Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työkokeiluihin tungetaan ihan tavallisia, terveitä työttömiä?

Vierailija
26.12.2021 |

Yritetäänkö heistä tehdä väkisinkin mt-kuntoutujia?

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työkokeilu liittyy mt-ongelmiin? Siinä kokeillaan jotain tiettyä työtä.

Vierailija
62/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omistaa mökin niin ei saa toimeentulotukea. Monen irtisanotun on pakko mennä työkokeiluun, jos määrätään, samoin asuntovelkaisten.

Miksi sinä jankutat tuosta mökistä jokaisessa ketjussa?

Kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 9 vuoden sisällä, jollain voi olla mökki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke viedään 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta. Eläkkeellä ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin, jos omistaa mökin. 2400 brutto palkalla saa eläkettä 1000 euroa netto eli ei voi omistaa mökkiä.

Vierailija
64/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke viedään 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta. Eläkkeellä ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin, jos omistaa mökin. 2400 brutto palkalla saa eläkettä 1000 euroa netto eli ei voi omistaa mökkiä.

Jos omistaa mökin niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin lääkkeisiin, ei saa edes lapsiperhe.

Vierailija
65/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omistaa mökin niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin lääkkeisiin, ei saa edes lapsiperhe.

Nuoremmat ei saa leskeneläkettä niin palkan pitää olla vähintään 3000 että saa kerättyä tarvittavaa eläkettä, jotta pystyy mökin pitämään.

Vierailija
66/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu pelkästään siitä, että työttömät eivät tiedä oikeuksiaan tai jos tietävät niin eivät pidä niistä kiinni. Yhdenkään työttömän ei ole pakollista osallistua kuntouttavaan, harjoitteluun tai työkokeiluun. Siinä vaiheessa, kun tehdään henkilökohtaista työllistymissuunnitelmaa moni antaa ehkä vain vahingossa suostumuksensa näihin toimenpiteisiin ja sitten yllättyy, kun niitä aletaan heidän kohdallaan toteuttamaan.

Pitää olla vain tiukkana, että ei halua näihin osallistua ja ilmoittaa, että jatkaa työn etsimistä itsenäisesti.

Siinä vaiheessa, kun TE-virkailija alkaa painostaa, työttömyyteen liittyvään byrokratiaan tottumaton ihminen ei välttämättä osaa panna vastaan. Minulle virkailija esitti työllistämistoimenpiteet vain toistensa vaihtoehtoina ja antoi ymmärtää, että jokin niistä on valittava. Minä en nähnyt niitä hyödyllisinä ja perustelin näkemykseni. Tähän päiväänkään mennessä minulle ei ole kukaan kertonut, etteivät pajat ja muut työelämään tutustuttamisen keinot olisi pakollisia.

Suoraviivaiset tapaukset tietysti saa selville lukemalla työkkärin sivuja ja lainsäädäntöä, mutta mutkikkaammissa työtön on usein TE-toimiston tuupittavana.

Vierailija
67/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin työkokeiluun, siitä sitten määräaikaiseen, siitä oppisopimukseen ja nyt pätevänä sain vakipaikan. Ja kaikki samassa työpaikassa.

Vierailija
68/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava on kuntouttavassa samassa yrityksessä jossa oli aikoinaan töissä. Mahtaa olla mukavaa tehdä samaa hommaa palkatta.

Vierailija
69/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdessä oli juttu eläkeläisestä joka saa 1500 netto kuukaudessa, koska saa toimeentulotukea lääkkeisiin.

1000 euroa netto eläke ei riitä mihinkään.

Vierailija
70/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään tietoa: jos on täyttänyt jo 62 ja osittaista varhennettua vanhuuseläkettä 64 v. vanhuuseläkeikään asti, voidaanko pakottaa Typpiin, jos on työtön? Se on todellista kiusaamista, jos vielä pitäisi mennä kuntoutuksiin työtä saadakseen, vaikka on jo osittain eläkkeellä!!

Vierailija
71/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava on kuntouttavassa samassa yrityksessä jossa oli aikoinaan töissä. Mahtaa olla mukavaa tehdä samaa hommaa palkatta.

Osa tekee sairaalan arkistossa kuntouttavaa työtoimintaa, toimistohommaa, osa laittaa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa.

Vierailija
72/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunistetaan kunnan työttömyyslukuja ettei tule mistään nootteja. Ja kun ei niitä oikeita töitä kertakaikkiaan ole kaikille.

Vierailija
73/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Eikö työkokeilu ole yleensä tapa kerätä työkokemusta? Pääsee tutustumaan johonkin paikkaan.

Olen halunnut työkokeiluun julkiselle valtiotieteen maisterina, mutten ole päässyt, koska en ole ollut pitkäaikaistyötön. Tasan eivät käy lahjat.

Ehkä työkkärissä huomattiin, että et osaa kirjoittaa edes omaa titteliäsi oikein.

Vierailija
74/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehdessä oli juttu eläkeläisestä joka saa 1500 netto kuukaudessa, koska saa toimeentulotukea lääkkeisiin.

1000 euroa netto eläke ei riitä mihinkään.

Kaupan alalla ja palvelualalla työskentelevät eivät pysty mökkiä pitämään, koska leskeneläke viedään. Mökkiä ei välttämättä saa myytyä, joten kannattaa jättää se suosiolla ostamatta.

75/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvelen, että tilastot siistiytyvät aina pikkuisen, kun työtön saadaan näyttämään vähemmän työttömältä.

Olen kertonut tämän useammassakin keskustelussa, mutta kerronpa taas. Eräs minun tapaustani tuntematon virkailija kai luki jostain paperista toimenpiteitä, joihin "voitaisiin" ryhtyä. Hänen mukaansa voisin työkokeilussa totutella säännöllisiin aamuherätyksiin, ja siellä olisi seuraakin. Kerroin hänelle, että olin osannut herätä aamulla säännöllisesti, vetää kengät oikeisiin jalkoihin ja hankkiutua työpaikalle - toistakymmentä vuotta yrittäjänäkin - melko varmasti kauemmin kuin hän oli edes ollut olemassa.

Työttömyyteni alussa olin ihan selväjärkinen, ja vaikka nämä nöyryytyksen ja alamäkeen suistumisen vuodet ovatkin ottaneet koville, en ole edelleenkään siinä kunnossa, että joutuisin harjoittelemaan ihmisten seurassa olemista muiden mielenterveydeltään horjuviksi katsottujen työpajalaisten kanssa.

Ap. puhui työkokeilusta, ei kuntouttavasta työtoiminnasta. Ei työkokeiluun ohjattavat työttömät työnhakijat ole "mielenterveydeltään horjuviksi katsottuja".

Vierailija
76/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunistetaan kunnan työttömyyslukuja ettei tule mistään nootteja. Ja kun ei niitä oikeita töitä kertakaikkiaan ole kaikille.

Kun työtön on ollut tietyn aikaa työmarkkinatuella niin valtio sakottaa kaupunkia. Kaupunki joutuu maksamaan puolet työmarkkinatuesta, jos työtöntä ei laiteta työkokeiluun tai palkkatukitöihin tai kursseille.

Vierailija
77/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvelen, että tilastot siistiytyvät aina pikkuisen, kun työtön saadaan näyttämään vähemmän työttömältä.

Olen kertonut tämän useammassakin keskustelussa, mutta kerronpa taas. Eräs minun tapaustani tuntematon virkailija kai luki jostain paperista toimenpiteitä, joihin "voitaisiin" ryhtyä. Hänen mukaansa voisin työkokeilussa totutella säännöllisiin aamuherätyksiin, ja siellä olisi seuraakin. Kerroin hänelle, että olin osannut herätä aamulla säännöllisesti, vetää kengät oikeisiin jalkoihin ja hankkiutua työpaikalle - toistakymmentä vuotta yrittäjänäkin - melko varmasti kauemmin kuin hän oli edes ollut olemassa.

Työttömyyteni alussa olin ihan selväjärkinen, ja vaikka nämä nöyryytyksen ja alamäkeen suistumisen vuodet ovatkin ottaneet koville, en ole edelleenkään siinä kunnossa, että joutuisin harjoittelemaan ihmisten seurassa olemista muiden mielenterveydeltään horjuviksi katsottujen työpajalaisten kanssa.

Ap. puhui työkokeilusta, ei kuntouttavasta työtoiminnasta. Ei työkokeiluun ohjattavat työttömät työnhakijat ole "mielenterveydeltään horjuviksi katsottuja".

Lehdessä oli joskus juttu naisesta joka menetti lapsen niin hänet laitettiin kuntouttavaan työtoimintaan. Ei jaksanut normaalia työtä.

Vierailija
78/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun työtön on ollut tietyn aikaa työmarkkinatuella niin valtio sakottaa kaupunkia. Kaupunki joutuu maksamaan puolet työmarkkinatuesta, jos työtöntä ei laiteta työkokeiluun tai palkkatukitöihin tai kursseille.

Kaupunki maksaa puolet työmarkkinatuesta niin kauan kunnes työtön aktivoidaan.

Vierailija
79/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi hän on nyt arvostetun kollegan sijaan se nokkimisjärjestyksen alimmainen.

Vierailija
80/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä puhuin niistä kaikista vaihtoehdoista, jotka virkailija minulle luetteli.

Työkokeilussa muuten käy väkeä, joka ei pysty käymään minkäänlaisissa töissä. Osalla ongelma on juuri mielenterveydessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi