Säästän, jotta voin lopettaa työt
Olen akateemisella alalla, mutta tuntuu etten halua loppuelämääni elää näin. Haluan saavuttaa riittävän omaisuuden töiden lopettamiseen, joten säästän hullun lailla. Muita, joilla on samanlaista tavoitetta?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:22"]
Minäkin säästäisin, jos olisi vakityö. Nyt elän tässä ja nyt - teen keikkatöitä sen verran että pärjään. Jotenkin huvittaa ne huolestuneet kommentit tyyliin "mutta entä eläkekertymäsi?!" Olen alle 30-vuotias enkä vaan osaa luottaa siihen että mitään eläkejärjestelmää nykyisellään edes olisi olemassa enää sitten, kun eläke minulla tulisi ajankohtaiseksi.
[/quote]
Olet valitettavan oikeassa. Suuret ikäluokat putsaavat kassan itselleen. Mutta tuohan tekee säästämisestä vain entistä tärkeämpää, ettei tarvitse käydä töissä (missä töissä?) kuolemaansa asti.
Mihin ap muuten sijoitat?
Itsellä todella hajautettu salkku, raaka-aineita ei kyllä ole.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:48"]
Paljon meinaat säästää ja kuinka monta vuotta meinaat sillä summalla elää?
[/quote]
Eihän niillä säästöillä eletä, vaan säästöjen tuotoilla.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:52"]Olen akateemisella alalla, mutta tuntuu etten halua loppuelämääni elää näin. Haluan saavuttaa riittävän omaisuuden töiden lopettamiseen, joten säästän hullun lailla. Muita, joilla on samanlaista tavoitetta?
[/quote]
Paljon ajattelit ettäriittää tavoitteeseesi? Montako vuotta tarvitaan?
AI miksei säästöjä voi käyttää elämiseen???? Jos on Itselleen säästänyt niin kai ne saa omaan elämiseensä käyttää???[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:48"]
Paljon meinaat säästää ja kuinka monta vuotta meinaat sillä summalla elää?
[/quote]
Eihän niillä säästöillä eletä, vaan säästöjen tuotoilla.
[/quote]AI miksei säästöjä voi käyttää elämiseen???? Jos on Itselleen säästänyt niin kai ne saa omaan elämiseensä käyttää??? Sulleko ne päätäsi antaa ;)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:03"]
AI miksei säästöjä voi käyttää elämiseen???? Jos on Itselleen säästänyt niin kai ne saa omaan elämiseensä käyttää???[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:48"] Paljon meinaat säästää ja kuinka monta vuotta meinaat sillä summalla elää? [/quote] Eihän niillä säästöillä eletä, vaan säästöjen tuotoilla. [/quote]AI miksei säästöjä voi käyttää elämiseen???? Jos on Itselleen säästänyt niin kai ne saa omaan elämiseensä käyttää??? Sulleko ne päätäsi antaa ;)
[/quote]
Voihan ne käyttää jos välttämättä haluaa. Minusta on vaan fiksumpaa pitää rahat siellä säästössä ja kuluttaa vain se vuosittainen tuotto.
tekisin niin että säästäisin ja nostaisin työttömyystukea aina kun olen suomessa
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:52"]
Olen akateemisella alalla, mutta tuntuu etten halua loppuelämääni elää näin. Haluan saavuttaa riittävän omaisuuden töiden lopettamiseen, joten säästän hullun lailla. Muita, joilla on samanlaista tavoitetta?
[/quote]
Kyllä. Itseasiassa tuo on ainut syy miksi säästän. Tosin en ole edes töissä tällä hetkellä, vaan opiskelen, mutta olen ollut aiemmin töissä ja säästänyt aina, nytkin niistä vähistä. Homma on täysin selvä minulle, heti kun piste saavutetaan että on varaa olla poissa töistä, en aio edes yrittää enää saada/tehdä töitä, vaan nauttia saavuttamastani asemasta.
Mikään ei ole arvokkaampaa kuin vapaus ja vapaa-aika.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:24"]
Fiksu keksintö
[/quote]
Mikä niin?
Sijoittanut olen etf-tuotteisiin ja indeksirahastoihin, hajautus maantieteellisesti. Osakkeita suoraan ei (vielä) ole.
Elän melko simppeliä elämää, suosin käytettynä hankkimista ja erilaisia oman omaisuuden lainaus/jakopalveluita. Asun haja-asutusalueella ja taloudellisesti vapaana aion näillä näkymin muuttaa halvemman hintatason perässä muualle.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:35"]
Säästän ja sijoitan. Sekä kouluttaudun, jotta saisin lisäpätevyyden ja voisin työllistää itseni yrittäjänä. Tämä on siis suunnitelmani vaihe 1: siirtyä työskentelemään toiminimellä tehden töitä vain sen verran kuin on pakko. Vaihe 2 on mahdollisesti lopettaa työt kokonaan osakesalkun kasvettua vähintään 500 000 € suuruiseksi.
[/quote]
Jos teet töitä vain sen verran kuin on pakko, niin miten saat kerrytettyä säästöjä? Vai onko siihen "pakkoon" leivottu sulla sisään jokin säästöön menevä summa?
Kertokaa ihmiset kokemuksia miten aiotte tämän toteuttaa! Kiinnostaa, mutten tiedä mistä aloittaa....
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 06:54"]
Säästän ja sijoitan. Sekä kouluttaudun, jotta saisin lisäpätevyyden ja voisin työllistää itseni yrittäjänä. Tämä on siis suunnitelmani vaihe 1: siirtyä työskentelemään toiminimellä tehden töitä vain sen verran kuin on pakko. Vaihe 2 on mahdollisesti lopettaa työt kokonaan osakesalkun kasvettua vähintään 500 000 € suuruiseksi.
[/quote]
Jos teet töitä vain sen verran kuin on pakko, niin miten saat kerrytettyä säästöjä? Vai onko siihen "pakkoon" leivottu sulla sisään jokin säästöön menevä summa?
[/quote]
Ajattelen, että siinä vaiheessa, kun lopetan nykyisen päivätyöni, on minulla jo olemassa sen kokoinen pääoma, että sen tuotoilla sitä saa kasvatettua riittävää vauhtia eikä pääomaa tarvitse kasvattaa enää niin aggressiivisesti ansiotuloilla. Esim. 250 000 € osakesalkku tuottaa 4% mukaan laskettuna osinkotuloa 10 000 € vuodessa. Tämän lisäksi arvonnousu.
Mulla on ollut pieni mieluinen sivuhomma, jota pääsisin tekemään koska tahansa takaisin. Siinä tienaa 200-00 euroa/kk ja menee keskimäärin 20 tuntia kuukaudessa, eli ei häävi tuntipalkka. Mutta se on oikeastaan harrastus. Jos alkaisi työt tökkkiä, palaisin tuohon. Sen lisäksi keräisin marjoja ja pulloja, joten varmaan joten kuten pärjäisi, jos olisi velaton asunto ja edullinen yhtiövastike, tai sitten joku mummon mökki, jossa voisi itse kasvattaa pottua, mansikkaa ja porkkanaa ym. ja niitä marjoja voisi kerätä itsellekin. Tuo työ oli täysin etätyötä. Jos olisin yksinäinen, varmaan pärjäisin aika hyvin. Mulla kun on tapana muutenkin elää aika säästeliäästi ja jos ei ole paljon ihmisten ilmoilla, pärjää melko ryysyillä aika hyvin, eli pari siistimpää vaatekertaa riittää pitkään.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 06:54"]
[/quote]
[/quote]
Ajattelen, että siinä vaiheessa, kun lopetan nykyisen päivätyöni, on minulla jo olemassa sen kokoinen pääoma, että sen tuotoilla sitä saa kasvatettua riittävää vauhtia eikä pääomaa tarvitse kasvattaa enää niin aggressiivisesti ansiotuloilla. Esim. 250 000 € osakesalkku tuottaa 4% mukaan laskettuna osinkotuloa 10 000 € vuodessa. Tämän lisäksi arvonnousu.
[/quote]
Tuosta menee verot ja sitten pitää vielä huomioida inflaatio. Juuri nyt inflaatio on matala mutta varmasti se tulee lähivuosina nousemaan. Tavoitesumma pitää laskea verojen ja inflaation jälkeen. Lisäksi pitää laskea elinkustannukset + satunnaiset menot (hajonneet kodinkoneet, harrastukset, vaatteet, matkat, sairauskulut, jne.).
Tunnen ihmisiä jotka ovat jääneet kolmikymppisinä "eläkkeelle" ja ovat nelikymppisinä läpeensä kyllästyneitä. Teema joka jatkuvasti tulee esiin on että elämisen kulut ovat korkeammat kuin mitä odottivat ja juuri noita satunnaisia menoja on koko ajan. Omasta mielestäni taloudellisen omavaraisuuden suurin etu ei ole siinä että voi olla tekemättä mitään vaan siinä että voi tehdä mielenkiintoisia asioita vaikkei niistä kaikkina aikoina paljoa palkkaa saisikaan.
Omien laskelmieni mukaan about miljuuna + maksettu asunto olisi sellainen summa jolla voisi elää mukavasti vapaaherrana. Vielä on vähän matkaa tuohon ja jos asuisin Suomessa niin haaveeksi jäisi. Konservatiivisestikin sijoittamalla tuosta saisi 3% tuoton verojen ja inflaation jälkeen eli n. 2500 Euroa/kk josta riittäisi harrastamiseenkin. Hyvinä vuosina enemmän, huonoina vähemmän.
Mielenkiintoinen keskustelu.
Heräsi kysymys, mitä tekee nuori perheetön (?) ihminen jos ei tarvitse käydä töissä? Miten saa ajan kulumaan? Varsinkin jos lähtökohta on se, että yrittää elää mahdollisimman pienillä kuluilla.
Minen ainakaan. Ensinnäkään en osaa olla tekemättä töitä. Tosin pärjään osa-aika työllä, joten aikaa jää muuhunkin.
Toisekseen elämä on tässä ja nyt. En näe mitään järkeä kituelämisessä sitku-elämää varten.
En haluais edes osa-aikasta, paitsi ehkä jonku ihan harrastuksen tyylisen. Säästän nyt, koska menot on pienet ja silti saan elää työtä lukuunottamatta ihan hyvää elämää.
Kuinka ison pääoman tarvitsee riippuu ihan siitä, minkä tasoisen elintason haluaa sitten kun ei enää tee töitä. Ja tietysti myös siitä millaista tuottoa pääomasta saa irti.