Te joilla on on ollut munassarjakysta
miten se todettiin? Kävin siis gynellä kuukautisten aikaan ja epäilevät että on endomteriooma kysta. On myös aika kookas, yli 8cm. Mietin, voiko liittyä kuukautisiin, että kysta häviäisi kun kuukautiset menee ohi? Minulla on vain lieviä kuukautiskipuja ekana päivänä, muina päivinä ei mitään kipuja.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kysta. Se puhkesi, ja sen vuoksi munasarja repesi. Seurasi tietysti sisäinen verenvuoto, johon meinasin kuolla. Onneksi menin päivystykseen, kun se kamala kipu alkoi (en tosin heti, ja siksi verta ehti vuotaa paljon). En tiennyt kystasta mitään ennen tätä, koska se ei ollut aiheuttanut mitään oireita.
Pelottavaa :( menen kyllä heti päivystykseen jos tulee edes vähän vatsakipua. Mutta mietin olisiko näin iso kysta pitänyt poistaa heti?? Jos se poksahtaa, niin kuolenko? Pelottaa kamalasti.. Minulla ei ole nyt varaa menn yksityiselle pyytämään toisen lääkärin mielipidettä. Joskus ennen, kunnallisella on tehty virhe diagnoseeja minulle niin se takia pelottaa myös.
Mulla oli joskus 6cm munasarjakysta rangan mri:ssä sattumalöydöksenä, mutta se oli toiminnallinen ja hävisi seur kierron aikana. Ei siis kontrolloitu, mutta jouduin vielä lantion mri:hin ja tässä ei enää nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ultrassa todettiin. 8cm kysta ei häviä itsekseen, erittäin epätodennäköistä. Ei liity menkkoihin. Millä perusteella endometrioosikysta? Kyllä se pitää tietää, onko esim. sekakaikuinen kysta vai minkälainen. Joskus verikoekin voi kertoa lisätietoja. Sinuna menisin n.3-4 kk kuluttua uudelleen. Jos tehtiin ultra, pyydä kuvat itsellesi, mikäli menet eri gynelle. Itseltäni leikattiin kysta pois.
Varmaan kun jokin veriarvo oli korkea , olikohan Ca 125 tai jotakin? Mutta mulla ei ole mitään endomterioosiin viittaavia kipuja, eikö siinä ole yleensä vatsakivut? tai paineen tunnetta. En tiedä. Ainakin sanottiin että yksilokeroinen. Tehtiin siis ultaääni tutkimus jossa tämä näkyi. Sain ajan 3 kk päähän, mutta pelottaa jos puhkeaa... ??
Diagnosoitiinko se siis endometrioosikystaksi? Aika erikoista, jos ilman muita endon oireita näin tehtiin.
Olisiko kyse kuitenkin tästä? ”Toiminnallisia kystia eli nesterakkuloita voi kehittyä munasarjoissa hedelmällisessä iässä. Tällöin puhutaan puhkeamattomasta munarakkulasta, joka sisältää kudosnestettä ja voi kasvaa jopa 5–6 senttimetrin kokoiseksi. Normaalisti se häviää seuraavan kuukautiskierron aikana. Toiminnallisen kystan hoidoksi riittää kaikukuvauksen avulla suoritettu seuranta. Alle viiden senttimetrin kokoista yksilokeroista kystaa ja vastaavasti vaihdevuosi-ikäisellä alle kolmen senttimetrin kokoista kystaa ei tarvitse seurata. Osalle potilaista määrätään hormonihoitoa esimerkiksi e-pillerit.
Leikkaushoitoa tarvitaan, jos kysta aiheuttaa oireita, verikokeissa todetaan kasvainmerkkiaineen kohoamista ja seurannassa nähdään kasvua. Munasarjakasvaimet leikataan yleensä tähystystekniikalla, pyrkien säilyttämään tervettä ja normaalia munasarjakudosta. Leikkauksen laajuus riippuu kasvaimen tyypistä.”
On olut munasarjakysta, todettiin laparoskopiassa endometrioosin lisäksi. Vihlovaa kipua munasarjassa muiden endometrioosioireiden lisäksi.
8 cm kysta munanjohtimessa kuulostaa hyvin epätodennäköiseltä, tod. näk 80 mm eli 0.8 cm.
Munasarja poistettiin osittain, toinen munasarja jäi koskemattomaksi. Lääkäri lupasi ettei vaikuta raskautumiseen. Ja kaksi lasta olen saanut leikkauksen jälkeen.
Kohdun ulkoisen raskauden riskiä tuohan lisää.
Mulla löydettiin just gynen vastaanotolla ultrassa 2,5cm munasarjakysta, vaikka olen syönyt e-pillereitä 30v. Vuosi sitten kaikki oli vielä ok ultrassa. Lääkäri oli ihmeissään. Nyt verikokeeseen tuohon kasvainmerkkiaine CA-125, jos se on koholla niin etsitään onko tuo se kasvain vai onko joku muu. Mulla on ollut kuumetta 2kk.
Muutoin tuli käsky lopettaa e-pillerit nyt (olen 47v) kun limakalvot on huonossa kunnossa, ja sitten katsotaan kahden normaalikierron jälkeen josko se kysta on kadonnut.
Kiva kun en saanut 30v sterilisaatiota kun olisin halunnut, ei varmaan enää mitään järkeä tehdä.
Voiko ehkäisykapselin laittaa jos yhdistelmäehkäisypillereitä ei halua? Unohdin kysyä, mutta lääkäri höpisi jotain minipillereistä vaihtoehtona, katsotaan sitten kun meen kahden kierron jälkeen tarkastukseen. Tässä välissä ei varmaan paljon yhdyntää meillä harrasteta sitten, kondomit ei ole optio. Mulla on jatkuvasti emätintulehduksia, joten kierukka ei ole hyvä ajatus, koska sitä pitkin ne tulehdukset pääsee kohtuun.
voisiko tämä olla munasarjakasvain yms? Vasemmalla puolella, lonkkaluun ja jossain navan välillä (alempana) on PITKULAINEN, kiinteän tuntuinen massa, joka tuntuu olevan kiinni jossain siellä. Ollut jo vuosia, kun huomasin, paineltuani mahaani ollessani selinmakuulla iltaisin. Oon itse aatellut että se olisi vaan ummetusta, kiinteää ruokaa, jopa joskus ei ole tainnut ollakaan sitä, mutta usein on. Eli jos olisi suoli täynnä ruokaa. Mutta siis pitkulainen, niin kuin suoli. Kuitenkin kakkaa tulee, jne.
Mulla ei tunnu mitään. t.27
Pitää pyytää gyne ultraamaan, se kyllä näkee jos munasarjoissa on jotain.
Mulla just todettu endometroosi ja kystia munasarjoissa. Suurin 6cm, lisäksi pienempiä noin 2 cm useita.
Suht voimakkaat kuukautiskivut. Ei muita oireita ollut, paitsi nyt kuukautisvuotoa oli 3,5 viikkoa ja piti ottaa keltatauhashormoonia että saa kuukautiset aisoihin.
Aika polille muutaman päivän päästä ja katsotaan leikataanko vai mikä suunnitelma.
Toivon että heikotus johtuu alhaisesta hemoglobiinista( vuoto) ja ei ole mitään vakavampaa.
Olen 50v.
Hei 29! Kerro sitten kuinka kävi polilla. Yritän seurata tätä keskustelua vielä.
Vierailija kirjoitti:
Hei 29! Kerro sitten kuinka kävi polilla. Yritän seurata tätä keskustelua vielä.
Maanantaina olen menossa.
Yritän muistaa.
26 jatkaa, sain CA-125 tuloksen oli 6 (viitearvo <35), eli ei ainakaan syöpä pitäis olla.
Minulla oli 10 cm kysta. Ei muita kuin kuukautiskipuja. Leikattiin tähystysleikkauksella. Sairauskertomukseni mukaan se puhkesi, kun siihen tartuttiin instrumentilla.
Toinen raskaus onnistui heti tämän jälkeen; kolme vuotta oli jo yritetty toista lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän muistaa.
29 jatkaa. Kävin polilla. Ilmeisesti ei olisi operaatiota munasarjakystien suhteen nyt ainakaan heti suunnitteilla, vaan seurataan tilannetta.
Toisena asiana selvisi että minulla on myös paksu limakalvo kohdussa. Tämän suhteen saattaa tulla joku toimenpide.(ohennettaisi jotenkin?) Näytteitä otettiin.
