Suku ei hyväksy kotiäitiyttä
Tai ongelma on miehen suvun puolelta, hänen lapsuudenperhe, vanhemmat ja sisarukset eivät voi sietää, että olemme miehen kanssa päättäneet, että minä olen kotiäitinä niin kauan kuin parhaaksi näemme. Lapsemme ovat 4- ja 2,5-vuoden ikäisiä. Rahasta meillä ei ole ns. puutetta, elämme kuin tavallinen suomalainen perhe lyhentäen omakotilainaa joka kuukausi. Tilaa on riittävästi talossa ja velaton auto käytössä. Raha riittää hyvin ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin yms. ja reissujakin teemme Suomessa sekä yhden reissun ulkomaille noin joka vuosi. Rahaa on myös säästössä. Olemme aina osanneet hoitaa omat asiamme ja olemme hyvin tyytyväisiä elämäämme tälla tavoin.
Miksi tämä asia on niin vaikea joillekin hyväksyä vaikka olisi täysin omaa ajatusmaailmaa vastaan?
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 07:33"]
Numero 16: Eikö mielestäsi kotiäitiys todella ole hyödyllistä työtä? Millä tavalla se ei ole?
[/quote]
En ole tuo #16, mutta...
Kotiäitiys ei ole työ vaan elämäntapavalinta.
Onko ap:lla työpaikka, johon palata? Millaiset työllistymismahdollisuudet palata työelämään? Miten helposti ap:n koulutus ja työkelpoisuus kärsivät kotonaolosta? Miten ap:n eläkekarttuma on hoidettu kotiäitivuosina?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:17"]Sitten ihmetellään meidän iloisia ja hyvinkäyttäytyviä fiksuja lapsia ja onnellista parisuhdetta - johtuisko siitä, että toimimme meidän perheen parhaaksi?
[/quote]
Aika surullista, jos teillä ei voisi olla onnellista parisuhdetta ilman, että sinä olet kotona. Sitähän tuo kommenttisi heijastaa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 07:27"]
Kanna sinäkin vastuuta yhteiskunnalle tekemällä hyödyllistä työtä. Kaikki ei aina tarvitse pyöriä perheesi ympärillä
[/quote]
Lasten kasvattaminen kunnon kansalaisiksi on mitä suurimmassa määrin hyödyllistä.
[/quote]
Siihen lopputulokseen päästään ilman kotiäitiyttäkin.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 07:42"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 07:34"]
[/quote]
Ehkäpä heillä on vakuutukset kunnossa. Ovat varmaan miettineet itse asiat ja laittaneet tärkeysjärjestykseen. Lasten kotihoito on ehdottomasti tärkeämpää kuin eläke, lasten paikka on koti. Mikään päiväkoti ei voi antaa sitä mitä äiti voi, ja se on rakkaus, se kantaa pitkälle.
[/quote]
Anteeksi, mutta niin tällä hetkellä kuin aivan varmasti myös seitsemänkymppisenä mulle on satavarmasti tärkeämpää eläke kuin se, ovatko mun lapset olleet kotihoidossa vai tarhassa. Lasten "paikka" ei ole koti, ei myöskään työelämään kaipaavan äidin.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:06"]
Tämä tässä huvittavaa onkin, että lähestytään kotiäitiyden valinnutta nimitellen hulluksi tai muuten suhtautuen kuin olisi joku vastuuton ihminen kun ei samalla kuitenkaan itsekään valmistauduta elämään täydellisesti.
[/quote]
"Valmistauduta täydellisesti"? Mistä tuo nyt tuli? Ap ei valmistaudu juur mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 07:34"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 07:27"]
Kanna sinäkin vastuuta yhteiskunnalle tekemällä hyödyllistä työtä. Kaikki ei aina tarvitse pyöriä perheesi ympärillä
[/quote]
Mikä typerys. Sehän on ihanne tilanne että voi hoitaa lapsensa kotona vieläpä ilman tukia. Päivähoito maksaa enemmän yhteiskunnalle.
[/quote]
Ja taas se sama vanha virsi alkaa kuin itkunaisilla. Ei hitto :D Päiväkoti EI tule kalliimmaksi vaan kotihoidontuki jota nostetaan vuosikausia vailla todellista tarvetta. Jos on varaa olla kotona, omakustanteisesti sitten. Päiväkotipaikasta maksetaan.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:17"]Sitten ihmetellään meidän iloisia ja hyvinkäyttäytyviä fiksuja lapsia ja onnellista parisuhdetta - johtuisko siitä, että toimimme meidän perheen parhaaksi?
