Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aloitan vhh-ruokavalion koostamisen? Vinkit kehiin! Tavoitteena - 20kg

Vierailija
27.12.2021 |

Olen joskus laihtunut vhh/ketoruokavaliolla runsaasti. Se oli ihanaa aikaa kaiken kaikkiaan ja voin myös henkisesti hyvin.

Valitettavasti minulla on taipumusta tunnesyömiseen ja kun elämä alkoi heittelemään aika runsain käsin ja stressikuormitus oli valtava, lakkasin hiljalleen välittämästä mitä söin.
Vuodessa lihosin lähes 15 kg. Annan tämän itselleni anteeksi jos alan muuttamaan ruokavaliotani taas siihen kuntoon, kun miten voin parhaiten. Suolistonkin voi tällä hetkellä heikosti.

Nyt olen lähtenyt huonosta suhteesta, elämä suht stabiilia ja voin keskittyä vain itseeni jälkeen.

Mistä aloitan? Otan mielelläni neuvoja vhh-liittyen vastaan.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vhh-> rytmihäiriöt, ummetus, suoliston bakteeritasapainon vaarallinen yksipuolistuminen ym

Mikähän siinä vhh:ssa nämä aiheuttaa? Kun se tehdään oikein.

Et yksinkertaisesti VOI syödä terveellisiä marjoja, hedelmiä, juureksia ym

Mitähän ihmettä selität? :D Olen vhh:lla ja ylivoimaisesti suurin osa ruoastani on kasviksia, hedelm, marjoja, jne. Helposti kilokin päivässä. Punaista lihaa en syö lainkaan.

Luuletko siis että vhh:lla syödään pekonia ja voita pelkästään, vai mitä tarkoitat?

Ei noista kannata välittää, ne trollaa vain. Eihän ne pysty mitenkään väitteitään edes perustelemaan.

Mutta onhan ne tavallaan hauskoja, kunhan ei kukaan tosissaan heitä ota :)

Kaikenlisäksi yläpeukuttaa itseään VPN:n avulla! 😂 Minuutissa seitsemän yläpeukkua paskanjauhantaan, juupa juu.

Peukuista itkeminen on suurinta luuseriutta.

Ei, vaan itsensä yläpeukuttaminen VPN:llä 😁.

Vierailija
42/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon karpannu yli 10 vuotta. Hiilarit 30-50g per päivä. Kyllä siihen saa hitokseen paljon mahtumaan monipuolista kasvista ja marjaa eikä mitään psylliumeja tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin yliopiston molekyylimikrobiologian dosentti Anne Salonen:

Ykkönen on kuitu. Jos kuitua syö vähän, kärjistäen suolistobakteerit näkevät nälkää, Salonen toteaa.

Kun bakteerit käyttävät hyödykseen sulamatonta kuitua, ne vapauttavat elimistöön terveellisiä lyhytketjuisia rasvahappoja.

– Näillä rasvahapoilla on laaja joukko terveysvaikutuksia. Ne napakoittavat suolen pintaa, hillitsevät tulehdusta, säätelevät kylläisyyttä ja rasvan kertymistä, Salonen luettelee.

Bakteereille mieluisinta kuitua on muun muassa resistentti tärkkelys, jota on esimerkiksi linsseissä ja puolikypsässä banaanissa. Toinen ovat ei-tärkkelysperäiset polysakkaridit, joita on vaikkapa viljoissa ja kurpitsansiemenissä.

Jos proteiinia syö kohtuudella, melkein kaikki pilkkoutuu ohutsuolessa. Sen sijaan liikaproteiini valuu paksusuoleen ja suoliston bakteerit tuottavat siitä haitallisia typpi- ja rikkiyhdisteitä, jotka voivat aiheuttaa muun muassa suolistosyöpää.

Noi mainitsemasi eivät kuitenkaan liity karppaukseen mitenkään. Vhh-ruokavaliossa saadaan kuituja ihan tarpeen verran eikä proteiinin liikasyönti kuulu vhh-ruokavalioon.

Vierailija
44/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät suolistobakteeria tarvitsevat viljoja. Siihen sanaan loppuvat teidän karppaushullujen ulinat.

Millä perusteella?

Vierailija
45/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuituja sitten voi syödä jos hiilihydraatteja pidetään alle 20g/päivä?

Vierailija
46/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos rupeaisit monipuoliselle kasvisruokavaliolle, etkä erityisemmin välttelis ainakaan hyviä hiilareita. Tiedän että tästä nyt täällä suututaan, mutta punainen liha oikeesti lisää syöpäriskiä tai hemirauta, jota siinä on. Luepa kirja Parantavat bakteerit, todella hyvä, uusi teos ja suomalaisen huippututkijan kirjoittama. Siinä painotetaan kuitujen merkitystä ja miten hyvää ne tekevät suolistolle, suoliston bakteereille ja auttavat samalla laihtumaan.

Vierailija
47/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos rupeaisit monipuoliselle kasvisruokavaliolle, etkä erityisemmin välttelis ainakaan hyviä hiilareita. Tiedän että tästä nyt täällä suututaan, mutta punainen liha oikeesti lisää syöpäriskiä tai hemirauta, jota siinä on. Luepa kirja Parantavat bakteerit, todella hyvä, uusi teos ja suomalaisen huippututkijan kirjoittama. Siinä painotetaan kuitujen merkitystä ja miten hyvää ne tekevät suolistolle, suoliston bakteereille ja auttavat samalla laihtumaan.

Punaisen lihan haitallisuutta ei ole edes tutkittu, joten väitteesi ei pidä paikkaansa.

Vierailija
48/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HC-versio:

Sokerit pois ja hiilihydraatit alle 20g/päivä.

6/18 paasto päälle ainakin ensimmäisen viikon ajaksi.

Liikkumista 1t/päivä.

Ei liikaa proteiinejakaan, n 250g/päivä.

Parsakaalia, kaalia, kesäkurpitsaa, avocadoa, munakoisoa.

Herkkusieniä, katkarapuja, kalkkunaa, kanaa, kalaa, jauhelihaa.

Itse asiassa juuri tällä tavoin tiputin 10 kg painoa viime keväänä vähän yli kuukaudessa, 105kg --> 95kg.

Syksyn olen ottanut vähän iisimmin (ja liikuntaa on ollut vähemmän loukkaantumisen vuoksi) mutta silti olen koittanut seurata noita periaatteita. Kävin puntarissa juuri ennen joulua ja se näytti 92kg, eli ihan positiivinen yllätys ja hyvä suunta.

Vierailija
49/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HC-versio:

Liikkumista 1t/päivä.

Itse asiassa juuri tällä tavoin tiputin 10 kg painoa viime keväänä vähän yli kuukaudessa, 105kg --> 95kg.

Syksyn olen ottanut vähän iisimmin (ja liikuntaa on ollut vähemmän loukkaantumisen vuoksi) mutta silti olen koittanut seurata noita periaatteita. Kävin puntarissa juuri ennen joulua ja se näytti 92kg, eli ihan positiivinen yllätys ja hyvä suunta.

Vähän kyllä epäilen, tuo proteiinimäärä on niin järjetön, että ei tuollaista voi noudattaa.

Vierailija
50/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap:lle. Kannattaa muistaa panostaa oikeanlaiseen rasvaan.

Oireeton rasvamaksa jo joka neljännellä – yksinkertaisella keinolla vaarallisen rasvan määrä voi lähes puolittua 2 viikossa

Tutkimustulokset rasvamaksan pienentämisessä ruokavalion avulla ovat huikeita.

Ketogeeninen ruokavalio voi kutistaa vaarallisen rasvan määrää maksassa huikean nopeasti.

Mikä tahansa ketodieetti ei kuitenkaan saa tätä aikaan, vaan siihen tarvitaan tyydyttymättömiä rasvoja sisältävä dieetti.

Laatikainen kirjoittaa, että ketodieetti voi kutistaa tutkimuksen mukaan maksan rasvaa nopeasti, jos ketoilu tehdään margariinilla, rypsiöljyllä ja makadamiapähkinällä.

Suomalais-ruotsalaisessa tutkimuksessa rasvamaksasta kärsivillä vähennettiin hiilihydraattien määrää ja lisättiin rasvaksi margariinia, rypsiöljyä ja makadamiapähköitä.

Jo kahden viikon kuluttua tutkittavien maksan rasvasta oli kadonnut keskimäärin peräti 43 prosenttia.

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/403293c4-f9d3-4fd3-9f1b-8b828fbf59…

https://www.pronutritionist.net/2020/10/jos-ketoilet-tee-se-margariinii…

Vierailija
51/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HC-versio:

Liikkumista 1t/päivä.

Vähän kyllä epäilen, tuo proteiinimäärä on niin järjetön, että ei tuollaista voi noudattaa.

No joku kanasuikalepaketti 250g tai muutama kananmuna ei kuulosta järjettömältä.

Vierailija
52/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ketoilija ei ole osannut vastata siihen miten kuidut saadaan riittävälle tasolle alhaisella (n 20g/vrk) hiilihydraattimäärällä.

Vierailija
53/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireeton rasvamaksa jo joka neljännellä – yksinkertaisella keinolla vaarallisen rasvan määrä voi lähes puolittua 2 viikossa

Ketogeeninen ruokavalio voi kutistaa vaarallisen rasvan määrää maksassa huikean nopeasti.

Mikä tahansa ketodieetti ei kuitenkaan saa tätä aikaan, vaan siihen tarvitaan tyydyttymättömiä rasvoja sisältävä dieetti.

Laatikainen kirjoittaa, että ketodieetti voi kutistaa tutkimuksen mukaan maksan rasvaa nopeasti, jos ketoilu tehdään margariinilla, rypsiöljyllä ja makadamiapähkinällä.

Suomalais-ruotsalaisessa tutkimuksessa rasvamaksasta kärsivillä vähennettiin hiilihydraattien määrää ja lisättiin rasvaksi margariinia, rypsiöljyä ja makadamiapähköitä.

Jo kahden viikon kuluttua tutkittavien maksan rasvasta oli kadonnut keskimäärin peräti 43 prosenttia.

Laatikainen on väärässä tuossa rasva-asiassa. Mitkään margariinit eikä siemenöljyt ole maksalle millään tavalla hyväksi.

Vierailija
54/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HC-versio:

Liikkumista 1t/päivä.

No joku kanasuikalepaketti 250g tai muutama kananmuna ei kuulosta järjettömältä.

Kysehän oli proteiinin määrästä, ei ruuan määrästä. Etkö lukemaasi ymmärtänyt?

Vierailija
55/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HC-versio:

Liikkumista 1t/päivä.

250 gramman kanasuikalepaketissa toki proteiinipitoisuus noin 24%. Mikäli tarkoitus syödä 250 grammaa proteiinia, niin kanaa menisi jo paljon enemmän. 

Vierailija
56/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan kaikkea Laatikaisen juttuja pidä todesta ottaa. Sehän laulaa sen lauluja kenen leipää syö.

Vierailija
57/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin alkaa aluksi ENE-dietille ja vähitellen siirtyä siitä VHH:lle maltimmisemmalla kalorimäärällä.

Jään seuraamaan, tsemppaamaan ja motivoitumaan!

Vierailija
58/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän Ap tarkoittanut tuolla 250 g lihaa eikä proteiinia.

Vierailija
59/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän Ap tarkoittanut tuolla 250 g lihaa eikä proteiinia.

Miksi pitäisi arvuutella, mitä on tarkoittanut, jos kerran kirjoittaa toisin? Toisekseen proteiinia on muussakin kuin lihassa ja lihassa on paljon muutakin kuin proteiinia.

Vierailija
60/93 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nyt 7 viikkoa ketoruokavaliolla. Kiloja lähtenyt 8.

Raskausaikana painoa tuli alle puolessa vuodessa +20 kiloa (en pystynyt liikkumaan koko odotusaikana). En kärsinyt raskausdiabeteksesta, syytä kovalle painonnousulle ei löytynyt enkä todellakaan syönyt alle puolessa vuodessa +20 kilon edestä ylimääräistä. Tuosta 13 kg ei lähtenyt raskauden jälkeen millään pois. Söin todella kevyesti, lenkkeilin vaunujen kanssa pitkään joka päivä ja imetin, ei mitään vaikutusta. Edes imetyksen lopetus ei auttanut painoa laskuun. Hormonitoiminta oli jotenkin sekaisin, mitään ei verikokeissa löytynyt. Vasta ketoilulla paino alkoi laskea.

On hyvä olo ja syön kohtuudella. Aamuisin menee pari kupillista rasvakahvia. Syön kohtuudella tiettyjä ketoystävällisiä pähkinöitä, kukkakaalia, parsakaalia, kesäkurpitsaa, pinaattia, avocadoa, kananmunia sekä lihaa/kalaa/joskus kanaa. Käytän päivittäin oliiviöljyä, kookosrasvaa ja voita. Kahvin kanssa syön palan tummaa suklaata. Vatsa toimii päivittäin/joka toinen päivä.

Tuskin olen ketolla loppuelämää, mutta eipä mulle ole ennen raskautta kertynyt tuollaista määrää ylimääräisiä kiloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi