Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkailmoitusten vaatimustasot kauhistuttaa

Vierailija
27.12.2021 |

Onko muilla paineita työpaikkailmoitusten vaatimustasojen suhteen? Olen alalla vastavalmistunut, mutta omaan kahden vuoden kokemuksen kyseiseltä alalta myös asiantuntijatasolta, sekä muuten kerryttänyt kattavasti työkokemusta myös esimiestehtävissä.

Silti useat paikat vaativat uskomatonta kokemusmäärää, joihin pääsee käsiksi vain johtajana toimittuaan. Palkkataso taas tehtäviin on johtajana toimineille aivan liian matala - osa paikoista ilmoittaa palkkatason jo ilmoituksessaan. Näin on esimerkiksi kunnan paikoilla, joissa ilmoitettu palkkataso vastaa hieman alempaa palkkaluokkaa juniortason tehtävissä. Silti vaatimukset on uskomattomia.

Koen itseni onnekkaaksi, kun olen saanut edes nämä kaksi vuotta alan kokemusta. Silti ahdistaa, kun suurin osa paikoista vaatii vähintään viiden vuoden kokemusta SEKÄ johtokokemusta. "Olet johtanut haastavia prosesseja ja sinulla on näistä tuloksekkaita näyttöjä".

Miten ihmeessä tuohon oravanpyörään pääsee mukaan? Tuntuu kuin olisin riskillä jäämässä juniortason tehtäviin kiinni huolimatta asiantuntijatyön kokemuksesta. Olen jumissa huonossa työpaikassa joka ei arvosta työhyvinvointia lainkaan, pelkään vaikeaa burnoutia mutta uloskaan en pääse - ellen hae matalampiin tehtäviin joihin minut rekrytoitaisiin toiseen firmaan. Jos haen matalampiin tehtäviin, en pääse alaani, kokemustani ja koulutustani vastaaviin tehtäviin tai palkkoihin. Ansioluettelossakin näyttää huonolta, jos yhtäkkiä on tiputtu harjoittelijatason tehtäviin itsenäisiltä ja haastavilta kentiltä.

Saisin saman palkan (joidenkin kertomien mukaan enemmän) kaupan kassalla, ehkä alan vaihto on väistämättä edessä. Niissä hommissa aikoinaan viihdyin äärimmäisen hyvin.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh. Minä olen TK eläkkeellä ollut kesäkuun alusta. Kuiskaa te muut oravanpyörässä. Minä nautin elämästä

Vierailija
2/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuttua on, en tiedä miten pääsen tästä eteenpäin. 7 vuotta kokemusta mutta ei mainituista johtajatehtävistä joten en kelpaa. En ymmärrä myöskään mistä se kokemus taiotaan jos niihin ei ylipäätään riitä. Suhteilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin vaadittiin jossain perusduunissa että osaa käyttää Wordia, Powerpointia ja ehkä jopa auttavasti Exceliä.

Nykyään samalla palkkatasolla pitää olla kokemusta haastavista johtamisprosesseista, pitää olla näyttöjä kovista tuloksista ja pitää hallita n. 20 erilaista tietojärjestelmää.

Ja toki joku AMK-tutkinto vähintään.

Joten repikää siitä.

Vierailija
4/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet vaan reippaasti noita paikkoja ja tulet toivottavasti valituksi.

Työ ei käytännössä koskaan ole niin vaativaa kuin mitä ilmoituksessa kuvataan ja se on rekrytoinnin yksi isoista ongelmista. Kun saadaan vaatimukset täyttävä henkilö, työtehtävät menevät hänellä käytännössä reippaasti alaspäin, eikä hän kauaa työssä viihdy.

Vierailija
5/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin vaadittiin jossain perusduunissa että osaa käyttää Wordia, Powerpointia ja ehkä jopa auttavasti Exceliä.

Nykyään samalla palkkatasolla pitää olla kokemusta haastavista johtamisprosesseista, pitää olla näyttöjä kovista tuloksista ja pitää hallita n. 20 erilaista tietojärjestelmää.

Ja toki joku AMK-tutkinto vähintään.

Joten repikää siitä.

Kakkonen jatkaa: itsellänihän on AMK tutkinto tämän 7v kokemuksen lisäksi, mutta iso osa vaatii YAMKia näiden vaatimusten lisäksi jotka mainitsit ja jotka ap on luetellut. Tuntuu älyttömältä. 

Vierailija
6/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haet vaan reippaasti noita paikkoja ja tulet toivottavasti valituksi.

Työ ei käytännössä koskaan ole niin vaativaa kuin mitä ilmoituksessa kuvataan ja se on rekrytoinnin yksi isoista ongelmista. Kun saadaan vaatimukset täyttävä henkilö, työtehtävät menevät hänellä käytännössä reippaasti alaspäin, eikä hän kauaa työssä viihdy.

Pitää yrittää vaan sinnikkäästi. Lisähaasteena tietysti on se, että minulla ei ole suosittelijaa näistä tehtävistä kun en voi julkisesti hakea uusiin töihin. Tähän on aika nuivasti suhtauduttu kun loppuhaastatteluihin asti olen päässyt. Toki ymmärrän rekrytoijan toiveen juuri tämän alan suosittelijasta, mutta en oikein voi esimiestäni tähän pyytää. Aiempien paikkojen suosittelijoille eivät soita. / AP

Vierailija
7/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä taitaa mennä niin, että miehet hakevat vaikka eivät täytä vaatimuksia, naiset jäävät sitten miettimään, onko heillä tarpeeksi taitoja ja kykyjä.

