Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa
Hän osti Subutex-tabletteja kaduilta, niin sinunkin lapsesi tekevät, jos huumeongelmaan ei puututa ajoissa ja narkkareita auteta pääsemään aineista irti ja vapaiksi.
https://yle.fi/uutiset/3-12230704
Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa – Miksei riippuvuuteen sairastuneiden hoitoon ole toimivia ratkaisuja?
35-vuotiaana kuollut kouvolalainen mies jäi ilman tarvitsemaansa päihdehoitoa jo vuosia sitten. Päihdesairaalan ylilääkäri kertoo, että Suomessa ei yksinkertaisesti ole varaa auttaa kaikkia.
Jasmina Kauta
25.12. 21:03
Hän ei ole vastannut vanhempiensa puheluihin tai viesteihin kolmeen päivään. Vanhemmat soittavat poliisille ja terveydenhuoltoon, mutta heidän poikaansa ei löydy putkasta tai sairaalahoidosta.
Neljäntenä päivänä vanhemmat päättävät mennä itse katsomaan, onko poika todella kotona.
Siellä hän on.
Hän makaa elottomana lattialla. Jalkojen tuntumassa on tyhjä, kasaan rutistunut puolentoista litran Pepsi-pullo.
Vakavasti opioidiriippuvaiselle miehelle ei löytynyt häädön jälkeen paikkaa sosiaali- ja terveyspalveluiden piiristä, koska hän ei kyennyt lopettamaan huumeiden käyttöä. Lopulta mies pystytti teltan metsään Kouvolan keskustan tuntumaan ja asui siellä.
https://yle.fi/uutiset/3-11966102
Pepsi on nähnyt ystävänsä hirttäytymisen ja tullut pahoinpidellyksi ja ryöstetyksi kotonaan. Hän on myös ollut itse väkivaltainen huumeiden vaikutuksen alaisena. Hän sai diagnoosin skitsofreniasta ollessaan Savonlinnassa laitoshoidossa.
Vanhempien mukaan Pepsin keino selvitä valtavasta ahdistuksesta on olla mahdollisimman sekaisin. Pepsi ei ole koskaan puhunut asiasta vanhemmilleen, mutta vanhemmat uskovat, että myös huumeiden käyttäminen ahdistaa häntä valtavasti.
Silti hän ei tahdo hoitoon. Suomessa häntä ei voida pakottaa.
Pepsin pahin ongelma on opioidiriippuvuus.
Opioidit ovat voimakkaita kipua poistavia aineita. Yksi käytetyistä opioidivalmisteista on Subutex-niminen lääke, jota Pepsi väärinkäyttää ostamalla lääkkeen kadulta.
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Avovaimoni 20 vuotias poika on luisumassa aivan tuolle samalle tielle. Eilen tuli aineissa joulupöytään. Tilanne oli erittäin kiusallinen kun joulupöydässä istui minun 82 vuotias tänä vuonna leskeksi jäänyt isäni.
Tuo hulttio lapsi on koko ikänsä ollut äitinsä lellittävänä. Nuorena jäi useita kertoja kiinni varkauksista ja saiko niistä äidiltään mitään rankkua? No ei vaan pizaa kokosta ja joitain DVDitä videovuokraamosta. Sitten tuli kuvaan alkoholi ja nyt pillerit. Armeijaan ei tuo kaveri kelvannut kun on kuulemma itsetuhoisia ajatuksia. No tuota menoa se kuolema tulee tavalla tai toisella päihteiden käytön seurauksena. Kaveri on punkannut Joulukuun isovanhempiensa kerrostaloasunnossa kun isovanhemmat ovat lapin mökillään. Viime yönä tuo päideriippuvainen soitti kahden aikaan äidilleen kun oli hukannut avaimet johonkin ja totta kait äiti lähti taas kerran pelastamaan lastaan. Näin meillä Joulupäivänä.
Kannattaisi sunkin miettiä, haluatko tosiaan tollasta jäädä katsomaan?
Vierailija kirjoitti:
Avovaimoni 20 vuotias poika on luisumassa aivan tuolle samalle tielle. Eilen tuli aineissa joulupöytään. Tilanne oli erittäin kiusallinen kun joulupöydässä istui minun 82 vuotias tänä vuonna leskeksi jäänyt isäni.
Tuo hulttio lapsi on koko ikänsä ollut äitinsä lellittävänä. Nuorena jäi useita kertoja kiinni varkauksista ja saiko niistä äidiltään mitään rankkua? No ei vaan pizaa kokosta ja joitain DVDitä videovuokraamosta. Sitten tuli kuvaan alkoholi ja nyt pillerit. Armeijaan ei tuo kaveri kelvannut kun on kuulemma itsetuhoisia ajatuksia. No tuota menoa se kuolema tulee tavalla tai toisella päihteiden käytön seurauksena. Kaveri on punkannut Joulukuun isovanhempiensa kerrostaloasunnossa kun isovanhemmat ovat lapin mökillään. Viime yönä tuo päideriippuvainen soitti kahden aikaan äidilleen kun oli hukannut avaimet johonkin ja totta kait äiti lähti taas kerran pelastamaan lastaan. Näin meillä Joulupäivänä.
Eiköhän isäsi ole nähnyt kaikenlaista, ei se mikään paapottava lapsi ole. Talvisodassakin miehet taisteli pervitiinin voimalla.
Pepsin vanhemmat tarvitsivat nyt tukea myös. He ovat antaneet kaikkensa.
Artikkeli kertoo Pepsin pitäneen hyvää huolta raam atustaan. Toivottavasti nyt on taivaassa ja ihan selvänä ja näkee ja ymmärtää kuin ei moniin vuosiin.
RIP todellakin (rest in peace).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmistä voi auttaa, jos se ei itse halua muutosta. Mä en jaksa narkkareita sääliä, huumeiden käytön aloittaminen on oma valinta.
Ei aina. Minä tunsin aikoinani ihmisen, jonka kaikin puolin epäonninen ihmissuhde koitui kohtalokkaaksi, kun kumppani ahdisteli, suostutteli ja painosti hänet "kokeilemaan" heroiinia. Yksi ainoa kokeilu koukutti ja johti kuolemaan noin kymmenen vuoden kuluttua. Kaikki mahdolliset vieroituskeinot epäonnistuivat.
Oma valinta oli jäädä siihen suhteeseen. Olisi lähtenyt kälppimään. Ihan turha muita syytellä.
Ihan turha jeesustella, kun ei tunne tapausta. Tässä tapauksessa muun muassa kiristettiin ja uhkailtiin lapsettomuudesta kärsinyttä ihmistä abortilla. Siitä on paha "lähteä kälppimään". Eikä tämä ihminen muuten syytellyt ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo hulttio lapsi on koko ikänsä ollut äitinsä lellittävänä. Nuorena jäi useita kertoja kiinni varkauksista ja saiko niistä äidiltään mitään rankkua? No ei vaan pizaa kokosta ja joitain DVDitä videovuokraamosta. Sitten tuli kuvaan alkoholi ja nyt pillerit. Armeijaan ei tuo kaveri kelvannut kun on kuulemma itsetuhoisia ajatuksia. No tuota menoa se kuolema tulee tavalla tai toisella päihteiden käytön seurauksena. Kaveri on punkannut Joulukuun isovanhempiensa kerrostaloasunnossa kun isovanhemmat ovat lapin mökillään. Viime yönä tuo päideriippuvainen soitti kahden aikaan äidilleen kun oli hukannut avaimet johonkin ja totta kait äiti lähti taas kerran pelastamaan lastaan. Näin meillä Joulupäivänä.Eiköhän isäsi ole nähnyt kaikenlaista, ei se mikään paapottava lapsi ole. Talvisodassakin miehet taisteli pervitiinin voimalla.
Pervitiini tuli vasta talvisotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo hulttio lapsi on koko ikänsä ollut äitinsä lellittävänä. Nuorena jäi useita kertoja kiinni varkauksista ja saiko niistä äidiltään mitään rankkua? No ei vaan pizaa kokosta ja joitain DVDitä videovuokraamosta. Sitten tuli kuvaan alkoholi ja nyt pillerit. Armeijaan ei tuo kaveri kelvannut kun on kuulemma itsetuhoisia ajatuksia. No tuota menoa se kuolema tulee tavalla tai toisella päihteiden käytön seurauksena. Kaveri on punkannut Joulukuun isovanhempiensa kerrostaloasunnossa kun isovanhemmat ovat lapin mökillään. Viime yönä tuo päideriippuvainen soitti kahden aikaan äidilleen kun oli hukannut avaimet johonkin ja totta kait äiti lähti taas kerran pelastamaan lastaan. Näin meillä Joulupäivänä.Eiköhän isäsi ole nähnyt kaikenlaista, ei se mikään paapottava lapsi ole. Talvisodassakin miehet taisteli pervitiinin voimalla.
82v ei ole talvisodassa ollut. Miksi muka olisi kaikkea nähnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmistä voi auttaa, jos se ei itse halua muutosta. Mä en jaksa narkkareita sääliä, huumeiden käytön aloittaminen on oma valinta.
Ei aina. Minä tunsin aikoinani ihmisen, jonka kaikin puolin epäonninen ihmissuhde koitui kohtalokkaaksi, kun kumppani ahdisteli, suostutteli ja painosti hänet "kokeilemaan" heroiinia. Yksi ainoa kokeilu koukutti ja johti kuolemaan noin kymmenen vuoden kuluttua. Kaikki mahdolliset vieroituskeinot epäonnistuivat.
Oma valinta oli jäädä siihen suhteeseen. Olisi lähtenyt kälppimään. Ihan turha muita syytellä.
Ihan turha jeesustella, kun ei tunne tapausta. Tässä tapauksessa muun muassa kiristettiin ja uhkailtiin lapsettomuudesta kärsinyttä ihmistä abortilla. Siitä on paha "lähteä kälppimään". Eikä tämä ihminen muuten syytellyt ketään.
Mä en mitään jeesustele, ei kuulu tapoihin. Huonosta suhteesta voi ania lähteä, oma valinta jos jäi.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen nuori joka menetään huumeille, on erittäin suuri menetys näin pienessä ja köyhässä maassa. Huumeita käyttävää ihmistä on vaikea auttaa, hänet pitäisi yhteiskunnan toimesta eristää huumeista ja huumeiden myyjistä, johonkin täysin suljetutun parantolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien pitäisi voida vaikuttaa siihen, etteivät heidän lapsensa ala kulkemaan väärissä porukoissa. Mutta aikuiset, jotka tutustuvat vääriin ihmisiin, ovat vaikeammin autettavissa. Narkomaaniin rakastuva ihminen tuhoaa useimmiten myös oman elämänsä.
Huvittavaa, että Pepsi kutsui itseään pepsiksi, kun sillä viitataan yleisesti kokaiiniin. Pepsi taisi olla ennemmin mömmöjen elikkä downereiden kuluttaja.
Kyllähän häntä auttaa yritettiin, mutta itse päätti jatkaa kroppansa tuhoamista. Eipä siinä voi silloin muuta kuin antaa henkilön toteuttaa tahtoaan. Tarinasta on turha vääntää mitään viaton uhri - julma kuntayhtymä -asetelmaa. Narkki narkkasi itsensä hengiltä, voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en mitään jeesustele, ei kuulu tapoihin. Huonosta suhteesta voi ania lähteä, oma valinta jos jäi.
Oletko teini, vai kumpuaako idealismisi ahtaasta elämänkokemuksesta?
Eihän suomessa rahaa laiteta asioihin jotka eivät tuota mitään. Edes julkisia vessoja ei saa kun niistä on kuluja enempi kuin saatavia. Rahanpalvojia ovat suomalaiset,viis ihmisistä.
Alkkikset ja narkit ovat itsekkäitä paskoja. Tekevät myös muiden elämästä yhtä helvettiä. Kukaan ei voi heitä auttaa, koska paraneminen lähtee vain ja ainoastaan itsestä, mutta persoonallisuuden tuhoutumista on pakko seurata vierestä. Tai sitten pitää katkoa välit ihan kokonaan. Teet niin tai näin, tunnet itsesi paskaksi ja huonoksi ihmiseksi, kun et voi pelastaa alkoholismista tai huumeriippuvuudesta kärsivää läheistäsi.
Jos alkkis tai narkki ei ole sun vanhempas, sisares tai lapses, niin ala kalppia. Heti ja kauaksi. Jos et halua olla tekemisissä, niin vaihda puhelinnumero ja ilmoita osoite salaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän suomessa rahaa laiteta asioihin jotka eivät tuota mitään. Edes julkisia vessoja ei saa kun niistä on kuluja enempi kuin saatavia. Rahanpalvojia ovat suomalaiset,viis ihmisistä.
Olet oikeassa, juuri tuollaisia suomalaiset ovat. Vaikka on avuntarpeessa olevia asunnottomia, silti raha menee tärkeempiin kohteisiin, vaikka taiteen tukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Alkkikset ja narkit ovat itsekkäitä paskoja. Tekevät myös muiden elämästä yhtä helvettiä. Kukaan ei voi heitä auttaa, koska paraneminen lähtee vain ja ainoastaan itsestä, mutta persoonallisuuden tuhoutumista on pakko seurata vierestä. Tai sitten pitää katkoa välit ihan kokonaan. Teet niin tai näin, tunnet itsesi paskaksi ja huonoksi ihmiseksi, kun et voi pelastaa alkoholismista tai huumeriippuvuudesta kärsivää läheistäsi.
Jos alkkis tai narkki ei ole sun vanhempas, sisares tai lapses, niin ala kalppia. Heti ja kauaksi. Jos et halua olla tekemisissä, niin vaihda puhelinnumero ja ilmoita osoite salaiseksi.
Tuo on parhain ja viisain ja turvallisin tapa toimia. Olen tuosta samaa mieltä. Ihmisen oman turvallisuuden, omien lapsien vuoksi, parempi pysyä mahdollisimman kaukana sellaisesta ihmisestä, joka tuottaa tuhoa itselleen ja ympäristölleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa, juuri tuollaisia suomalaiset ovat. Vaikka on avuntarpeessa olevia asunnottomia, silti raha menee tärkeempiin kohteisiin, vaikka taiteen tukemiseen.
Mitä jeesustelua. Tässäkin annetiin kämppää ja vaikka mitä. Vaan ei kelvannut.
Vanhempien puolesta sydän särkyy. Voimia heille.
Minusta kokis on parempaa kuin pepsi. Light-kokista tai jopa zeroa yleensä ostan. pepsi on liian makeaa.
Surullista, mutta toisaalta vanhemmille myös helpotus. Voivat alkaa viettämään rauhallisia eläkepäiviä.