Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jännä miten monet ihmiset eivät osaa kiittää mistään.

Vierailija
10.04.2015 |

Jos lähettää sähköpostitse valokuvia vaikka jostain missä ollaan yhdessä oltu, niin seitsemästä ihmisestä korkeintaan yksi laittaa vastauksen, jossa kiittää kuvista. Yleensä ei se yksikään vaivaudu.

Ihmiset joista puhun eivät ole erityisen nuoria, 30+ ikäisiä kaikki.

Ystävistä/kavereista jotkut osaavat kiittää, mutta tosi monet eivät. Esim. käytetyt lapsenvaatekassit otetaan vastaan, mutta ei edes vilkaista niihin, saati kiitetä. Ihan hyviä vaatteita olen antanut, yhdellä lapsella käytettyjä. Syntymäpäivälahjoista ei kiitetä. Jos näillä ihmisillä on lapsia, hekään eivät sano kiitosta. Lahjapaketti saatetaan repiä auki lapsen puolesta, vilkaista sitä kuin halpaa makkaraa, vaikka kyse on uudesta ja hyvästä lelusta, pistää se heti pois ja siirtyä seuraavaan.

En tarkoita mitään ylitsevuotavaa kiitollisuutta :-) vaan ihan normaalia hyvän tavan mukaista kiitoksen sanomista kun saadaan lahja.

Jopa on ilmennyt sellaista, että henkilö joka itse ei koskaan kiitä mistään, on alkanut moittia lapsiani siitä, että "eivät kiitä lahjoista ja katso silmiin" tms. kääntänyt asian tismalleen toisinpäin.

Olenko oudossa seurassa ja suvussa? Tiedän, että toisenlaisiakin ihmisiä on kaikissa ikäluokissa, koska onnekseni olen saanut olla tekemisissä myös niiden ihmisten kanssa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä mitenkään oudossa seurassa ole. Ihmiset on erilaisia. Kannattaa muistaa, ettei sun lapsesi vanhat vaatteet sille toiselle ole jotain niin ekstasuperihanaa, että hän heti kassin saatuaan alkaisi hypistelemään vaatteita. Todennäköisesti ko vaatteet tulevat lähinnä arkikäyttöön ja varavaatteiksi, joten on aika sama, millaisia ne ovat. Kaverisi tyhjentää kassin sitten paremmalla ajalla. Kiittää toki pitää, jos on toiselta lastenvaatteita pyytänyt. Jos taas tapanasi on vaan dumpata tarpeettomat tavarasi kavereillesi, niin sitten voisit sinä kiittää siitä, että vaivautuvat ottamaan ne vastaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ihmiset ovat erilaisia, toiset paremmin ja toiset huonommin käyttäytyviä :-)

Vierailija
4/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee hirveä myötähäpeä siitä, kun joku ei kiitä. Joku päivä sitten kaupassa oli pari koulupoikaa ostamassa karkkia, mutta rahat olivat unohtuneet kotiin, ja poikia selvästi harmitti kovasti. Jonossa heidän takanaan oleva vanhempi mies maksoi karkit hyvää hyvyyttään. Pojat ottivat karkit ja lähtivät. Ei kiitoksen sanaa, ei edes katsottu päin. Jestas mikä myötähäpeä... kyllä sellaisen 10-vuotiaan pitäisi jo osata kiittää.

Vierailija
5/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi saan olla erimieltä, minusta ihmiset kiittelevät kyllä lähes aina, en edes muista, että mikkoin olisi ollut tilanne, ettei asiallista kiitosta ole tullut...

Kiittävätkö sun lapset? Jos kiittävät, niin eihän niistä voi sanoa, kuten avauksessa kerroit?

Vierailija
6/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 10:10"]Et sä mitenkään oudossa seurassa ole. Ihmiset on erilaisia. Kannattaa muistaa, ettei sun lapsesi vanhat vaatteet sille toiselle ole jotain niin ekstasuperihanaa, että hän heti kassin saatuaan alkaisi hypistelemään vaatteita. Todennäköisesti ko vaatteet tulevat lähinnä arkikäyttöön ja varavaatteiksi, joten on aika sama, millaisia ne ovat. Kaverisi tyhjentää kassin sitten paremmalla ajalla. Kiittää toki pitää, jos on toiselta lastenvaatteita pyytänyt. Jos taas tapanasi on vaan dumpata tarpeettomat tavarasi kavereillesi, niin sitten voisit sinä kiittää siitä, että vaivautuvat ottamaan ne vastaan. 
[/quote]

Juuri näin. Pahimpia nämä jotka dumppaa väkisin kuluneet lastenvaatteet jollekin muulle. Jopa piilottelevat ne muiden tavaroiden sekaan ja ovat antavinaan jotain ihan muuta. Ja sitten joskus kun otat pussin käteen, sille ilmestyykin maagisesti hinta ja olet velkaa parikymppiä, vaikka rahasta ei ole ollut mitään puhetta. Tuota en myöskään tajua että jos on ollut puhe kuvien lähettämisestä sähköpostilla, niin miksi tukkia toisen sähköposti uudella viestillä vastaamalla pelkästään "kiitos". Toki jos ei ole muuten tekemisissä, toimii ehkä ilmoituksena että kuvat tuli perille. Nainen 26v

Vierailija
7/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman, ja itseasiassa vasta kun olin muuttanut pois kotoa ja päässyt asiakaspalvelutyöhön, huomasin miten huonot käytöstavat omilla vanhemmillanikin on. Aikuisiällä olen joutunut opettelemaan tietyt etiketit ja kohteliaisuuden kun niitä ei kotona vaadittu. Nyt olen pitänyt huolta että omat lapseni oppivat kohteliaiksi ja osaavat kiittää vaikka kuinka ujostuttaisi, kätellä reippaasti ja katsoa silmiin, sekä puhua selkeästi. Saattaa tuntua nipotukselta kun lapset päiväkoti/ala-asteikäisiä, mutta helpottaa elämää jatkossa kummasti sosiaalisten suhteiden ja työnhaun kannalta.

Vierailija
8/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kiitän aina. Kiitin jopa poliisia kun se ojensi ylinopeussakon käteen. Pollari katsoi vähän hölmistyneenä.

Vierailija
9/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 10:59"]

Minä kiitän aina. Kiitin jopa poliisia kun se ojensi ylinopeussakon käteen. Pollari katsoi vähän hölmistyneenä.

[/quote]

Joo, minulla on sama ongelma :D Eli ylikiittäminen mitä typerimmistä asioista.

No, parempi näin päin, sanoisin.

Vierailija
10/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 10:59"]

[/quote]

Hah, kuin minä, minä jopa pyysin poliisilta anteeksi, kun pysäytti ja puhallutti... Katsoi vähän hitaasti.

Vierailija
11/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lakannut tekemästä niille ihmisille palveluksia, joilta ei kiitosta kuulu. Inhoan huonoja käytöstapoja

Vierailija
12/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kiitän aina ja opetan myös lapseni kiittämään. Miehen pitää vielä opetella sanomaan kiitos, usein joudun muistuttamaan että kiittää ihmisiä avusta yms.

Vierailija
13/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia ärsyttää minua. MIten niin pieni sana voi olla niin vaikea sanoa??

Vierailija
14/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole huomannut moista. Kyllä ihmiset pääsääntöisesti kiittää, jotkut kiittelee jopa raivostuttavuuteen asti. Lapsille toimii varmaan suora palaute heti siinä hetkessä kun paketin antaa käteen, ihan kuten pikkulapsia opastetaan kysymällä "mitä sanotaan?" Tuollainen saadessa kiittäminen on mielestäni ihan riittävää, ei avaamisen jälkeen tarvi enää uudelleen kiitellä.
Sähköposti- ja tekstarikulttuurissa voi myös miettiä sitä, kannattaako turhia kiitos-ei kestä-ole hyvä-:)-ketjuja lähetellä, vai kiittääkö sitten kasvotusten.

Vierailija
15/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kiitän aina ja olen kohtelias muita kohtaan. Mutta jos joku lähettää kuvia ja jos en ole itse pyytänyt lähettämään niitä, niin en kiitä. Mies21

Vierailija
17/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi osa kiittää. mutta olen huomannut saman. Jos vaikka ajan naapurin lasta koulumatkalla kun pyörä on rikkoutunut niin ei lapsi eikä hänen vanhempansa kiitä avusta. Tarkoittaako se että seuraavalla kerralla ajan ohi kun näen lapsen surkeana korjaamassa pyöräänsä koulutien varrella. Ei hän ilmeisesti kaipaa apua.

no ehkä kuitenkin autan. Mutta periaatepäätöksenä enemmän apua saa ne kohteliaat. Esim sadepäivänä tarjoan kyydin kohteliaille ekaksi ja jos mahtuu niin sitten niille kiittämättömillekkin.