Vierailija
8/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä taitaa mennä niin, että miehet hakevat vaikka eivät täytä vaatimuksia, naiset jäävät sitten miettimään, onko heillä tarpeeksi taitoja ja kykyjä.

Varmasti on näinkin, itse haen vaikka olen nainen. En vain toistaiseksi ole päässyt vaikka loppumetreille on menty. Haastattelut on menneet tällä kaavalla: 

1. Nauhoitetut videovastaukset nauhoitettuihin kysymyksiin

2. Etähaastattelu 

3. Live-haastattelu

4. Soveltuvuusarvio

(5. osalla ollut tämän jälkeen vielä viimeinen haastattelu esim. toimarin kanssa)  

Vierailija
9/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää tunkkinne saatana!

Vierailija
10/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on näinkin, itse haen vaikka olen nainen. En vain toistaiseksi ole päässyt vaikka loppumetreille on menty. Haastattelut on menneet tällä kaavalla: 

2. Etähaastattelu 

3. Live-haastattelu

4. Soveltuvuusarvio

(5. osalla ollut tämän jälkeen vielä viimeinen haastattelu esim. toimarin kanssa)  

Onkohan varmasti riittävästi haastatteluja? :D

Vierailija
11/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2. Etähaastattelu 

3. Live-haastattelu

4. Soveltuvuusarvio

Onkohan varmasti riittävästi haastatteluja? :D

Niin.. :D ainakin riittävästi jotta ehtivät toteamaan mahdollisen rekrytointini virheeksi. Aina kun haastattelukutsu tulee, iskee se pieni haastatteluväsymys jo etukäteen kun tietää mihin rumbaan on ajautumassa. Jostain se energia ja into pitää kuitenkin taikoa, jotta ei menisi pieleen. 

Vierailija
12/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videopelleilyihin en lähde.

Vierailija
13/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan tuon listaukseni perään tulee vielä se suosittelijoille soittaminen. Eli periaatteessa kuusivaiheinen haastattelu osalla yrityksistä. Lähes kaikissa ollut kuitenkin vähintään videohaastis, etähaastis ja sitten olisi vielä se viimeinen livenä. Yhdessäkään paikassa ei ole ollut vain yhtä tai kahta haastattelua. 

/AP

Vierailija
14/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tosiaan tuon listaukseni perään tulee vielä se suosittelijoille soittaminen. Eli periaatteessa kuusivaiheinen haastattelu osalla yrityksistä. Lähes kaikissa ollut kuitenkin vähintään videohaastis, etähaastis ja sitten olisi vielä se viimeinen livenä. Yhdessäkään paikassa ei ole ollut vain yhtä tai kahta haastattelua. 

/AP

Ja silti tästä haastattelu- ja testausrumbasta huolimatta saadaan epäsopiva henkilö, sillä työn tasoa ei ole missään kohtaa prosessia avattu oikein. Erittäin valitettavasti on kokemusta tästä.

Vierailija
15/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä. Onko ihme ettei työvoimaa löydy jos vaatimustaso on säädetty mahdottomaksi?

Vierailija
16/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vaan rohkeasti. Olen itse mukana rekryprosessissa ns. teknisenä asiantuntijana vaikka en itse edes läpäisisi prosessia. Listatut vaatimukset ovat aina ylimitoitettuja.

Vierailija
17/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millä alalla olet. Olen KTM ja en lue työpaikkojen vaatimuksia kuin piru raamattua. Haen paikkoihin jotka liittyy omaan osaamisalueeseeni ja mieluiten samalta toimialalta.

On paljon työpaikkoja jotka ovat ylemmän toimihenkilön rooleja ilman tiiminvetovastuuta. Jos olisit oma kurssikaverini ja valittaisit että jokainen homma vaatii em. kokemusta, käskisin laajentamaan työnhakuasi erilaisiin titteleihin. Pääsääntöisesti tehtävät jotka vaatii lukuisia vuosia kokemusta ja esimieshistoriaa ei ole niitä joita haetaan kun kokemusta on pari vuotta. Juniorin ja managerin väliin mahtuu kyllä paljon erilaisia työnkuvia.

Vierailija
18/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla niihin pääsee tai puoluekirjalla

Vierailija
19/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tehdä omaa alaani sairastuin työssä,ja työtarj.muusta nyt..Kyllä tuli mieleen ja monesti yks kaupallinen juttu,iso ketju palkkaa myyjiä silloin tällöin.Asiakkaana minulle pitäisi löytyy palvelu ja tietää missä kys.jutut on.Kyllä minun oma asiantuntijuus monesti ,ite löytänyt hyllyt jne mis löytyy, ihan alko naurattaa..Oikeesti mitä nuorella tyhmäl myyjäl tehdään...No olen erialan ihminen mutta ihmiset oli työkalu .Toivon että ei enää olis mitään työelämää yritän työkyv.eläkk.Niin paskaa on.keksiivät lisäsairauksia,eivät ole edes lääk.hoitoalan ihmisiä..Onko muilla samaa?En tee mitään videoita,saati jotain cvtä..mennyttä!!pitäkää tunkkinne.

Vierailija
20/70 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan normaali, että joihinkin paikkoihin pistetään kauheesti vaatimuksia. Se että niitä vaatimuksia on pitkät rivit, ei tarkoita sitä, että ne kaikki nvaatimukset pitää olla. Voi olla, että' riittää, että on alalle koulutus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi