Työpaikkailmoitusten vaatimustasot kauhistuttaa
Onko muilla paineita työpaikkailmoitusten vaatimustasojen suhteen? Olen alalla vastavalmistunut, mutta omaan kahden vuoden kokemuksen kyseiseltä alalta myös asiantuntijatasolta, sekä muuten kerryttänyt kattavasti työkokemusta myös esimiestehtävissä.
Silti useat paikat vaativat uskomatonta kokemusmäärää, joihin pääsee käsiksi vain johtajana toimittuaan. Palkkataso taas tehtäviin on johtajana toimineille aivan liian matala - osa paikoista ilmoittaa palkkatason jo ilmoituksessaan. Näin on esimerkiksi kunnan paikoilla, joissa ilmoitettu palkkataso vastaa hieman alempaa palkkaluokkaa juniortason tehtävissä. Silti vaatimukset on uskomattomia.
Koen itseni onnekkaaksi, kun olen saanut edes nämä kaksi vuotta alan kokemusta. Silti ahdistaa, kun suurin osa paikoista vaatii vähintään viiden vuoden kokemusta SEKÄ johtokokemusta. "Olet johtanut haastavia prosesseja ja sinulla on näistä tuloksekkaita näyttöjä".
Miten ihmeessä tuohon oravanpyörään pääsee mukaan? Tuntuu kuin olisin riskillä jäämässä juniortason tehtäviin kiinni huolimatta asiantuntijatyön kokemuksesta. Olen jumissa huonossa työpaikassa joka ei arvosta työhyvinvointia lainkaan, pelkään vaikeaa burnoutia mutta uloskaan en pääse - ellen hae matalampiin tehtäviin joihin minut rekrytoitaisiin toiseen firmaan. Jos haen matalampiin tehtäviin, en pääse alaani, kokemustani ja koulutustani vastaaviin tehtäviin tai palkkoihin. Ansioluettelossakin näyttää huonolta, jos yhtäkkiä on tiputtu harjoittelijatason tehtäviin itsenäisiltä ja haastavilta kentiltä.
Saisin saman palkan (joidenkin kertomien mukaan enemmän) kaupan kassalla, ehkä alan vaihto on väistämättä edessä. Niissä hommissa aikoinaan viihdyin äärimmäisen hyvin.
Kommentit (70)
Ne on toivelistoja, ei niitä kannata ottaa tosissaan. Olen tänä vuonna hakenut kolmea paikkaa ja saanut niistä kaksi:
1) tämä paikka oli mulle räätälöity, eli koska piti kuitenkin laittaa julkisesti auki, niin vaatimukset kirjattiin juuri mun osaamisen ja pätevyyksien mukaan. EN SAANUT paikkaa, vaan lopulta otettiin joku ihan random-tyyppi mun ohi.
2) tätä paikkaa hain, kun kuulosti täydelliseltä paikalta päästä uralla eteenpäin ja mun osaaminen oli jälleen 100% sitä, mitä haettiin. Sain paikan. Organisaatio täysi susi, esimiestyössä ei mitään resursseja ja kaikki burnoutin partaalla.
3) hain kolmatta paikkaa, joka oli vähän sinne päin. Laitoin hakemuksenkin myöhässä, sain välittömästi kutsun haastatteluun ja sille oli varattu aikaa tunti. Haastattelu meni tosi hyvin, haastattelijat pohtivat jo siinä, kuinka voisivat mun osaamista hyödyntää mahdollisimman hyvin ja tilaisuus kesti vähän venytellen 35 minuuttia. Suosituksia eikä oikein mitään muutakaan kyselty. Soitto kahden päivän päästä, että mut on valittu ja kun siirryn tuosta edellisestä paikasta, niin palkka nousee tonnilla.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet vaan reippaasti noita paikkoja ja tulet toivottavasti valituksi.
