Pitkään jatkuneet hengitysongelmat, mistä voi johtua? Vinkkejä, jotta osaan varautua seuraavaan lääkärikäyntiin?
Kyseessä ei ole korona, ongelmat ovat alkaneet jo yli 10 vuotta sitten. Itse asiassa, voi olla että jo aiemmin.
Olen ollut vuosikausia aivan tajuttoman väsynyt. En ymmärrä miten muut jaksavat normaalia elämää, itse en siihen kykene. Masennus diagnosoitu, lisänä allergioita. Kaikki muut ongelmat on laitettu näiden piikkiin. Mutta olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että väsymyksen pääsyy on nimenomaan hengitysvaikeudet.
Koko syksyn nukuin 12-16h/pv. Sain ajanvarausluvan YTHS:lle, mutta aikoja ei ole ollut varattavissa. Tällä välin on ollut käytössä avaava inhaloitava lääke + nenäsumute + allergialääkkeet. Välillä en saa nukuttua kun on niin raskas hengittää, vaan makoilen silmät kiinni sängyssä jaksamatta edes katsoa tv:tä tai kuunnella musiikkia.
Verikokeissa kävin, kaikki ok. Ferritiini oli muistaakseni 45 tjsp, muuten veriarvot kuulemma erinomaiset. Aloitin lisäraudan jos se vaikka auttaisi. Jossain vaiheessa kärsin useamman kuukauden yskästä, mutten ulkomailla asuessani käynyt lääkärissä, joten jäi selvittämättä. Suvussa on paljon astmaatikkoja. Verenpaine aina mitattaessa hyvä sekin. Syön terveellisesti, liikun säännöllisesti (esim. ratsastaa jaksan, juoksu ei onnistu, kävelen paljon). Olen normaalipainoinen, en polta enkä käytä alkoholia kuin ehkä max. 5x vuodessa, ikää 30v.
Pari kertaa olen käynyt päivystyksessä kun on ollut niin vaikea hengittää etten ole pystynyt puhumaan itkemättä. Avuksi sain ajanvarauksen psyk. polille, joka toteaa, että hengitysvaikeudet pitää selvittää muuta kautta, eivät johdu ahdistuksesta, vaikka se toki saattaa oireita pahentaa...
Astmatutkimuksia ainakin lähden vaatimaan, mutta mitä muuta? Tai siis, mitä tutkimuksia käytännössä tulisi tehdä? Mistä muista sairauksista tällainen voisi johtua, kuin astmasta?
Kommentit (82)
Minullakin sama huomio kuin jollakin muulla, että astmaan ei nykyään ymmärtääkseni suositella pelkästään avaavaa lääkettä vaan aina pitäisi olla myös hoitava lääke myös eli se hengitettävä kortisoni.
Hengitysongelmat ja väsymys voivat johtua myös sydämestä, esim vajaatoiminta. Mutta sun kaltaisella nuorella ihmisellä se lienee epätodennäköistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitamaton tai huonossa tilassa oleva astma just väsyttää koska ei saa happea tarpeeksi.
Eikä se hoidu avaamalla vaan tarvitaan myös kortisonia.
-ohis
Otettiin rtg, Tomografia, karmiva bronkoskopia - näillä suljettiin kaikkea pois, mutta itse krooninen arpi-ahtauma näkyi yllättäen parhaiten siinä puhalluskokeessa (spirometria) ulospuhallusarvoissa. Ensin epäiltiin toki copdia ja jotain rakkuloiden yhteensulautumista… eli näihin verrattuna tuo arpeuma oli ”iloinen yllätys”.
Vastailen yhdessä viestissä useampaan tämän sivun kysymykseen:
En yski ollenkaan, ei nouse limaa.
Mielialalääkitys lopetettu, mieliala on nykyään normaali, olen vain väsynyt. Lääkkeinä ainoastaan avaava + allergialääkkeet.
Uniapneaa ei ole tutkittu, eikä epäilty. Googlettelen sitäkin.
Ei ole ylipainoa, eikä koskaan ollutkaan.
