En pysty maksamaa velkoja ikinä
Oon kohta 19v miehenalku. Mulla on velkaa reilu parikymmentä tonnii ulosotos. Töihin en pääse kun ei ole koulutustakaan. Eikä järkeä kun ulosotto vie 1/3 palkasta. Taloudellinen tilanne ei paranesi ollenkaa kun menisin töihin. Ainoa vaihtoehto on tehdä pimeitä töitä ja nostaa sosiaaliturvaa. On järjetöntä että ulosotto vie niin paljon palkasta ja korot myös että velka pitää maksaa moninkertaisena.
Kommentit (104)
Meh. Ei tuosta enää voi nousta, tommosella asenteella ainakaan.
Todnäk käy niin, että sossupummina löysäillessä ja baarissa istuessa tulee lähdettyä mukaan johonkin erittäin epämääräiseen bisnekseen, jossa iso riski ja toisaalta sitten iso tuotto.
Et onnee vaan, sä oot 25-vuotiaana linnassa ja sitten on peli pelattu.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:48"]
Hei nyt, typerää kommentointia kun ap on vasta 19 eli ihan teini.
Ikävä kuulla, että sinulla on kurja tilanne. Tosiaan tuo ei oikeasti ole iso velka, kun olet palkkatyössä. Minulla ja miehelläni on 300000€ asuntolainaa.
Onko sinulla lähellä velkaneuvontaa? Esimerkiksi joku järjestö kuten Setlementit järjestää ja tukee. Voisit saada sieltä tulihenkilön, jonka kanssa suunnitella takaisinmaksu.
Aina voi aloittaa alusta. Kannattaa ilman muuta opiskella ammatti. Sinulla on koko elämä edessäsi.
[/quote]
Ei ole yhtään typerää kun kertoo asiat niinkuin ne ovat. Ap on ollut uskomattoman typerä ja typeryys tuntuu vaan jatkuvan.
Jos ei ihan itse tajua ottaa itseään nsikasta kiinni niin helvetin huonolta näyttää.
Minulta ei tipu sääliä.
[/quote]
ei mulla huonosti muuten mee.. sossuntuilla pärjää jotenkin ja baareissakin varaa joskus käydä. Ihan hyvää nuoruutta elän tässä.
[/quote] Kannattaisiko ne olut- ja viinarahat laittaa siinä tapauksessa mieluummin sen velan maksuun?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:22"] Ei.. mutta olin silloin tyhmä pentu. Jokainenhan nuoruudessa mokailee.
[/quote]
Nuoruuden mokailut myös hyvitetään asiaankuuluvalla tavalla ja mukisematta. Sen jälkeen voi pystypäin alkaa elää elämäänsä ja olla mokailematta enää enempää.
Hyvin moni normaali ihminen pystyy aivan hyvin maksamaan 20 000 euron velan. Niin pystyt sinäkin. Etenet elämässäsi pienin askelin, hankit ammatin ja tulot, joilla voit lyhentää velkasi. Valitset itse kituutatko muutaman vuoden absoluuttisella minimielintasolla ja paljon töitä tehden, jolloin pääset velasta eroon nopeasti, vai elätkö hieman normaalimmin jolloin maksat velkaa pidempään ja lisäksi enemmän korkoa.
Itse varmaan pyrkisin tekemään kahta työtä ja asuisin jossain alivuokralais- tai soluhuoneessa, niin halvalla kuin suinkin mahdollista. Tekisin kotona isoja annoksia halpaa ruokaa, jota säilöisin pakastimeen niin tulisi syöminen mahd. halvaksi. Kahta työtä kun tekee, niin vapaa-aikaa jää niin vähän ettei rahaa tule kulutettua juurikaan, eikä se edes harmita niin paljon. Kehittäisin oikein taiteenlajin halvalla asumisesta ja tulojen maksimoimisesta. Sitten kun velka olisi maksettu, saattaisin jatkaa tätä menoa vielä jonkin aikaa, jotta saisin itselleni hieman säästöjä kartutettua ja pystyisin vaikkapa ostamaan pienen asunnon.
Siitä se elämä lähtee!
20 000 on vähän rahaa. Normaalin henkilöauton hinta. Itsellä lainaa 240 000 eikä sekään ole mielestäni vielä silmitön summa. 20 000 olisi maksettu pois 3-4 vuodessa normaalin elämisen sivussa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:30"]19v ja noin paljon velkaa, miten?
[/quote]
rikoksesta
ap
[/quote]
No, kannattiko?
[/quote]
Ei.. mutta olin silloin tyhmä pentu. Jokainenhan nuoruudessa mokailee.
[/quote] Eikä mokaile, se on täyttä puppua. Minä olin oikeasti lapsi, nykyisin ÄO:ni on luultavasti alle 90 eli tyhmä olen vieläkin, ammattikouluun hakiessani keskiarvoni oli 6,4. Näistä lähtökohdista huolimatta en ole koskaan tehnyt mitään sellaista tyhmää, mistä joku voisi todeta, että nuoruuden typeryyksiä. Pääsin haastattelun ja pääsykokeiden perusteella artesaanikouluun, valmistuin hyvillä arvosanoilla, perustin yrityksen, löysin hyvän miehen, asumme yhdessä ja maksamme omakotitalolainaamme yhteensä 900 € kuukaudessa. Elämä hymyilee, mutta ei hymyilisi, jos olisin vain ajatellut että kerranhan sitä eletään ja tällä ajatusmallilla viettänyt nuoruuteni vuodet. Kukaan ystävistäni ei ole tehnyt mitään "tyhmää" nuoruudessaan (esim. tehnyt rikosta, sabotaasia, petosta, nolannut itsensä kännissä jne). Tuo on vain selkärangattoman puhetta, että kaikkihan nuorena mokailevat. Eivät mokaile.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:30"]19v ja noin paljon velkaa, miten?
[/quote]
rikoksesta
ap
[/quote]
No, kannattiko?
[/quote]
Ei.. mutta olin silloin tyhmä pentu. Jokainenhan nuoruudessa mokailee.
[/quote] Eikä mokaile, se on täyttä puppua. Minä olin oikeasti lapsi, nykyisin ÄO:ni on luultavasti alle 90 eli tyhmä olen vieläkin, ammattikouluun hakiessani keskiarvoni oli 6,4. Näistä lähtökohdista huolimatta en ole koskaan tehnyt mitään sellaista tyhmää, mistä joku voisi todeta, että nuoruuden typeryyksiä. Pääsin haastattelun ja pääsykokeiden perusteella artesaanikouluun, valmistuin hyvillä arvosanoilla, perustin yrityksen, löysin hyvän miehen, asumme yhdessä ja maksamme omakotitalolainaamme yhteensä 900 € kuukaudessa. Elämä hymyilee, mutta ei hymyilisi, jos olisin vain ajatellut että kerranhan sitä eletään ja tällä ajatusmallilla viettänyt nuoruuteni vuodet. Kukaan ystävistäni ei ole tehnyt mitään "tyhmää" nuoruudessaan (esim. tehnyt rikosta, sabotaasia, petosta, nolannut itsensä kännissä jne). Tuo on vain selkärangattoman puhetta, että kaikkihan nuorena mokailevat. Eivät mokaile.
[/quote] Huoh, kuten sanoin, tyhmä mikä tyhmä. Alussa olevassa lauseessa piti lukea että "olin oikeasti yksinkertainen lapsi".
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:30"]19v ja noin paljon velkaa, miten? [/quote] rikoksesta ap [/quote] No, kannattiko? [/quote] Ei.. mutta olin silloin tyhmä pentu. Jokainenhan nuoruudessa mokailee.
[/quote]
Just joo, jokainen nuorihan syyllistyy rikokseen ja aiheuttaa itselleen 20 000€ velat... Kyllä kyllä, ihan normaalia, nuoret nyt vaan on sellasia!
Jos sinulla ei ole oikein lukuintoa, niin mitä jos hakisit johonkin työvoimakoulutukseen? Nehän eivät yleensä kestä vuosikausia ja niihin kuuluu työharjoittelujaksoja jne. Hae johonkin sellaiselle alalle, missä on pulaa työntekijöistä, niin olisi sitten paremmat mahdollisuudet saada myös töitä valmistuttuasi.
Osaisiko joku ystävällisesti neuvoa, kuka tai mikä taho kaupungissa/kunnassa osaisi auttaa tuon velan lyhennyksen selvittelyissä?
Mä olen kussut luottotietoni ja valmistun nyt ammattiin. Opintotuen ja asumislisän lisäksi haen toimeentulotukea. Todellakin aion tehdä töitä, jotta saisin velkani maksettua, eikä haittaa yhtään, että vouti vie palkasta 1/3. Pääasia, että saan luottotietoni kuntoon. Itsellä ei kyllä noin paljoa ole ulosotossa, mutta kuitenkin.
Mitä ihmettä, nuori mies, elä nyt toivoasi heitä! 20000 e on tosi vähän, selviät sellaisesta ihan varmasti. Voit mennä kouluun, sitten töihin ja pian on velka kuitattu. Sinulla on pitkä ja tylsä elämä edessä, jos nyt luovutat, etkä yhtään tavoittele parempaa. 30 vuotiaana sinun kavereilla on vaimot, koti ja lapsia, sinulla ei ole mitään noista jos tavoitteenasi on elää sossun tuilla, ilman työtä koko elämän. Vaikuttaahan se jo itsetuntoa heikentävästi jos sinulla ei ole mitään ammatti-identiteettiä, eikä edes haaveita mistään.
Kaikki ihmiset tekevät virheitä. Ihan jokaikinen.
Ja hyvä on arvostella toisia ihmisiä ja heidän menneisyydessä tekemiään virheitä, kun emme yhtään tiedä edes olosuhteita, missä toiset ovat eläneet ja mitä joutuneet kokemaan. Täällä vaan idiootit peilaavat kaikkea omaan elämäänsä tyyliin "En minä vaan ole ikinä tehnyt mitään väärin".
Velkajärjestelyyn ei pääse jos velat on syntyneet rikoksella.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:53"]
Kaikki ihmiset tekevät virheitä. Ihan jokaikinen.
Ja hyvä on arvostella toisia ihmisiä ja heidän menneisyydessä tekemiään virheitä, kun emme yhtään tiedä edes olosuhteita, missä toiset ovat eläneet ja mitä joutuneet kokemaan. Täällä vaan idiootit peilaavat kaikkea omaan elämäänsä tyyliin "En minä vaan ole ikinä tehnyt mitään väärin".
[/quote]
Kaikki ihmiset tekevät virheitä, mutta kaikki ihmiset eivät tee rikoksia.
Ajattele sitä saavutuksen ja vapauden tunnetta, kun olet saanut velan maksettua ja pääset käyttämään siitä vapautuneet tulot itseesi. Eikö muka ole kivempi tulevaisuudenkuva kuin loppuelämän viettäminen pubissa fattan rahoilla, samoja naamoja katselemassa?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:52"]Mitä ihmettä, nuori mies, elä nyt toivoasi heitä! 20000 e on tosi vähän, selviät sellaisesta ihan varmasti. Voit mennä kouluun, sitten töihin ja pian on velka kuitattu. Sinulla on pitkä ja tylsä elämä edessä, jos nyt luovutat, etkä yhtään tavoittele parempaa. 30 vuotiaana sinun kavereilla on vaimot, koti ja lapsia, sinulla ei ole mitään noista jos tavoitteenasi on elää sossun tuilla, ilman työtä koko elämän. Vaikuttaahan se jo itsetuntoa heikentävästi jos sinulla ei ole mitään ammatti-identiteettiä, eikä edes haaveita mistään.
[/quote]
ja onnelinen elämä on juosta oravanpyörässä? Enmpä usko..
Mä oon 30 ja 30K ulosotossa. Ei haittaa ne vanhenee 15 vuodessa tai jos on kiire johonkin niin muuta EU-alueen ulkopuolelle 5 vuodeksi niin ne menee pois. Raha ei ole mikään elämisen mittari.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:52"]Mitä ihmettä, nuori mies, elä nyt toivoasi heitä! 20000 e on tosi vähän, selviät sellaisesta ihan varmasti. Voit mennä kouluun, sitten töihin ja pian on velka kuitattu. Sinulla on pitkä ja tylsä elämä edessä, jos nyt luovutat, etkä yhtään tavoittele parempaa. 30 vuotiaana sinun kavereilla on vaimot, koti ja lapsia, sinulla ei ole mitään noista jos tavoitteenasi on elää sossun tuilla, ilman työtä koko elämän. Vaikuttaahan se jo itsetuntoa heikentävästi jos sinulla ei ole mitään ammatti-identiteettiä, eikä edes haaveita mistään. [/quote] ja onnelinen elämä on juosta oravanpyörässä? Enmpä usko..
[/quote]
Jos ei tavallisen työssäkäyvän ihmisen elämä kelpaa, niin ei kai siinä muita vaihtoehtoja jää jäljelle kuin syrjäytyminen. Onnea valitsemallasi tiellä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:53"]Kaikki ihmiset tekevät virheitä. Ihan jokaikinen.
[/quote]
Juuri näin. ja huvittavaa lukee näiden kunnon kansalaisten juttuja. "Mee töihin ja hanki koulutus" ihan ku se on nii helppoa täältä nousta kun mistään ei saa edes tukea.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 15:08"]
Mä oon 30 ja 30K ulosotossa. Ei haittaa ne vanhenee 15 vuodessa tai jos on kiire johonkin niin muuta EU-alueen ulkopuolelle 5 vuodeksi niin ne menee pois. Raha ei ole mikään elämisen mittari.
[/quote]
Että pistää vihaiseksi nämä selkärangattomat vastuun välttelijät... Teoilla on seurauksia ja omista teoistaan pitää kantaa vastuu, PISTE!
Miksi kirjoitit tänne kun selvästi et aio elämääsi mitenkään muuttaa? Sossutuilla taitaa olla ihan hyvä elellä. Mieti haluatko elää niin seuraavat 50v