kuka tietää???jos ihminen kuulee ääniä päänsä sisältä..
ääniä jotka antavat toimintaohjeita yms..hoidetaanko tämän tasoista mielenhäiriötä aina lääkkeillä vai voidaanko vain seurata/terapia vai mitä tehdään?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle tulisi saada saman suuruinen palkka. Heillä tulisi olla sama oikeus omakotitaloon. Siivoojan palkalla ei osteta koskaan omaa tonttia vaikka tekisi kuinka kovasti töitä niska limassa.
Liukuhihnalla leipiä pakkaava muita hitaampi mutta oman tontin haluava Seppo. Näiltä ihmisiltä on otettu pohja elämältä.
Rikkaat terveet älykkäät ovat nykyajan aristokraatteja jotka pimittävät heikko-osaisilta hyvän elämän. Ennen naiset eivät saaneet samaa palkkaa kuten miehet nykyään.
Koskahan heikkomieliset tai muuten vajaat saavat samat oikeudet kuin terveet ja älykkäät?
Tuskin koskaan. Heikkomielisillä ei ole oikeuksia elää mukavaa ns normaalia elämää. Elämänlaatua on todella vaikea yrittää parantaa erityisesti, mikäli on työkyvytön. Tietty elämässä on muitakin osa-alueita kuin työ ja terveys, mutta tässä yhteiskunnassa ja elämässä ne merkitsevät eniten elämänlaadun kannalta. Mietipä: a) Omakotitalo tai rivari ja oma sauna ja pikku piha terasseineen ja auto ja vähän voimavaroja. Vai B) lähiössä yksiössä tai perheellisenä kaksio tai jopa kolmio: lisäksi lähikauppa, apteekki, lääkkeet, betoniseinää silmän kantamattomiin, vähän voimavaroja arjen pyörittäämiseen tai elämiseen. Aurinko ei paista asuntoon koko talven aikana, kun parveke pohjoiseen. Tietysti tuo eka vaihtoehto, jolloin elämänlaatu mukavaa vaikka vähän voimavaroja.
Miksi sinä ajattelet tämän olevan mielenhäiriö?
Vierailija kirjoitti:
lääkärinä -- toivottavasti en koskaan satu tulemaan vastaanotollesi. Ole kiltti ja vaihda alaa, lääkärintyö on rankkaa ja tautisi ei siellä varmasti ainakaan parane- pahenee vain.
?
Vierailija kirjoitti:
http://www.kolumbus.fi/suomen.moniaaniset.ry/12_faktaa_aanien_kuulemise…
Täytyypäs lukaista tätä linkkiä jos se vielä toimii.
Vierailija kirjoitti:
Niitä tulee etenkin, jos töissä on stressiä, niin yöllä ei tahdo saada ääniltä nukutuksi. Ne eivät ole käskeviä, vaan ihan neutraaleja sanoja tai lyhyitä lauseita. Saatan esim. kuulla lapseni sanovan jotain, vaikka paljastuu, että hän nukkuu täyttä unta. Minulla oli synnytyksen jälkeinen masennus, johon liittyen näitä ääniä oli enemmänkin, ja diagnoosi oli psykoottinen masennus (lähinnä siinä mielessä että sain lääkkeisiin erityiskorvattavuuden), missään psykoosissa en ollut mielestäni. Masennuksesta olen toipunut jo 4 vuotta sitten joskin lääkkeitä edelleen syön. Minä itse ajatteln, että toiset ovat vain herkempiä kuulemaan ääniä. Ammatiltani olen lääkäri.
Erittäin mielenkiintoinen kommentti. Tästä on jo hetki aikaa mutta jos joku on kokenut vastaavaa niin voisi kommentoida näitäkin kokemuksia enemmän.
Vierailija kirjoitti:
ihminen voi kuulla ääniä ihan hyvin ilman mitään kovin vakavaa häiriötilaa. Ilmeisesti jotkut vain ovat herkkiä siihen.
Ääniäkin on hyvin paljon erilaisia mutta täysin terveetkin voivat kuulla ääniä. Kaikessa ei ole pahuutta.
Vierailija kirjoitti:
Hoidetaan kaiketi lääkitykselle, terapialla ja joissain tapauksissa "sähköhoidolla".
Kertokaa näistä sähköhoidoista.
Vierailija kirjoitti:
ainakin jos kuulija kokee äänet ahdistaviksi tai jos niistä aiheutuu muuten haittaa.