Happisaturaatiomittariakin voin harkita, pidän mielessä. :)
-ap
Varastorauta-arvot sulla on ainakin alhaiset jos tuo 45 pitää paikkansa. Minimiarvo on 100 hujakoilla. Kokemuksesta tiedän (varastorauta oli 11) että aiheuttaa ainakin hengitysvaikeuksia ja kehon kaikki energia menee elinten ylläpitoon. Liikunnasta ei tullut mitään, ei edes kävelystä. En tehnyt muuta kuin nukuin. Hiukset lähti tupoittain päästä. Sain rautainfuusion ja se onneksi imeytyi kehoon, sillä en voi käyttää Crohnin vuoksi rautatabletteja. Hemoglibiiniarvot olivat itselläkin hyvät mutta nämä eivät kulje käsi kädessä eikä niillä ole tekemistä toistensa kanssa välttämättä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla happisaturaatiomittaria? Sellaisella pystyisit katsomaan kotona, onko hengenahdistus todella hengenahdistusta vai jotain muuta tuntemusta. Osta "lääkinnällinen laite" esim. Omron, niin laitteelta voi odottaa jonkinlaista luotettavuutta. Kohtuullinen hinta on 30-50 € välillä.
Just ostin Lidlistä tollasen 19,90e
Mitä mittari on näyttänyt vai oletko ehtinyt vielä testaamaan? Onko tuo luotettavaa merkkiä, sekin kannattaa huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Teetkö toimistotyötä? Meillä oli tulostin samassa tilassa ja ilmassa niin paljon mikrohiukkasia joko tulostimesta tai väriaineista, että ihmisillä meni ääni ja osa oli koko ajan nuhassa! Joku mainitsikin, että nykyään naisilla keuhkosyövät lisääntyvät ja myös tupakoimattomilla. En ihmettelisi vaikka yhdeksi syyksi paljastuisivat tulostimet, mehän niitä konttoritöissä paljon käytämme.
En tee töitä, opiskelen. Kaikki diginä, joten ei tätäkään. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koittanut syödä NAC valmistetta? Käytetään kroonisiin hengitystiesairauksiin ja oireisiin sekä immuniteettiä buustaamaan.
En ole kuullutkaan, googlettelen lisää!
-ap
Apteekista saa tätä poretabletteina. Tosin ei sovi jatkuvaan käyttöön. Siitä irrottaako limaa, vai ei on ristiriitaisia tutkimustuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla happisaturaatiomittaria? Sellaisella pystyisit katsomaan kotona, onko hengenahdistus todella hengenahdistusta vai jotain muuta tuntemusta. Osta "lääkinnällinen laite" esim. Omron, niin laitteelta voi odottaa jonkinlaista luotettavuutta. Kohtuullinen hinta on 30-50 € välillä.
Just ostin Lidlistä tollasen 19,90e
Mitä mittari on näyttänyt vai oletko ehtinyt vielä testaamaan? Onko tuo luotettavaa merkkiä, sekin kannattaa huomioida.
Mun mielestä toimii tosi hyvin ja näyttää ”oikein” (eli välillä matalampi 94-96 ja normitila 98% (astman takia sen korkeampaa mulla ei olekaan).
Vierailija kirjoitti:
Varastorauta-arvot sulla on ainakin alhaiset jos tuo 45 pitää paikkansa. Minimiarvo on 100 hujakoilla. Kokemuksesta tiedän (varastorauta oli 11) että aiheuttaa ainakin hengitysvaikeuksia ja kehon kaikki energia menee elinten ylläpitoon. Liikunnasta ei tullut mitään, ei edes kävelystä. En tehnyt muuta kuin nukuin. Hiukset lähti tupoittain päästä. Sain rautainfuusion ja se onneksi imeytyi kehoon, sillä en voi käyttää Crohnin vuoksi rautatabletteja. Hemoglibiiniarvot olivat itselläkin hyvät mutta nämä eivät kulje käsi kädessä eikä niillä ole tekemistä toistensa kanssa välttämättä lainkaan.
