Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkään jatkuneet hengitysongelmat, mistä voi johtua? Vinkkejä, jotta osaan varautua seuraavaan lääkärikäyntiin?

Vierailija
26.12.2021 |

Kyseessä ei ole korona, ongelmat ovat alkaneet jo yli 10 vuotta sitten. Itse asiassa, voi olla että jo aiemmin.

Olen ollut vuosikausia aivan tajuttoman väsynyt. En ymmärrä miten muut jaksavat normaalia elämää, itse en siihen kykene. Masennus diagnosoitu, lisänä allergioita. Kaikki muut ongelmat on laitettu näiden piikkiin. Mutta olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että väsymyksen pääsyy on nimenomaan hengitysvaikeudet.

Koko syksyn nukuin 12-16h/pv. Sain ajanvarausluvan YTHS:lle, mutta aikoja ei ole ollut varattavissa. Tällä välin on ollut käytössä avaava inhaloitava lääke + nenäsumute + allergialääkkeet. Välillä en saa nukuttua kun on niin raskas hengittää, vaan makoilen silmät kiinni sängyssä jaksamatta edes katsoa tv:tä tai kuunnella musiikkia.

Verikokeissa kävin, kaikki ok. Ferritiini oli muistaakseni 45 tjsp, muuten veriarvot kuulemma erinomaiset. Aloitin lisäraudan jos se vaikka auttaisi. Jossain vaiheessa kärsin useamman kuukauden yskästä, mutten ulkomailla asuessani käynyt lääkärissä, joten jäi selvittämättä. Suvussa on paljon astmaatikkoja. Verenpaine aina mitattaessa hyvä sekin. Syön terveellisesti, liikun säännöllisesti (esim. ratsastaa jaksan, juoksu ei onnistu, kävelen paljon). Olen normaalipainoinen, en polta enkä käytä alkoholia kuin ehkä max. 5x vuodessa, ikää 30v.

Pari kertaa olen käynyt päivystyksessä kun on ollut niin vaikea hengittää etten ole pystynyt puhumaan itkemättä. Avuksi sain ajanvarauksen psyk. polille, joka toteaa, että hengitysvaikeudet pitää selvittää muuta kautta, eivät johdu ahdistuksesta, vaikka se toki saattaa oireita pahentaa...

Astmatutkimuksia ainakin lähden vaatimaan, mutta mitä muuta? Tai siis, mitä tutkimuksia käytännössä tulisi tehdä? Mistä muista sairauksista tällainen voisi johtua, kuin astmasta?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koittanut syödä NAC valmistetta? Käytetään kroonisiin hengitystiesairauksiin ja oireisiin sekä immuniteettiä buustaamaan.

Vierailija
22/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeitiöitä hengitysilmassa? Itselläni ainakin alkaa aina hengitys vaikeutumaan, jos ilmassa on hiukankin homeitiöitä.

Toinen vaihtoehto on henkisellä puolella, eli olet syystä tai toisesta joutunut jonkun ihmisen "silmätikuksi" ja tämä ihminen syö energiaasi, mikä heijastuu sitten epäluonnollisena hengityksena ja kehon pysyvänä jännitystilana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylihengitätkö? Se aiheuttaa monenlaista ongelmaa. Onko aamulla herätessä parempi vai pahempi olo?

Hengitykseni on tavallisesti hyvin pinnallista, pallealihas toimii kun keskityn siihen, mutta ei omatoimisesti. Olo tuntuu vaihtelevan, nyt viimeiset puoli vuotta olen ollut erittäin väsynyt erityisesti aamuisin ja hieman tehokkaampi joko päivällä tai illalla. En tiedä mitä ylihengittäminen on, joten en osaa vastata. Laitan senkin listalle, googlettelen! Päivittäin on noin 2-3 tuntia, joiden aikana jaksan tehdä jotain. 

-ap

Vierailija
24/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa se bronkiektasia. Jos siis limaa nousee ja yskittä koko ajan.