Jos äänet eivät häiritse kuulijaa, hän tiedostaa milloin on kyse olemattomista äänistä ja toimintakyky on muuten hyvä niin voidaan joskus seurata ilman lääkkeitäkin.
Mitä ne lääkkeet siihen auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos kuulee ääniä jotka antavat toimintaohjeita niin kyllä sellaista henkilöä voi jo "hulluksi" kutsua :) Eri asia on jos kuulee tyylin jotai rasahduksia eikä ole varma mistä ne tulee.... Niin ja kyllä niitä ainakin ensalkuun ihan lääkkeillä hoidetaan.
Ei minulla ainakaan ole ollut tarvetta lääkkeille koskaan. Mitä pahaa on toimintaohjeissa? Etkö haluaisi toimia itseäsi vastaan? Vai kuka nämä toimintaohjeet sinulle itsellesi antaa? Olisi kiva kuulla teidän omia henkilökohtaisia juttujanne, kertokaa ihan konkreettisia esimerkkejä näistä toimintaohjeistanne, sisäisistä keskusteluistanne ja kaikista muista äänistä joita te kuulette. Liittyykö niihin tunteita, muita asioita, tilanteita tms.?
Vierailija kirjoitti:
eli jos tiedät että ne on omia ajatuksiasi,jotka vaan pulpahtaa mieleen.Silloin voi olla kyseessä pakkoajatukset. Jos taas todellisuudentaju on heikentynyt ja luulet että ajatukset tulee jostain muualta,voi olla kyseessä vakavampi juttu.
Kertokaa näistä pakkoajatuksistanne. Millaisia ne ovat, missä tilanteissa tulevat ja miltä teistä tuntuu elää näiden kanssa? Ovatko toistuvia ja häiritsevätkö ne jollakin tavalla elämäänne ja jos häiritsevät niin millä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenian pitää kestää vähintään 6 kk, jotta se voidaan diagnosoida. Lisäksi pelkkä äänien kuuleminen ei riitä diagnoosiin. On muitakin mielenterveyden häiriöitä kuin skitsofrenia, joissa voi kuulla ääniä.
Tervekin ihminen voi kuulla ääniä.
Vierailija kirjoitti:
meni lääkäriin,mutta kiinnostais tietää miten muita on hoidettu...lääkärit kun on niin erilaisia keskenään,että toinen määrää lääkkeitä ja toinen ei..t.ap
Jotkut tuppaavat määräämään vähän kaikkeen niitä lääkkeitä. Nykyisin varsinkin tuntuu että kuvitellaan lääkkeiden korjaavan jopa ihmisen tunteet sekä ajatuksetkin. Asioista tulisi ymmärtää mutta myös kertoa rehellisesti. Lääkäreissä on eroja kyllä.
Vierailija kirjoitti:
tutkimuksiin vaan.
Mihin tutkimuksiin tulisi mennä jos kuulee ääninäytteitä?
Vierailija kirjoitti:
eli jos tiedät että ne on omia ajatuksiasi,jotka vaan pulpahtaa mieleen.Silloin voi olla kyseessä pakkoajatukset. Jos taas todellisuudentaju on heikentynyt ja luulet että ajatukset tulee jostain muualta,voi olla kyseessä vakavampi juttu.
Pakkoajatukset ja ÄÄNET ovat hiukkasen eri asia. Vai kuuletko omat ajatuksesi esim. omana tai jonkun vieraan äänen selostuksena päässäsi?
Pakkoajatuksetkin voivat kuulua äänenä, omana tai vieraana äänenä. Nämä kaikki mielen asiat ovat aina täysin henkilökohtaisia ja niin monimuotoisia että jokaiseen ihmiseen tulee keskittyä yksilöllisesti. Koko terveydentila tulee ottaa samalla huomioon. Ihminen on psyko-fyysinen kokonaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ja silloin se yleensä tarkoittaa sitä, että kuulet vieraan äänen puhetta pääsi sisässä....
Kertokaa lisää näistä vieraista äänistä mielessänne. Kiinnostaisi kokemukset.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoajatukset ja ÄÄNET ovat hiukkasen eri asia. Vai kuuletko omat ajatuksesi esim. omana tai jonkun vieraan äänen selostuksena päässäsi?
no noin teoriassa ne ovat eriasia. Käytännössä eron tekeminen on hankalaa ja aika paljon kiinni siitä, onko henkilön ja hänen kanssaan keskustelevien ihmisten tapa kuvata asioita sama vai vähän eri. Pakkoajatukset kuitenkin voivat olla esim melodianpätkiä tai nimiä. Ne eivät aina ole varsinaisessa mielessä "ajatuksia". Ja kyllä minä välillä kuulen omat ajatukseni oman ääneni "selostuksina" päässäni, ja joskus oikein eläytyessäni myös muiden ihmisten selostuksina.
Kannattaa kertoa aina täysin avoimesti ja rehellisesti vain se mitä itsessä tapahtuu. Lääkärienkin tulisi kuunnella tarkasti ja ottaa ihminen huomioon kokonaisuutena, ei vain jonkun ajatuksen takia analysoida ketään suoraan jonkinlaiseksi. Luottamus täytyy olla jotta asiakas pystyy avautumaan rehellisesti jos siis ylipäätään haluaa avautua. Fyysinen ja psyykkinen terveys sekä yleiskuntokin on tärkeä asia.
Vierailija kirjoitti:
"Skitsofrenian pitää kestää vähintään 6 kk, jotta se voidaan diagnosoida. Lisäksi pelkkä äänien kuuleminen ei riitä diagnoosiin. On muitakin mielenterveyden häiriöitä kuin skitsofrenia, joissa voi kuulla ääniä. Älä puhu jos/kun et tiedä."
Uskallan kyllä väittää tietäväni jonkin verran skitsofreniasta. Itse olen ollut tutkimuksissa, jossa selvitetty, onko minulla skitsofreniaa. Sitä myös on mietitty toisenkin sukuni jäsenen kohdalla. Etsipä vähän tietoa, niin löydät.
Ihminen voi kuulla ääniä skitsofrenian seurauksena. Mutta ihminen voi kuulla ääniä myös esim.
dissosiaatiohäiriössä, harhaluuloisuushäiriössä, lyhytkestoisessa psykoosissa, skitsotyyppisessä häiriössä, vaikeassa psykoottisessa masennuksessa, pitkän valvomisen seurauksena...
Jos tiedetään vain se, että potilas kuulee ääniä, niin ei sillä perusteella kyllä voi mitään diagnosoida. Mutta se on kyllä aihe tarkempiin tutkimuksiin.
Tutkimuksia ei aina tarvita, riippuu täysin tilanteestakin kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Hän kuulee ääniä ja valitettavan usein kovin itsetuhoisia. Näistä äänistä yritettiin ensin päästä eroon kokonaan mutta tämä hoitomuoto ei toiminut joten nyt hän elää näiden äänten kanssa. Hänellä on myös lääkitys.
itseinhoa, että kuulee noita tuomitsevia ääniä.
Masennusta on toimivampaa silloin lähteä hoitamaan ensisijaisesti.
Itseinho-ajatukset ovat täysin luonnollisia jos ymmärtää syyn mistä ne johtuvat. Monet kaltoinkohdellut ihmiset saavat usein hyvin voimakkaita itseinho-ajatuksia eikä se suinkaan tarkoita sitä ettei pitäisi itsestänsä tai että ihmisessä olisi jotakin vikaa. Itseinho-ajatuksia voi saada myös henkilö joka on ollut toisia kohtaan paha tai ilkeä. Tässä nyt esimerkkejä. Aina täytyy pyrkiä ymmärtämään mistä kenenkin tilanne johtuu. Monet ovat ohimenehiä asioita jotka tuovat pahoinvointia tullessaan myöskin joten psyykkinen ja fyysinen kunto on myös tärkeä turvata. Keho reagoi moniin asioihin voimakkaasti jolloin yleiskuntokin saattaa jopa romahtaa täysin. Täysin tavatonta asioiden yhteydessä ei ole myöskään esimerkiksi pyörtyminen, kaikki heikotus tai oksentaminenkaan.
Niitä tulee etenkin, jos töissä on stressiä, niin yöllä ei tahdo saada ääniltä nukutuksi. Ne eivät ole käskeviä, vaan ihan neutraaleja sanoja tai lyhyitä lauseita. Saatan esim. kuulla lapseni sanovan jotain, vaikka paljastuu, että hän nukkuu täyttä unta. Minulla oli synnytyksen jälkeinen masennus, johon liittyen näitä ääniä oli enemmänkin, ja diagnoosi oli psykoottinen masennus (lähinnä siinä mielessä että sain lääkkeisiin erityiskorvattavuuden), missään psykoosissa en ollut mielestäni. Masennuksesta olen toipunut jo 4 vuotta sitten joskin lääkkeitä edelleen syön. Minä itse ajatteln, että toiset ovat vain herkempiä kuulemaan ääniä. Ammatiltani olen lääkäri.