kuka tietää???jos ihminen kuulee ääniä päänsä sisältä..
ääniä jotka antavat toimintaohjeita yms..hoidetaanko tämän tasoista mielenhäiriötä aina lääkkeillä vai voidaanko vain seurata/terapia vai mitä tehdään?
Kommentit (82)
tutun ihmisen ääni,käskee tehdä jotain tiettyjä asioita,,,häenellä on ollut kyllä aiemmin selvää masennusta.
Ja silloin se yleensä tarkoittaa sitä, että kuulet vieraan äänen puhetta pääsi sisässä....
Pakkoajatukset ja ÄÄNET ovat hiukkasen eri asia. Vai kuuletko omat ajatuksesi esim. omana tai jonkun vieraan äänen selostuksena päässäsi?
no noin teoriassa ne ovat eriasia. Käytännössä eron tekeminen on hankalaa ja aika paljon kiinni siitä, onko henkilön ja hänen kanssaan keskustelevien ihmisten tapa kuvata asioita sama vai vähän eri. Pakkoajatukset kuitenkin voivat olla esim melodianpätkiä tai nimiä. Ne eivät aina ole varsinaisessa mielessä "ajatuksia". Ja kyllä minä välillä kuulen omat ajatukseni oman ääneni "selostuksina" päässäni, ja joskus oikein eläytyessäni myös muiden ihmisten selostuksina.
"Skitsofrenian pitää kestää vähintään 6 kk, jotta se voidaan diagnosoida. Lisäksi pelkkä äänien kuuleminen ei riitä diagnoosiin. On muitakin mielenterveyden häiriöitä kuin skitsofrenia, joissa voi kuulla ääniä. Älä puhu jos/kun et tiedä."
Uskallan kyllä väittää tietäväni jonkin verran skitsofreniasta. Itse olen ollut tutkimuksissa, jossa selvitetty, onko minulla skitsofreniaa. Sitä myös on mietitty toisenkin sukuni jäsenen kohdalla. Etsipä vähän tietoa, niin löydät.
Ihminen voi kuulla ääniä skitsofrenian seurauksena. Mutta ihminen voi kuulla ääniä myös esim.
dissosiaatiohäiriössä, harhaluuloisuushäiriössä, lyhytkestoisessa psykoosissa, skitsotyyppisessä häiriössä, vaikeassa psykoottisessa masennuksessa, pitkän valvomisen seurauksena...
Jos tiedetään vain se, että potilas kuulee ääniä, niin ei sillä perusteella kyllä voi mitään diagnosoida. Mutta se on kyllä aihe tarkempiin tutkimuksiin.
Hän kuulee ääniä ja valitettavan usein kovin itsetuhoisia. Näistä äänistä yritettiin ensin päästä eroon kokonaan mutta tämä hoitomuoto ei toiminut joten nyt hän elää näiden äänten kanssa. Hänellä on myös lääkitys.
Moittivaa, pelottavaakin puhetta, josta ei voi erottaa sanoja?
Kyseessä on lapsi, jolla on voimakas stressitilanne takana.
Av:läisillä ei taida riittää keinot auttamaan.
Lapsilla vielä eri asia.
Mun mies kuulee ääniä, sellaisia joista ei saa selvää mutta sen asian todella harva tietää.
En vain uskalla mennä tutkimuksiin etten menetä lasteni yksinhuoltajuutta. Onko sinulla lapsia ja perhettä. Miten he ovat suhtautuneet sairauteesi?
Eli kuulee ääniä tai puhetta. silloin lääkitys ei ole riittävä tai oikea.
21:llä pelottava kysymys?
Av:läisillä ei taida riittää keinot auttamaan.
Lapsilla vielä eri asia.
Mun mies kuulee ääniä, sellaisia joista ei saa selvää mutta sen asian todella harva tietää.
Äänet ovat loppuneet 20 vuotta sitten, mutta koskaan niitä ei tutkittu. En ole kärsinyt mielenterveysongelmista sittemminkään, migreeni tosin on (oli jo tuolloin), eli jotain häikkää aivojen sähkötoiminnoissa välillä.
21
"En vain uskalla mennä tutkimuksiin etten menetä lasteni yksinhuoltajuutta. Onko sinulla lapsia ja perhettä. Miten he ovat suhtautuneet sairauteesi?"
On perhe. Mieheni ne tutkimukset minulle vaati. Mies on suhtautunut hyvin. Voin puhua hänelle kaikesta mistä haluan. Lapsilta salataan niin paljon kuin mahdollista, kun ovat vielä niin pieniä. Lääkäri tarjoutui järjestämään lapsille päivähoitopaikat, jotka otimme vastaan.
Hyvä, että asiasi ovat mallillaan ja puolisosi tukee sinua. Minä pelkään jääväni yksin, koska kukapa valitsi minut jos saisi terveän ihmisen. Olisi kiinnostavaa jutella enemmänkin kanssasi. Olen huolissani lapsistani, koska sairaushan on perityvää ja minulla myös suvussa pari tapausta lisäkseni. 19
ääniä jotka antavat toimintaohjeita yms..hoidetaanko tämän tasoista mielenhäiriötä aina lääkkeillä vai voidaanko vain seurata/terapia vai mitä tehdään?
maailmassa on paljon ääniä kuulevia ihmisiä, joilla ei ole ongelmia tulla toimeen ympäristönsä kanssa ja jotka ovat tottuneita näihin ääniin.
Hän kuulee ääniä ja valitettavan usein kovin itsetuhoisia. Näistä äänistä yritettiin ensin päästä eroon kokonaan mutta tämä hoitomuoto ei toiminut joten nyt hän elää näiden äänten kanssa. Hänellä on myös lääkitys.
itseinhoa, että kuulee noita tuomitsevia ääniä.
Masennusta on toimivampaa silloin lähteä hoitamaan ensisijaisesti.
töihin josta saa huonoa palkkaa. Sillä palkalla ei koskaan saada omakotitaloa ja hienoa autoa. Eikä elätetä perhettä. Miksi tälläinen ihminen jatkaisi elämää?
Miksi älykkäät ja terveet ihmiset saavat parempaa palkkaa kuin eriarvoiset: sairaat ja vammaiset tai heikkoälyisemmät?
Miksi jokaisesta työstä ei voisi maksaa samansuuruista palkkaa? Heiltä on otettu pohja elämältä. Onko se oikein?
"Monesti skitsofreenikot eivät pääse töihin tai pääsevät töihin josta saa huonoa palkkaa. Sillä palkalla ei koskaan saada omakotitaloa ja hienoa autoa. Eikä elätetä perhettä. Miksi tälläinen ihminen jatkaisi elämää? Miksi älykkäät ja terveet ihmiset saavat parempaa palkkaa kuin eriarvoiset: sairaat ja vammaiset tai heikkoälyisemmät? Miksi jokaisesta työstä ei voisi maksaa samansuuruista palkkaa? Heiltä on otettu pohja elämältä. Onko se oikein?"
Elämässä on muitakin ulottuvuuksia kuin työssäkäynti. Iloa elämään voi tuoda esim. lapset, kummilapset, lemmikkieläin, ystävät jne. Itse en pysty normaaliin työhön. Enkä oleta, että minulle maksetaan normaalia palkkaa. Ei se silti tarkoita, etteikö elämälläni olisi merkitystä.
Jokaiselle tulisi saada saman suuruinen palkka. Heillä tulisi olla sama oikeus omakotitaloon. Siivoojan palkalla ei osteta koskaan omaa tonttia vaikka tekisi kuinka kovasti töitä niska limassa.
Liukuhihnalla leipiä pakkaava muita hitaampi mutta oman tontin haluava Seppo. Näiltä ihmisiltä on otettu pohja elämältä.
Rikkaat terveet älykkäät ovat nykyajan aristokraatteja jotka pimittävät heikko-osaisilta hyvän elämän. Ennen naiset eivät saaneet samaa palkkaa kuten miehet nykyään.
Koskahan heikkomieliset tai muuten vajaat saavat samat oikeudet kuin terveet ja älykkäät?
tämä tämmöinen hyppäys tähän keskusteluun keksittiin...
Hyvinvointivaltio on nimenomaan sitä varten, että vähempään pystyvätkin voivat elää ihmisarvoista elämää. Ei kaikki voi odottaa elämältään hienoa autoa ja omakotitaloa. Eikä saada.
tämä tämmöinen hyppäys tähän keskusteluun keksittiin...
Hyvinvointivaltio on nimenomaan sitä varten, että vähempään pystyvätkin voivat elää ihmisarvoista elämää. Ei kaikki voi odottaa elämältään hienoa autoa ja omakotitaloa. Eikä saada.
se voi olla oire myös jostain muusta, ja skitsofrenian diagnoosiin tarvitaan muutakin kuin että kuulee ääniä. Niin kuin edellinen kirjoittaja sanoi.