Olen huolissani tyttäreni lihavuudesta
Sata kiloa taitaa olla jo rikki. Tytöllä pituutta 164cm. Hän on lihonut vuodessa varmaan 30 kiloa. En tiedä miten voisin innostaa häntä laihduttamaan. Asuu jo omillaan. 20 vuotias. Ei liiku, polttaa tupakkaa. Vähän väliä käyvät poikaystävän kanssa hakemassa pikaruokaa. Poikaystävä on langanlaiha läpipasko. Onko mitään tehtävissä vai katsonko vaan sivusta kun lapseni paisuu kuin ilmapallo. Olen hänelle yrittänyt sanoa miten sairaaksi tuo ylipaino tekee ja ehdottanut että kävisi vaikka meillä syömässä terveellisempää ruokaa, niin loukkaantuu.
Kommentit (67)
Kasvatustyö tehdään jo siellä lapsuudessa ja jo teini ikäisen kohdalla voidaan antaa sitä tilaa ja luottoa sille omalle mitä on esimerkillään ja kasvatuksellaan periyttänyt.
Kannattaa huomauttaa painosta kiertelemättä. Se auttaa tytärtäsi ymmärtämään kuinka paljon välität hänen terveydestään ja vahvistaa äiti-tytär suhdettanne.
Miten tyttäresi voi henkisesti? Joskus ylipaino on merkki tunnesyömisestä. Saisitko tyttäresi juttelemaan esim. ravitsemusterapeutille? Itse sain sieltä apua nuorempana. Hyvin otettiin huomioon sekä henkinen puoli syömisessä, että ravintoasiat. Paino on arka asia ja läheisen kanssa siitä voi olla kiusallista puhua.
"Poikaystävä on langanlaiha läpipasko".
Kuulostatte romanttiselta runoilijaperheeltä.
Tytär tekee satunnaisia keikkahommia. Hän seurusteli pari vuotta pojan kanssa joka kohteli häntä huonosti, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Olen miettiny että menikö tyttäressäni jotain rikki heidän riitaisan ja kammottavan eron myötä. Hänellä kesti kauan päästä siitä yli. Sen myötä tyttärestäni tuli arka sulkeutunut Nykyinen poikaystävä rakastaa ja pitää kyllä hyvänä, vähän liiankin kun herkuttelevat lähes joka päivä.
Ap
Psykiatrin puheille ennenkuin on liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Tytär tekee satunnaisia keikkahommia. Hän seurusteli pari vuotta pojan kanssa joka kohteli häntä huonosti, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Olen miettiny että menikö tyttäressäni jotain rikki heidän riitaisan ja kammottavan eron myötä. Hänellä kesti kauan päästä siitä yli. Sen myötä tyttärestäni tuli arka sulkeutunut Nykyinen poikaystävä rakastaa ja pitää kyllä hyvänä, vähän liiankin kun herkuttelevat lähes joka päivä.
Ap
Varmaan tulevaisuus pelottaa, koska ei ole kuin keikkatöitä. Pitäisi saada kunnon ammatti ja työ.
Langanlaiha läpipasko ja ilmapallon lailla paisuva tytär. Kyllä sai hyvät naurut tästä.
Kun on kotona oppinut huonoille tavoille, niin ei niitä enää aikuisena korjata. Paljonko ap itse painat? Niin.
Tyttäresi on aikuinen, ja hän saa olla ylipainoinen ja polttaa tupakkaa jos itse haluaa.
Anna myöhästyneenä joululahjana lahjakortti ravitsemusneuvojalle tai yleislääkärille, joka hoitaa ylipainopotilaita. Terveystalolla ainakin on.
kyllä seurustelukumppani vaikuttaa paljon kumppanin painoon. Meillä vaihtui fiksusti syövä urheilijapoika pyöreään herkuttelijaan ja työtön paino nousee ja nousee....En tarkoita etteikö vastuuta painosta pitäisi jokaisen ottaa itse, itsehän sinne suuhun syötävät laitetaan, mutta jos on vähän vässykkä ja se toinen määrittää mitä syödään, näin käy. Kotikasvatus oli kunnossa ja perhe muuten hoikkaa ja liikunnallista, fiksusti syövää.
Mulla sama huoli. Tytär 18v asuu vielä kotona. Inhoaa liikuntaa, mutta rakastaa hyvää syömistä. Ei ole seurustelusuhdetta. Tytär alkanut lihoa, tosin on vielä lievän ylipainon puolella.
Meillä on aina liikuttu paljon ja me vanhemmat olemme hoikkia/normaalipainoisia. Sisarus on suorastaan laiha. Kun hän oli alaikäinen välttelin puuttumasta hänen fyysiseen olemukseensa, ettei tulisi traumoja siitä. Pyrin tuomaan esille ja korostamaan liikunnan ja ravinnon terveyshyötyjä. Mutta ei, hän inhoaa liikuntaa ja ei välitä pullottavasta mahastaan. Ostaa vain uusia vaatteita pieneksi jääneiden tilalle. Jouluna sai lahjaksi useita konvehtirasioita jotka on jo lähes kaikki syöty.
Kai sitä pitää vain luovuttaa ja antaa hänen kantaa rauhassa omat kilonsa ja sen seuraukset.
Yäk, tuhoaa itseään pysyvästi, vaikka myöhemmin onnistuisikin pääsemään normaalipainoon.
Lihavuus ja tupakointi, tosi huonoja terveydelle molemmat. Ymmärrän, että olet huolissasi, minäkin olisin. Lihavuus on suuri kansanterveydellinen ongelma ja siihen liittyy paljon ikäviä liitännäissairauksia.
Jospa tyttäresi kävisi lääkärin vastaanotolla ja saisi faktaa, siitä mitä kaikkea huonoista elintavoista seuraa ja missä jamassa oma elimistö on.
Hyvin yleistä suominaiselta olla läski. Saisivat ottaa mallia japanilaisista naisista!
Älä puutu asioihin, jotka eivät sinulle kuulu! Tyttäresi saa olla sairaalloisen ylipainoinen kun kerran haluaa. Vai luuletko ettei tyttäresi tiedä olevansa ylipainoinen?
Käykö hän töissä, opiskeleeko? Onko hänellä tulevaisuuden suunnitelmia?