kuuluvia hommia harjoittelijoille, vähin äänin. 

Se, että kommentoi jotain jossain, ei tarkoita, että itse olisi työtön. Teetkö töitäsikin tulkitsemalla asioita mielesi mukaan? 

Teetkön sinä tulkintoja töissäsi tulkitsemalla asioita mielesi mukaan, jos tulkitset suosisttelijoiden vaatimista peitellyksi nepotismiksi?

Aivan varmasti jossain joku on joskus palkattu väärillä meriiteillä tai pelikkä suhteilla, mutta tuossa puhuttiin ison yrityksen rekryprosessista, jossa vaadittiin kaksi suosittelijaa - onko tämä nyt niin ihmeellinen vaatimus?

Ja toiseksi - kun sanot, että "hommaan on jo valittu" - kävikö sinulla, joka et tee tulkintoja, mielessä, että nuo suosittelijat vaaditaan todennäköisesti kaikissa vastaavissa rekryissa. Ei H&M palkaa vain satunnaisesti yhtä myyjää vaan jo vaihtuvuuden takiakin rekryt ovat aika toistuvia. 

Vierailija
60/70 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nykyään töitä ja nyt olen lomalla. Näköjään pitää joka viestissä mainita erikseen olevansa töissä,  kun muuten jollain ihme meriiteillä töitä saaneet tomppelit olettavat kaikkien olevan työttömiä.  Takavuosilta kuitenkin kommentti, kun pyysin yhtä ihmistä suosittelijaksi. Hän sanoi, että vuosi puolitoista niin hän suostuu, mutta sitten hän ei varmaan enää muista, kun tässä paikassa näitä harjoittelijoita ja määräaikaisia on niin paljon. Ei siinä mennyt vuottakaan, kun hänen hänen tehtäviinsä haettiin äitiysloman sijaista eikä sen jälkeen enää kyllä koskaan nimeään ollut sen viraston henkilöstössä, eli lienee mennyt muualle. Mahdollisesti nimikin on eri.

En minä suosittelijaa tarvitse, kun on työpaikka, mutta vuosien takaista on monesti vaikea löytää, muisti tai ei. En minäkään muista takavuosien työkavereista kuin osan. Minulla on ollut myös esimiehiä, jotka suosivat niitä, joilla kieli on ahterissa, työtaidoista välittämättä. Kaikkien suosittelulle ei vain voi antaa arvoa. 

No eihän sinulla sitten ole ongelmaakaan suosittelijoiden suhteen, jos et niitä tarvitse. Mutta edelleen, asiat on sinulle just niin hakalia kuin sinä niistä teet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän