Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työkokeiluihin tungetaan ihan tavallisia, terveitä työttömiä?

Vierailija
26.12.2021 |

Yritetäänkö heistä tehdä väkisinkin mt-kuntoutujia?

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikkapa siksi että henkilö voisi saada työkokeilusta cv:seen tuoretta sisältöä ja siten olisi houkuttelevampi työnantajan silmissä.

Työntekijä voisi päästä takaisin kiinni päivärahoihin, kunhan on täyttänyt työssäoloehdon.

Suomessa on raju työvoimapula, joten aivan kaikenlaiset työttömät ovat houkuttelevia työnantajien silmissä.

Vierailija
22/121 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu opettaa työttömälle nöyryyttä. Alkavat kiinnostaa ne feissarin ja puhelinmyyjän hommat.

Nöyryytystähän tässä eniten tarvitaankin. Ja kyykytystä seuraavaksi eniten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vaikka h i r t e e n!

Vierailija
24/121 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna_sos kirjoitti:

Ikävä kyllä aika monella kuntoutukseen joutuneella on mielenterveydellisiä ongelmia. He eivät vain itse tajua sitä

Ikävä kyllä myös monella töissäkäyvällä on mielenterveydellisiä ongelmia.

Vierailija
25/121 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikkapa siksi että henkilö voisi saada työkokeilusta cv:seen tuoretta sisältöä ja siten olisi houkuttelevampi työnantajan silmissä.

Työntekijä voisi päästä takaisin kiinni päivärahoihin, kunhan on täyttänyt työssäoloehdon.

Suomessa on raju työvoimapula, joten aivan kaikenlaiset työttömät ovat houkuttelevia työnantajien silmissä.

"työvoimapula" 🤣🤣🤣

Vierailija
26/121 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajilla ja TE-toimistojen väellä on asennevammoja: jos työttömällä on 3 kk pidempi työttömyysputki takanaan, tämä on heti heidän silmissään epäkurantti ihminen.

Vierailija
27/121 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas häiritsee, että fyysisesti sairaana minua yritetään lykätä kuntouttavaan työtoimintaan. Vaikeuteni kun eivät johdu mistään rytmin ja tekemisen puutteesta eikä "jossain käyminen" tule millään lailla parantamaan sairauksia, päinvastoin. Olen sanonut työkkärille ettei tuossa ole mitään järkeä, niin vänkäävät "mutta kun työttömyyspäiväraha on nykyään vastikkeellista". Niin, itse kai olen halunnut sairastua joten ansaitsen, että minua rangaistaan rasituksella ja nöyryytyksellä, kun en pysty töihin? Ja Kela hylkää sairauspäivärahan, vaikka lääkäriT todenneet työkyvyttömäksi. Suomi on aivan hirveä maa tietyssä tilanteessa oleville.

Vierailija
28/121 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näitä muualtatulleita ei pakoteta vastaavaan myllytykseen? Rahaa tulee, ja ehdotellaan vienosti, että alkaisitko opiskella vaikka suomen kieltä.

Vierailija
29/121 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johanna_sos kirjoitti:

Ikävä kyllä aika monella kuntoutukseen joutuneella on mielenterveydellisiä ongelmia. He eivät vain itse tajua sitä

Ikävä kyllä myös monella töissäkäyvällä on mielenterveydellisiä ongelmia.

Yleensä ne on väliportaan pomoja.

Vierailija
30/121 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ollut sdp joka aikoinaan keksi nämä pelleilyt ja kuntouttavat työtoiminnat?

Vierailija
31/121 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä muualtatulleita ei pakoteta vastaavaan myllytykseen? Rahaa tulee, ja ehdotellaan vienosti, että alkaisitko opiskella vaikka suomen kieltä.

Minä soitan Ohisalolle!

Vierailija
32/121 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuntouttavassa työtoiminnassa havaitaan joka jolla mielenterveysongelmia, niin hänet pyritään ohjaamaan hoitoon mahdollisimman nopeasti

Mielisairaus voi pitkittää työnhakua

Vierailija
33/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti te, jotka ette erota kuntouttavaa työtoimintaa ja työkokeilua toisistanne, toivottavasti ette tee mitään vaativaa työtä. Te, jotka vain ylimielisyyttänne julistatte, että sama asia, toivottavasti ette tee mitään työtä. 

Vierailija
34/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti te, jotka ette erota kuntouttavaa työtoimintaa ja työkokeilua toisistanne, toivottavasti ette tee mitään vaativaa työtä. Te, jotka vain ylimielisyyttänne julistatte, että sama asia, toivottavasti ette tee mitään työtä. 

Lisään vielä, että minulla on ihan tavallinen työpaikka, enkä ole ikinä ollut työkokeilussa enkä kuntouttavassa, mutta silti ymmärrän selkeästi niiden eron. 

Vierailija
35/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei edes tiedä, että työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ovat pikkasen eri asioita.

Työkokeilua on eniten nuorilla.  Ja ihmisillä jotka jonkin sairauden takia joutuvat alaa vaihtamaan.

Työkokeiljoina on monia eri alan ihmsiä, jotka aiemmin toimineet täysin erilainen työkokemus.

Mutta taustalla jo jonkun alan tutkinto ja työhistoriaa.

Kuntouttavaa työtoimintaan yritetään laittaa pitkään, siis nimenomaan pitkään työttömänä olleitaihmsiä, jotta pääsisivät taas jotenkin mukaan yhteiskuntaan.   Sen ei ole tarkoituskaan ole mitään työtä kunnolls, vaan että päivittäinen ihminen nousee sängystä ylös ja lähtee muiden ihmisten pariin.   Että tulisi sosiaalisia kontakteja,  ja pääsisi vihdoin viimein alkuun.

Ja nuohan ovat vain muutama vaivainen tunti päivässä. 4-6 tuntia, eikä mitään vastuunalaista eikä osaamista vaativaa hommaa.

Vierailija
36/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus vapaaehtoisena työkokeilussa kun halusin vaihtaa alaa. Muut työkokeilussa olijat olivat täysin syrjäytyneitä ja ihan omituisia, siis mielestäni eivät normaaleja. Näki päällepäin. Lopetin kahden viikon jälkeen ja palasin kiltisti entiseen palkkatyöhöni. Todella masentava kokemus.

Vierailija
37/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ollut sdp joka aikoinaan keksi nämä pelleilyt ja kuntouttavat työtoiminnat?

Oli. Kokoomus taas olisi halunnut näistä pakollisia ja pysyviä, mihin kuitenkin vedettiin raja. Eiköhän tuo mene läpi kun ovat seuraavassa hallituksessa persujen kanssa.

Vierailija
38/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus vapaaehtoisena työkokeilussa kun halusin vaihtaa alaa. Muut työkokeilussa olijat olivat täysin syrjäytyneitä ja ihan omituisia, siis mielestäni eivät normaaleja. Näki päällepäin. Lopetin kahden viikon jälkeen ja palasin kiltisti entiseen palkkatyöhöni. Todella masentava kokemus.

Ei vaikuta tavalliselta työkokeilulta. Sähän voisit tulla työkokeiluun vaikka meille, kokeilemaan onko alamme suunnittelu omaa alaasi. Toki suunnittelua et saisi tehdä, mutta opettaisin sinut käyttämään autocadia, tekemään laskelmia ja piirtämään sekä ehkä tekemään loppudokumentteja. Siitä saisit käsityksen, loppudokumentteja tekemällä, että ymmärtäisitkö alasta niin paljon, että voisit lähteä sitä opiskelemaan. Alkaisitko väittää minua, insinööriä suunnittelutehtävissä, omituiseksi ja syrjätyneeksi koska sinä olisit työkokeilussa?  Tai voisit mennä kaupan kassalle kokeilemaan, onko kassatyö alaasi. Alkaisitko väittää, että ne muut kassala ovat syrjätyneitä ja omituisia? Työkokeilua on ihan tavallisilla työpaikoilla tavalisissa tehtävissä ja se sen idea onkin, kokeilla soveltuuko ala itselle. Sitä vain käytetään nykyisin paljon väärin, työnantajien puolelta. 

Vierailija
39/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu on ihan tavallista työntekoa tavallisella työpaikalla. Ainoa ero tavalliseen työhön on se, että siitä ei makseta palkkaa.

Se on siis ihan eri juttu kuin mt-kuntoutujien kuntouttava työtoiminta.

Työkokeilussa ei ole tarkoitus tehdä työtä vaan tutustua alaan tai ammattiin. Osa on pitkän töistä poissaolon jälkeen tarkistamassa, mitä osaamista pitää saada lisää tai päivittää.

Työkokeilija ei tee töitä yksin, vaan aina ohjattuna.

Vain työttömät kuvittelevat, että heidän tulee tehdä työkokeilussa töitä. Ehei, he sananmukaisesti kokeilevat ja tästä on erikseen työkokeilusopimuksessa listattu ne asiat, joita työkokeilun aikana tulee päästä kokeilemaan.

Työkokeilusopimuksen pituudeksi riittää 1 kk. Jos työkokeilupaikka ei kykene tässä ajassa tarjoamaan sopimukseen listattujen työtehtävien kokeilua, voidaan sopimusta jatkaa.

Vierailija
40/121 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu on ihan tavallista työntekoa tavallisella työpaikalla. Ainoa ero tavalliseen työhön on se, että siitä ei makseta palkkaa.

Se on siis ihan eri juttu kuin mt-kuntoutujien kuntouttava työtoiminta.

Työkokeilussa ei ole tarkoitus tehdä työtä vaan tutustua alaan tai ammattiin. Osa on pitkän töistä poissaolon jälkeen tarkistamassa, mitä osaamista pitää saada lisää tai päivittää.

Työkokeilija ei tee töitä yksin, vaan aina ohjattuna.

Vain työttömät kuvittelevat, että heidän tulee tehdä työkokeilussa töitä. Ehei, he sananmukaisesti kokeilevat ja tästä on erikseen työkokeilusopimuksessa listattu ne asiat, joita työkokeilun aikana tulee päästä kokeilemaan.

Työkokeilusopimuksen pituudeksi riittää 1 kk. Jos työkokeilupaikka ei kykene tässä ajassa tarjoamaan sopimukseen listattujen työtehtävien kokeilua, voidaan sopimusta jatkaa.

Kyllähän täällä joku valitti ihan vähän aikaa sitten, että työkokeilija ei tee töitä samalla tavalla kuin vakituiset. Se keskustelu taidettiin poistaa. Olen myös kuullut työnantajien valittavan, ettei työkokeilijat ole tehokkaita ja myös tuosta kuukauden ajasta, jonka usein työkokeilijat saavat. Minustakin se on aika lailla sopiva aika työntekijän selvittää, sopiiko ala hänelle, joillakin vaativimmilla aloilla pari kuukautta, koska työkokeilu ei saisi liikaa häiritä vakituisten töitä ja joissakin paikoissa ei kuukaudessa pääse näkemään kaikkea, esim oma alani on sellainen, että tehtävät vaihtelee paljonkin projektien mukaan. Sehän se työkokeilun tarkoitus on, ei mikään muu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän