Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysi ikäinen kotona asuva KULUT

Vierailija
09.04.2015 |

Onko paikalla muita täysi-ikäistyneiden lasten vanhempia? Joilla lapsi asuu kotona vielä?

Maksaako lapsi teille asumisestaan, kuinka paljon, tienaako itse yms yms? Annatteko rahaa esim. vaatteisiin?

Meillä juuri 18 vuotta täyttänyt tyttö, saa tukia n 300e kuukaudessa, opiskelee. Maksaa ruokarahaa 40e kuussa, sekä vaatteensa ja menonsa itse. Käytännössä siis asuu ilmaiseksi mutta emme anna rahaa.

Jos lainaa autoa niin maksaa itse bensat.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki lapsen elatuksesta sanoo seuraavaa: "Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista."

Eli te maksatte myös täysi-ikäisten lastennen opiskelut.

Vierailija
2/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:50"]Laki lapsen elatuksesta sanoo seuraavaa: "Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista."

Eli te maksatte myös täysi-ikäisten lastennen opiskelut.
[/quote]

Tämä liittyy elatustukeen, joka voidaan neuvotella.
Laki ei määrää ketään maksamaan lapsensa opiskelua hamaan tulevaisuuteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijalta en tod ottaisi mitään maksua!!

Vierailija
4/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:50"]Opiskelijalta en tod ottaisi mitään maksua!!
[/quote]
Niin ja muualla asuvaa opikelijaa auttaisin rahallisesti.

Vierailija
5/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär täyttää pian 16v, opiskelee ja saa opintorahaa vajaa 40, en todella ala perimään mitään maksuja häneltä.

Vierailija
6/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pyytääkö joku esim lukiolaiselta ruokarahaa??

Vierailija
7/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tukia kotona asuva 18v saa 300€/kk?

Vierailija
8/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karua ottaa maksu omalta lapselta joka on köyhä opiskelija. Tuskin teillä niin tiukkaa rahasta on.

Vierailija
9/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa asua ilmaiseksi niin kauan kuin opiskelee ja kesätöistä tai opintojen ohessa tehtävistä töistä ei tarvitse maksaa vanhemmille. Oikeasti tarpeellisia juttuja (vaikkapa silmälasit, koulukirjat, lääkärit, oikeasti tarpeelliset vaatteet) makselen, juhlimiset ja "turhat" vaatteet, meikit yms. saa maksaa itse. Antaisin jopa valmistumisen jälkeen hetken asua työssäkäyvän nuoren ilmaiseksi, jos rahan käyttö on järkevää ja jos säästää tuloistaan esim. omistusasuntoa varten. Eri asia sitten, jos kaikki tulot menee juhlimiseen ja turhuuteen.

Vierailija
10/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:51"]

Tytär täyttää pian 16v, opiskelee ja saa opintorahaa vajaa 40, en todella ala perimään mitään maksuja häneltä.

[/quote]

Siis 18v pian :)

Vierailija
11/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:54"]

[/quote]

Varmaan opintotuen ja vanhemmiltaan koulutustuen?

Vierailija
12/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:54"]Mitä tukia kotona asuva 18v saa 300€/kk?
[/quote]

Niin, mistä tuo summa koostuu?

Vierailija
13/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kotona 16-18 -vuotiaana ja olin siivousfirmalla töissä. Jouduin maksamaan kotiin 500 mk/kk sekä joskus muitakin laskuja. Välillä tuntui että liikaa on, pienestä palkasta. Autokoulun ja auton kustansin itse.
N40

Vierailija
14/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:54"]

[/quote]

Varmaan opintotuen ja vanhemmiltaan koulutustuen?
[/quote]
Ja sit maksaa vanhemmille takaisin??

Vierailija
15/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:59"]Asuin kotona 16-18 -vuotiaana ja olin siivousfirmalla töissä. Jouduin maksamaan kotiin 500 mk/kk sekä joskus muitakin laskuja. Välillä tuntui että liikaa on, pienestä palkasta. Autokoulun ja auton kustansin itse.
N40
[/quote]
Minä tulin opiskelijana aina kotipaikkakunnalle kesätöihin. Piti maksaa kotiin ruokarahaa ja kuitenkin myös opiskeluasunnon vuokra. Aika reilut vanhemmat...

Vierailija
16/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai nuori maksaa vanhemmalleen jos on täysi-ikäinen. Niin me muutkin nuoret maksetaan omat vuokramme ja ruokamme kun ei asuta enään mamman helmoissa. Saatanan pullamössö kokoomusperheen pienet kultalapset jotka saavat kaiken hopeatarjottimella kannettuna eteensä. Oispa meillä muillaki samat mahdollisuudet niin pystyis oikeesti keskittymään opiskeluun ja ehkä menestymäänkin. 

Nimim. köyhästä perheestä, viikossa 38h koulua ja 25h töitä että saa vuokran maksettua ja elättämään ittensä.

Vierailija
17/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kohtuutonta ainakin vaatia lasta rahoittamaan omistusasunnon asumiskuluina asuntolainanlyhennyksiä ellei vastaava osuus siirry sitten lapsen omistukseen.

Vierailija
18/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 18v. asuu kotona, saa tukea n. 350e/kk ja en tietenkään pyydä mitään, mutta en annakaan. Lainata voin ja maksaa takaisin. Ruoat + muut tarpeelliset tuotteet ostan minä, lapsi hankkii rahoillaan mitä itse tarvitsee. Silloin tällöin voin tukea jossain suuremmassa ostoksessa, vaatteissa/kengissä, sekä esim. tänään ostin x-boxin ohjaimesta rikki menneen osan tilalle uuden, ( oli suht kallis josta yllätyin itsekin...). Hyvin toimii meillä näin.

Vierailija
19/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt mitä noi 350e tuet on?

Vierailija
20/62 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ymmärrä noita tukia. vanhemman luona asuessa saa opintotukea noin 130€ muistaakseni. Asumistukea ei luonnollisesti saa. En kyllä usko, että toimeentulotukeakaan saisi ainakaan tässä tapauksessa. Vanhemman omistamassa asunnossa opintoki+asumislisä on on 330€.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän