No niin, nainen pilasi Joulun jälleen.
Olen sanonut että haluan viettää yksinkertaista ja rauhallista Joulua. Mitä taas tapahtui, on krääsää ja tiuskitaan kun pitää pitää saada kaikki tehtyä. No menin aattona sitten päiväunille, enkä edes ehtinyt nukahtaa kun ovikello soi ja siellä on siskonsa lapsineen tulossa viettään Joulua. Onko se todellakin niin vaikeaa saada olla Jouluna rauhassa?! Ilmoitin, että ensi Jouluna saavat mennä sinne siskolle häsläämään.
Kommentit (133)
Ap[/quote]
Ei noista saa hyviä kuvia instaan, vaimon joulu menisi ihan pilalle.[/quote]
Voi Instajoulut sentään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tuon takia miehet syrjäytyvät. Mikä siinä onkin, ettette osaa olla joko yksin tai poikaporukoissa, kun me naiset olemme niin hirveitä.
Sama naisille: ei parisuhde ole pakollinen.
Tarkentaisitko vielä vähän, eli minkä vuoksi? En oikein saa kiinni siitä, miten minun rauhallinen jouluni kerran muutamaan vuosikymmeneen saa minut syrjäytyneeksi. Onko kyse nyt siitä, että naisen tulee saada päättää mitä siihen jouluun kuuluu? En todellakaan ymmärrä miten sukupuoli oikeuttaisi tuollaiseen. Olen joustanut jo 16 vuotta, mutta siis syrjäydyn jos en jousta? Minulla olisi paljonkin kysymyksiä teoriaasi sivuten, mutta jos vastaisit ensin vaikka näihin.
Ap[/quoteEntä lapset? Yleensä he perheessä ovat tasavertaisia vanhempien kanssa.
Murjottavatko lapset sinun kanssa, vain viettävätkö joulua?
Osaatko perustella, miksi oletat että minä murjotan? Kun minun tavlitteenani olisi sellainen joulu, missä ei vaimon tarvitsisi murjottaa, tai muiden teeskennellä että hänen raatamisensa sai aikaan sen joulun ja kaikki on hänen ansiotaan. Tykkään leppoisasta tunnelmasta, niin että joulu on stressivapaata aikaa lasten kanssa, pääosana yhdessä oleminen. En minä murjota.
Osaatko sanoa, miksi et ole ikinä sanonut et "vaimo-rakas, tänä vuonna et hössötä vaan olen tilannut jouluateriat pitopalvelusta ja siivooja kph puunaamassa talon. Sun ei tarvitse kuin olla vaan."?
En kyllä tajua miksi et lähde jonnekin, jos tiedät että se noin kamalaa tulee olemaan joka vuosi. Mä olisin uskonut jo toisen kerran jälkeen että tää asia ei muutu, mutta mun ei tarvitse katsella.Osaan ja olen sanonut, mutta se ei auta. Hänen mielestään joulu kuuluu tehdä ja sillä sipuli. Siksi en lähde koska tahdon viettää jouluna aikaa lapsieni kanssa. Ja tahtoisin minä vaimonkin kanssa olla rauhallisesti, mutta ei onnistu kun pitää sitä ja tätä. Joulu on meillä ikäänkuin joku suoritus. Saa vaimo mennä siskolleen tai vanhemmilleen ensi jouluna, se on nyt vain niin, mitta on täynnä.
Ihan pakko kysyä, mistä olet saanut oikeuden yksin määrätä ja päättää, millaista joulua teidän perheessä vietetään?
Ei kuulosta normaali perheeltä. Itse en naisena välitä lainkaan joulusta, mutta taas lapset ja mies sitäkin enemmän ja juuri leivoin joulutorttuja heidän mielikseen, vaikka itse en syö ja taas mies teki minulle mahtavan kasvisjoulumenun, kun vastaa ruokahuollosta.
Teidän parisuhde kuulostaa ahdistavalta, jossa vain yksi päättää ja se olet sinä. Ei edes lasten joulu kuullosta iloiselta, vaan vanhemmat (isä) pilaa joulun omilla periaatteellaan ja murjotuksella.
Ja se muisto säilyy lapsilla läpi koko eliniän, kun muistelevat lapsuuden jouluja. Onko se sen arvoista?Ennen kuin voin vastata, pitää selvittää mistä se vaimo on saanut vallan sivuuttaa aina minun toiveeni. Kai se minun valtani tulee sieltä samasta paikasta kuin vaimollekkin. Mistä keksit tuon murjotuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa ajatellen aloittaja voi sanoa perheelleen/ sukulaisille ettei enää aijo viettää joulua. Joulu tulee olemaan yhtä kuin mikä tahansa muukin ns. normaali päivä. Se kuka sen asian ymmärtää tai haluaa ymmärtää on ihan kuulijan omalla vastuulla. Aloittaja voi vetäytyä kotona rauhallisempaan paikkaan tai tehdä omia juttuja vieraitten saapuessa, hehän tietävät että hän ei vietä joulua koska hän on kertonut. Jokainen omassa kodissaan tyylillään.
Se on sitten eri asia jos ei voi avata suutaan ja puhua, se on ihan oma vika.
Itse olen hieman antijouluinen ja kyllä -olen nainen, ei pidä aina yleistää että "kaikki naiset hössöttää joulua". Tajusin vuosia sitten että puheet joulurauhasta on paskaa -ei ole joulurauhaa kun kaikki olettavat että käydään aattona sukuloimassa kaikkialla.
Meni maku koko jouluun ja päätin itsekkäästi että tulevat joulut teen mitä haluan. Sukuloin hyvissä ajoin ennen joulua.
Olen tyytyväinen rauhalliseen jouluun kotona, ilman häslinkiä.
Tuollaisesta vetäytyminen tarkoittaa, että raataminen ei kelpaa ja en ole kiitollinen. Valitettavasti. Ensi jouluna on rauhallista, ainakin tässä talossa. Rauhaisaa joulua minulle vuonna 2022.
Ap
Aivan oikein. Ajattelinkin kirjoittaa, että tee selväksi jatkossa puolisollesi tämä:
Vietät tulevat joulut kotonasi ILMAN vieraita.Se on totisesti jokaisen oikeus itse päättää talonsa tavoista.
Jos puolisolle on tullut yllätysvieraita, niin oon aika usein lähtenyt lenkille tai omien kavereiden/vanhemman luokse. Tai sit vaan vetäytynyt makkariin rauhaan. Mikä oikeus mulla on kieltää puolisoa kutsumasta kavereita kylään?
Tuskin ne päivätolkulla viihtyy, muutaman tunnin jaksaa.
Se on sinun oikeutesi päättää, koska se on sinun kotisi, eikä sinne pitäisi tulla kenenkään jos asukkaille ei sovi. Yleensä meillä keskustellaan näistä asioista, mutta jouluna ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tuon takia miehet syrjäytyvät. Mikä siinä onkin, ettette osaa olla joko yksin tai poikaporukoissa, kun me naiset olemme niin hirveitä.
Sama naisille: ei parisuhde ole pakollinen.
Tarkentaisitko vielä vähän, eli minkä vuoksi? En oikein saa kiinni siitä, miten minun rauhallinen jouluni kerran muutamaan vuosikymmeneen saa minut syrjäytyneeksi. Onko kyse nyt siitä, että naisen tulee saada päättää mitä siihen jouluun kuuluu? En todellakaan ymmärrä miten sukupuoli oikeuttaisi tuollaiseen. Olen joustanut jo 16 vuotta, mutta siis syrjäydyn jos en jousta? Minulla olisi paljonkin kysymyksiä teoriaasi sivuten, mutta jos vastaisit ensin vaikka näihin.
Ap[/quoteEntä lapset? Yleensä he perheessä ovat tasavertaisia vanhempien kanssa.
Murjottavatko lapset sinun kanssa, vain viettävätkö joulua?
Osaatko perustella, miksi oletat että minä murjotan? Kun minun tavlitteenani olisi sellainen joulu, missä ei vaimon tarvitsisi murjottaa, tai muiden teeskennellä että hänen raatamisensa sai aikaan sen joulun ja kaikki on hänen ansiotaan. Tykkään leppoisasta tunnelmasta, niin että joulu on stressivapaata aikaa lasten kanssa, pääosana yhdessä oleminen. En minä murjota.
Osaatko sanoa, miksi et ole ikinä sanonut et "vaimo-rakas, tänä vuonna et hössötä vaan olen tilannut jouluateriat pitopalvelusta ja siivooja kph puunaamassa talon. Sun ei tarvitse kuin olla vaan."?
En kyllä tajua miksi et lähde jonnekin, jos tiedät että se noin kamalaa tulee olemaan joka vuosi. Mä olisin uskonut jo toisen kerran jälkeen että tää asia ei muutu, mutta mun ei tarvitse katsella.Osaan ja olen sanonut, mutta se ei auta. Hänen mielestään joulu kuuluu tehdä ja sillä sipuli. Siksi en lähde koska tahdon viettää jouluna aikaa lapsieni kanssa. Ja tahtoisin minä vaimonkin kanssa olla rauhallisesti, mutta ei onnistu kun pitää sitä ja tätä. Joulu on meillä ikäänkuin joku suoritus. Saa vaimo mennä siskolleen tai vanhemmilleen ensi jouluna, se on nyt vain niin, mitta on täynnä.
Ihan pakko kysyä, mistä olet saanut oikeuden yksin määrätä ja päättää, millaista joulua teidän perheessä vietetään?
Ei kuulosta normaali perheeltä. Itse en naisena välitä lainkaan joulusta, mutta taas lapset ja mies sitäkin enemmän ja juuri leivoin joulutorttuja heidän mielikseen, vaikka itse en syö ja taas mies teki minulle mahtavan kasvisjoulumenun, kun vastaa ruokahuollosta.
Teidän parisuhde kuulostaa ahdistavalta, jossa vain yksi päättää ja se olet sinä. Ei edes lasten joulu kuullosta iloiselta, vaan vanhemmat (isä) pilaa joulun omilla periaatteellaan ja murjotuksella.
Ja se muisto säilyy lapsilla läpi koko eliniän, kun muistelevat lapsuuden jouluja. Onko se sen arvoista?Sinä et sitten tainnut aloitusta lukea, tai et lainkaan ymmärtänyt sitä. Aloittajahan ei nimenomaan ole yhtenäkään jouluna saanut päättää, miten sitä vietetään. Nainen on päättänyt aina. Ja ei, se ei ole minustakaan normaalia parisuhteessa.
On joulupäivä, sinulla on perhe ja silti vietät aikaa mieluummin täällä palstalla kuin heidän kanssaan.
Voisiko joku selittää, miten rauhallinen ja rento joulun vietto kotona, esim. ilman sukulointeja, on automaattisesti murjottamista?
Vuosia sitten ärsytti suunnattomasti, kun ex-vaimon piti päästä pönöttämään sukujouluaterialle, vaikka oli hirveä lumipyry ja uutisissa kehottivat välttämään autolla liikkumista. 100 km matkaa ja näkyvyyttä ehkä 10 metriä. Mielestäni ei ollut järkeä vaarantaa perhettä, mutta eksälle olisi tullut reikä sieluun, jos ei oltais menty. Olisi mennyt ilman muakin, niinkuin mä muka itseni puolesta pelkäisin tai olisin mies, joka päästää vaimonsa ja muksunsa vaaralliseen keliin autoilemaan.
M44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa ajatellen aloittaja voi sanoa perheelleen/ sukulaisille ettei enää aijo viettää joulua. Joulu tulee olemaan yhtä kuin mikä tahansa muukin ns. normaali päivä. Se kuka sen asian ymmärtää tai haluaa ymmärtää on ihan kuulijan omalla vastuulla. Aloittaja voi vetäytyä kotona rauhallisempaan paikkaan tai tehdä omia juttuja vieraitten saapuessa, hehän tietävät että hän ei vietä joulua koska hän on kertonut. Jokainen omassa kodissaan tyylillään.
Se on sitten eri asia jos ei voi avata suutaan ja puhua, se on ihan oma vika.
Itse olen hieman antijouluinen ja kyllä -olen nainen, ei pidä aina yleistää että "kaikki naiset hössöttää joulua". Tajusin vuosia sitten että puheet joulurauhasta on paskaa -ei ole joulurauhaa kun kaikki olettavat että käydään aattona sukuloimassa kaikkialla.
