Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on on ollut munassarjakysta

Vierailija
25.12.2021 |

miten se todettiin? Kävin siis gynellä kuukautisten aikaan ja epäilevät että on endomteriooma kysta. On myös aika kookas, yli 8cm. Mietin, voiko liittyä kuukautisiin, että kysta häviäisi kun kuukautiset menee ohi? Minulla on vain lieviä kuukautiskipuja ekana päivänä, muina päivinä ei mitään kipuja.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultrassa todettiin. 8cm kysta ei häviä itsekseen, erittäin epätodennäköistä. Ei liity menkkoihin. Millä perusteella endometrioosikysta? Kyllä se pitää tietää, onko esim. sekakaikuinen kysta vai minkälainen. Joskus verikoekin voi kertoa lisätietoja. Sinuna menisin n.3-4 kk kuluttua uudelleen. Jos tehtiin ultra, pyydä kuvat itsellesi, mikäli menet eri gynelle. Itseltäni leikattiin kysta pois.

Varmaan kun jokin veriarvo oli korkea , olikohan Ca 125 tai jotakin? Mutta mulla ei ole mitään endomterioosiin viittaavia kipuja, eikö siinä ole yleensä vatsakivut? tai paineen tunnetta. En tiedä. Ainakin sanottiin että yksilokeroinen.  Tehtiin siis ultaääni tutkimus jossa tämä näkyi. Sain ajan 3 kk päähän, mutta pelottaa jos puhkeaa... ??

Voiko endoa oikeasti olla, vaikka ei olisi koskaan ollut kivuliaat menkat eikä niitä näkyisi gynen tarkastuksissa?

Itsellä vain suht. kivuliaat kuukautiset. Särkylääkkeet kuitenkin auttaneet kipuihin. Endo näkyi, kun gyne ultrasi. Munasarjoissa kystia. Ilmeisesti ultratessa aika hyvin näkyy, jos on endoa.

Vierailija
42/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuollainen munasarja kysta.

Leikattiin välittömästi ja siitä otetusta näytteestä ei löytynyt pahanlaatuista kasvainta.

Menneinä vuosikymmeninä, ei ollut kaikkia ultraääni eikä muitakaan tutkimusvälineitä, eikä myöskään mitään laserleikkausta.

Usein kasvaimet leikattiin pois, että voitiin välttyä siltä, että jos se olisikin ollut syöpä, niin potilas olis voinut siihen kuolla, muutaman vuoden sisällä.

Ikävä kyllä, kasvaimen leikkauksen yhteydessä menetin koko toisen munasarjani, koska kasvain oli kokonaan siihen levinnyt ja täyttänyt sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin n.30v kun alavatsakipukihtauksen vuoksi gyne teki ultran. Totesi että ” kappas, sulla on endometrioosi, täällä on endometriooma”. Liityin endometrioosin potilasyhdistykseen ja asennoiduin siihen etten lapsia koskaan saa( toki tiesin ettei endometrioosikaan ole este lapsen saamiselle, mutta aiemmin täysin terveenä ja ” pessimisti ei pery” asenteella varustettuna hanskat lensivät tiskiin siltä istumalta). Alitajuisesti taisin päättää, etten kumppaniakaan hanki.

Noin puolen vuoden-vuoden päästä menin kontrolliin, ( onneksi) eri gynekologille. Tämä ultrasi, ja totesi että nyt kystassa jotain kiinteää, olisikin dermoidikysta. Koska endometrioosia ei voitu poissulkea kun kuukautisetkin aina kivuliaat, aloitettiin minipillerit. Kuukautiset ja kivut jäivät pois, taas useampi kk odottelua seurantalinjalla, jännitystä mitä siellä oikein kasvaa. Sitten taas ultra ja koko kysta hävinnyt. Lopullista diagnoosia kystasta en siis koskaan saanut.

Asiasta helpottuneena luovutin muutaman vuoden sisään kolmesti hyvän satsin munasoluja. Minipillerit nyt 8 v jälkeen edelleen käytössä, ja onnellisesti vuodoton ja kivuton.

Eli diagnosointi ei aina ole yksinkertaista.

Mietityttämään jäi, olisinkohan elänyt elämääni toisin ilman tuota ensimmäisen gynekologin kylmäkiskoista, pelkkään ultrassa havaittuun kystaan perustuvaa diagnoosia.