Viitearvoja piti lukea tuossa minimiarvojen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keuhkoahtaumaa on muutakin kuin vain etenevä COPD. Mulla on eräänlainen keuhkoputken krooninen ahtaumarakenne joka on tullut hoitamattomista keuhkoputkentulehduksista. Eli ne ikäänkuin arpeuttaa keuhkoputket ja se arpikudos kovettuu, ja tähän ei auta edes avaava lääke (avaava auttaa pehmeään keuhkoputken rustokudokseen mutta ei niinkään tähän).
Pidän itseni kunnossa ja juoksen, eli pystyn siis hyvin urheilemaan mutta en saa happea niin paljon kuin muuten saisin. Voin kuvitella että jos tää olisi pahempi niin muakin ”väsyttäisi”.
Onnekseni tämä ei ole etenevä tauti vaan enemmän vaurio joka kävi jo ja aiheutti jotain. Nyt vaan pitää urheilemalla pitää hapenottokyky yllä.Keuhkosairaudet on pirullisia kun ne usein etenee vaivihkaa ja kurjistuneeseen oloon tottuu. Sitten kun vointi tosissaan romahtaa onkin sairaus jo pitkällä. Röntgen ei maksa juuri mitään joten se kannattaa kinuta.
Samoin kannattaa tutkia vähän itse. Tarkkaile esim seuraavia:
- helpottuuko tila uinahallissa tai saunassa? (Höyry avaa tukkoisia putkia)
- paheneeko kovalla pakkasella? (Viittaa astmaan)
- onko aamulla pahempi vai illalla?
- tuleeko yskää? Onko se kuivaa vai limaista? Limainen jatkuva yskä voi olla juuri krooninen putkentulehdus tai sen jatkoaste bronkientasia.
- tuleeko ”kohtauksia”? Eli siis tilapäisiä hetkiä kun ei saa ollenkaan vedettyä happea?Näitä vähän tarkkailet ja kirjaat ylös ja näytät lääkärille.
Kiitos paljon, viestistäsi oli todella paljon apua. Nyt kun muistelen niin kärsin pahasta angiinasta/tmv tulehduksesta joka ei millään meinannut parantua, vaan tuli heti takaisin. On mahdollista, että tämä ajoittuu niihin aikoihin kun ongelma alkoi, mutta niin kauas en valitettavasti muista tarkasti. Vastauksina: sauna ja uimahallit pahentavat, pakkanen pahentaa, viime aikoina aamut pahempia, joitain vuosia sitten paha pitkään kestänyt yskä, jonka jälkeen ei yskää enää lainkaan (ehkä keuhkojen toiminta niin huonoa?), joitain kohtauksenomaisia tapauksia on ollut, mutta olen aina saanut happea. Erittäin työläästi, ja pidempään jatkuessa meinaa kyllä taju lähteä, mutta happisaturaatiot kuulemma edelleen 100. Mutta kiitos vinkeistä, kirjailen näitä ylös!
-ap
Ongelma vaikuttaa olevan juurikin keuhkoputkissa ja hengitystiehyeissä, ei niinkään itse ”keuhkossa” (eli keuhkorakkuloissa/alvioleissa). Se on hyvä juttu koska asialle voi tehdä jotain. Alvioleiden tuhoutumiselle taas ei voi.
Oi, kumpa olisi jotain mille vielä voisi jotain! Olisi ihanaa päästä takaisin kiinni elämään. :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minullakin sama huomio kuin jollakin muulla, että astmaan ei nykyään ymmärtääkseni suositella pelkästään avaavaa lääkettä vaan aina pitäisi olla myös hoitava lääke myös eli se hengitettävä kortisoni.
Hengitysongelmat ja väsymys voivat johtua myös sydämestä, esim vajaatoiminta. Mutta sun kaltaisella nuorella ihmisellä se lienee epätodennäköistä
Sellainenkin mulla on ollut käytössä allergia-aikoina ja näyttää olevan reseptillä vielä jäljellä. Pitääpä kokeilla jos siitä olisi apua! Sydänfilmit otettu pari kertaa, kuulemma ok. Toisaalta suvussa on muutamalla sydämessä sivuääni, mitä se ikinä tarkoittaakaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengitysongelmat ja väsymys voivat johtua myös sydämestä, esim vajaatoiminta. Mutta sun kaltaisella nuorella ihmisellä se lienee epätodennäköistäSellainenkin mulla on ollut käytössä allergia-aikoina ja näyttää olevan reseptillä vielä jäljellä. Pitääpä kokeilla jos siitä olisi apua! Sydänfilmit otettu pari kertaa, kuulemma ok. Toisaalta suvussa on muutamalla sydämessä sivuääni, mitä se ikinä tarkoittaakaan.
-ap
Ei kannata omin päin aloittaa kortisonia jos tätä nyt aletaan diagnosoimaan. Se sotkee löydökset ja tutkimukset. Anna ensin lääkärin tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Psyykkistä? Onko rajua stressiä?
Stressiä vaihtelevasti, välillä pitkiä stressittömiä kausia. Psykiatri on sitä mieltä, että ongelma ei ole psyykkinen ja niin olen itsekin. Ollut pitkiä hyviä kausia, mutta koskaan en hengitä kuin normaali ihminen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengitysongelmat ja väsymys voivat johtua myös sydämestä, esim vajaatoiminta. Mutta sun kaltaisella nuorella ihmisellä se lienee epätodennäköistäSellainenkin mulla on ollut käytössä allergia-aikoina ja näyttää olevan reseptillä vielä jäljellä. Pitääpä kokeilla jos siitä olisi apua! Sydänfilmit otettu pari kertaa, kuulemma ok. Toisaalta suvussa on muutamalla sydämessä sivuääni, mitä se ikinä tarkoittaakaan.
-ap
Ei kannata omin päin aloittaa kortisonia jos tätä nyt aletaan diagnosoimaan. Se sotkee löydökset ja tutkimukset. Anna ensin lääkärin tutkia.
Joo, ehkä parempi niin. :D
-ap
Minkälainen kuntosi ja painosi on? Hapen loppumisen tunne rasituksessa voi liittyä huonoon kuntoon tai sydänperäisiin ongelmiin. Jos 100 % happisaturaatiolla on hengenahdistuksen tunnetta, mahdollinen hyperventilaatio pitää myös ottaa huomioon. Sydämen sivuäänet eivät sinänsä ole periytyvä ominaisuus. Monet sivuäänistä ovat myös täysin vaarattomia.
Mä hämmentelen tätä soppaa hieman lisää… on olemassa neurologinen sairaus, myastenia gravis eli halvausmainen lihasheikkous joka saattaa heikentää hengityslihasten toimintaa. Myös muutamat muut neurologiset, perinnölliset lihassairaudet tekevät tätä.
Onko oireistosi pahempi aamulla vai illalla? Onko sinulla muita heikkousoireita yleisen väsymisen lisäksi ? Jaksatko kantaa kauppakasseja? Pystytkö kiipeämään portaita väsymättä? Tuntuuko sinusta ettet aina jaksa pitää silmiä auki vaan ne pitää sulkea joksikin aikaa?
Tämä tuli mieleen siksi että keuhkosairauksiin liittyy lähes poikkeuksetta liman nousua ja yskimistä. Myasteniaan taas ei, ja yskimisvoima voi puuttua kokonaan. Myös tuo ettet saa kunnolla hengitettyä avaavaa lääkettä, sopii hyvin oirekuvaan.
Toinen tärkeä asia on että rintakehä tulisi kuvata. Monet rakenteelliset seikat saattavat aiheuttaa hengitysvaikeuksia, esim iso palleatyrä. Ja kyllä ne kasvaimet ym tulisi myös pois sulkea
Jotkut lääkkeet aiheuttavat ihmeellisiä tuntemuksia, hengenahdistustakin. Lukematta ketjua ap:n tilanteessa tuskin kyse siitä, osaisi epäillä itsekin, jos jotain lääkkeitä syö.
Astmalta kuulostaa..voi toki olla muutakin. Hoitamaton astma väsyttää ja vie voimat. Astmaa epäilin itsekin useamman vuoden, mutta se sivuutettiin pelkällä spirometriakokeella. Kun olo meni sellaiseksi etten jaksanut puhua, niin lähdettiin selvittämään astman mahdollisuutta pef-seurannalla ja siitä olisi hyvä sinunkin pyytää.
tulostimessta... siis paperista