[/quote]
Aika surullista, jos teillä ei voisi olla onnellista parisuhdetta ilman, että sinä olet kotona. Sitähän tuo kommenttisi heijastaa.
[/quote]
No paremmin me voidaan näin! Mun mies tekee pitkää päivää ja matkustelee paljon. Minä kolmivuorotyötä. Lapset eivät käy lähikoulua, mikä vaatii kuljettamista jne. Lapsiluku, koulu ja ammatimme ovat meidän omia valintoja, jokaisella eri tilanne. Ollaan me oltu yhtäaikaa töissä, mutta se oli todella kuluttavaa ja yhteistä aikaa ei jäänyt yhtään. Kyllä sellaisesta elämästä kärsii niin parisuhde, kuin koko perhe. Miksi me emme saisi valita toisin, jos se on taloudellisesti mahdollista? Samaan aikaan tällä palstalla on aloituksia, kuten "lapsiperhe-elämä on yhtä helvettiä" ja "me emme koskas tee mitään perheenä". Mulla on omaisuutta ja kaksi ammattia, joissa kyllä tarvittaessa työllistyy. Miksi en saisi keventää taakkaamme olemalla pitkään kotona lasten kanssa?
Toisin valinneiden arvostelu ja selitysten penääminen ei johdu mistään muusta kuin oman elämän ahdasmielisyydestä ja kuplassa elämisestä sekä omien valintojen epävarmuudesta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:20"]Miksi AP puolustat asiaasi noin kärkkäästi? Tässä on ollut aivan hyviäkin pointteja miksi sukulaisesi ehkä ihmettelevät valintaasi.
[/quote]
No onhan tuo nyt todella epäkohteliasta sukulaisilta, täysin riippumatta siitä, mitä ajattelee kotiäitiydestä. Mua ärsyttää esim. anopissani jo se, että hän arvostaa hirveästi rahaa ja "hienoutta" vaikka olen täysin tyytyväinen omiin arvoihini. Saati sitten jos hän nauraisi minun valinnoilleni ja kritisoisi niitä jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 07:34"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 07:27"]
[/quote]
Mikä typerys. Sehän on ihanne tilanne että voi hoitaa lapsensa kotona vieläpä ilman tukia. Päivähoito maksaa enemmän yhteiskunnalle.
[/quote]
Ja taas se sama vanha virsi alkaa kuin itkunaisilla. Ei hitto :D Päiväkoti EI tule kalliimmaksi vaan kotihoidontuki jota nostetaan vuosikausia vailla todellista tarvetta. Jos on varaa olla kotona, omakustanteisesti sitten. Päiväkotipaikasta maksetaan.
[/quote]
En oikeasti tiedä kumpi tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi, mutta kotihoidontukea saa vain reilu 2v per lapsi (vanhempainrahan jälkeen-3v), ei vuosikausia. Päivähoitopaikasta maksetaan max 25% todellisista kustannuksista. Jotenkin en jaksa uskoa, että 9kk-1v hoitoon ja äiti töihin olisi hirveästi edullisempaa yhteiskunnalle kuin 3v kotihoito.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:12"]Voi jessus tää "oma valinta" kortin pelaaminen aina. Ihmiset tekevät yhteiskunnassa paljonkin asioita joista eivät välttämättä pidä. Jos kukaan ei omaksi valinnakseen suostuisi ajamaan vaikka roskia pois teidänkin roskiksista niin kyllä siitä urputettaisi. Ihmiset tekevät työtä siksi, että siitä kaikki hyötyisivät jollain tavoin, muutenkin kuin että ajattelisivat pelkästään omia pikku sulopallero lapsia jotka ovat kaiken edellä.
[/quote]
Käsi sydämellä, menisitkö sinä töihin hyödyttääksesi yhteiskuntaa vaikka palavasti haluaisit olla lapsesi kanssa kotona ja siihen olisi varaa?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:17"]Sitten ihmetellään meidän iloisia ja hyvinkäyttäytyviä fiksuja lapsia ja onnellista parisuhdetta - johtuisko siitä, että toimimme meidän perheen parhaaksi?
[/quote]
[/quote]
No paremmin me voidaan näin! Mun mies tekee pitkää päivää ja matkustelee paljon. Minä kolmivuorotyötä. Lapset eivät käy lähikoulua, mikä vaatii kuljettamista jne. Lapsiluku, koulu ja ammatimme ovat meidän omia valintoja, jokaisella eri tilanne. Ollaan me oltu yhtäaikaa töissä, mutta se oli todella kuluttavaa ja yhteistä aikaa ei jäänyt yhtään. Kyllä sellaisesta elämästä kärsii niin parisuhde, kuin koko perhe. Miksi me emme saisi valita toisin, jos se on taloudellisesti mahdollista? Samaan aikaan tällä palstalla on aloituksia, kuten "lapsiperhe-elämä on yhtä helvettiä" ja "me emme koskas tee mitään perheenä". Mulla on omaisuutta ja kaksi ammattia, joissa kyllä tarvittaessa työllistyy. Miksi en saisi keventää taakkaamme olemalla pitkään kotona lasten kanssa?
[/quote]
Ymmärrä nyt: jos olet kotona vähintään kun nuorin lapsi menee kouluun, ehkä pidempään niin mikä työpaikka sinut palkkaa? Sinun koulutus vanhenee ja se on päivittämättä vuosia ja vuosia.
Itse olin kotona miltei 10 vuotta eikä työhön palaaminen ollut noin yksinkertaista ja hain kouluun jossa jäin ilman paikkaa. Ei ole helppo päästä kouluun kun samasta paikasta taistelee usea juuri koulusta valmistunut joilla oppimistapa esim. on sellainen opiskelijan kaltainen eikä vuosia kotona pölyyttyneen ihmisen.
Vakuutukset ja eläkejärjestelmät kuntoon koska on tuossa merkitystä saako palkkaa 10 vuodelta vaiko ei. Jos näitä ei hoida kuntoon niin huonosti menee.
Voi jessus tää "oma valinta" kortin pelaaminen aina. Ihmiset tekevät yhteiskunnassa paljonkin asioita joista eivät välttämättä pidä. Jos kukaan ei omaksi valinnakseen suostuisi ajamaan vaikka roskia pois teidänkin roskiksista niin kyllä siitä urputettaisi. Ihmiset tekevät työtä siksi, että siitä kaikki hyötyisivät jollain tavoin, muutenkin kuin että ajattelisivat pelkästään omia pikku sulopallero lapsia jotka ovat kaiken edellä.
Entäs sitten kun meillä jää isä kotiin vauvan kanssa? Itse käyn pari ekaa kk koulua vauvan kanssa ja kun vauva kasvaa, niin isä jää kotiin. Haluan tuosta koulusta valmistua ja vauva oli vahinko. Onko isän jääminen kotiin yhtä paha? En ole ikinä kuullut koti-isitä yhtä negatiivisia kommentteja kuin "miehen palkalla loisivista kotiäideistä".
Ei mun mies loisi mun rahoilla vaikka töissä olisinkin, lapsi on yhteinen, ei vain mieheni. Sama olisi toisinpäin.
No asiahan ei heille kuulu ja teidän ei siis siitä välittää
Ap jatkaa:
Ja olen ehdottomasti valmis hakemaan töitä, jos tilanne muuttuisi niin, ettei mieheni pystyisikään elättämään perhettä tai häviäisi jotenkin muutoin kuvioista. Ja tiedän, että olisin myös valmis kouluttamaan itseäni lisää tai täysin uuteen ammattiin, jos se niin vaatisi. Meillä olisi myös varaa tähän vaikkakin opiskeluaikana ei niitä mukavuuksia tässä mittakaavassa olisi, mutta kyllä niitäkin ilman pärjää. Koettu on ja olemme silloinkin olleet onnellisia.
Lähinnä se ihmetyttää, että miten tällainen valinta aiheuttaa ihmisissä niin hämmästeleviä reaktioita, myös kavereiden ja tuttavien joukossa.
Ap
Jos itse on sinut valintojensa kanssa, ei luulisi muiden mielipiteiden hetkauttavan. Koetko kenties kuitenkin jonkinlaista epävarmuutta asiasta? Ja sitäkin ihmettelen miten tämä hyväksymättömyys sitten näkyy? Oletko varma ettet vain hieman liioittele tai kuvittele näkeväsi/kuulevasi kannanottoja, joita ei oikeasti ole?
Kyllä se sinun miehesikin voi jäädä työttömäksi? Ehkä pelkäävät sitä?
Huomaa heti tässä keskustelussakin, että on tunteita/mielipiteitä herättävä aihe. Minun mielestä jokainen tekee omat valintansa. Onnea ap :lle valinnasta, ihanaa että olette onnellisia! Älkää kuunnelko turhaan suun soittoa. Keneltäkään.