Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysi ikäinen kotona asuva KULUT

Vierailija
09.04.2015 |

Onko paikalla muita täysi-ikäistyneiden lasten vanhempia? Joilla lapsi asuu kotona vielä?

Maksaako lapsi teille asumisestaan, kuinka paljon, tienaako itse yms yms? Annatteko rahaa esim. vaatteisiin?

Meillä juuri 18 vuotta täyttänyt tyttö, saa tukia n 300e kuukaudessa, opiskelee. Maksaa ruokarahaa 40e kuussa, sekä vaatteensa ja menonsa itse. Käytännössä siis asuu ilmaiseksi mutta emme anna rahaa.

Jos lainaa autoa niin maksaa itse bensat.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan ap olet vanha etkä enää yksin pärjää, niin muistathan maksaa tyttärellesi että saat asua hänen kanssaan... 

Vierailija
22/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

61,80 voi saada opintorahaa maksimissaan tuon ikäinen kotonaan asuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:11"]kunhan ap olet vanha etkä enää yksin pärjää, niin muistathan maksaa tyttärellesi että saat asua hänen kanssaan... 
[/quote]
Eiköhön sitä eläkkeestä kuulukin maksaa oma osuus asumiskuluista ja muusta. Lapsen ei kuulu elättää vanhempaansa, toisinpäin kyllä.

Vierailija
24/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 v lukiolainen asuu vielä kotona. Hänen tulonsa on 0 €. Ei maksa siis kotiin mitään, mutta mä annan hänelle käyttörahaa 150 €/kk. Kotoa saa ruuan, vaatteet, katon pään päälle, pesuaineet, mahdolliset sairauskulut jne. 

Vierailija
25/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:02"]

Tottakai nuori maksaa vanhemmalleen jos on täysi-ikäinen.

Saatanan pullamössö kokoomusperheen pienet kultalapset jotka saavat kaiken hopeatarjottimella kannettuna eteensä. Oispa meillä muillaki samat mahdollisuudet

[/quote]

Niin että kumpaa mieltä olet, pitää maksaa vanhemmille vai saada ilmaiseksi?

Kateudelta kommenttisi kuulostaa.

Vierailija
26/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"oispa meillä muillakin samat mahdollisuudet" paljastaa mölyn pelkäksi kateudeksi.

En ymmärrä tätä. Jos perheellä menee hyvin ja on varaa, niin miksei lapsia voisi auttaa taloudellisesti? Onko se sinulta pois jotenkin?

Vierailija
27/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:14"]61,80 voi saada opintorahaa maksimissaan tuon ikäinen kotonaan asuja.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
28/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:16"]

Saatanan pullamössö kokoomusperheen pienet kultalapset jotka saavat kaiken hopeatarjottimella kannettuna eteensä. Oispa meillä muillaki samat mahdollisuudet

[/quote]

[/quote] Myönnän olevani kateellinen/katkera. Itsellä oli kamala työ päästä oikikseen kun ensinnäkin pääsykoekirjoihin ei ollut varaa. Sitten kun sain hommattua töitä ja sain ensimmäisen palkkani -> varaa kirjoihin, pääsykokeet olikin jo niin lähellä että ei oikeen mitään jakoja päästä sisään, töissä piti kuitenkin käydä että saa itsensä elätettyä. Pääsin sitten seuraavana vuonna, mutta opiskelupaikkaa piti lykätä, kas kummaa kun ei ollut varaa muuttaa helsinkiin ja maksaa takuuvuokraa. Seuraava vuosi pätkätöissä ja just ja just sain maksettua muuttokuljetuksen ja sen takuuvuokran ja ensimmäisen kuukauden vuokran. 

Nyt opiskelen oikiksessa kun vihdoin pääsin aloittamaan koulut. Mutta koulu kärsii todella pahasti kun töissä pitää olla melkein saman verran kun koulussa. Miettikääpä siitä onko opiskelijat samalla lähtöviivalla jos toiselle opiskelijalle vanhemmat maksavat kaikki kirjat, asumisen, elämisen.... Sen oman säälittävän opintotuen saa sitten käyttää millaseen hurvitteluun ikinä haluaa. Opintolainaakaan ei varmaan mammam kullannuppujen tarvi nostaa. Perkele.

Vierailija
29/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:20"]

"oispa meillä muillakin samat mahdollisuudet" paljastaa mölyn pelkäksi kateudeksi.

En ymmärrä tätä. Jos perheellä menee hyvin ja on varaa, niin miksei lapsia voisi auttaa taloudellisesti? Onko se sinulta pois jotenkin?

[/quote]

ON! Nimenomaan. Lue ylempi tekstini.

Vierailija
30/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saatanan pullamössö kokoomusperheen pienet kultalapset jotka saavat kaiken hopeatarjottimella kannettuna eteensä."

Minulta ja veljeltäni ei aikoinaan alettu perimään vuokraa täytettyämme 18. Päinvastoin, minä olen saanut vanhemmiltani auton (hintaluokka 15t-20t), kilpahevosia, veljeni opiskelu ja asuminen ulkomailla kustannettiin. Olemme molemmat hyvin kiitollisia tästä ja tiedämme että harvalla on yhtä hyviä lähtökohtia tulevaisuudelle. Taloudellinen tilanne ja raha eivät kuitenkaan ole kaikki kaikessa, mutta tietenkin taloudellinen vakaus mahdollistaa enemmän aikaa ja energiaa opiskeluihin. Meistä kummastakaan ei kuitenkaan tullut luusereita vaikka taloudellinen tilanteemme oli keskivertoa parempi.

Veljeni opiskelee yhdessä maailman parhaista yliopistoista kovalla menestyksellä, minä menestyn opinnoissa hyvin ja samoin urheilussa. Ei raha automaattisesti korreloi ihmisen arvojen kanssa tai tee kenestäkään lellittyä, epäonnistunut kasvatus sen usein aiheuttaa. Meidän perheessä ei oikeastaan ikinä ollut sääntöjä, aresteja tai kotiintuloaikoja. Meidän perheessä se toimi hyvin, mutta joidenkin lasten temperamentilla vastaava elämäntyyli saattaisi olla jo ajatuksena kuolleena syntynyt. On kuitenkin naurettavaa tehdä typerä yleistys aiheesta johon ei ole sen koommin perehtynyt. Mututuntumalla voi huudella mitä sylki suuhun tuo, mutta omakohtaiset kokemukset eli todennäköisesti olematon otanta tuskin ketään täysjärkistä vakuuttaa.

Ymmärrän että kuluja jaetaan jos taloudellinen tilanne on kaikkien perheenjäsenten kohdalla huono. Jos vanhemmat ovat kuitenkin suhteellisen hyvin toimeentulevia ja nuori kituutta pennin päälle hoitaen kuitenkin velvollisuutensa (opiskelu, työt) kunnialla, kyseenalaistan vanhempien motiivin kys. toiminnalle.

Vierailija
31/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:14"]61,80 voi saada opintorahaa maksimissaan tuon ikäinen kotonaan asuja. [/quote] Ei pidä paikkaansa.

[/quote]

Kelan sivujen mukaan noin, mihin sun tiedot perustuu? Ja nyt siis sanoin opintorahasta, en opintotuesta, johon sisältyy myös opintolaina...

Vierailija
32/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme ajatus monilla vanhemmilla on että sillä sekunnilla kun lapsi täyttää 18 niin muuttuu loiseksi jos ei maksa ruokarahaa ynnä muita maksuja? Tottakai jos autoa lainaa niin bensoista voi maksaa tms. Meillä on vanhemmat antaneet lastensa muuttaa sitten kun ovat siihen valmiita. Kyllä sitten siinä omassa kämpässä ehtii maksaa asumisestaan ihan tarpeeksi.

Vierailija
33/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:26"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:20"]

[/quote]

ON! Nimenomaan. Lue ylempi tekstini.

[/quote]

Oikiksessa mäkin oon, kohta täytyy lähteä hukkaputkeen vetämään lärvit. Mikäsi vika hoasin kämpissä oli, kyllähän soluun ainakin pääsee, eivätkä ne paljoa maksa? Onko tuo edes tiedekunnan mielestä hyväksyttävä syy lykätä opiskeluja?

Kaikki eivät tietenkään voi olla samalla viivalla, mutta en näe siinä pahaa, että ne jotka siihen pystyvät, tukevat lapsiansa eri keinoin.

