Olen huolissani tyttäreni lihavuudesta
Sata kiloa taitaa olla jo rikki. Tytöllä pituutta 164cm. Hän on lihonut vuodessa varmaan 30 kiloa. En tiedä miten voisin innostaa häntä laihduttamaan. Asuu jo omillaan. 20 vuotias. Ei liiku, polttaa tupakkaa. Vähän väliä käyvät poikaystävän kanssa hakemassa pikaruokaa. Poikaystävä on langanlaiha läpipasko. Onko mitään tehtävissä vai katsonko vaan sivusta kun lapseni paisuu kuin ilmapallo. Olen hänelle yrittänyt sanoa miten sairaaksi tuo ylipaino tekee ja ehdottanut että kävisi vaikka meillä syömässä terveellisempää ruokaa, niin loukkaantuu.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Kun on kotona oppinut huonoille tavoille, niin ei niitä enää aikuisena korjata. Paljonko ap itse painat? Niin.
Älä viitsi lässyttää typeryyksiä. En ole ap, mutta meillä me vanhemmat olemme aina harrastaneet hyvin aktiivisesti liikuntaa ja syöneet maltillisesti. lapsille on tarjottu aina liikunnallisia harrastuksia ja hankittu kaikki mahdolliset välineet eikä rahaa ole säästelty siinä kohtaan. Mutta katsos kun lapsi on oma yksilö. Jos hän tuntee vastenmielisyyttä kaikkeen liikuntaan, niin pakottaa en halua. Ja siihen lisänä herkkujen rakastaminen, niin tuloksena on pikkuhiljaa painon nousu. Minä olen aivan saman pituinen kuin tyttäreni, mutta hänellä on yli 10kg enemmän painoa kuin minulla saman ikäisenä. Tällä hetkellä olen muutaman kilon hoikempi kuin tyttäreni ja ikää minulla on yli 50v.
20-vuotiaan paino on hänen oma, asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Kun on kotona oppinut huonoille tavoille, niin ei niitä enää aikuisena korjata. Paljonko ap itse painat? Niin.
Meillä syötiin lapsena aina erittäin terveellisesti ja vanhempani syövät edelleen. Nyt kuusikymppisinä isä on n. 188/80 ja äiti 160/55. Veljeni on 185/78, minä 164/58 (vaikka olen jo melkein nelikymppinen ja syön kyllä roskaa ihan liikaa, enkä edes liiku) - ja siskomme 162/100. Hän sairastui vakavaan masennukseen ja PCOS:ään.
Ei nämä jutut aina ole niin suoraviivaisia.
Vierailija kirjoitti:
20-vuotiaan paino on hänen oma, asiansa.
Monessa tapauksessa valitettavasti. Eli ei voida viedä roskaruoan ja epäterveiden elintapojen suhteen pakkovieroitukseen, kuten ei "muidenkaan päihteiden" suhteen. Ihminen saa vaikka syödä/juoda itsensä hengiltä armaassa hyvinvointivaltiossamme.
En ole laihtunut grammaakaan, vaikka vanhempani muistavat JOKA IKISELLÄ TAPAAMISELLA muistuttaa ylipainon vaaroista! Päinvastoin...
Tälläistä se on, kun on ilmainen terveydenhuolto. Mitään vastuuta ei tarvitse itsestään ottaa. Lihavia pitäisi alkaa syyllistämään terveydenhuollon resurssien kuluttamisesta ja painostamaan laihduttamaan. Lihaville pitäisi asettaa myös ostorajoituksia.
Todennäköisesti ongelma on siinä, että kummallakin pariskunnan osapuolilla on huonot ja epäterveelliset elintavat (laiskuus tehdä itse terveellistä ruokaa, riippuvuus herkkuihin), mutta toisella se vaan näkyy lihomisena ja toinen on luonnostaan läpipasko. Se, että ihmisestä tulee liian mukavuudenhaluinen ja laiska kertoo usein henkisen puolen ongelmista. Missä kunnossa heidän asunto on? Todennäköisesti sotkuinen ja elämänhallinta hukassa.
Pullero kirjoitti:
En ole laihtunut grammaakaan, vaikka vanhempani muistavat JOKA IKISELLÄ TAPAAMISELLA muistuttaa ylipainon vaaroista! Päinvastoin...
Mistä on kysymys?
Haluatko siis olla ylipainoinen? Ehkä sinun kannattaa sanoa vanhemmillesi, että sinua ei haittaa ylipaino ja aiot jatkossakin olla tuon kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus ja tupakointi, tosi huonoja terveydelle molemmat. Ymmärrän, että olet huolissasi, minäkin olisin. Lihavuus on suuri kansanterveydellinen ongelma ja siihen liittyy paljon ikäviä liitännäissairauksia.
Jospa tyttäresi kävisi lääkärin vastaanotolla ja saisi faktaa, siitä mitä kaikkea huonoista elintavoista seuraa ja missä jamassa oma elimistö on.
Syömishäiriöiselle noista faktoista ei ole hyötyä, saattavat olla haitaksi, kun syyllistyy. Pitäisi ensin selvittää, mihin tuskaan tyttö syö. Kukaan ei liho kymmeniä kiloja siksi, kun ruoka on hyvää eikä huvita lenkkeillä.
Anna hänen nauttia elämästä tässä mielenvikaisten kommareiden valtiossa.
Oletko varma, ettei tyttärellä ole jotain masennuslääkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Tälläistä se on, kun on ilmainen terveydenhuolto. Mitään vastuuta ei tarvitse itsestään ottaa. Lihavia pitäisi alkaa syyllistämään terveydenhuollon resurssien kuluttamisesta ja painostamaan laihduttamaan. Lihaville pitäisi asettaa myös ostorajoituksia.
Miksi haluat entisestään kurjistaa tilannetta?
Pelaavatko molemmat vapaa-aikanaan jotain tietokone-/konsolipelejä?
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti ongelma on siinä, että kummallakin pariskunnan osapuolilla on huonot ja epäterveelliset elintavat (laiskuus tehdä itse terveellistä ruokaa, riippuvuus herkkuihin), mutta toisella se vaan näkyy lihomisena ja toinen on luonnostaan läpipasko. Se, että ihmisestä tulee liian mukavuudenhaluinen ja laiska kertoo usein henkisen puolen ongelmista. Missä kunnossa heidän asunto on? Todennäköisesti sotkuinen ja elämänhallinta hukassa.
Mä kritisoisin laskuus-termiä tässä yhteydessä. Jos ei vaan kykene tekemään ruokaa, niin se ei usein ei ole laiskuutta. Tietysti pitää myös olla välineet ja osaamista.
Mulla on yks hoikka sukulaisnainen, jonka aikuinen tytär on lihava. Mietin jo tytön lapsuusaikama, että onpa kumma tapa äidillään:
Kun tyttö oli liikuntaharrastuksessaan, äiti odotti autossa Arnoldsin munkkien, kaakaon tms kera, tai menivät liikuntaharrastuksen jälkeen palkinnoksi leivoskahveille tms älytöntä.
Nyt aikuisena tytär tosiaan on ylipainoinen ja äitinsä suree asiaa. Ei pitäisi opettaa lastaan tunnesyöjäksi tai palkitsemaan herkuilla.
Meillä tutuilla poika, 19v. Ikinä ei ole liikkunut. Äiti ja mummo kantavat herkkuja pelikoneelle. Aina puhuivat, kuinka hyvässä kunnossa silti on. Ei liho. No, kun pituuskasvu loppui 18v, niin tulokset näkyvät jo. Siihen saakka oli ns. "laihaläski", nyt hiukan muuta. Hampaat mennyttä, niska mutkalla, jalat lyyhällään ties mihin suuntaan ja aina natisee. Siihen auttaa 1,5 litran cocis, pari pussia sipsiä, kilo irtokarkkeja ja tuhti satsi energiajuomaa.
En ymmärrä, miksi mikään taho ei puutu. Jos alaikäisellä on mädät hampaat, huono ryhti ja kunto nolla, niin eikö yhdelläkään terkkarilla sytytä?? Vai onko noita niin paljon? Odotan jännityksellä, lähteekö inttiin. Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yks hoikka sukulaisnainen, jonka aikuinen tytär on lihava. Mietin jo tytön lapsuusaikama, että onpa kumma tapa äidillään:
Kun tyttö oli liikuntaharrastuksessaan, äiti odotti autossa Arnoldsin munkkien, kaakaon tms kera, tai menivät liikuntaharrastuksen jälkeen palkinnoksi leivoskahveille tms älytöntä.
Nyt aikuisena tytär tosiaan on ylipainoinen ja äitinsä suree asiaa. Ei pitäisi opettaa lastaan tunnesyöjäksi tai palkitsemaan herkuilla.
Tuo on muuten normaalitapa monissa perheissä. Seurasin aikanaan muiden vanhempien tapoja taitoluisteluhommissa. Siellä oli näitä berliininmunkki/kaakao/suklaapatukka/limppari -perheitä. Jotenkin hehkuttivat, että kun on niin kova kulutus, saa syödä mitä vaan. Nämä lapset sitten naamat valkoisina siellä silmänaluset mustina yrittivät jaksaa mukana. Ja taas uusi kierros mässyä.
Jokainen on sellainen kun on, eikä asialle voi ulkopuolinen juuri mitään tehdä, varsinkin kun on kyse aikuisesta.
Kuitenkin typerää täällä kommentoida, ettei ap saisi välittää asiasta. Tottakai jokainen normaali vanhempi välittää lapsensa hyvinvoinnista, oli kyseessä sitten minkä ikäinen tahansa. Olen äiti lapsilleni, vaikka he ovat aikuisia ja olen huolissani, jos heillä ei ole asiat hyvin ja terveys on huonossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on muuten normaalitapa monissa perheissä. Seurasin aikanaan muiden vanhempien tapoja taitoluisteluhommissa. Siellä oli näitä berliininmunkki/kaakao/suklaapatukka/limppari -perheitä. Jotenkin hehkuttivat, että kun on niin kova kulutus, saa syödä mitä vaan. Nämä lapset sitten naamat valkoisina siellä silmänaluset mustina yrittivät jaksaa mukana. Ja taas uusi kierros mässyä.
Eivät varmaan pitkälle pötkineet siinä taitoluistelussa noilla eväillä ja ruokailutottumuksilla. Sääli, kun vanhemmat pilaavat lasten terveyden.
Mutta alkuperäiseen aiheeseen, ymmärrän kyllä ap:n huolen, onhan tuossa terveys jo vaarassa, vaikka nuoresta ihmisestä onkin kyse.
Täysikänen tekee mitä tahtoo!