Työ ei käytännössä koskaan ole niin vaativaa kuin mitä ilmoituksessa kuvataan ja se on rekrytoinnin yksi isoista ongelmista. Kun saadaan vaatimukset täyttävä henkilö, työtehtävät menevät hänellä käytännössä reippaasti alaspäin, eikä hän kauaa työssä viihdy.
Pitää yrittää vaan sinnikkäästi. Lisähaasteena tietysti on se, että minulla ei ole suosittelijaa näistä tehtävistä kun en voi julkisesti hakea uusiin töihin. Tähän on aika nuivasti suhtauduttu kun loppuhaastatteluihin asti olen päässyt. Toki ymmärrän rekrytoijan toiveen juuri tämän alan suosittelijasta, mutta en oikein voi esimiestäni tähän pyytää. Aiempien paikkojen suosittelijoille eivät soita. / AP
Ei sen suosittelijan tarvitse olla esimies! Se voi olla asiakaskin tai kollega. Sanot vaan, että työnhakusi ei ole julkista, joten et pyydä esimieheltä tässä vaiheessa suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä taitaa mennä niin, että miehet hakevat vaikka eivät täytä vaatimuksia, naiset jäävät sitten miettimään, onko heillä tarpeeksi taitoja ja kykyjä.
Olen toiminut haastattelijana eräässä IT-firmassa ja tämänlaisen käytöksen huomaa todella selvästi. Kun hakijoille on ilmoitettu, että haastatteluprossessin seuraavana vaiheena on ohjelmointitesti niin osa naisista on samantien ilmoittanut, että heidän osaamisensa ei riitä kyseiseen työtehtävään. Sen sijaan miehet ovat kaikki tehneet testin, vaikka osa heistä ei testin perusteella osannut yhtään mitään.
Työnantaja laittaa ilmoitukseen unelmiensa työntekijän. Sellaisen, jota tuskin löytyy, ainakaan sillä palkalla, jota hän on tarjoamassa. Hakijoista sitten valitaan se, joka on lähimpänä joko osaamisensa, kokemuksensa tai luonteensa puolesta. Joku työnantaja arvostaa supliikkia, vaikka se olisi höpöjuttuja, kunhan asiakkaat tykkää, toinen taas tyyppiä, joka suorittaa tehtäviä lähes kuin kone, eikä melkein yhtään puhua pukahda työn lomassa.
Kiitos kommenteista! Tosiaan haen näihin paikkoihin mutta loppuun asti en ole päässyt / saanut haastattelua. Jatkan sinnikkäästi hakemista ja opin jokaiselta hakukerralta lisää. Nuo listaukset vaan aidosti tuntuu järjettömiltä ja on pelottanut oma tulevaisuus. Ja ahdinko tästä nykyisestä työstä josta en pääse pois ennen uutta paikkaa.
Järjestötoiminnassa voit vapaa-ajalla kerryttää tuota johtamis- ja projektikokemusta. Perinteisten järjestöjen paikallisyhdisten lisäksi esimerkiksi Nuorkauppakamari tähtää nimenomaan jäsentensä menestymiseen työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin vaadittiin jossain perusduunissa että osaa käyttää Wordia, Powerpointia ja ehkä jopa auttavasti Exceliä.
Nykyään samalla palkkatasolla pitää olla kokemusta haastavista johtamisprosesseista, pitää olla näyttöjä kovista tuloksista ja pitää hallita n. 20 erilaista tietojärjestelmää.
Ja toki joku AMK-tutkinto vähintään.
Joten repikää siitä.
Kakkonen jatkaa: itsellänihän on AMK tutkinto tämän 7v kokemuksen lisäksi, mutta iso osa vaatii YAMKia näiden vaatimusten lisäksi jotka mainitsit ja jotka ap on luetellut. Tuntuu älyttömältä.