Lisää siis näytteitä, verikokeita kohta lisää, soittoaikaa ja uusi käynti polille joskus muutaman kuukauden kuluttua ilmeisesti....
Toivottavasti ei mitään hälyttävää ilmene...olen tässä vähän kysymysmerkkinä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän muistaa.
29 jatkaa. Kävin polilla. Ilmeisesti ei olisi operaatiota munasarjakystien suhteen nyt ainakaan heti suunnitteilla, vaan seurataan tilannetta.
Toisena asiana selvisi että minulla on myös paksu limakalvo kohdussa. Tämän suhteen saattaa tulla joku toimenpide.(ohennettaisi jotenkin?) Näytteitä otettiin.
Lisää siis näytteitä, verikokeita kohta lisää, soittoaikaa ja uusi käynti polille joskus muutaman kuukauden kuluttua ilmeisesti....
Toivottavasti ei mitään hälyttävää ilmene...olen tässä vähän kysymysmerkkinä nyt.
Onko se paksu limakalvo kohdussa just endoa? Mua epäilyttää kans nyt 47-vuotiaana pillerien lopettamisessa se, että mitä tapahtuu kun joskus 30v pidin pillereistä taukoa ja silloin endoepäilyn takia piti sit kuitenkin niitä jatkaa. T.27
Vierailija kirjoitti:
Mulla just todettu endometroosi ja kystia munasarjoissa. Suurin 6cm, lisäksi pienempiä noin 2 cm useita.
Suht voimakkaat kuukautiskivut. Ei muita oireita ollut, paitsi nyt kuukautisvuotoa oli 3,5 viikkoa ja piti ottaa keltatauhashormoonia että saa kuukautiset aisoihin.
Aika polille muutaman päivän päästä ja katsotaan leikataanko vai mikä suunnitelma.
Toivon että heikotus johtuu alhaisesta hemoglobiinista( vuoto) ja ei ole mitään vakavampaa.
Olen 50v.
Luulis että 50v ratkaisu olisi kohdunpoisto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 50v.
Luulis että 50v ratkaisu olisi kohdunpoisto?
Endometrioosi on munasarjoissa, niin kohtu pitäisi poistaa? Kannattaisiko olla kommentoimatta, kun ei ole lääketieteellistä osaamista kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän muistaa.
Onko se paksu limakalvo kohdussa just endoa? Mua epäilyttää kans nyt 47-vuotiaana pillerien lopettamisessa se, että mitä tapahtuu kun joskus 30v pidin pillereistä taukoa ja silloin endoepäilyn takia piti sit kuitenkin niitä jatkaa. T.27
Ei ollut puhetta, että se olisi endoa. Lääkäri otti polilla näytteitä, enkä vielä tiedä tuloksia.
Gyne aiemmin mainitsi endosta munasarjoissa, kun ultrasi. Mainitsi hänkin, että kohdun limakalvo on paksu, mutta ei sanonut siitä sen kummempaa muuten, eikä puhunut sen suhteen endosta.
29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ultrassa todettiin. 8cm kysta ei häviä itsekseen, erittäin epätodennäköistä. Ei liity menkkoihin. Millä perusteella endometrioosikysta? Kyllä se pitää tietää, onko esim. sekakaikuinen kysta vai minkälainen. Joskus verikoekin voi kertoa lisätietoja. Sinuna menisin n.3-4 kk kuluttua uudelleen. Jos tehtiin ultra, pyydä kuvat itsellesi, mikäli menet eri gynelle. Itseltäni leikattiin kysta pois.
Varmaan kun jokin veriarvo oli korkea , olikohan Ca 125 tai jotakin? Mutta mulla ei ole mitään endomterioosiin viittaavia kipuja, eikö siinä ole yleensä vatsakivut? tai paineen tunnetta. En tiedä. Ainakin sanottiin että yksilokeroinen. Tehtiin siis ultaääni tutkimus jossa tämä näkyi. Sain ajan 3 kk päähän, mutta pelottaa jos puhkeaa... ??
Voiko endoa oikeasti olla, vaikka ei olisi koskaan ollut kivuliaat menkat eikä niitä näkyisi gynen tarkastuksissa?
Minulta mitattiin jos joku toinen arvo, joku H:llä alkava. Se oli alhainen, pitäisi olla syövässä korkea, kai.