Itken silmät päästä täällä; ei kesätyötä
Opiskelen toista tutkintoa.,ikää jo 30v.
Luin sähköpostia ja oli tullut taas muutama "valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun" !
Soitin paikkoihin, tuli yhdestä luuria että ei Puh.tiedusteluja. Että Se siitä "omasta aktiivisuudesta kiinni" Hakemisen aloitin joulukuussa.
Ihanaa olla 30v. Joka ei ole ikinä saanut tunti tai kuukausipalkkaa.
Päivittäisillä asioilla mietin,että mitenhän tuo henkilö on päässyt töihin (kauppa, pankki tarjoilija jne)
Olenko ainut tämänikäinen luuseri?? 18-vuotiaatkin on töissä,,minä en!
Kommentit (41)
En väittänyt että ei ole työkokemusta! En ole saanut ikinä tunti/kuukausipalkkaa!
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 20:17"]
En haluaisi lyödä lyötyä, mutta varmasti se nyt onkin vaikeaa löytää työtä jos tuohon ikään et ole koskaan ollut töissä vielä. Äläkä nyt vain sano että olet aina kovasti yrittänt, mutta koskaan ei vielä ole tärpännyt mihinkään hommaan.
[/quote]
Tässähän se suomalainen lannistamisen asenne taas hyvin näkyy.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 20:06"]
Tiukka paikka, ap. Ymmärrän turhautumisesi. Miten olet aiemmat kesäsi tai muut lomasi tähän saakka viettänyt? Työkokemuksen kerryttäminen on mielestäni aina kannattanut aloittaa varhain ja niistä vähitellen sitä työhistoriaakin kertyy. Moni kesätyöpaikka voi poikia myös työsihteen vakinaistamisia ja myöhemmin talon sisäistä etenemistä uraksi saakka.
[/quote]
Niin niin, kannattaisihan se työkokemuksen kerryttäminen aloittaa varhain, jos niitä töitä sattuu silloin vain saamaan.
[/quote]
Ihanko totta, että ikävuosina 15.-30. ei mitään ole löytynyt, ahkerasta yrittämisestä huolimatta ja varsinkin nuorena kouluttamattomana turhia valikoimatts? Tuohon aikaväliin mahtuu jo 15 kesälomaakin, joululomista puhumattakaan. Moni käy myös osa-aikatöissä koulun tai opiskelujen ohessa. Kuulostaa jo jonkinsortin ennätykseltä.
[/quote]
Ennätykseltä? Vastaavia tai vielä kovempia "ennätyksiä" on Suomessa vähintään tuhansia.
Olen tyylin kaupitellut puhelinliittymää ostarilla 7h päivä ja palkkasaldo siltä päivältä 0€!
Onneksi oli parempiakin päiviä ja sain tuon 1200-1400€ käteen,kuussa.
Mutta aina sai jännittää että saako päivästä palkkaa vai ei
ap
Vielä pystyy hakea moniin paikkoihin. Ite laitoin tänään 15 kesätyöhakemusta vielä vetämään
Ainakin ennen pk-seudulla sai kaikki töitä. Minäkin täysin ulkopuolisena. Mutta toki ne oli niitä töitä joissa näki likaa ja ikäviä ihmiskohtaloita... mutta muuten olisin kuin sinä ap. Pienemmissä paikoissa kaikki taisi mennä jo ennenkin suhteilla.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 20:24"]
En väittänyt että ei ole työkokemusta! En ole saanut ikinä tunti/kuukausipalkkaa!
[/quote]
No mitä sitten? Olet siis tehnyt kyllä töitä, mutta palkka on ollut provikkamuodossa. Kun itse tein aikoinani provikkapalkkaa, sain bruttona enemmän kuin nykyään kiinteällä kuukausipalkalla. Ei nyt ainakaan kannata ottaa tuollaista asennetta, kun mainostat itseäsi työnantajille. Siis älä sano, että et ole koskaan saanut tunti- tai kuukausipalkkaa. Siitä voi tulla väärinkäsityksiä, ettet olisi tehnyt töitä ollenkaan.
Eikö nykyisin ole tosiaan edes siivous- tai lastenkaitsentatöitä (babysitter/barnvakt)? Noita tein itse ollessani 14-16-vuotias, kesäisin, viikonloppuisin, koulun jälkeen viikollakin.
Tilanne kuulostaa kyllä todella huolestuttavalta laajemminkin nuoria ja tulevaa ajatellen. Minne kaikki työpaikat ovat yhtäkkiä kadonneet?
Ap, miten henkilökohtaisen avustajan tehtäviä on paikkakunnallasi tarjolla?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 20:45"]
Eikö nykyisin ole tosiaan edes siivous- tai lastenkaitsentatöitä (babysitter/barnvakt)? Noita tein itse ollessani 14-16-vuotias, kesäisin, viikonloppuisin, koulun jälkeen viikollakin.
Tilanne kuulostaa kyllä todella huolestuttavalta laajemminkin nuoria ja tulevaa ajatellen. Minne kaikki työpaikat ovat yhtäkkiä kadonneet?
Ap, miten henkilökohtaisen avustajan tehtäviä on paikkakunnallasi tarjolla?
[/quote]
Siivoukseen ei kyllä mielellään oteta niitä, joilla ei ole alan kokemusta. Monissa ilmoituksissa lukee jopa, että hakijoilta vaaditaan 2-5 vuoden kokemus tai alan koulutus.
Satamakaupungeissa on toki laivasiivousta johon pääsee ainakin syksystä kevääseen helpommin kun siellä ei kukaan meinaa kestää, mutta jossain pikkukaupungissa voi olla hyvin hankala saada siivousalan hommiakaan.
Viime kesänä kävin haastattelussa henk.koht avustaja, mutta sen paikan vei avustettavan,mummon,mielestä "suloinen musta mies, sen minä otan" :D
nyt olen hakenut 3 avustajanpaikkaan, ei ole mitään vielä kuulunut
ap
Yritys jossa olen töissä etsii juuri nyt suomen-, ruotsin- ja englanninkielentaitoisia ihmisiä! Voi kun voisin jakaa yhteystiedot sinulle, aika suurella todennäköisyydellä töitä löytyisi tehtäväksi. Ihan ok tuntipalkka, siistiä sisätyötä etänä eikä tarvitse myydä tai tuputtaa mitään, kiva työtiimi. Olen itse opiskeluiden ohella osa-aikaisena nyt toista vuotta. En halua mammapalstalla kuitenkaan työpaikkaani kuuluttaa, useimmat tulevat firmaamme puskaradion kautta :) Onnea työnhakuun!
Totta kai ne valitsee ihmiset, joilla työkokemusta. Se on voi voi jos nuorempana ei työt maistunu. Ja totta kai ne valitsee ihmiset, joilla on alaa vastaava koulutus. Se on voi voi jos ei koulussa oo huvittanu istua. Että voi voi. Ps. Ei kannata varmaan valkata vaan ns. parhaita paikkoja. Hae sol:lle tai puistotyöntekijäksi. Kyllä töitä löytyy, on eri asia kelpaatko työnantajalle kun cv:ssä lukee elämänkoulu ja työkokemus pyöreä nolla!
Ja 35 jatkaa miksi ihmeessä 3kymppinen akka hakee KESÄtöitä?!
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 20:00"]
Opiskelen toista tutkintoa.,ikää jo 30v. Luin sähköpostia ja oli tullut taas muutama "valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun" ! Soitin paikkoihin, tuli yhdestä luuria että ei Puh.tiedusteluja. Että Se siitä "omasta aktiivisuudesta kiinni" Hakemisen aloitin joulukuussa. Ihanaa olla 30v. Joka ei ole ikinä saanut tunti tai kuukausipalkkaa. Päivittäisillä asioilla mietin,että mitenhän tuo henkilö on päässyt töihin (kauppa, pankki tarjoilija jne) Olenko ainut tämänikäinen luuseri?? 18-vuotiaatkin on töissä,,minä en!
[/quote]
30-vuotias jolla ei ole koskaan ollut tunti- tai kuukausipalkkaa? Millähän perusteella sulle sitten on palkkaa maksettu? Jos ei millään, niin ihan turhaan ihmettelet, ettei sua valita. Ei siinä oikeastaan muutenkaan mitään ihmeellistä ole kun kesätöitä hakee sekä työttömät että opiskelijat, eli vielä valtavan paljon suurempi määrä kuin kokoaikaisia tms. hommia. Mutta pakko sanoa, että jos 30-vuotiaalla ei ole työkokemusta ja toista tutkintoa jo opiskelee, niin ei se hyvää kuvaa anna.
Täälläkin kolmikymppinen opiskelija. En hakenut edes kesätöihin, vaan hain harjoittelupaikkaa. Viidestoista muistaakseni tärppäsi. Työtkin olisi olleet kiva, mutta kun harjottelukin on pakollinen, niin suoritetaan pois alta.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:14"]
Täälläkin kolmikymppinen opiskelija. En hakenut edes kesätöihin, vaan hain harjoittelupaikkaa. Viidestoista muistaakseni tärppäsi. Työtkin olisi olleet kiva, mutta kun harjottelukin on pakollinen, niin suoritetaan pois alta.
[/quote]
Minä sain harjoittelustakin palkkaa. Ois kannattanut yrittää sitä. Tietty riippuu alasta ja tilanteista.
Mutta saahan siitä harjoittelusta työkokemusta. Niin ja ap vielä kerkee, älä vielä luovuta, monet paikat vielä etsii kesälle työntekijöitä!!
Oletko miettinyt työnhakutaitojasi? Tännekin avasit asiasi niin että kaikki luulivat ettet ole koskaan ollut töissä. Laitatko hakemuksiinkin jotain outoa höpinää siitä miten et ole koskaan saanut tuntipalkkaa? Ei siinä ole mitään hävettävää että olet ollut provikkapalkkaisissa töissä. Päinvastoin, olet jaksanut tehdä jotain missä harva pärjää. Mä kyllä vähän epäilen että jotain sun hakemuksissa on pielessä.
Ei työnteko ole tärkeää, koska kanisi saattaa kuolla.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 20:06"]
Tiukka paikka, ap. Ymmärrän turhautumisesi. Miten olet aiemmat kesäsi tai muut lomasi tähän saakka viettänyt? Työkokemuksen kerryttäminen on mielestäni aina kannattanut aloittaa varhain ja niistä vähitellen sitä työhistoriaakin kertyy. Moni kesätyöpaikka voi poikia myös työsihteen vakinaistamisia ja myöhemmin talon sisäistä etenemistä uraksi saakka.
[/quote]
Niin niin, kannattaisihan se työkokemuksen kerryttäminen aloittaa varhain, jos niitä töitä sattuu silloin vain saamaan.
[/quote]
Ihanko totta, että ikävuosina 15.-30. ei mitään ole löytynyt, ahkerasta yrittämisestä huolimatta ja varsinkin nuorena kouluttamattomana turhia valikoimatts? Tuohon aikaväliin mahtuu jo 15 kesälomaakin, joululomista puhumattakaan. Moni käy myös osa-aikatöissä koulun tai opiskelujen ohessa. Kuulostaa jo jonkinsortin ennätykseltä.
[/quote]
Kyllä ainakin alle 18-vuotiailla voi olla monessa työpaikassa vaikeaa saada töitä. Minä tiedän muutamia pikkukaupunkeja, joissa ei ole juuri ollenkaan alle 18-vuotiaille minkäänlaisia töitä tarjolla, ei edes kesätöitä, vaan lähes kaikkiin töihin siellä vaaditaan 18 vuoden ikä.