YAMK tutkinnon voi suorittaa töiden ohessa 1,5 vuodessa. Vaatii panostusta sen ajan vapaalla, mutta on mahdollista. Jos sinä et sitä tee niin joku viitseliäämpi saa paikan. Huom! Jos on hoitamattomia terveyden tai elämänhallinnan ongelmia niin en tietenkään suosittele lisärasitusta vaan ensin kannattaa hoitaa itsensä kuntoon ja sitten vasta miettiä millä kehittää osaamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Järjestötoiminnassa voit vapaa-ajalla kerryttää tuota johtamis- ja projektikokemusta. Perinteisten järjestöjen paikallisyhdisten lisäksi esimerkiksi Nuorkauppakamari tähtää nimenomaan jäsentensä menestymiseen työelämässä.
Tarkennuksena että järjestöjen luottamustehtävissä harvemmin saa palkkaa, vaan ne ovat harrastus. CV:ssä kuitenkin näyttää hyvältä kun on toiminut hallituksessa ja työhaastattelussa voi sitten kertoa mitä teki ja miten kehitti toimintaa. Samalla saa uusia ystäviä ja pääsee tekemään hyviä asioita 👍
Järjestötoiminnassa huomioidaan kyllä se että muutakin elämää on, eli hyviä tuloksia voi saada maltillisesti käyttämällä vaikka keskimäärin illan kuukaudessa niihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin vaadittiin jossain perusduunissa että osaa käyttää Wordia, Powerpointia ja ehkä jopa auttavasti Exceliä.
Nykyään samalla palkkatasolla pitää olla kokemusta haastavista johtamisprosesseista, pitää olla näyttöjä kovista tuloksista ja pitää hallita n. 20 erilaista tietojärjestelmää.
Joten repikää siitä.
Kakkonen jatkaa: itsellänihän on AMK tutkinto tämän 7v kokemuksen lisäksi, mutta iso osa vaatii YAMKia näiden vaatimusten lisäksi jotka mainitsit ja jotka ap on luetellut. Tuntuu älyttömältä.
YAMK tutkinnon voi suorittaa töiden ohessa 1,5 vuodessa. Vaatii panostusta sen ajan vapaalla, mutta on mahdollista. Jos sinä et sitä tee niin joku viitseliäämpi saa paikan. Huom! Jos on hoitamattomia terveyden tai elämänhallinnan ongelmia niin en tietenkään suosittele lisärasitusta vaan ensin kannattaa hoitaa itsensä kuntoon ja sitten vasta miettiä millä kehittää osaamistaan.
Itse en YAMKiin pääse, keskiarvo amkista 3,5.
Vierailija kirjoitti:
AP jatkaa: minulla myös runsaasti järjestökokemusta, tällä hetkellä en osallistu kun burnout tuntuu kolkuttelevan ovella.
Muutamassa nimityspäätöksessä on ollut esim: Jätimme paikan täyttämättä, koska kellään hakijoista ei ollut kokemusta ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Muutamassa nimityspäätöksessä on ollut esim: Jätimme paikan täyttämättä, koska kellään hakijoista ei ollut kokemusta ulkomailta.
Toinen on: Kellään hakijoista ei ollut vaadittua työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP jatkaa: minulla myös runsaasti järjestökokemusta, tällä hetkellä en osallistu kun burnout tuntuu kolkuttelevan ovella.
Ikävä kuulla ja terveys ehdottomasti ensin ❤️
Voisitko tosiaan tuoda esille järjestökokemuksen vahvemmin, kyllä sillä saa arvostettua projekti- tiimityö- ja johtajuusosaamista.
Lue sairaanhoitajaksi. Ihan sama mitä ilmoituksessa vaaditaan, töihin pääset kuitenkin. Uskon kyllä että monessa muussakin työssä on näin... ei kannata liikaa miettiä niitä litanioita mitä työpaikkailmoituksiin raapustellaan.
Suuri määrä työpaikka ilmoituksista on niinsanottuja lumetyöpaikkoja. Yritys laittaa paikkoja hakuun vaikka niitä ei ole tarkoitus koskaan täyttää vaan sillä luodaan mielikuva menestyvästä ja kasvavasta yrityksestä. Olen ollut töissä paikassa jossa työntekijöille ei ollut antaa työtunteja, mutta silti haettiin kokoajan lisää vaikka ketään sitten ei palkattu. Myös koulutuksia joissa luvataan työpaikka on järjestetty niin, että koulutuksen jälkeen ketään ei palkattu ja seuraava vastaava koulutus tuli (valtion tuella) muutaman kuukauden päästä ja sama lopputulos. Jos hakee paikkaa ja sanotaan, että se on jo täytetty kannattaa seurata kuinka sama haku tulee puolen vuoden jälkeen taas vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten repikää siitä.
Kyllä jonnekin pääsee varmasti, tuo on hyvä keskiarvo. Itse opiskelen toisella puolella Suomea, kun lähipäiviä on kerran kuukaudessa. Aloitin avoimen YAMKin kurssilla. Rohkeasti yhteys suoraan oppilaitoksiin. Moni paikka tarvitsee uusia opiskelijoita ja neuvoo kyllä mille linjoille ja miten pääsee. Kannattaa etsiä ratkaisuja eikä jäädä kotiin istumaan.
AP tosin sanoi että kokee olevansa burnout riskissä, joten hänen ei nyt kannata kuormittaa itseään enempää. Mutta kun ihminen hoitaa hyvinvoinnin kuntoon niin sitten ne vaatimukset ei tunnu enää niin pahalta. Tsemppiä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Joten repikää siitä.
Ja palkka 2300 e.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten repikää siitä.
Kyllä jonnekin pääsee varmasti, tuo on hyvä keskiarvo. Itse opiskelen toisella puolella Suomea, kun lähipäiviä on kerran kuukaudessa. Aloitin avoimen YAMKin kurssilla. Rohkeasti yhteys suoraan oppilaitoksiin. Moni paikka tarvitsee uusia opiskelijoita ja neuvoo kyllä mille linjoille ja miten pääsee. Kannattaa etsiä ratkaisuja eikä jäädä kotiin istumaan.
AP tosin sanoi että kokee olevansa burnout riskissä, joten hänen ei nyt kannata kuormittaa itseään enempää. Mutta kun ihminen hoitaa hyvinvoinnin kuntoon niin sitten ne vaatimukset ei tunnu enää niin pahalta. Tsemppiä kaikille.
Kiitos vastaamisesta! Itsellänikin keskiarvo on noin 3,5-3,8 luokkaa. Viiden arvosanoja olen saanut kuitenkin olennaisista aineista, keskiarvoa laskivat ne ei-itseä-niinkään-kiinnostavat aineet. Ehkä voisin valmistumisen jälkeisen työkokemuksen (2v) täytyttyä hakea YAMKiin, erityisesti jos löydän viimein mieluisan työpaikan. Opinnäytetyön arvosana on onneksi erittäin hyvä.
joku vinkkasi myös järjestökokemuksen korostamisesta, olen korostanut sitä riittävästi hakemuksissa. Ja uskonkin hakemukseni ja CV:n olevan erittäin hyviä, haastatteluja tulee sopivasti mutta loppuvaiheessa joku hieman kokeneempi/johtotyössä ollut vie paikan. Näin siis palautteiden perusteella, on viitattu nuoreen ikään sekä tuoreeseen kokemukseen.
/AP
Kannattaa hakea reippaasti vaan paikkoja vaikka vaatimukset kuulostaa liiallisilta. Itse olen töissä, mutta joka kerta kun mun työpaikkaan haetaan uusia työntekijöitä, on ilmoituksissa vaatimukset sellaiset että olen todella kummissani kuinka minut tänne koskaan on valittu :D
Se on vain toivomuslista. Rohkeasti vain hakemaan kaikki työpaikkoja, jotka tuntuvat sinusta mielenkiintoiselta ja koet olevasi pätevä.
Itse teen ekonomin töitä ilman ekonomin koulutusta, työ tekijänsä pätevöittää.