Meni maku koko jouluun ja päätin itsekkäästi että tulevat joulut teen mitä haluan. Sukuloin hyvissä ajoin ennen joulua.
Olen tyytyväinen rauhalliseen jouluun kotona, ilman häslinkiä.
Tuollaisesta vetäytyminen tarkoittaa, että raataminen ei kelpaa ja en ole kiitollinen. Valitettavasti. Ensi jouluna on rauhallista, ainakin tässä talossa. Rauhaisaa joulua minulle vuonna 2022.
Ap
Aivan oikein. Ajattelinkin kirjoittaa, että tee selväksi jatkossa puolisollesi tämä:
Vietät tulevat joulut kotonasi ILMAN vieraita.Se on totisesti jokaisen oikeus itse päättää talonsa tavoista.
Jos puolisolle on tullut yllätysvieraita, niin oon aika usein lähtenyt lenkille tai omien kavereiden/vanhemman luokse. Tai sit vaan vetäytynyt makkariin rauhaan. Mikä oikeus mulla on kieltää puolisoa kutsumasta kavereita kylään?
Tuskin ne päivätolkulla viihtyy, muutaman tunnin jaksaa.Se on sinun oikeutesi päättää, koska se on sinun kotisi, eikä sinne pitäisi tulla kenenkään jos asukkaille ei sovi. Yleensä meillä keskustellaan näistä asioista, mutta jouluna ei.
Ap
Oon itse epäsosiaalinen hissukka ja yksin viihtyvä erakkoluonne. Viihdyn tuntitolkulla kuulokkeet korvilla jotain omaa projektia väsäten itsekseen. Mies taas on sosiaalinen ja kaipaa ihmisiä ympärilleen. Tajuan tämän ja annan tilaa, vaikka en todellakaan niistä kaikista kavereista tykkää, mies tarvitsee niitä enemmän kuin mä. Kumpikin meistä tarvitsee omia juttujaan. Ei niitä kavereita meillä kuitenkaan jatkuvasti ramppaa. Mieskin antaa mun murjottaa rauhassa ja touhuta yksin omia juttuja, vaikka itse kaipaiskin musta ehkä enemmän juttuseuraa. Saadaan me olla kahdestaan ja rauhassa aina myöhemminkin 🙂
Tuntuis mustakin aika inhottavalta, jos mies sanois mun kavereista että eivät saa tulla kylään kun haluaa olla rauhassa. Eri asia sitten, jos niitä jatkuvasti ramppais.
Se ongelma siinä joulunvietossa on, että joku sen kinkun ostaa ja paistaa, joku hankkii lahjat lapsille, koristelee kodin ja siistii sen niin, että sukat ei jää kiinni lattiaan ja vessanpöntön raidat ei kävele vastaan. Jos se joku ei ole ap, ei hänen kuulu myöskään nurista "vääränlaisesta" joulusta.
Vierailija kirjoitti:
On joulupäivä, sinulla on perhe ja silti vietät aikaa mieluummin täällä palstalla kuin heidän kanssaan.
Joo, nyt on. Lapset ulkona, minä kuuntelen takkahuoneessa joululauluja ja jazzia. Vaimo juttelee siskonsa kanssa keittiössä jostakin. Rauhallinen hetki jos toinenkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Se ongelma siinä joulunvietossa on, että joku sen kinkun ostaa ja paistaa, joku hankkii lahjat lapsille, koristelee kodin ja siistii sen niin, että sukat ei jää kiinni lattiaan ja vessanpöntön raidat ei kävele vastaan. Jos se joku ei ole ap, ei hänen kuulu myöskään nurista "vääränlaisesta" joulusta.
Jouluruoat voi tilata ovelle. Normaali siisteys riittää. Siivoojakin tulee tarvittaessa. Lapset koristelee kuusen ja talon, mikäli haluavat. Eli ne lahjat jää niille vanhemmille.
ehei.. me täällä joulupöydällä lueskelemme tätä lankaa
nainen siskonsa kanssa
Vierailija kirjoitti:
Joulu kirjoitetaan pienellä.
Ja elämä on valintoja - itse sain olla rauhassa ja yksin koko aaton koska olen elämäni sellaiseksi järjestänyt.
Minä olen aikamoinen kielioppina*si, mutta Joulun kirjoitan isolla (tiedän että suomen kielessä kirjoitetaan pienellä), mutta haluan tällä korostaa Joulun juhlallisuutta ja arvostusta. Pelkkä joulu vaikuttaa mitättömältä ja arkiselta.
Moni muukin nykyään kirjoittaa Joulun isolla ja hyvä näin. Kieli muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, nyt on. Lapset ulkona, minä kuuntelen takkahuoneessa joululauluja ja jazzia. Vaimo juttelee siskonsa kanssa keittiössä jostakin. Rauhallinen hetki jos toinenkin. Ap
Eli sulla nyt sitten kuitenkin on sitä rauhallista joulua ja vaimo ei sittenkään onnistunut koko joulua pilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se muisto säilyy lapsilla läpi koko eliniän, kun muistelevat lapsuuden jouluja. Onko se sen arvoista?Ap:n vaimohan se on tähän asti sanellut, miten joulua vietetään. Mun ei olisi mikään ongelma viettää välillä joulu rauhallisesti oman perheen kanssa, jos puoliso sitä toivoo. Tai voisin tosiaan käydä itsekseni muualla kylässä, jos tekisi mieli sosialisoida.
Entä lapset? Haluavatko tavata jouluna isovanhempia, serkkuja, tätejä, enoja jne.
Voin sanoa melkein vihaavani joulua ja vasta myöhemmällä iällä olen oppinut siitä nauttimaan, kun perustin perheen ja vietetään miehen suvun kanssa.
Lapsuuden jouluissa aina vanhemmat riiteli, eikä isä halunnut koskaan meille isovanhempia, serkkuja ja muita sukulaisia. Joulut oli, ettei "lapset, meluta saa, ei iloita saa". Ja isovanhemmat viettivät sitten serkkujen kanssa vuoroin enon ja tädin kodissa ja vasta tapanina saatiin käydä heillä kylässä, kun olivat jo lähdössä ja senkin aikaa isä "lepäsi" kotona.
Eipä nyt aikuisena, ole tullut mielee pyytää viettämään suvun yhteiseen jouluun, vaan viettäå vanhainkodissa. Myös serkkuihin ja muuhun sukuun on siksi minulla kaukaiset välit, kun serkut kehuvat ja muistelevat suvun jouluja, johon meillä ei ollut mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sulla nyt sitten kuitenkin on sitä rauhallista joulua ja vaimo ei sittenkään onnistunut koko joulua pilaamaan.
Mäkin ihmettelin, että eikö muka voi rauhoittua niiden pakollisten menojen jälkeen? Kai siinä on tovi jos toinenkin ilman velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole lastesi kanssa tai ulkoile yhdessä?
Olet ollut tällä koko päivän kommenteista päätellen, kun teit aloituksen klo 11.
Nyt voisit viettää sitä laatuaikaa perheesi kanssa, josta olet korostanut.
Me tultiin teinien kanssa ulkoilemasta ja selvästi tykkäsivät meidän aikuisten seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei aivan kokonaan, mutta onhan minulle ehditty osoittaa vaikka mitä puuhaa, mutta päätin noudattaa yhden keskustelijan ohjetta ja tulla tänne sivummalle. Katsotaan miten tämä etenee, kun vaimolla on aikataulu, milloin mitäkin tapahtuu. Nyt se ei tule åitämään paikkaansa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkö se sinun joulun pilalle meno olikin?
Eilen oli aatto ja tänään on se varsinainen joulupäivä ja teit tämän aloituksen herättyäsi klo 11, nyt takkahuoneessa kuuntelet joululauluja ja jazzia YKSIN ja ulkona jonhåmärää. Ja vaimo on eristäytynyt keittiöön ja lapset ulos, etteivät vain häiritse sinua.
Ja miten se lasten laatuaika? Miksi et ole lasten kanssa viettämässä laatuaikaa ulkona?
Tuskin ne päivätolkulla viihtyy, muutaman tunnin jaksaa.