miten teidän 7 vuotias pärjää kesällä 9h
Yksin kotona?
Mä oon ihan kauhuissani vaikka fiksu ikäisekseen onkin. Päivä on pitkä.
Kommentit (88)
Eka-tokaluokkalaisen kesähoidon järjestäminen on oikeastaan ainoa juttu lapsen saannin jälkeen, joilloin hyvinvointiyhteiskunta ei riennä apuun. Ekaluokkalaista ei voi jättää yksin kotiin vanhemman työpäivän ajaksi!
Kesähoidon pystyy järjestämään ilman rahaa, jos on tahtoa siihen. Sovit vain jonkun toisen vanhemman kanssa, että hän hoitaa lastasi kuukauden oman lomansa aikana ja sinä hänen lastaan kuukauden oman lomasi aikana. Loput 2 viikkoa voi hoitaa isä / mummo tms. Ihminen pystyy uhraamaan 2 kesälomaa elämästään esikoisen kesähoidon takia!
Ne, kenellä on rahaa, palkkaavat jonkun teinin ekaluokkaisen seuraksi.
Niin just kaikki hätiin. Mummit, vaarit, kummit, naapurit, tutut ja tuntemattomat. Jotta opettajat saavat pitää lomansa. 7v on yksin pitkät päivät ja opettajat täällä palstalla hymiöiden kera hehkuttavat miten upeeta on, kun on koko kesä lomaa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:46"]Vanhemmat on opettajia, joten ei tarvitse miettiä :) [/quote] ja lisäyksenä, että on ihanaa ettei tarvii toisten ongelmia pohtia
[/quote]
No tässä on juuri empatia huipussaan. 7v on päivät yksin ja sä hehkuta miten upeeta on. No mut opettajat on just tollasia, eipä hämmästytä.
Minulla samaa ongelmaa, onneksi on sentään isoveli 11v. Pitäisi vai saada lapset tulemaan toimeen keskenään vähän paremmin. Lasten isä ei eron jälkeen ole väittänyt ottaa lapsia kuin pieneksi hetkeksi. Ihan yksin en kyllä omaa ekaluokkalaistani jättäisi jos ei olisi äärimmäinen pakko. Hän ei ole mielellään yksin edes muutamaa tuntia koulun jälkeen. Ja kerhot on kaikki alkukesästä' loppukesän viikoilla ei ole kerhoja vaikka isossa kaupungissa asutaan. Lisäksi ongelmallisia kuljetukset jos kerhoon pitää mennä usealla bussilla.
Mites naapurit? Meillä ainakin saman kadun muksut pelailevat ulkopelejä pihalla keskenään tai sitten vuorollaan aina jonkun kotona. Kännykät ja avaimet mukana. Jos tulee ongelmia niin aina jossain talossa on kumminkin aikuinen lomalla niin menevät häneltä kysymään. Ryhmässä 6-10 vuotiaita muksuja ja omakotialueella ollaan ja kaikki naapurit tuttuja niin uskaltaa jättää porukassa päivisin leikkimään. Kannattaa ap kysellä jos lapsen ikätovereita tai luokkakavereita asuu lähellä niin heille leikkimään välillä?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 17:33"]
Eihän kukaan yöleiriä ehdottanutkaan, vaan päiväleiriä. Niitä järjestävät kuntien/kaupunkien nuorisopalvelut, seurakunnat, järjestöt esim. 4H, urheiluseurat. Oletko selvittänyt kotipaikkakuntasi tarjonnan?
[/quote]
Meillä päiväleirit on klo 9-15, vanhempien työaika työmatkoineen 7.30 - 16.30. Leirille lähtö on paikasta, jonne lapsen pitäisi osata mennä 2 bussilla ja lisäksi kävellä 700 m tuntemattomia katuja. Ei ihan helppo nakki 7v ikäiselle
[/quote]
Eihän se reitti sitten enää ole tuntematon, kun sitä on vanhempien kanssa harjoiteltu muutamaan otteeseen ennen tositilannetta, kuten yleensä näissä tilanteissa tehdään?
