Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkään jatkuneet hengitysongelmat, mistä voi johtua? Vinkkejä, jotta osaan varautua seuraavaan lääkärikäyntiin?

Vierailija
26.12.2021 |

Kyseessä ei ole korona, ongelmat ovat alkaneet jo yli 10 vuotta sitten. Itse asiassa, voi olla että jo aiemmin.

Olen ollut vuosikausia aivan tajuttoman väsynyt. En ymmärrä miten muut jaksavat normaalia elämää, itse en siihen kykene. Masennus diagnosoitu, lisänä allergioita. Kaikki muut ongelmat on laitettu näiden piikkiin. Mutta olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että väsymyksen pääsyy on nimenomaan hengitysvaikeudet.

Koko syksyn nukuin 12-16h/pv. Sain ajanvarausluvan YTHS:lle, mutta aikoja ei ole ollut varattavissa. Tällä välin on ollut käytössä avaava inhaloitava lääke + nenäsumute + allergialääkkeet. Välillä en saa nukuttua kun on niin raskas hengittää, vaan makoilen silmät kiinni sängyssä jaksamatta edes katsoa tv:tä tai kuunnella musiikkia.

Verikokeissa kävin, kaikki ok. Ferritiini oli muistaakseni 45 tjsp, muuten veriarvot kuulemma erinomaiset. Aloitin lisäraudan jos se vaikka auttaisi. Jossain vaiheessa kärsin useamman kuukauden yskästä, mutten ulkomailla asuessani käynyt lääkärissä, joten jäi selvittämättä. Suvussa on paljon astmaatikkoja. Verenpaine aina mitattaessa hyvä sekin. Syön terveellisesti, liikun säännöllisesti (esim. ratsastaa jaksan, juoksu ei onnistu, kävelen paljon). Olen normaalipainoinen, en polta enkä käytä alkoholia kuin ehkä max. 5x vuodessa, ikää 30v.

Pari kertaa olen käynyt päivystyksessä kun on ollut niin vaikea hengittää etten ole pystynyt puhumaan itkemättä. Avuksi sain ajanvarauksen psyk. polille, joka toteaa, että hengitysvaikeudet pitää selvittää muuta kautta, eivät johdu ahdistuksesta, vaikka se toki saattaa oireita pahentaa...

Astmatutkimuksia ainakin lähden vaatimaan, mutta mitä muuta? Tai siis, mitä tutkimuksia käytännössä tulisi tehdä? Mistä muista sairauksista tällainen voisi johtua, kuin astmasta?

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hengitysvaikeudet johtui lopulta jumissa olevasta rintarangasta. Oikeastaan koko selkä ja niskat oli jumissa. Keuhkot ei päässeet ees normaalisti laajenee. Joku ranganhoitaja sitä käsitteli lähetteellä, en muista nimikettä. Kävin yksityisellä näissä asioissa kun koko ajan väsytti ja tuntui että hengästyttää eikä happi riitä. Toki ahdistus pahensi mulla oireita vielä lisäksi.

Vierailija
82/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on astma, sen avaavan lääkkeen pitäisi parantaa hengitystä edes hetkellisesti. Onko sulla sellainen pef-mittari, auttaako se avaava siis puhallustulokseen?

Jos itse söisin joka päivä allergialääkettä, etenkin niitä ihan peruslääkkeitä, en saisi kyllä sängystä edes noustua, koska ne väsyttävät niin! Vaihda vähemmän väsyttävään tai kokeile olla ilman, siivoa asuntosi, poista pölisevät materiaalit ja pese peitot ja tyynyt jne. Silloin ei pitäisi tarvita allergialääkettä keskellä talvea. Käytä hajusteettomia pesuaineita jne. mitä allergisen kannattaa.

Kilpirauhasarvot kannattaa tarkistaa, kaikki ne. Ei ole normaalia olla noin väsynyt. "Veriarvot kunnossa" voi tarkoittaa, että on otettu vaikkapa vain yksi kilppariarvo... kuten mulla aikoinaan.

Avaava auttaa hetkellisesti, mutta ei kovin paljon. En saa sitä kunnolla hengitettyä tarpeeks syvälle, en siis saa vedettyä niin kovaa henkeä. Syön sellaisia allergialääkkeitä jotka eivät väsytä, ajoittain unilääkkeenä niitä väsyttäviä. Olen muuttanut uuteen asuntoon syksyllä, kämppä on peruskorjattu ja ostin kaikki tekstiilit uutena ja siivoan muutenkin tarkasti, joten ei johdu näistä. Aineet on myös vuosien aikana tarkisteltu (kärsin lapsena ihottumista). 

Kiitos vinkistä, pyydän kilpirauhasarvojen tarkistusta. Ne on käsittääkseni pari vuotta sitten otettu laajassa verenkuvassa, silloin ei ainakaan ollut mitään. Tarkemmin en tiedä mitä on mitattu. 

-ap

"Laaja verenkuva" ei sisällä kilpirauhasarvoja. Verenkuvatutkimuksissa määritetään vain verisolujen määriä ja ominaisuuksia, sekä mitataan hemoglobiini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla