Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkään jatkuneet hengitysongelmat, mistä voi johtua? Vinkkejä, jotta osaan varautua seuraavaan lääkärikäyntiin?

Vierailija
26.12.2021 |

Kyseessä ei ole korona, ongelmat ovat alkaneet jo yli 10 vuotta sitten. Itse asiassa, voi olla että jo aiemmin.

Olen ollut vuosikausia aivan tajuttoman väsynyt. En ymmärrä miten muut jaksavat normaalia elämää, itse en siihen kykene. Masennus diagnosoitu, lisänä allergioita. Kaikki muut ongelmat on laitettu näiden piikkiin. Mutta olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että väsymyksen pääsyy on nimenomaan hengitysvaikeudet.

Koko syksyn nukuin 12-16h/pv. Sain ajanvarausluvan YTHS:lle, mutta aikoja ei ole ollut varattavissa. Tällä välin on ollut käytössä avaava inhaloitava lääke + nenäsumute + allergialääkkeet. Välillä en saa nukuttua kun on niin raskas hengittää, vaan makoilen silmät kiinni sängyssä jaksamatta edes katsoa tv:tä tai kuunnella musiikkia.

Verikokeissa kävin, kaikki ok. Ferritiini oli muistaakseni 45 tjsp, muuten veriarvot kuulemma erinomaiset. Aloitin lisäraudan jos se vaikka auttaisi. Jossain vaiheessa kärsin useamman kuukauden yskästä, mutten ulkomailla asuessani käynyt lääkärissä, joten jäi selvittämättä. Suvussa on paljon astmaatikkoja. Verenpaine aina mitattaessa hyvä sekin. Syön terveellisesti, liikun säännöllisesti (esim. ratsastaa jaksan, juoksu ei onnistu, kävelen paljon). Olen normaalipainoinen, en polta enkä käytä alkoholia kuin ehkä max. 5x vuodessa, ikää 30v.

Pari kertaa olen käynyt päivystyksessä kun on ollut niin vaikea hengittää etten ole pystynyt puhumaan itkemättä. Avuksi sain ajanvarauksen psyk. polille, joka toteaa, että hengitysvaikeudet pitää selvittää muuta kautta, eivät johdu ahdistuksesta, vaikka se toki saattaa oireita pahentaa...

Astmatutkimuksia ainakin lähden vaatimaan, mutta mitä muuta? Tai siis, mitä tutkimuksia käytännössä tulisi tehdä? Mistä muista sairauksista tällainen voisi johtua, kuin astmasta?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen kuntosi ja painosi on? Hapen loppumisen tunne rasituksessa voi liittyä huonoon kuntoon tai sydänperäisiin ongelmiin. Jos 100 % happisaturaatiolla on hengenahdistuksen tunnetta, mahdollinen hyperventilaatio pitää myös ottaa huomioon. Sydämen sivuäänet eivät sinänsä ole periytyvä ominaisuus. Monet sivuäänistä ovat myös täysin vaarattomia.

En oikein osaa arvioida kuntoani tällä hetkellä. Kävelen noin 6km lenkin tunnissa, 4-5 kertaa viikossa. Huonossa kunnossa olen aiempaan verrattuna, esim. kuntopiirin tekeminen on täysin mahdoton ajatus. Mutta hengitysvaikeudet vaivaavat siis koko ajan, eivät vain rasituksessa. Mielestäni erotan hyperventilaation, nämä 'kohtaukset' tuntuvat siis siltä että hengitys ikäänkuin.. salpautuu. Että happi ei kulje mihinkään suuntaan vaikka kuinka koittaisin käskeä lihaksia toimimaan. Kaiketi välissä sitten vedän kuitenkin hyvin happea sisään? Toki tuostakin mittauksesta on jo pari vuotta ja silloin kohtaus oli jo melko lailla ohi, ei siis mitattu siitä pahimmasta vaiheesta.

-ap

Vierailija
62/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astmalta kuulostaa..voi toki olla muutakin. Hoitamaton astma väsyttää ja vie voimat. Astmaa epäilin itsekin useamman vuoden, mutta se sivuutettiin pelkällä spirometriakokeella. Kun olo meni sellaiseksi etten jaksanut puhua, niin lähdettiin selvittämään astman mahdollisuutta pef-seurannalla ja siitä olisi hyvä sinunkin pyytää.

Eikö astmassa tule hapenpuutetta? Ap:lla ei ilmeisesti ole happisaturaatioissa vikaa. 94-100 % ovat hänellä olleet lukemat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muuten nykyään sama kuin mitä yksi tässä kommentoikin. Pienikin määrä hometta ilmassa saa aikaan hengitysvaikeuksia ja liman nousua. Syksyllä on joskus todella vaikeaa. Esimerkiksi täällä meilläpäin on pari taloa, jotka haisee niin voimakkaasti ummehtuneelle ja maakellarille, että jos kävelen niiden ohi, hengitys vaikeutuu ja limaa ja räkää alkaa nousta ihan valtavasti. Jouduin vaihtamaan ruokakauppaa, kun en voi kävellä sen toisen ohi. Kerran kävelin ja kaikki röörit vaan alkoi valua, oli todella vaivaannuttavaa kaupassa kun vaan niistin koko ajan. Varmaan myyjäkin ajatteli, että kipeänä tulin sinne.

Vierailija
64/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hämmentelen tätä soppaa hieman lisää… on olemassa neurologinen sairaus, myastenia gravis eli halvausmainen lihasheikkous joka saattaa heikentää hengityslihasten toimintaa. Myös muutamat muut neurologiset, perinnölliset lihassairaudet tekevät tätä.

Onko oireistosi pahempi aamulla vai illalla? Onko sinulla muita heikkousoireita yleisen väsymisen lisäksi ? Jaksatko kantaa kauppakasseja? Pystytkö kiipeämään portaita väsymättä? Tuntuuko sinusta ettet aina jaksa pitää silmiä auki vaan ne pitää sulkea joksikin aikaa?

Tämä tuli mieleen siksi että keuhkosairauksiin liittyy lähes poikkeuksetta liman nousua ja yskimistä. Myasteniaan taas ei, ja yskimisvoima voi puuttua kokonaan. Myös tuo ettet saa kunnolla hengitettyä avaavaa lääkettä, sopii hyvin oirekuvaan.

Toinen tärkeä asia on että rintakehä tulisi kuvata. Monet rakenteelliset seikat saattavat aiheuttaa hengitysvaikeuksia, esim iso palleatyrä. Ja kyllä ne kasvaimet ym tulisi myös pois sulkea

Hmm. Jaksan kyllä kantaa kauppakassit ja kävellä portaat. En jaksa olla jalkeilla pitkään, mutta sen tunnin minkä käyn kävelyllä, voin hyvin kävellä vaikka koko matkan ylämäkeen. Raskasta, mutta jaksan. Sen jälkeen en sen sijaan jaksa mitään. 

Nyt kun mainitsit tuon palleatyrän niin siitä tuli mieleen että jossain vaiheessa aina välillä palleani oli ikäänkuin ulospäintyöntynyt. Luulin sen johtuvan siitä että olin syönyt liikaa tai jotain, en kiinnittänyt juuri huomiota. En tiedä voisiko tämä liittyä siihen? Ja lisäksi, olen aikoinani tippunut HYVIN MONTA kertaa hevosen selästä, ikinä ei mitään ole kuvattu, mutta en ihmettelisi jos joskus jokunen kylkiluu olisi vaikka murtunut. 

-ap

Vierailija
65/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi hengitysvaikeudet viime kesänä. Aluksi silloin tällöin, muutaman tunnin kestäen, ja lopulta useammin. Olin jo ihan hädissäni, kun kaverini kysyi että olenko ajatellut että se olisi närästystä. Naurahdin, mutta aloin kuitenkin syömään somacia jota minulla oli jäänyt buranakuurista aiemmin tänä vuonna.

Niin vain parissa päivässä loppui ahdistava tunne. 

Mulla se tunne oli tuossa pallean kohdalla, ja tuntui myös kuin pallea olisi ollut turvoksissa. Mitään muuta närästysoiretta ei ollut, ei polttelue ruokatorvessa jne. Nyttemmin huomaan kyllä, kun somac jää ottamatta. Saattaa mennä viikko, ja sitten alkaa taas tuntumaan ettei saa kunnolal henkeä. 

Avaava suihke ei tuohon auttanut, eikä myöskään nenäsumute.

Vierailija
66/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astmalta kuulostaa..voi toki olla muutakin. Hoitamaton astma väsyttää ja vie voimat. Astmaa epäilin itsekin useamman vuoden, mutta se sivuutettiin pelkällä spirometriakokeella. Kun olo meni sellaiseksi etten jaksanut puhua, niin lähdettiin selvittämään astman mahdollisuutta pef-seurannalla ja siitä olisi hyvä sinunkin pyytää.

Tuo ettei jaksa puhua kuulostaa niin tutulta. Kun ei haluaisi olla töykeä, mutta kun ei vaan yksinkertaisesti jaksa sanoa sanaakaan... Pitää kirjata ylös tämäkin oire.

-ap

Vierailija
67/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muuten nykyään sama kuin mitä yksi tässä kommentoikin. Pienikin määrä hometta ilmassa saa aikaan hengitysvaikeuksia ja liman nousua. Syksyllä on joskus todella vaikeaa. Esimerkiksi täällä meilläpäin on pari taloa, jotka haisee niin voimakkaasti ummehtuneelle ja maakellarille, että jos kävelen niiden ohi, hengitys vaikeutuu ja limaa ja räkää alkaa nousta ihan valtavasti. Jouduin vaihtamaan ruokakauppaa, kun en voi kävellä sen toisen ohi. Kerran kävelin ja kaikki röörit vaan alkoi valua, oli todella vaivaannuttavaa kaupassa kun vaan niistin koko ajan. Varmaan myyjäkin ajatteli, että kipeänä tulin sinne.

Psyykkistä. Jos sinulta otettaisiin hajuaisti pois, niin nämä oireet poistuisivat, kun et enää haistaisi mielestäsi hometta.

Vierailija
68/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen kuntosi ja painosi on? Hapen loppumisen tunne rasituksessa voi liittyä huonoon kuntoon tai sydänperäisiin ongelmiin. Jos 100 % happisaturaatiolla on hengenahdistuksen tunnetta, mahdollinen hyperventilaatio pitää myös ottaa huomioon. Sydämen sivuäänet eivät sinänsä ole periytyvä ominaisuus. Monet sivuäänistä ovat myös täysin vaarattomia.

En oikein osaa arvioida kuntoani tällä hetkellä. Kävelen noin 6km lenkin tunnissa, 4-5 kertaa viikossa. Huonossa kunnossa olen aiempaan verrattuna, esim. kuntopiirin tekeminen on täysin mahdoton ajatus. Mutta hengitysvaikeudet vaivaavat siis koko ajan, eivät vain rasituksessa. Mielestäni erotan hyperventilaation, nämä 'kohtaukset' tuntuvat siis siltä että hengitys ikäänkuin.. salpautuu. Että happi ei kulje mihinkään suuntaan vaikka kuinka koittaisin käskeä lihaksia toimimaan. Kaiketi välissä sitten vedän kuitenkin hyvin happea sisään? Toki tuostakin mittauksesta on jo pari vuotta ja silloin kohtaus oli jo melko lailla ohi, ei siis mitattu siitä pahimmasta vaiheesta.

-ap

Joo sanoisin ei astma, ei home. Joku "tekijä" sen nyt aiheuttaa. Itsellä vähän samanlaista, mutta ei liity mihinkään tiettyihin tilanteisiin tai ympäristöön.

Vierailija
69/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi hengitysvaikeudet viime kesänä. Aluksi silloin tällöin, muutaman tunnin kestäen, ja lopulta useammin. Olin jo ihan hädissäni, kun kaverini kysyi että olenko ajatellut että se olisi närästystä. Naurahdin, mutta aloin kuitenkin syömään somacia jota minulla oli jäänyt buranakuurista aiemmin tänä vuonna.

Mulla se tunne oli tuossa pallean kohdalla, ja tuntui myös kuin pallea olisi ollut turvoksissa. Mitään muuta närästysoiretta ei ollut, ei polttelue ruokatorvessa jne. Nyttemmin huomaan kyllä, kun somac jää ottamatta. Saattaa mennä viikko, ja sitten alkaa taas tuntumaan ettei saa kunnolal henkeä. 

Hmm, omakin pallea on välillä ollut turvoksissa. Mitään närästysoireita ei tietääkseni mullakaan. Pitää muistaa tämäkin!

-ap

Vierailija
70/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hämmentelen tätä soppaa hieman lisää… on olemassa neurologinen sairaus, myastenia gravis eli halvausmainen lihasheikkous joka saattaa heikentää hengityslihasten toimintaa. Myös muutamat muut neurologiset, perinnölliset lihassairaudet tekevät tätä.

Onko oireistosi pahempi aamulla vai illalla? Onko sinulla muita heikkousoireita yleisen väsymisen lisäksi ? Jaksatko kantaa kauppakasseja? Pystytkö kiipeämään portaita väsymättä? Tuntuuko sinusta ettet aina jaksa pitää silmiä auki vaan ne pitää sulkea joksikin aikaa?

Tämä tuli mieleen siksi että keuhkosairauksiin liittyy lähes poikkeuksetta liman nousua ja yskimistä. Myasteniaan taas ei, ja yskimisvoima voi puuttua kokonaan. Myös tuo ettet saa kunnolla hengitettyä avaavaa lääkettä, sopii hyvin oirekuvaan.

Toinen tärkeä asia on että rintakehä tulisi kuvata. Monet rakenteelliset seikat saattavat aiheuttaa hengitysvaikeuksia, esim iso palleatyrä. Ja kyllä ne kasvaimet ym tulisi myös pois sulkea

Hmm. Jaksan kyllä kantaa kauppakassit ja kävellä portaat. En jaksa olla jalkeilla pitkään, mutta sen tunnin minkä käyn kävelyllä, voin hyvin kävellä vaikka koko matkan ylämäkeen. Raskasta, mutta jaksan. Sen jälkeen en sen sijaan jaksa mitään. 

Nyt kun mainitsit tuon palleatyrän niin siitä tuli mieleen että jossain vaiheessa aina välillä palleani oli ikäänkuin ulospäintyöntynyt. Luulin sen johtuvan siitä että olin syönyt liikaa tai jotain, en kiinnittänyt juuri huomiota. En tiedä voisiko tämä liittyä siihen? Ja lisäksi, olen aikoinani tippunut HYVIN MONTA kertaa hevosen selästä, ikinä ei mitään ole kuvattu, mutta en ihmettelisi jos joskus jokunen kylkiluu olisi vaikka murtunut. 

-ap

Niin köyhä opiskelija, ettei edes yksityislääkäriin varaa mutta on sitten kuitenkin varaa ratsastustunteihin ja monta kertaa... Nii-i. Näin se on suomalinen köyhyys suhteellista. Ja elämä on valintoja.

Vierailija
71/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin ulkoinen tekijä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Joo sanoisin ei astma, ei home. Joku "tekijä" sen nyt aiheuttaa. Itsellä vähän samanlaista, mutta ei liity mihinkään tiettyihin tilanteisiin tai ympäristöön.

Tirsk joku ohjailee kauko-ohjaimella ja pallea lihaksessa ongelmia.

Vierailija
72/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisten lisäksi myös rintaranka voi olla jumissa. Käy omt-fysioterapeutilla, joka voi naksautella sinulta fasettilukot auki.

Minulla hengenahdistus liittyy närästykseen tai sitten rangan jumeihin.

Vierailija
73/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konovartalomagneetit ja tomografiat saattaisivat antaa jotain vastauksia.

Vierailija
74/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Niin köyhä opiskelija, ettei edes yksityislääkäriin varaa mutta on sitten kuitenkin varaa ratsastustunteihin ja monta kertaa... Nii-i. Näin se on suomalinen köyhyys suhteellista. Ja elämä on valintoja.

Ei todellakaan ole varaa ratsastustunteihin. Lapsena vanhemmat kustansivat harrastuksen, nyt olen sillä tasolla että aina löytyy jonkun projekti joka kaipaa osaavaa ratsastajaa :) 

-ap

Vierailija
75/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, omakin pallea on välillä ollut turvoksissa. Mitään närästysoireita ei tietääkseni mullakaan. Pitää muistaa tämäkin!

-ap

Voit myös käsikauppalääkkeillä kokeilla sitä jo nyt.

Vierailija
76/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisten lisäksi myös rintaranka voi olla jumissa. Käy omt-fysioterapeutilla, joka voi naksautella sinulta fasettilukot auki.

Minulla hengenahdistus liittyy närästykseen tai sitten rangan jumeihin.

Rintarangan liikkuvuus kuulemma normaali (fysioterapeutti-hieroja tutkinut), mutta yläkropan lihakset on kyllä tosi jumissa. Varmasti jumit pahentaa vähintäänkin. En tiedä mikä omt-fysioterapeutti on, mutta googletan.

-ap

Vierailija
77/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei todellakaan ole varaa ratsastustunteihin. Lapsena vanhemmat kustansivat harrastuksen, nyt olen sillä tasolla että aina löytyy jonkun projekti joka kaipaa osaavaa ratsastajaa :) 

-ap

Jatkan vielä että käyn siis ilmaiseksi, tai jos hevonen on ihan osaamaton, niin otan maksua ratsutuksesta. 

-ap

Vierailija
78/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit olla ensin yhteydessä astma-ja allergialiittoon sekä hengitysliittoon. Vastaavat maksutta kysymyksiin puhelimessa ehkä myös chatissa. Heillä kokemusta myös harvinaisista hengityssairauksista. On siis paljo muitakin kuin astma ja keuhkoahtaumatauti olemassa.

Vierailija
79/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit olla ensin yhteydessä astma-ja allergialiittoon sekä hengitysliittoon. Vastaavat maksutta kysymyksiin puhelimessa ehkä myös chatissa. Heillä kokemusta myös harvinaisista hengityssairauksista. On siis paljo muitakin kuin astma ja keuhkoahtaumatauti olemassa.

Oi kiitos! Tämä kuulostaa hyvältä paikalta lähteä liikkeelle! :)

-ap

Vierailija
80/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mulla oli vuosia ongelmia keuhkojen kanssa, ei tosin läheskään noin pahoja. Mun kohdalla se oli ilmeisesti hoitamaton astma ja mahdollisesti altistuminen huonolle sisäilmalle. Mun kohdalla auttoi, kun käytin muutaman vuoden suhteellisen isoa annosta astmalääkettä säännöllisesti oireista riippumatta ja tutustuin muutenkin astmaan sairautena. Sulle lähtee täältä valtavasti tsemppiä ja yksi neuvo, jonka on muutkin täällä esittäneet.

Kirjoita tarkka selostus oireistasi, ja niiden kehityksestä vuosien mittaan. Tulosta kertomuksesi kaveriksi muutamia lääkärikäyntien kertomuksia ja tehtyjä tutkimuksia omakannasta. Varaa jonkun ison lääkäriaseman sivuilta tai puhelinvaihteesta aika keuhkotautien erikoislääkärille. Varaa vähintään tunnin, mieluummin puolentoista aika. Käytte yhdessä läpi koko stoorisi. Pyydät esittämään valistuneita arvauksia mikä on vialla, ja kertomaan yksityiskohtaisesti, miten lähtisi asiaa tutkimaan ja selvittämään.

Yksityisen lääkäriaseman lääkäri, joka on tunnin kanssasi, ei joudu miettimään, miten hän perustelee esimiehelleen kalliit tutkimuksesi. Hän ei mieti onko vapaita aikoja tai jonoja, resursseja tai ohjeistuksia. Hän ei sano, että katsotaan vuoden päästä uudestaan. Hän kertoo sinulle, mitä itse tekisi sinun tilanteessasi. Sellaista vastausta et saa YTHS, etkä kunnallinen. Tuohon koko rumbaan menee ehkä yksi työpäivä ja 150-300 euroa, mutta on varmasti sen arvoista. Pääset liikkeelle asian selvittämisessä. Tsemppiä vielä, kuulostaa todella hankalalta vaivalta.