[/quote]
Kyllä se aika tuntematon on, vaikka 5 kertaa käytäisiin läpi. Siinä kun täytyy muistaa, mikä bussi, missä jäädä pois, mihin bussiin nousta sitten (ja tajuta varmistaa, että se on 7A eikä 7H, koska H ei pysähdy sillä pysäkillä, josta jatketaan perille) ja sitten pitää osata kulkea se loppumatka yksinään, 2 isoa risteystä matkalla. Helpompaa on laittaa lapsi päiväkotiin, siellä on varhaiskasvattajia eikä maksa paljon.
Missä kaupungissa asut? Voisin jelppiä jos kiinnostaa!
t. Lääketieteen opiskelija
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:10"]
Mites naapurit? Meillä ainakin saman kadun muksut pelailevat ulkopelejä pihalla keskenään tai sitten vuorollaan aina jonkun kotona. Kännykät ja avaimet mukana. Jos tulee ongelmia niin aina jossain talossa on kumminkin aikuinen lomalla niin menevät häneltä kysymään. Ryhmässä 6-10 vuotiaita muksuja ja omakotialueella ollaan ja kaikki naapurit tuttuja niin uskaltaa jättää porukassa päivisin leikkimään. Kannattaa ap kysellä jos lapsen ikätovereita tai luokkakavereita asuu lähellä niin heille leikkimään välillä?
[/quote]
Kiitos ei tätä!
Meillä on kesäkuun alusta alkaen lasten kavereilla ehdoton porttikielto pihaan. En pidä mitään lasten päiväkerhoa enkä ole aikuinen, joka vastaa muiden lapsista sillä aikaa kun nämä ovat töissä. Täällä on monta lukiolaista, jotka 10e/h tulevat teidän lapsia hoitamaan.
Viime kesänä meille tunki porukkaa jo klo 9 alkaen ja vähän ajan kuluttua alkoi mankuminen, että mitä on ruuaksi. Jos käskin kotiin, oli vastaus, että äiti on antanut luvan olla teillä. Selvä, meille tuli kaverikielto ja samalla kielsin omia lapsia menemästä muille, läheisellä kentällä sai olla.
Naapurit eivät ole mikään lastenhoitoautomaatti!
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:36"]
Olettehan limittäneet vanhempien lomat, niin että ne ovat mahdollisimman paljon eri aikaan?
[/quote]
Nyt hei haloo! Alkaa selvitä taas ne syyt, miksi niin monet liitot päättyvät eroon. Tosi hyvää tekeekin parisuhteelle tuolllainen.
Itse olin kesät noin 7-9 v. aamupäivät kolme kertaa viikossa ohjatussa urheilukoulussa ja muut ajat kavereiden kanssa. Vanhemmat olivat sopineet, missä ja kenen luona milloinkin ollaan leikkimässä. Monilla oli vanhemmat kotona. Viikko kesässä meni yötä päivää leirillä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:10"]
[/quote]
Kiitos ei tätä!
Meillä on kesäkuun alusta alkaen lasten kavereilla ehdoton porttikielto pihaan. En pidä mitään lasten päiväkerhoa enkä ole aikuinen, joka vastaa muiden lapsista sillä aikaa kun nämä ovat töissä. Täällä on monta lukiolaista, jotka 10e/h tulevat teidän lapsia hoitamaan.
Viime kesänä meille tunki porukkaa jo klo 9 alkaen ja vähän ajan kuluttua alkoi mankuminen, että mitä on ruuaksi. Jos käskin kotiin, oli vastaus, että äiti on antanut luvan olla teillä. Selvä, meille tuli kaverikielto ja samalla kielsin omia lapsia menemästä muille, läheisellä kentällä sai olla.
Naapurit eivät ole mikään lastenhoitoautomaatti!
[/quote]
Eihän tämä tietenkään kaikilla toimi, meillä kukaan ei ole valittanut. Kun itse olen kitkemässä kukkapenkkiä ym niin muksut käyvät huikkaamassa että menevät sisälle itse ottamaan välipalaa tai isommat sisarukset käyvät pienempiä auttamassa. Ruoka-aikoina kaikki menevät joko omaan kotiin syömään tai naapuriin mutta vain jos se on vanhempien kanssa jo etukäteen sovittu. ulkona nuo lähinnä ovat ja pyytävät isompia lapsia keksimään leikkejä. Kannattaa sopia nuo ruokailusäännöt aikuisten kesken niin ei tule ongelmia.
Missä päin asut? kuinka monta viikkoa kesästä lapsi joutuisi olemaan yksin? Voisin tulla lapsenhoitajaksi (Turun alue), mutta tarvitsisin töitä väh. 25h/viikko koko kesän, tai esim 40h/vko puoli kesää tms. Olen kesällä 21-vuotias nainen, lapsista on kokemusta viiden vuoden ajalta MLL:n lastenhoitajana sekä 7kk vapaaehtoistyöstä Tansanian orpokodeissa. Palkkatoive 8-9e/h
Mitä ihmettä nyt oikeasti? Mä kuljin ekaluokkalaisena bussilla pianotunneille ja takas. Itse halusin. Kotona olin myös yksin iltapäivät koulun jälkeen ja kesälomasta osan. Vanhemmat piti loman yhtäaikaa, oli paljon kivempi tehdä koko perheenä juttuja, eikä vaan äidin tai isän kanssa. Osan aikaa ehkä mummolassa tai kaverin mökillä, vanhempana ratsastusleirillä.
äitin ja isän työnumerot oli kirjoitettu puhelinpöydän yläpuolelle, samoin naapurin tädin. Äiti soitti töistä kerran-pari päivässä varmistaakseen että kaikki ok. Avain oli kaulassa ja ruoka jääkaapissa. Oli sovittu mihin asti kotoa sai mennä leikkimään, rajojen sisällä pysyttiin, tai soitettiin äidille ja kysyttiin lupa vaikka pyöräillä kiskalle, tai kaverin vanhemmalle ilmoitettiin jos oli kotona Näillä mentiin ja niin meni kaikki naapuruston penskat. Kesä oli parasta, sai leikkiä 'isoa' :)
Mikä hyysäyskulttuuri suomeenkin on rantautunut? Huhhuh.
Vm. -87
Vasta ensi vuonna ajankohtainen aihe mutta pakko on irtisanoutua töistä koska lapsi on erityislapsi ja ei todellakaan pärjää lomia yksin kotona ja ilmiselvää on että olen yksinhuoltaja vailla tukiverkkoja. Haen syksylle itsekkin kouluun että aloitetaan sitten samaan aikaan molemmat koulu.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:32"]Mitä ihmettä nyt oikeasti? Mä kuljin ekaluokkalaisena bussilla pianotunneille ja takas. Itse halusin. Kotona olin myös yksin iltapäivät koulun jälkeen ja kesälomasta osan. Vanhemmat piti loman yhtäaikaa, oli paljon kivempi tehdä koko perheenä juttuja, eikä vaan äidin tai isän kanssa. Osan aikaa ehkä mummolassa tai kaverin mökillä, vanhempana ratsastusleirillä.
äitin ja isän työnumerot oli kirjoitettu puhelinpöydän yläpuolelle, samoin naapurin tädin. Äiti soitti töistä kerran-pari päivässä varmistaakseen että kaikki ok. Avain oli kaulassa ja ruoka jääkaapissa. Oli sovittu mihin asti kotoa sai mennä leikkimään, rajojen sisällä pysyttiin, tai soitettiin äidille ja kysyttiin lupa vaikka pyöräillä kiskalle, tai kaverin vanhemmalle ilmoitettiin jos oli kotona Näillä mentiin ja niin meni kaikki naapuruston penskat. Kesä oli parasta, sai leikkiä 'isoa' :)
Mikä hyysäyskulttuuri suomeenkin on rantautunut? Huhhuh.
Vm. -87
[/quote]
Niin totta:D vaikka olenkin vähän eri vuosimallia niin vielä silloin vanhemmat uskalsivat jättää kesäksi yksin kun säännöt olis sovittu. Jo eskarissa ja koulussa piti opetella kulkemaan koulumatkat yksin ja tekemään välipalaa niin ei se kesä siitä eronnut. Samojen koulukavereitten kaa pyörittii kesällä ja välillä soiteltiin vanhemmille et " hei me mennään leikkipuistoon, saaralle jne". Nyt tuntuu et samat kaverit valittaa kun vanhempainillassa ei voi kertoa että ekaluokkalainen osaa itse lämmittää ruokaa tai kävelee itse harrastuksiin, ilman että helikopterivanhemmat mulkoilee pahasti.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 17:17"]
Anna muksun valvoa vähän myöhempään kuin iltakahdeksaan, niin ehkä se nukkuukin vähän pitempään aamulla, eikä päivästä tule niin pitkä.
Opetat käyttämään jääkaappia ja mikroa, voit tehdä evästä valmiiksi.
Selvitä, onko mahdollisuus leikkiä kavereiden kanssa tai päästä vaikka sukulaisten luo hetkeksi.
Opetat, miten liikutaan fiksusti liikenteessä, miten vältetään vaaraa, miten toimitaan hätätilanteissa, kehen voi ottaa yhteyttä, miten koti pidetään kunnossa jne.
Ja paljon tosiaan kivaa tekemistä kotiin.
[/quote]
Noin pienelle tulee liikaa asioita muistettavaksi, jos pitää kerralla opetella liikennekäyttäytyminen, vaaran välttäminen, hätätilanteissa toimiminen ja miten koti pidetään kunnossa. Ja kaikki pitäisi muistaa, kun on yksin pitkät päivät kotona.
Olisiko mahdollista, että vanhemmat olisivat osan ajasta palkattomalla lomalla? Tai tosiaan jos palkkaisitte lapselle hoitajan, muutamaksi tunniksi päivässä vaikka, tekisivät vaikka ruokaa yhdessä ja pyöräilisivät myös yhdessä?
[/quote]
Niin, ihanteellisinta olisi tietenkin, että noita asioita olisi opetettu pikkuhiljaa jo pienestä pitäen ja että lapsi osaisi nuo asiat ennen kouluun menoa. Nuo on kuitenkin ihan perustaitoja, joita tarvitaan arjessa jatkuvasti. Mun lapsuudessa 90-luvulla ainakin oli näin. Nykylapset tuntuvat kovin avuttomilta.
[/quote]
Ei ole lapsen avuttomuutta se, että nykyään esim liikennekäyttäytyminen on kovin erilaista kuin 90-luvulla. Kyllä yleensä jokaiselle lapselle näitä perustaitoja opetetaan, mutta jos lapsi on yksinään 9h päivässä, on se jo niin turvatonta, ettei näin pientä voi vielä vaatia muistamaan miljoona muuta vaativaa asiaa. Pieni se 7-vuotias vielä on.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:32"]
Mitä ihmettä nyt oikeasti? Mä kuljin ekaluokkalaisena bussilla pianotunneille ja takas. Itse halusin. Kotona olin myös yksin iltapäivät koulun jälkeen ja kesälomasta osan. Vanhemmat piti loman yhtäaikaa, oli paljon kivempi tehdä koko perheenä juttuja, eikä vaan äidin tai isän kanssa. Osan aikaa ehkä mummolassa tai kaverin mökillä, vanhempana ratsastusleirillä. äitin ja isän työnumerot oli kirjoitettu puhelinpöydän yläpuolelle, samoin naapurin tädin. Äiti soitti töistä kerran-pari päivässä varmistaakseen että kaikki ok. Avain oli kaulassa ja ruoka jääkaapissa. Oli sovittu mihin asti kotoa sai mennä leikkimään, rajojen sisällä pysyttiin, tai soitettiin äidille ja kysyttiin lupa vaikka pyöräillä kiskalle, tai kaverin vanhemmalle ilmoitettiin jos oli kotona Näillä mentiin ja niin meni kaikki naapuruston penskat. Kesä oli parasta, sai leikkiä 'isoa' :) Mikä hyysäyskulttuuri suomeenkin on rantautunut? Huhhuh. Vm. -87
[/quote]
Jaa, taitaa maailma olla hitusen vaarallisempi paikkakin nykypäivänä.
Oletko itse ollut AP:n tilanteessa?