Vierailija
25/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvottin aikanaan sairaalassa puhaltamaan letkulla ilmaa vesipulloon.Jos höyryn hengitys auttaisi.Keitä vettä kattilassa ja kun se kiehuu menet siihen ja  iso pyyhe pään päälle ja hengität sitä.En tiedä.

Vierailija
26/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä puhallusputken käytössä on se ongelma, että harva meistä on puhallellut siihen terveenä. Mistäs vertaat esimerkiksi arvoa 450, jollei ole aiemmin tutkittu? 

Mullekin intettiin, että hyperventiloin hermostuksissani. 

Vierailija
27/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitamaton tai huonossa tilassa oleva astma just väsyttää koska ei saa happea tarpeeksi.

Tätä epäilen itsekin eniten. Varsinkin kun suvussa niin monella sama ongelma. Siitä huolimatta jostain syystä minun kohdallani sen oletetaan olevan psykosomaattista.

-ap

YTHS:ssä aika moni vaiva on psykosomaattista. Vielä siinäkin vaiheessa, kun verikokeet kertoo ihan muuta. En menisi sinne uudestaan.

Tästä mulla ei ole kokemusta, olen käynyt YTHSllä ainoastaan fysioterapiassa ja hammaslääkärissä. Kovin on mahdottoman tuntuista tuo ajanvarauskin. :/

-ap

Vierailija
28/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla lääkityksiä? Monet lääkkeet pahentavat astmaa.

Vierailija
29/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan lääkäri kuunnellut keuhkoja, onko keuhkot kuvattu?

Oletko asunut samassa asunnossa/talossa koko tämän ajan? Työskennellyt samassa työpaikassa? Mikä on siisteystaso kotona, imurointi, tuuletus, käytätkö kuivausrumpua(se poistaa todella tehokkaasti pölyt ja allergeenit tekstiileistä, suosittelen pölyallergikon petivaatteille)? Toimiiko kodin ilmanvaihto, suodattimet kunnossa, raitista ilmaa tulee jostain? Jos ilmanvaihto kotona on viturallaan, raitisilma voi tulla jopa viemäristä, tai sellaisten rakenteiden ja materiaalien läpi jotka ei hyväksi terveydelle.

Muistelisin että keuhkoja on kuunneltu, mutta kuvattu ei ole ikinä. Sen sijaan sydänfilmi on otettu pari kertaa, siinä ei mitään poikkeavaa. Olen asunut viimeisten 10 vuoden aikana neljässä eri maassa (Aasiassa se pitkä yskä, muualla yhtä huono hengittää kuin suomessakin) ja lukuisissa eri asunnoissa. Viimeisin muutto alkusyksystä, sitä ennne kolme vuotta sitten. työpaikat myös vaihdelleet. Siisteystaso on hyvä, tein aikanaan itse töitä kotisiivoojana ja pidän oman asuntoni aina todella siistinä. Kuivausrumpua ei ole, tuuletus vaihtelevasti... Tosin niitä asuntoja on tosiaan ollut useampi, eikä ongelma ole tuntunut vaihtelevan asuntojen välillä. 

-ap

Keuhkokuvaan on todella helppoa päästä ainakin yksityisen kautta. Se maksaa muistaakseni pari sataa tms.? En tiedä pääseekö jopa jonnekin ihan suoraan ilman mitään lähetettä. Se olisi ehkä seuraava fiksu veto.

Vierailija
30/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla happisaturaatiomittaria? Sellaisella pystyisit katsomaan kotona, onko hengenahdistus todella hengenahdistusta vai jotain muuta tuntemusta. Osta "lääkinnällinen laite" esim. Omron, niin laitteelta voi odottaa jonkinlaista luotettavuutta. Kohtuullinen hinta on 30-50 € välillä.

Vierailija
31/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vähän lievemmät oireet, masennuslääkkeitä söin puoli vuotta, kunnes totesin lekurille, ettei mun mielialassa ole vikaa. Olin vaan väsynyt ja oli vaikea hengittää. Lekuri laittoi mut uniapneatutkimuksiin (vaikka mitään yöllisiä oireita ei ollut) ja uniapneaa se oli ja vaivat parani cpap-laitteella.

Vierailija
32/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. No, onko ne ferritiiniarvot normalisoituneet?

2. Asut tai työskentely homeisessa ympäristössä. Voihan se olla sädesienikin, joka ei haise.

3. Maasäteily

Veikkaan hometaloa tai hometyöpaikkaa.

Vierailija
33/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla happisaturaatiomittaria? Sellaisella pystyisit katsomaan kotona, onko hengenahdistus todella hengenahdistusta vai jotain muuta tuntemusta. Osta "lääkinnällinen laite" esim. Omron, niin laitteelta voi odottaa jonkinlaista luotettavuutta. Kohtuullinen hinta on 30-50 € välillä.

Piti kirjoittaa, että onko hengenahdistus todella hapenpuutteesta johtuvaa vai ei. 

Obesiteettihypoventilaatio ovat myös mahdollisia. Onko sinulla paljon ylipainoa?

Vierailija
34/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keuhkoahtaumaa on muutakin kuin vain etenevä COPD. Mulla on eräänlainen keuhkoputken krooninen ahtaumarakenne joka on tullut hoitamattomista keuhkoputkentulehduksista. Eli ne ikäänkuin arpeuttaa keuhkoputket ja se arpikudos kovettuu, ja tähän ei auta edes avaava lääke (avaava auttaa pehmeään keuhkoputken rustokudokseen mutta ei niinkään tähän).

Pidän itseni kunnossa ja juoksen, eli pystyn siis hyvin urheilemaan mutta en saa happea niin paljon kuin muuten saisin. Voin kuvitella että jos tää olisi pahempi niin muakin ”väsyttäisi”.

Onnekseni tämä ei ole etenevä tauti vaan enemmän vaurio joka kävi jo ja aiheutti jotain. Nyt vaan pitää urheilemalla pitää hapenottokyky yllä.

Keuhkosairaudet on pirullisia kun ne usein etenee vaivihkaa ja kurjistuneeseen oloon tottuu. Sitten kun vointi tosissaan romahtaa onkin sairaus jo pitkällä. Röntgen ei maksa juuri mitään joten se kannattaa kinuta.

Samoin kannattaa tutkia vähän itse. Tarkkaile esim seuraavia:

- helpottuuko tila uinahallissa tai saunassa? (Höyry avaa tukkoisia putkia)

- paheneeko kovalla pakkasella? (Viittaa astmaan)

- onko aamulla pahempi vai illalla?

- tuleeko yskää? Onko se kuivaa vai limaista? Limainen jatkuva yskä voi olla juuri krooninen putkentulehdus tai sen jatkoaste bronkientasia.

- tuleeko ”kohtauksia”? Eli siis tilapäisiä hetkiä kun ei saa ollenkaan vedettyä happea?

Näitä vähän tarkkailet ja kirjaat ylös ja näytät lääkärille.

Kiitos paljon, viestistäsi oli todella paljon apua. Nyt kun muistelen niin kärsin pahasta angiinasta/tmv tulehduksesta joka ei millään meinannut parantua, vaan tuli heti takaisin. On mahdollista, että tämä ajoittuu niihin aikoihin kun ongelma alkoi, mutta niin kauas en valitettavasti muista tarkasti. Vastauksina: sauna ja uimahallit pahentavat, pakkanen pahentaa, viime aikoina aamut pahempia, joitain vuosia sitten paha pitkään kestänyt yskä, jonka jälkeen ei yskää enää lainkaan (ehkä keuhkojen toiminta niin huonoa?), joitain kohtauksenomaisia tapauksia on ollut, mutta olen aina saanut happea. Erittäin työläästi, ja pidempään jatkuessa meinaa kyllä taju lähteä, mutta happisaturaatiot kuulemma edelleen 100. Mutta kiitos vinkeistä, kirjailen näitä ylös!

-ap

Vierailija
35/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just ostin Lidlistä tollasen 19,90e

Vierailija
36/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koittanut syödä NAC valmistetta? Käytetään kroonisiin hengitystiesairauksiin ja oireisiin sekä immuniteettiä buustaamaan.

En ole kuullutkaan, googlettelen lisää!

-ap

Vierailija
37/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keuhkoahtaumaa on muutakin kuin vain etenevä COPD. Mulla on eräänlainen keuhkoputken krooninen ahtaumarakenne joka on tullut hoitamattomista keuhkoputkentulehduksista. Eli ne ikäänkuin arpeuttaa keuhkoputket ja se arpikudos kovettuu, ja tähän ei auta edes avaava lääke (avaava auttaa pehmeään keuhkoputken rustokudokseen mutta ei niinkään tähän).

Pidän itseni kunnossa ja juoksen, eli pystyn siis hyvin urheilemaan mutta en saa happea niin paljon kuin muuten saisin. Voin kuvitella että jos tää olisi pahempi niin muakin ”väsyttäisi”.

Onnekseni tämä ei ole etenevä tauti vaan enemmän vaurio joka kävi jo ja aiheutti jotain. Nyt vaan pitää urheilemalla pitää hapenottokyky yllä.

Keuhkosairaudet on pirullisia kun ne usein etenee vaivihkaa ja kurjistuneeseen oloon tottuu. Sitten kun vointi tosissaan romahtaa onkin sairaus jo pitkällä. Röntgen ei maksa juuri mitään joten se kannattaa kinuta.

- tuleeko yskää? Onko se kuivaa vai limaista? Limainen jatkuva yskä voi olla juuri krooninen putkentulehdus tai sen jatkoaste bronkientasia.

- tuleeko ”kohtauksia”? Eli siis tilapäisiä hetkiä kun ei saa ollenkaan vedettyä happea?

Miten sait diagnoosin tähän? Tai siis, millä tutkimuksella todettiin? 

(Ei ap)

Vierailija
38/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beurerin mittari siis on itselläni, ei Omronin, enkä tiedä, onko Omronilla edes happisaturaatiomittareita.

Vierailija
39/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö toimistotyötä? Meillä oli tulostin samassa tilassa ja ilmassa niin paljon mikrohiukkasia joko tulostimesta tai väriaineista, että ihmisillä meni ääni ja osa oli koko ajan nuhassa! Joku mainitsikin, että nykyään naisilla keuhkosyövät lisääntyvät ja myös tupakoimattomilla. En ihmettelisi vaikka yhdeksi syyksi paljastuisivat tulostimet, mehän niitä konttoritöissä paljon käytämme.

Vierailija
40/82 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon, viestistäsi oli todella paljon apua. Nyt kun muistelen niin kärsin pahasta angiinasta/tmv tulehduksesta joka ei millään meinannut parantua, vaan tuli heti takaisin. On mahdollista, että tämä ajoittuu niihin aikoihin kun ongelma alkoi, mutta niin kauas en valitettavasti muista tarkasti. Vastauksina: sauna ja uimahallit pahentavat, pakkanen pahentaa, viime aikoina aamut pahempia, joitain vuosia sitten paha pitkään kestänyt yskä, jonka jälkeen ei yskää enää lainkaan (ehkä keuhkojen toiminta niin huonoa?), joitain kohtauksenomaisia tapauksia on ollut, mutta olen aina saanut happea. Erittäin työläästi, ja pidempään jatkuessa meinaa kyllä taju lähteä, mutta happisaturaatiot kuulemma edelleen 100. Mutta kiitos vinkeistä, kirjailen näitä ylös!

-ap

Ongelma vaikuttaa olevan juurikin keuhkoputkissa ja hengitystiehyeissä, ei niinkään itse ”keuhkossa” (eli keuhkorakkuloissa/alvioleissa). Se on hyvä juttu koska asialle voi tehdä jotain. Alvioleiden tuhoutumiselle taas ei voi.