Vierailija
34/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhu, onneks ei oo noin natsimutsia kuin osa tässä ketjussa.
Omassa kodissa ei saa ilmaiseksi asua, ok!

Vierailija
35/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menin lukion jälkeen välivuodeksi töihin, maksoin hyvin toimeentuleville vanhemmilleni vuokraa 1000mk kuussa ja osallistuin ruokakuluihin. Kyse ei ole mielestäni riistämisestä, vaan kasvattamisesta. Minulle haluttiin opettaa, että eläminen maksaa. Puolessa vuodessa sain myös ostettua palkoistani muuttamisen varalle astiat, lakanat, jne. Kun sitten muutin, minulla oli hyvä käsitys siitä, kuinka oma talous pyörii. En todellakaan ole katkera, vaan mielestäni vanhempani toimivat täysin oikein.

Vierailija
36/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kotona asuvalta opiskelijalta rahaa vaan tuen taloudellisesti tätä lukiolaista. Kaksikymppistä kodin ulkopuolella asuvaa opiskelijaa tuen epäsäännöllisesti, mutta jatkuvasti. Ikinä en ottaisi omilta lapsilta rahaa ruuasta, parempi, kun säästävät omaa tulevaisuuttaan varten.

Vierailija
37/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Halusinpa tulla kertomaan oman mielipiteeni asiasta. Olen 20 vuotias ammattiin valmistunut. Muutin kotoa pois kun olin 16 vuotias ja olen sen jälkeen elättänyt suurinpiirtein itse itseni tottakai äiti auttoi jonkun verran rahallisesti, kun tuet ja tulot muutenkin olivat niin pienet. Nykyisin joudun töiden takia asumaan välillä vanhemmillani,(oma asuntoni toisella paikkakunnalla) mutta eivät he minulta siitä mitään pyydä. Itse kylläkin silloin tällöin käyn kaupassa ja kokkaan koko perheelle ihan omasta aloitteestani. Saanhan kuitenkin palkkaa.

Vierailija
38/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin itse ylioppilaaksi asti opiskelijana ja sen jälkeenkin töissäkäyvänä kotona kakskymppiseksi. En maksanut vuokraa, mutta hoidin ruokaostoksia omasta pussista ja tein paljon kotitöitä. Isä maksoi puhelinlaskun (joku perheen yhteinen pakettiliittymä), muuten kaikki menot itse. Mielestäni systeemi toimi hyvin.

Vierailija
39/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:25"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:16"]

[/quote]

[/quote] Myönnän olevani kateellinen/katkera. Itsellä oli kamala työ päästä oikikseen kun ensinnäkin pääsykoekirjoihin ei ollut varaa. Sitten kun sain hommattua töitä ja sain ensimmäisen palkkani -> varaa kirjoihin, pääsykokeet olikin jo niin lähellä että ei oikeen mitään jakoja päästä sisään, töissä piti kuitenkin käydä että saa itsensä elätettyä. Pääsin sitten seuraavana vuonna, mutta opiskelupaikkaa piti lykätä, kas kummaa kun ei ollut varaa muuttaa helsinkiin ja maksaa takuuvuokraa. Seuraava vuosi pätkätöissä ja just ja just sain maksettua muuttokuljetuksen ja sen takuuvuokran ja ensimmäisen kuukauden vuokran. 

Nyt opiskelen oikiksessa kun vihdoin pääsin aloittamaan koulut. Mutta koulu kärsii todella pahasti kun töissä pitää olla melkein saman verran kun koulussa. Miettikääpä siitä onko opiskelijat samalla lähtöviivalla jos toiselle opiskelijalle vanhemmat maksavat kaikki kirjat, asumisen, elämisen.... Sen oman säälittävän opintotuen saa sitten käyttää millaseen hurvitteluun ikinä haluaa. Opintolainaakaan ei varmaan mammam kullannuppujen tarvi nostaa. Perkele.

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta: miten aiot toimia aikanaan omien lastesi kanssa? Samoin kuin itse olet joutunut kokemaan vai päinvastoin eli tuet omia lapsiasi taloudellisesti etkä velota heiltä kotona asumisesta mitään?

Vierailija
40/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun vanhemmilla, en maksa mitään asumisesta. Olen työssäkäyvä opiskelija ja saan minimituet. Maksan omat menot, vaatteet ja puh laskun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi