Miksi työkokeiluihin tungetaan ihan tavallisia, terveitä työttömiä?
Yritetäänkö heistä tehdä väkisinkin mt-kuntoutujia?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke viedään 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta. Eläkkeellä ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin, jos omistaa mökin. 2400 brutto palkalla saa eläkettä 1000 euroa netto eli ei voi omistaa mökkiä.
Sen mökin voi laittaa töihin jo nyt eli sitä voi vuokrata muille. Ei tartte jäädä ihmettelemään ja voivottelemaan. Samoin tuosta 2400 bruttopalkasta jää käteen n.1800 euroa eli kyllä siitä pitäs jäädä muutama kymppi kuukaudessa rahastoon.
Oletko sä koskaan kuullut säästämisestä ja ennakoinnista? Kaikkien pitäis pyrkiä jo työikäisenä siihen ETTEI tarvitse turvautua toimeentulotukeen. Omilla toimilla sen voi välttää. Tekee enemmän duunia tai sijoittaa sen minkä voi.
Mökki on vaan rasite jos se ei tuota mitään. En hankkisi muutaman viikonlopun takia taakaksi.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvelen, että tilastot siistiytyvät aina pikkuisen, kun työtön saadaan näyttämään vähemmän työttömältä.
Olen kertonut tämän useammassakin keskustelussa, mutta kerronpa taas. Eräs minun tapaustani tuntematon virkailija kai luki jostain paperista toimenpiteitä, joihin "voitaisiin" ryhtyä. Hänen mukaansa voisin työkokeilussa totutella säännöllisiin aamuherätyksiin, ja siellä olisi seuraakin. Kerroin hänelle, että olin osannut herätä aamulla säännöllisesti, vetää kengät oikeisiin jalkoihin ja hankkiutua työpaikalle - toistakymmentä vuotta yrittäjänäkin - melko varmasti kauemmin kuin hän oli edes ollut olemassa.
Työttömyyteni alussa olin ihan selväjärkinen, ja vaikka nämä nöyryytyksen ja alamäkeen suistumisen vuodet ovatkin ottaneet koville, en ole edelleenkään siinä kunnossa, että joutuisin harjoittelemaan ihmisten seurassa olemista muiden mielenterveydeltään horjuviksi katsottujen työpajalaisten kanssa.
Ap. puhui työkokeilusta, ei kuntouttavasta työtoiminnasta. Ei työkokeiluun ohjattavat työttömät työnhakijat ole "mielenterveydeltään horjuviksi katsottuja".
Ja minä puhuin niistä kaikista vaihtoehdoista, jotka virkailija minulle luetteli.
Työkokeilussa muuten käy väkeä, joka ei pysty käymään minkäänlaisissa töissä. Osalla ongelma on juuri mielenterveydessä.
Jos on joutunut esim. pahoinpidellyksi voi tulla mielenterveys ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke viedään 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta. Eläkkeellä ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin, jos omistaa mökin. 2400 brutto palkalla saa eläkettä 1000 euroa netto eli ei voi omistaa mökkiä.
Jos omistaa mökin niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin lääkkeisiin, ei saa edes lapsiperhe.
Nuoremmat ei saa leskeneläkettä niin palkan pitää olla vähintään 3000 että saa kerättyä tarvittavaa eläkettä, jotta pystyy mökin pitämään.
Kuule sitä eläkettä voi hankkia pienemmillä tuloilla kunhan aloitta säästämisen ja sijoittamisen nyt.
Kuka oikeasti on niin hyväuskoinen että jättää työelämän jälkeiset tulot vaan eläkkeen varaan? nyt HALOO
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa mökin niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin lääkkeisiin, ei saa edes lapsiperhe.
Nuoremmat ei saa leskeneläkettä niin palkan pitää olla vähintään 3000 että saa kerättyä tarvittavaa eläkettä, jotta pystyy mökin pitämään.
Kuule sitä eläkettä voi hankkia pienemmillä tuloilla kunhan aloitta säästämisen ja sijoittamisen nyt.
Kuka oikeasti on niin hyväuskoinen että jättää työelämän jälkeiset tulot vaan eläkkeen varaan? nyt HALOO
Jos sinut irtisanotaan niin menetät nuo rahat. Et saa tukia
Sen takikia että kunnat Täyttävät
Lainkirjamiet ja välttää työmmiensakkomaksut
Ei siinä muuta ole
Mika.rajala mikarajala
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin työkokeiluun, siitä sitten määräaikaiseen, siitä oppisopimukseen ja nyt pätevänä sain vakipaikan. Ja kaikki samassa työpaikassa.
Ei tällaisesta saa kirjoittaa. Työkokeilua saa vain haukkua.
Vierailija kirjoitti:
Sinä päivänä kun minut laitetaan työkokeiluun ja pitäisi tehdä työtä ilman palkkaa vaikka se ei ole mihin kokeilu on tarkoitettu on aivan varmaa että nauhoitan ja kuvaan kaiken vaikka salaa ja julkaisen seurauksista piittaamatta.
Jos on töitä tehtäväksi, paikka hakuun ja palkka ja maksuun. Jos ei onnistu, työtä ei tarvitse tehdä.
Äläs nyt, Espoo kutsui apuun sotavaltion torjumaan koronaa. Ei suinkaan piikittämään mutta tekemään avustavia tehtäviä. Sieltähän sitä tekijäresurssia löytyy, muutaman euron päiväpalkalla.
Jos olisin itse varusveikko, sanoisin että stop tykkänään, se on logistiika-alan minimipalkka vähintään ennen kuin persaus nousee penkistä.
Moni nuori oli säästänyt asuntoa varten ja kun heidät lomautettiin koronan takia niin eivät saaneet toimeentulotukea, joutuivat käyttämään asuntoon säästetyt rahat ruokaan.
Minä olin muutama vuosi sitten työttömänä ja minut kiristettiin kuntouttavaan työtoimintaan pajalle. Kun piti valita joku homma mitä siellä teen, valitsin käsityöt koska se oli helpoin. Istuin siellä kuulokkeet korvilla neulomassa myssyjä. Kuuntelin äänikirjaa tai musiikkia samalla kun hitaasti neuloin. Paikan pomo ei oikein pitänyt kun olin kuulokkeet korvilla mutta en välittänyt hänen pitämättömyyksistä pätkänkää vertaa.
Siinähän se aika kului. 2 krt viikossa 4 tuntia päivässä.
Eli ei se mitään painajaista ole kun valitsee helpoimman työn. Minä en osannut neuloa ennen kuntouttavaa, mutta googletin myssyn teko-ohjeen aloittelijalle.
Kuulokkeet korvilla olemisessa on myös se hyvä puoli että sinulle ei yritetä puhua, eikä tarvitse kuunnella muiden pajalaisten ongelmien jauhamista.
Vierailija kirjoitti:
Moni nuori oli säästänyt asuntoa varten ja kun heidät lomautettiin koronan takia niin eivät saaneet toimeentulotukea, joutuivat käyttämään asuntoon säästetyt rahat ruokaan.
Olisi kannattanut bilettää noilla rahoilla.
Mulla ei mene jakeluun se että ihmiset ei tee töitä. Notkutaan vaan kelan tuilla kun seinästä tulee "ilmasta" rahaa. Omassa kaveriporukassa on nytkin korona-aikana tehty vaikka mitä hanttihommia kun on "omalta" alalta jouduttu lomautukselle. Kaikki jotka ei hae duuneja myös oman alansa ulkopuolelta on passiivisagressiivisia eli kyllä mt-kuntoutujia ja joutaakin erilaisiin pajoihin pyörittelemään leikkipapereita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei mene jakeluun se että ihmiset ei tee töitä. Notkutaan vaan kelan tuilla kun seinästä tulee "ilmasta" rahaa. Omassa kaveriporukassa on nytkin korona-aikana tehty vaikka mitä hanttihommia kun on "omalta" alalta jouduttu lomautukselle. Kaikki jotka ei hae duuneja myös oman alansa ulkopuolelta on passiivisagressiivisia eli kyllä mt-kuntoutujia ja joutaakin erilaisiin pajoihin pyörittelemään leikkipapereita.
He tilaavat sinulle laboratoriokokeet jos liukastut ja joudut osastolle sairaalaan.
Oikein naurattaa nuo paja puheet
Vierailija kirjoitti:
Elämä on arvaamatonta. Harvoin menee niin että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Ehkä nämäkin oppivat jotain elämän realiteeteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on arvaamatonta. Harvoin menee niin että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Ehkä nämäkin oppivat jotain elämän realiteeteista.
Kyllä, jos on lapsia niin ei saa toimeentulotukea ruokaan, jos on asuntovelkaa tai mökki.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen viisikymppinen, huonojalkainen maisteri. Minua ei oteta lainkaan huomioon, kun hanttihommia jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos on lapsia niin ei saa toimeentulotukea ruokaan, jos on asuntovelkaa tai mökki.
Irtisanomistilanteessa eniten saikuttavat lähtevät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomistilanteessa eniten saikuttavat lähtevät
Eli jos on lapsia ja asuntovelkaa niin älä saikuta
Vierailija kirjoitti:
"Mulla ei mene jakeluun se että ihmiset ei tee töitä."
Mene sitten kysymään työnantajilta miksi he eivät suostu palkkaamaan pitkäaikaistyötöntä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Eikö työkokeilu ole yleensä tapa kerätä työkokemusta? Pääsee tutustumaan johonkin paikkaan.
Olen halunnut työkokeiluun julkiselle valtiotieteen maisterina, mutten ole päässyt, koska en ole ollut pitkäaikaistyötön. Tasan eivät käy lahjat.
Ehkä työkkärissä huomattiin, että et osaa kirjoittaa edes omaa titteliäsi oikein.
Viisi alapeukkua? Oletteko tosiaan sitä mieltä, että valtiotieteen maisteri olisi uskottava tyyppi millään mittapuulla?
Sinä päivänä kun minut laitetaan työkokeiluun ja pitäisi tehdä työtä ilman palkkaa vaikka se ei ole mihin kokeilu on tarkoitettu on aivan varmaa että nauhoitan ja kuvaan kaiken vaikka salaa ja julkaisen seurauksista piittaamatta.
Jos on töitä tehtäväksi, paikka hakuun ja palkka ja maksuun. Jos ei onnistu, työtä ei tarvitse tehdä.