Täysi ikäinen kotona asuva KULUT
Onko paikalla muita täysi-ikäistyneiden lasten vanhempia? Joilla lapsi asuu kotona vielä?
Maksaako lapsi teille asumisestaan, kuinka paljon, tienaako itse yms yms? Annatteko rahaa esim. vaatteisiin?
Meillä juuri 18 vuotta täyttänyt tyttö, saa tukia n 300e kuukaudessa, opiskelee. Maksaa ruokarahaa 40e kuussa, sekä vaatteensa ja menonsa itse. Käytännössä siis asuu ilmaiseksi mutta emme anna rahaa.
Jos lainaa autoa niin maksaa itse bensat.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:02"]
Tottakai nuori maksaa vanhemmalleen jos on täysi-ikäinen.
Saatanan pullamössö kokoomusperheen pienet kultalapset jotka saavat kaiken hopeatarjottimella kannettuna eteensä. Oispa meillä muillaki samat mahdollisuudet
[/quote]
Niin että kumpaa mieltä olet, pitää maksaa vanhemmille vai saada ilmaiseksi?
Kateudelta kommenttisi kuulostaa.
[/quote] Myönnän olevani kateellinen/katkera. Itsellä oli kamala työ päästä oikikseen kun ensinnäkin pääsykoekirjoihin ei ollut varaa. Sitten kun sain hommattua töitä ja sain ensimmäisen palkkani -> varaa kirjoihin, pääsykokeet olikin jo niin lähellä että ei oikeen mitään jakoja päästä sisään, töissä piti kuitenkin käydä että saa itsensä elätettyä. Pääsin sitten seuraavana vuonna, mutta opiskelupaikkaa piti lykätä, kas kummaa kun ei ollut varaa muuttaa helsinkiin ja maksaa takuuvuokraa. Seuraava vuosi pätkätöissä ja just ja just sain maksettua muuttokuljetuksen ja sen takuuvuokran ja ensimmäisen kuukauden vuokran.
Nyt opiskelen oikiksessa kun vihdoin pääsin aloittamaan koulut. Mutta koulu kärsii todella pahasti kun töissä pitää olla melkein saman verran kun koulussa. Miettikääpä siitä onko opiskelijat samalla lähtöviivalla jos toiselle opiskelijalle vanhemmat maksavat kaikki kirjat, asumisen, elämisen.... Sen oman säälittävän opintotuen saa sitten käyttää millaseen hurvitteluun ikinä haluaa. Opintolainaakaan ei varmaan mammam kullannuppujen tarvi nostaa. Perkele.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta: miten aiot toimia aikanaan omien lastesi kanssa? Samoin kuin itse olet joutunut kokemaan vai päinvastoin eli tuet omia lapsiasi taloudellisesti etkä velota heiltä kotona asumisesta mitään?
[/quote]
En aio hommata lapsia. Parempi jättää se homma muille, sikiävät muutenkin niin paljon että tuskin siihen mun panosta kaivataan.
Lapseni opiskellessaan maksoi tuestaan omat kulut ja minä bussilipun ja treenit.
Nyt työssä jo, asuu edelleen kotona. Haluaa maksaa 300 e ns. vuokraa ja puhelinlaskunsa.Tuolla rahalla ei pk-seudulla asuntoa saa mistään.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:43"]
Kun menin lukion jälkeen välivuodeksi töihin, maksoin hyvin toimeentuleville vanhemmilleni vuokraa 1000mk kuussa ja osallistuin ruokakuluihin. Kyse ei ole mielestäni riistämisestä, vaan kasvattamisesta. Minulle haluttiin opettaa, että eläminen maksaa. Puolessa vuodessa sain myös ostettua palkoistani muuttamisen varalle astiat, lakanat, jne. Kun sitten muutin, minulla oli hyvä käsitys siitä, kuinka oma talous pyörii. En todellakaan ole katkera, vaan mielestäni vanhempani toimivat täysin oikein.
[/quote]
Minulla oli hyvä käsitys siitä, miten oma talous pyörii, vaikken maksanutkaan vanhemmilleni vuokraa tai muuta kun olin täysi-ikäinen. He tosin osasivatkin kasvattaa lapset muuten kuin rahan avulla.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:14"]61,80 voi saada opintorahaa maksimissaan tuon ikäinen kotonaan asuja. [/quote] Ei pidä paikkaansa.
[/quote]
Kelan sivujen mukaan noin, mihin sun tiedot perustuu? Ja nyt siis sanoin opintorahasta, en opintotuesta, johon sisältyy myös opintolaina...
[/quote]
Itse sain n. 90 euroa pelkkää opintorahaa, kun asuin pienituloisen yksinhuoltajaäitini luona.
Suurin osa kavereistani ja tuttavistani asuu vielä vanhempien luona. Eivät maksa asumisestaan mitään.
Olemme kaikki kaksikymppisiä. Minua henkilökohtaisesti ärsyttää suunnattoman paljon näiden kotona asujien asenne kaikkeen. Rahaa saa silloin kun haluaa, osa käy töissä ja saa rahaa pari tonnia kuussa, mutta eivät siitä huolimatta maksa asumisestaan mitään.
Rellestävät ja tuhlailevat rahansa turhiin juttuihin ja kun houkuttelevat minua mukaan johonkin reissuun, ja minulla ei ole varaa, se ei mene jakeluun. Luulevat että minulla on aina sukanvarressa muutama satanen viikonloppureissuja varten. Olen työtön, asun yksin ja vanhempani auttavat vain hätätilanteissa.
Minulla ja miehelläni on 2 lasta. 17 ja 20 vuotiaat. Vanhempi asuu vielä kotona, sillä opiskelut ovat vielä kesken. Kesällä on aikonut muuttaa pois. Olemme luvanneet, että he saavat asua kotonaan niin pitkään kuin haluavat, eikä tarvitse maksaa mitään vuokria yms. Tietävät kumminkin, että koko loppuelämää eivät saa ja eivät varmasti haluaisikaan :D en näe syytä sille, että pitäisi alkaa ottamaan nuorelta rahojansa pois, kun me tienaamme keskivertoa paremmin eikä meillä ole rahalla niin paljoa käyttöä, että pitäisi lapsilta alkaa pyytelemään omia rahoja jotka he voivat säästää ja niin he ovat tehneetkin. 20-vuotiaamme käy siis koulun ohella vakituisessa työssä ja tukia tulee. Näin meillä :-)
Ite oon abi ja mitään en maksa. Ei kyllä olisi varaakaan, kun töitä en oo saanu edes kesälle kahteen vuoteen kun ei ole suhteita
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:43"]
Kun menin lukion jälkeen välivuodeksi töihin, maksoin hyvin toimeentuleville vanhemmilleni vuokraa 1000mk kuussa ja osallistuin ruokakuluihin. Kyse ei ole mielestäni riistämisestä, vaan kasvattamisesta. Minulle haluttiin opettaa, että eläminen maksaa. Puolessa vuodessa sain myös ostettua palkoistani muuttamisen varalle astiat, lakanat, jne. Kun sitten muutin, minulla oli hyvä käsitys siitä, kuinka oma talous pyörii. En todellakaan ole katkera, vaan mielestäni vanhempani toimivat täysin oikein.
[/quote]
Minulla oli hyvä käsitys siitä, miten oma talous pyörii, vaikken maksanutkaan vanhemmilleni vuokraa tai muuta kun olin täysi-ikäinen. He tosin osasivatkin kasvattaa lapset muuten kuin rahan avulla.
[/quote]
Rahallahan he sinut kasvattivat, jos maksoivat kaiken?
Oma tausta: asuin lukion ajan kotona. En maksanut mistään mitään. Kirja, ruuat, vaatteet, ajokortin ym maksoivat vanhemmat. Kun pääsin opiskelemaan korkeakouluun vanhemmat maksoivat opiskelukämpän takuuvuokran ja sain säännöllisesti kotoa rahallista tukea (n 100-200e kuussa ). Ei tarvinnut ottaa opintolainaa ja valmistuin nopeasti. Olen oikeasti kiitollinen. Ja pyrin tarjoamaan omille lapsille saman tulevaisuudessa.
Sossusta saa Treellä ainakin reilu 300€ vanhempien luona asuva yli 18-vuotias.
Meillä opiskelija tulee kesäksi kotiin ja hän on työharjoittelussa osan kesästä. Tällöin hän saa opintotuen, mutta ei palkkaa. Hänen ei todellakaan tarvitse maksaa meille vanhemmille mitään. Hän maksaa kuitenkin opiskelupaikkakunnan asunnon vuokran ja muut omat menot. Me vanhemmat maksamme ruoat ja myös muitakin hänen kulujaan, paitsi ei juhlimisia tms.
Oikeasti miten kotona asuva voi saada 300€ tukia? Joku wt-perhe ilmeisesti. Jokin aika juuri valitin, kun 19v tyttäreni ei saa muuta tukea kuin asuntotuen n. 190€/kk. Ei riitä edes vuokraan ja hän ei enää asu kotona.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 17:20"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:43"]
[/quote]
[/quote]
Rahallahan he sinut kasvattivat, jos maksoivat kaiken?
[/quote]
En ole tuo jolle vastasit, mutta oma tilanteeni oli, että en maksanut vanhemmilleni mitään ja lähes kaiken sain. Opin tiukaksi taloudenpitäjäksi ja kovaksi työntekijäksi, sillä halusin saman elintason säilyvän myös opintojen jälkeen. Ei kasvatettu rahalla, mutta rahan arvo opetettiin. Siinä on monella oppimista.
Ei tulisi mieleenkään pyytää omalta lapselta ruokarahaa tai vuokraa. 18-vuotias lukiolaisemme maksaa itse sen mitä syö muualla kuin kotona (esim. välipalat, muut eväät, ravintolasyömiset), baarireissut ja muut menot kavereiden kanssa, osan vaatteista ja vastaavat viihdykkeet. Muista tarpeista huolehtivat vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 17:36"]Sossusta saa Treellä ainakin reilu 300€ vanhempien luona asuva yli 18-vuotias.
[/quote]
Millä perusteella???
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 17:05"]Ite oon abi ja mitään en maksa. Ei kyllä olisi varaakaan, kun töitä en oo saanu edes kesälle kahteen vuoteen kun ei ole suhteita
[/quote]
Kuule. Pitäsköhän niitä suhteita ihan luoda?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 17:36"]Sossusta saa Treellä ainakin reilu 300€ vanhempien luona asuva yli 18-vuotias. [/quote] Millä perusteella???
[/quote]
Sillä perusteella, että jokaisella täysi-ikäisellä on oikeus omaan rahaan. Toki tuo velvoittaa sitä, että on työnhakijana jne. Ja siihen ei tosiaan ole opiskelijalla oikeutta tukikuukausien aikana.
Mun lapsi asui valmistumisen jälkeen 25-vuotiaaksi kotona. Ja säästi kaikki rahansa, kunnes osti velattoman asunnon. Turhaa kituuttaa jos voi asuntolainavaiheen ohittaa.
Eikö vanhempien tehtävänä ole kuitenkin auttaa lapsiaan elämän taitekohdista eteenpäin. En voi esim. ymmärtää mitä hyötyä siitä on kenellekään, että opiskelija kesätöihin kotipaikkakunnalle tullessaan joutuisi maksamaan oman opiskelija-asunnon lisäksi myös vanhemmilleen asumisesta. Kesätyöt eivät kovin rahakkaita ole ja niitä tarvitaan lukukauden yli selviämiseen. On aika katastrofi jäädä ilman kesätyöpaikkaa, jos elää pelkällä opintotuella.
Kaikki on suhteellista. Siinä missä vähävarainen perhe voi vaatia ruoka- ja ylläpitokuluja ja nähdä lapsensa rahastuskoneena, oikeasti varakkaat perheet tukevat lapsiaan taitekohdissa. Ja se kyllä edistää lasten etenemistä elämässä.
Tutkimusten mukaan vastoinkäymiset eivät "kasvata luonnetta", vaan herkistävät stressille. En tarkoita sitä, että pitäisi pumpulissa kasvattaa (Curling-vanhemmuus), mutta jos elämän parhaat vuodet menevät penninvenytykseen, ei se ole hyväksi. Kaverillani on vanhempien kasaama parin sadan tonnin osakesalkku, josta tulee osinkoa sen verran että tekee lomamatkoja pari vuodessa. On myös ostettu auto ja kerrostalokämppä, josta näkymät Töölönlahdelle, ja työt järjestettynä pörssiyrityksestä, jossa suku on suurimpien omistajien joukossa. Rahaa löytyy sen verran, että on varaa käydä kaikissa opiskelijariennoissa.
Sitten on minunkaltainen ihminen, jolla parhaat opiskeluvuodet meni pienipalkkaisiin oheistöihin, joka myös söi opiskeluun käytettävää aikaa. Opiskelijabileissä ei ollut joko rahaa tai sitten aikaa käydä, ja kesätöiden löytyminen oli aina iso rumba - useimmiten piti vuokrata pk-seudulta kämppä ja työskennellä kesä siellä, samalla kun maksoi opiskelijakämpästä toisessa kaupungissa vuokraa. Valmistumisen jälkeen voikin kysyä, että kuka sai enemmän irti opiskeluajasta. Se, jolla oli aikaa ja rahaa verkostoitua opiskelijabileissä ja keskittyä opintoihin koska vanhemmat helpottivat tuellaan elämää, vai sillä joka tuhlasi energiaansa penninvenytykseen, epäolennaiseen pienipalkkaiseen säätämiseen ja stressaamiseen.
Koska ap ei antanut tarkempaa tietoa lapsensa tuista, niin tässä on perusteellisesti kaikki vaihtoehdot, paljonko vanhempiensa luona asuva 17-19-vuotiaan mahdolliset opintotuen opintorahan summat on:
1) Opiskelu toisella asteella (lukio, ammattikoulu, kansanopisto):
a) perussumma 38,50 €/kk.
voidaan korottaa tai alentaa vanhempien tulojen perusteella
-> Summa mitä vain väliltä 0 - 97,26 €/kk
b) avioliitossa/elatusvelvollinen: 249,21€/kk (-10 % ennakonpidätys)
2) Opiskelu korkeakoulussa (yliopisto, ammattikorkea):
a) perussumma 61,80 €/kk.
voidaan korottaa vanhempien tulojen perusteella
-> Summa mitä vain väliltä 61,80 - 97,26 €/kk
b) avioliitossa/elatusvelvollinen: 301,89 €/kk (-10 % ennakonpidätys)
3) Opiskelu korkeakoulussa (yliopisto, ammattikorkea), aloittanut opinnot ennen 1.8.2014:
a) perussumma 55,72 €/kk.
voidaan korottaa vanhempien tulojen perusteella
-> Summa mitä vain väliltä 55,72 - 131,70 €/kk
b) avioliitossa/elatusvelvollinen: 335,32 €/kk (-10 % ennakonpidätys)
Alle 170 €:n opintorahoista ei mene veroa.
Korotus toimii samoin periaattein kaikissa vaihtoehdoissa (^1-3 a-kohdat): jos vanhempien tulot on alle 39k€/v, tukea korotetaan portaittain. Jos tulot enintään 23 k€/v, tulee tuo suurin mahdollinen korotus.
Tuen alennus tulee toisen asteen opiskelijoille (^kohta 1a), joiden vanhempien tulot on 42-61 k€/v. Jos tulot >61 k€/v, opintotukea ei makseta ollenkaan.)
http://www.kela.fi/opintoraha_maara