Vuokra-asunnostani tullaan huomenna ottamaan asunnon myyntikuvat. Mitä pitää ottaa huomioon?
Asun tosiaan vuokralla ja asunto pannaan myyntiin, eli asunto vaihtaa omistajaa ja maksaisin tulevaisuudessa vuokraa toiselle, mikäli asunto myydään tai sitten joudun itse muuttamaan pois. Huomenna tullaan ottamaan kuvat. Mitä mun pitää ottaa huomioon tai pitääkö tehdä jotain esivalmisteluja?
En ole todellakaan mitään suursiivousta ehtinyt tehdä, mutta imuroinut, pyyhkinyt pölyjä ja heittänyt irtotavarat kaappiin. Olettaako ne, että täällä olisi yhtä siistiä ja kiiltelevää kuin sisustuskuvissa?
Täytyykö mun heittää jo valmiiksi omat hlö-tavarat (valokuvat seiniltä tms) pois siksi aikaa? Ja tarvitseeko esim takkihylly siivota, ettei täällä ole kauheaa tavaran paljoutta kuvia varten? Neuvooko ne ja osaako ne siirrellä kaikki kuvaan sopimattomat kuvat pois?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun kotisi, miksi ihmeessä siivoaisit sitä varten että joku on myymässä sitä toiselle? Todennäköisesti hommaat itseäsi samalla siitä pihalle.
Minä laittaisin kaikki hujan hajan, tyhjiä kaljatölkkejä ympäriinsä ja paskat pyttyyn. En tietenkään rikkoisi mitään, mutta tekisin asunnosta mahdollisimman epämiellyttävän näköisen.
Ai jotta se uusi omistaja näkisi heti miten kamala vuokralainen olet ja haluaisi pistää sut pikimmiten pihalle?
Nyt puhuttiin myyntikuvien ottamisesta. Eikä epäsiisteys ole sinällään mikään vuokrasopimuksen irtisanomisperuste, kunhan mitään vahinkoa tai hajuhaittoja ei ilmene. Vaatteet lattialla ja kaljatölkit pöydillä eivät oikeuta sopimuksen irtisanomiseen.
”Kuinka varmistan että vuokrani nousee jatkossa”
Jessus että ihmiset ovat uuveloita.
Vierailija kirjoitti:
Kas kun et tarjoudu itse esittelemään kotiasi uusille ostajille ja tarjoudu maksamaan korkeampaa vuokraa tai muuttamaan heti pois.
En ymmärrä miksi jotkut ihmiset kuvittelevat että vuokranantaja on joku auktoriteetti.
Minä taas en ymmärrä, miksi joku haluaisi omasta kodistaan nettiin kuvia, joissa asunto näyttää narkkarin kämpältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun kotisi, miksi ihmeessä siivoaisit sitä varten että joku on myymässä sitä toiselle? Todennäköisesti hommaat itseäsi samalla siitä pihalle.
Minä laittaisin kaikki hujan hajan, tyhjiä kaljatölkkejä ympäriinsä ja paskat pyttyyn. En tietenkään rikkoisi mitään, mutta tekisin asunnosta mahdollisimman epämiellyttävän näköisen.
Ai jotta se uusi omistaja näkisi heti miten kamala vuokralainen olet ja haluaisi pistää sut pikimmiten pihalle?
Nyt puhuttiin myyntikuvien ottamisesta. Eikä epäsiisteys ole sinällään mikään vuokrasopimuksen irtisanomisperuste, kunhan mitään vahinkoa tai hajuhaittoja ei ilmene. Vaatteet lattialla ja kaljatölkit pöydillä eivät oikeuta sopimuksen irtisanomiseen.
Mutta haluaako se asunnon ostaja jatkaa vuokrasopimusta, jos jo myyntikuvissa on kaljatölkit pöydillä ja vaatteet lattialla? Itse ainakin ostajana ilmoittaisin asunnon tulevan omaan käyttöön ja irtisanoisin vuokrasopimuksen, etsisin myöhemmin siihen "kunnollisen" vuokralaisen.
Mahdollisimman paljon pikkukrääsää ja ylimääräistä pinnoilta ja seiniltä pois. Se näkyy kuvissa. Kokoat vaikka laatikkoon.
Kannattaa varmaan keskittyä uuden asunnon etsintään. Ei pitäisi olla vuokra-asunnon löytäminen vaikeaa ainakaan Uudellamaalla, tuyhansia tarjolla ja tyhjillään. Vuokrasta kannattaa neuvotella hakiessa. Mikä siivoomiseen tulee niin unohda koko homma, keskity uuden asunnon etsintään.
Vierailija kirjoitti:
Nojoo, tää on kyllä melko pieni koti, ja mulla on esim valtavat määrät takkeja ja kenkiä, eikä niitä oikein saa mihinkään piiloon, ellei vaa heittele johonkin nurkkaan siksi aikaa.
On täällä sotkuistakin, esim kalkkeutuneet suihkuseinät tms, niitä ei saa edes räjäyttämällä puhtaaksi ja ikkunavälit kuolleilla kärpäsillä koristettu.
Ne ylimääräiset kengäthän voi laittaa vaikka muovipussiin ja nostaa takkien kanssa olohuoneeseen siksi aikaa, kun eteistä kuvataan. Jos oikein tarkasti katsoo asuntojen myynti-ilmoituksia, niin huomaa että monesti huoneita tyhjennetään kuvauksen ajaksi. Esim. jostain kuvakulmasta saattaa makuuhuoneen avonaisesta ovesta näkyä pinnasänky, mutta itse makuuhuoneen kuvissa sitä ei näykään, koska on yritetty kuvata huone tilavimmillaan.
Muuten ihan vaan tiedoksi, että yli vuoden kestäneestä vuokrasuhteesta ei ketään vain ''heitetä pihalle'' vaan irtisanomisaika on 6kk ja alle vuoden kestäneestä 3kk. Tottakai nyt on ihan fiksua laittaa kämppä suhteellisen siistiksi ja henkilökohtaiset tavarat piiloon.
Käske miestäsi pistämään poikkeuksellisesti housut jalkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edullisisista myyntiasunnoista on huutava pula uudellamaalla, tarjolla on vain new yorkin hintaisia pintarempattuja. On maailman sama jos on sotkuinen, ostajia olisi jonoksi halvalle kämpälle. Moni tarvitsee omaan käyttöön kun taas sijoitus eli vuokra-asunnoista on massiivinen ylitarjonta. Ostaja mahdollisesti ei asuntoa enää vuokraa.