Onko oikeasti perheitä joissa ei kerätä tytölle astiastoa?
Tänään ruokatunnilla keskustellessa kävi ilmi, että yhden työkaverin melkein täysi-ikäiselle tyttärelle ei ole kerätty astiastoa ollenkaan. Eikö tämä ole vähän outoa? Ovat kuitenkin ihan keskituloinen perhe. Astioita tarvitsee jokainen ja niiden keräämisen kun aloittaa hyvissä ajoin, niin aina on lahjaideioita sukulaisille ja kertaostosten kustannuksetkaan eivät kasva kovin korkeaksi. Miellä on tytölle kerätty astiastoa siitä asti kun tämä on ollut 14.
Kommentit (148)
Kerätään toki, joka maanantai viedään tyhjät pullot Alkoon ja ostetaan kertakäyttöastioita, niitä on jo 1200 pakkausta, kivoja eri malleja, osa jo poistunut tuotannosta, joten keräilyarvoa riittää. Toivottavasti eivät syty tuleen...
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:20"]Itselleni kerättiin 13-vuotiaasta muumimukeja ja astiastoa. Olen ainut ystäväpiiristäni jolla ei ole ikean parin kympin astiastoa ja kyllä olen onnellisena jokaisen aterian syönyt tai kahvit tarjonnut. Omaan kotiin muuttaessa sain omat tulot käytettyä esim. huonekaluihin. Ps. Opintotuki ei ole kummoinen, siitä on kamala ostaa edes ne parinkympin ikean astiat ja muut keittiövälineet.
N21
[/quote]
No, minusta muumimukit ja ikeat ovat ihan samaa, enkä kumpaakaan halua kotiini. Minulla ainakin oli töistä hankittuja ja muita rahoja säästössä kymppitonneja, kun muutin kotoa. Vanhemmilta en saanut muumimukeja, vaan metsää ja osakkeita. Omilla rahoillani ostin haluamani astiat, huonekalut jne.
Mulla ei ollut pesämunaa tai osakkeita kotoa muuttaessa. Enkä voinut sietää mitään astiaston keräilyä, vaikka äiti niin yritti vihjailla. Siin seksististä. Nykyäänkin kodissa neljä ikealautasta ja pari haarukkaa. En ymmärrä hamstraamista.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:48"]
Mie oon dyykannu ikean astioita roskiksesta... oli joku heittänyt pois hyvät lautaset ja kulhot. Loput itse ostetut on lähinnä jotain arabiaa. Enpä toistaiseksi ole huomannut laadussa eroa.
[/quote]
Ainakin kirpparilla eron huomaa. Olen ostanut kirppiksiltä paljon Arabian ja Pentikin astioita, mutta Ikean astiat ovat yleensä niin kuluneita, etten niistä viitsisi maksaa mitään.
[/quote]
Ikeassa on on monentasoista astiastoa kivitavarasta luuposliiniin. Ikean parhaat astiat ovat laadukkaampia kuin vaikka Teema.
[/quote]
Kerro, mitkä sarjat siellä ovat laadukkaita. Jyväskylässä ei ole vielä Ikeaa, joten nuo kirppiksillä myytävät Arabian 24H-sarjaa muistuttavat siniset ja vihreät astiat olivat ensimmäisenä mielessäni.
[/quote]
No kaikki Ikean luuposliini on parempaa tavaraa kuin Iittalan vitro. Kirppiksillä niitä ei tosin paljon näy, koska maksavat uutena saman verran kuin Iittalat ja ovat kevyempiä & kestävämpiä. Kirppisarvo niillä on varmaan heikompi, mutta käyttöön ja käyttöominaisuuksien perusteella kai astiat ostetaan. Kannattaa käydä kaupoissa, tutkia ja pinota, niin oppii hiljalleen huomaamaan eri posliinien erot.
Mainitsemasi astiat eivät ole posliinia vaan kivitavaraa.
Noniin ja toivottavasti on trolli.
Eiks niin, että jotain teemaa tai muuta arabian massakamaa? Ostakoon astiansa itse. Me kerätään lapsille osakkeita.
Tavallaan aika vanhanaikaista. Meillä uusitaan käyttöastiastoa silloin tällöin, juhla-astiasto on asia erikseen mutta keittiötä piristää räväkämmät trendiastiat jotka eivät kuitenkaan ole niin ajattomia.
Nykyään trendit muuttuu niin nopsaan, että astiasto on poismuodista jo 5 vuoden päästä ja vaikka miellyttäiskin vielä silmää, niin valmistus on jo loppu.
Ennen näin, mutta hyvissä ajoin? Enemmän varmaan ns köyhemmät tuota enää harrastaa, kuten minä... Ei varmaan yleistä? Entäs pojille, mitä niille sitten kerätään, vai menevätkö valmiiseen kotiin?
Mulle kerättiin nuoresta asti myös mutten kyllä lähipiiristä ketään muuta tiedä jolle olisi kerätty. Ja veljelleni myös, ettei tää vaan naistwn juttu ole.
Meillä kanssa osakkeita lapsille ostettu.
Hohhoijaa. Väsynyttä on.
Koita vaikka imetys/vastike-aihetta tai kotiäiti/uraäititeemaa.
Ei ole mulle kerätty, enkä nää sitä kyllä ongelmana. Osasin ihan itse ostaa astiani. N20
Onneksi on poikia niin ei tarvi astioita kerätä. Mitä pojille pitää kerätä? Poran teriä? :D
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:25"]
"En kannata astiasarjan keräämistä ennen aikojaan jonkun maustaan ymmärtämättömän ihmisraakileen mielipiteen perusteella"
Ihmisraakileen. Hehheh...
Mä ilmoitin jo 12-vuotiaana etten välitä sitten mistään hempeästä, vaan ostakaa sinisiä astioita jos jotain on pakko ostaa ja nyt, yli 10 vuotta myöhemmin mulla on edelleen sama maku. Mua ei kuunneltu vaan kukkakoristeisia annettiin... sulla on tasan samanlainen ylimielinen 'minä tiedän kaiken'-asenne kuin äidilläni
[/quote]
Tarkoitin tuolla ihmisraakileella ihan itseäni vaan, en muita tai kaikkia. Olisi pitänyt jättää se selvennys sulkeisiin perään, poistin sen kun lyhensin tekstiäni.