Minä myös olen yh, lapset 8 ja 9 v menevät viikoksi päiväleirille ja 3 vkoa pitäs keksiä jotain. Mulla ei todellakaan ole varaa maksaa hoitajalle 9 e/ h.
Isovanhemmat jo 70 v, että ei hirveesti apuja. Toinen sisareni elää omassa täydellisessä kuplassaan eikä auta, toisella on 4 alle 7 v lasta..
Lasten isä ei ole lasten kanssa tekemisissä. Ja nämä kyllä minä autan tarpeen mukaan ovat häipyneet ku tuhka tuuleen. Mutta silloin kun he rahaa/apua tarvitsevat tulee minun numero mieleen!
Kyllä jos on jo ekan luokan käynyt koulua pärjää hyvin, ja juuri se että ei turhaan kesällä vaadita isoa lasta menemään kesken illan nukkumaan. Kyllä minä ainakin nautin aikoinani koulun kesälomasta, käytiin kavereiden kanssa toistensa luona ym. leikittiin ulkona aina kun ei satanut.
Aivan järkyttävä ajatus että raskaan kouluvuoden jälkeen joutuisi johonkin päiväleirille tai päiväkotiin, sehän pilaisi koko loman!
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 17:17"]
Anna muksun valvoa vähän myöhempään kuin iltakahdeksaan, niin ehkä se nukkuukin vähän pitempään aamulla, eikä päivästä tule niin pitkä.
Opetat käyttämään jääkaappia ja mikroa, voit tehdä evästä valmiiksi.
Selvitä, onko mahdollisuus leikkiä kavereiden kanssa tai päästä vaikka sukulaisten luo hetkeksi.
Opetat, miten liikutaan fiksusti liikenteessä, miten vältetään vaaraa, miten toimitaan hätätilanteissa, kehen voi ottaa yhteyttä, miten koti pidetään kunnossa jne.
Ja paljon tosiaan kivaa tekemistä kotiin.
[/quote]
Noin pienelle tulee liikaa asioita muistettavaksi, jos pitää kerralla opetella liikennekäyttäytyminen, vaaran välttäminen, hätätilanteissa toimiminen ja miten koti pidetään kunnossa. Ja kaikki pitäisi muistaa, kun on yksin pitkät päivät kotona.
Olisiko mahdollista, että vanhemmat olisivat osan ajasta palkattomalla lomalla? Tai tosiaan jos palkkaisitte lapselle hoitajan, muutamaksi tunniksi päivässä vaikka, tekisivät vaikka ruokaa yhdessä ja pyöräilisivät myös yhdessä?
[/quote]
Niin, ihanteellisinta olisi tietenkin, että noita asioita olisi opetettu pikkuhiljaa jo pienestä pitäen ja että lapsi osaisi nuo asiat ennen kouluun menoa. Nuo on kuitenkin ihan perustaitoja, joita tarvitaan arjessa jatkuvasti. Mun lapsuudessa 90-luvulla ainakin oli näin. Nykylapset tuntuvat kovin avuttomilta.
[/quote]
Ei ole lapsen avuttomuutta se, että nykyään esim liikennekäyttäytyminen on kovin erilaista kuin 90-luvulla. Kyllä yleensä jokaiselle lapselle näitä perustaitoja opetetaan, mutta jos lapsi on yksinään 9h päivässä, on se jo niin turvatonta, ettei näin pientä voi vielä vaatia muistamaan miljoona muuta vaativaa asiaa. Pieni se 7-vuotias vielä on.
[/quote]
Höpsis! Ei liikennekulttuuri ole yhtään erilaista kuin ennenkään! Jos osaa kerran kouluunkin kulkea vuoden, niin miksi kesällä ei osaisi?
Ei tarvitse pärjätä. Kesäleiriä 3 viikkoa, 1 viikko isosiskon kanssa, mulla 5 viikkoa lomaa, loput isovanhempien kanssa. Joo tuskaa on nää kesät järjestää hoitoa, mutta pitäähän opettajien 10 viikon lomansa saada, kun niillä on niiiiiiiin rankka työ. Mullakin on rankka työ, mutta siltä vaan 4-5 viikkoa kesälomaa.