Vierailija
44/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 7cm kysta munasarjassa. Se tyhjennettiin ruiskun avulla. Oli nopea ja helppo toimenpide.

Vierailija
45/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olut munasarjakysta, todettiin laparoskopiassa endometrioosin lisäksi. Vihlovaa kipua munasarjassa muiden endometrioosioireiden lisäksi.

8 cm kysta munanjohtimessa kuulostaa hyvin epätodennäköiseltä, tod. näk 80 mm eli 0.8 cm.

Munasarja poistettiin osittain, toinen munasarja jäi koskemattomaksi. Lääkäri lupasi ettei vaikuta raskautumiseen. Ja kaksi lasta olen saanut leikkauksen jälkeen.

Kohdun ulkoisen raskauden riskiä tuohan lisää.

Vanha viesti, mutta kommentoin tähän että mulla oli munajohtimessa 9x9 cm kasvain eli kyllä siellä vaan voi olla.

Vierailija
46/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 8cm ensometrioosakysta munasarjassa ja sen vuoksi munasarja ja munanjohdin poistettiin. Kivut oli ennen leikkausta aivan jäätäviä, mutta leikkaukseen loppuivat.

Ca-125 arvo oli ennen leikkausta melkein 600, mutta he-4 oli normaali. "Pelkkää" endoa vain.

Minipillerit hoitona leikkauksen jälkeen, jotta endo pysyisi rauhallisena. Käyn puolen vuoden välein gynellä seurannassa.

Nyt minulla on myös kasvain toisessa munasarjassa, mutta se on pieni. Minulla on myös myoomia ja adenomyoosi.

Elän kuitenkin ihan tavallista elämää.

Kannattaa aina käydä tutkituttamassa, jos oireita on.

Vierailija
47/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei 29! Kerro sitten kuinka kävi polilla. Yritän seurata tätä keskustelua vielä.

Maanantaina olen menossa.

Yritän muistaa.

29 jatkaa. Kävin polilla. Ilmeisesti ei olisi operaatiota munasarjakystien suhteen nyt ainakaan heti suunnitteilla, vaan seurataan tilannetta. 

Toisena asiana selvisi että minulla on myös paksu limakalvo kohdussa. Tämän suhteen saattaa tulla joku toimenpide.(ohennettaisi jotenkin?) Näytteitä otettiin.

Lisää siis näytteitä, verikokeita kohta lisää, soittoaikaa ja uusi käynti polille joskus muutaman kuukauden

kuluttua ilmeisesti....

Toivottavasti ei mitään hälyttävää ilmene...olen tässä vähän kysymysmerkkinä nyt.

29 vielä.

Onneksi kohdusta otetussa näytteessä ei löytynyt mitään poikkeavaa. Merkkiaine CA12-5 koholla, mutta lääkärin mukaan voisi olla endon takia. HE4 normaali.

Seuraavaksi olen menossa kohdun tähystykseen parin viikon kuluttua. Myös verikokeet merkkiaineista otetaan pian uudelleen.

Vierailija
48/60 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla kokemuksia?

Vierailija
49/60 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultrassa todettiin. 8cm kysta ei häviä itsekseen, erittäin epätodennäköistä. Ei liity menkkoihin. Millä perusteella endometrioosikysta? Kyllä se pitää tietää, onko esim. sekakaikuinen kysta vai minkälainen. Joskus verikoekin voi kertoa lisätietoja. Sinuna menisin n.3-4 kk kuluttua uudelleen. Jos tehtiin ultra, pyydä kuvat itsellesi, mikäli menet eri gynelle. Itseltäni leikattiin kysta pois.

Varmaan kun jokin veriarvo oli korkea , olikohan Ca 125 tai jotakin? Mutta mulla ei ole mitään endomterioosiin viittaavia kipuja, eikö siinä ole yleensä vatsakivut? tai paineen tunnetta. En tiedä. Ainakin sanottiin että yksilokeroinen.  Tehtiin siis ultaääni tutkimus jossa tämä näkyi. Sain ajan 3 kk päähän, mutta pelottaa jos puhkeaa... ??

S-CA 12-5

Vierailija
50/60 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
51/60 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

CA-125 26 ja HE4 78

Netissä oli että lievästi kohonnut HE ja normaali CA voi viitata syöpään. Magneettikuvaan odotan pääsyä.

3 eri lääkäriä epäillyt myomia, mutta voisiko kaikki olla väärässä ja olisikin syöpä

Vierailija
52/60 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen ap ja törmäsin sattumalta tähän vanhaan ketjuuni. Multa leikattiin jo toi kysta.  ja saatiin hyvin pois. Se oli suklaakysta 

Vierailija
53/60 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N39 kirjoitti:

CA-125 26 ja HE4 78

Netissä oli että lievästi kohonnut HE ja normaali CA voi viitata syöpään. Magneettikuvaan odotan pääsyä.

3 eri lääkäriä epäillyt myomia, mutta voisiko kaikki olla väärässä ja olisikin syöpä

Endometrioosi kohottaa noita arvoja samoin menkat

Vierailija
54/60 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on (ilmeisesti) puhjennut munasarjakysta, en kuollut enkä joutunut leikkaukseen tai sairaalaan, eikä muutenkaan ollut kovin dramaattista. Päivystyksessä kyllä kävin kivun takia, ja hieman lämpöä oli myös, en tiedä miten liittyy asiaan. Labrat oli normaaleja päivystyksessä, lääkäri teki sisätutkimuksen jossa toinen munasarja aristi, ja teki lähetteen gynekologille, epäilynä puhjennut kysta. Kipu hävisi itsekseen, kesti noin vuorokauden. Pari viikkoa tuon jälkeen pääsin sinne gynekologille ultraan, mutta mahdollisesta kystasta ei enää näkynyt muuta merkkiä kuin hieman nestettä lantionpohjassa, mikä siis sopisi tuollaisen kystan puhkeamisen aiheuttamaksi. Ei siis ole tietoa, minkä kokoinen kysta on ollut, kun sitä ei ole koskaan nähty. E-pillerit oli kyllä käytössä tuon episodin aikaan, mutta eivät ne kystia vissiin kokonaan estä.

Vierailija
55/60 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 6 cm kystä, löytyi sattumalta ultrassa. Ei mitäön kipuja. Otettiin se ca125-verikoe ja joku 3d-ultra, ei ollut syöpää. Sitä ei tarvinnut leikata, seurailtiin vaan ja kerran se oli sitten kadonnut. Täysi mysteeri minne hävisi kun en mitään kipua tuntenut.

Vierailija
56/60 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on munasarjassa kysta. Taisi olla jotain 2-3 cm kooltaan. Gyne sanoi, että ei syytä huoleen muuten kuin jos tulee kipuja, jolloin hakeuduttava päivystykseen. Seurataan toki, mutta seuraavan kerran vasta vuoden-pari päästä. Kysta tuli, kun aloin käyttää mini-pillereitä, kuulemma tyypillistä.

Vierailija
57/60 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 8 cm kysta. Molemmat munasarjat poistettiin. Pahin oire oli pidätyskyvyn puute kun virtsarakko litistyksissä.

Kohdun kysta ja kohtu poistettu 20 vuotta aikaisemmin. Lapset oli tehty.

Vierailija
58/60 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiossa löydettiin 8cm kiinteä kysta oikealta puolelta ja 2cm kysta vasemmalta. Ei leikattu saman tien pois, koska oli tärkeää toipua nopeasti jotta pääsen huolehtimaan vauvasta. Tarkistusaika naistenklinikalle 5kk päähän.

Nyt on alkanut jomottaa niin paljon, että otin särkylääkkeen. Pelottaa, että jotain kiertyy/räjähtää/repeää/menee muuten pilalle, ennen kuin pääsen tsekkauskäynnille. Onneksi sentään yksi lapsi ehdittiin tehdä, vaikka toiveissa vielä toinen.

Vierailija
59/60 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin serrapeptaasia ja bromeliinia ja lähti pois.

Vierailija
60/60 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut seurannassa muutaman vuoden endometrioosin vuoksi, munasarjakystat ovat pysyneet saman kokoisina lääkityksen avulla. Minulla oli juuri aika tässä kuussa naistenpolilla ja lääkäri sanoikin, että seuranta tästä lähtien vuosittain terveyskeskuksessa.

Siis mitä??? Myönsi ettei asiaa siellä todellisuudessa voi hoidattaa, vaan on käytävä käytännössä yksityisellä ja maksettava itse koko lysti. 

Hyvinvointialueiden säästöjä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän