No niin, nainen pilasi Joulun jälleen.
Olen sanonut että haluan viettää yksinkertaista ja rauhallista Joulua. Mitä taas tapahtui, on krääsää ja tiuskitaan kun pitää pitää saada kaikki tehtyä. No menin aattona sitten päiväunille, enkä edes ehtinyt nukahtaa kun ovikello soi ja siellä on siskonsa lapsineen tulossa viettään Joulua. Onko se todellakin niin vaikeaa saada olla Jouluna rauhassa?! Ilmoitin, että ensi Jouluna saavat mennä sinne siskolle häsläämään.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joulupäivä, sinulla on perhe ja silti vietät aikaa mieluummin täällä palstalla kuin heidän kanssaan.
Joo, nyt on. Lapset ulkona, minä kuuntelen takkahuoneessa joululauluja ja jazzia. Vaimo juttelee siskonsa kanssa keittiössä jostakin. Rauhallinen hetki jos toinenkin. Ap
Eli sulla nyt sitten kuitenkin on sitä rauhallista joulua ja vaimo ei sittenkään onnistunut koko joulua pilaamaan.
No ei aivan kokonaan, mutta onhan minulle ehditty osoittaa vaikka mitä puuhaa, mutta päätin noudattaa yhden keskustelijan ohjetta ja tulla tänne sivummalle. Katsotaan miten tämä etenee, kun vaimolla on aikataulu, milloin mitäkin tapahtuu. Nyt se ei tule åitämään paikkaansa.
Ap
Kait sinä sentään sen verran "puuhailit", että kävit syömässä valmiiksi katetussa aamiaispöydässä, lounaalla ja iltapäiväkahvilla. Ja kohta varmaan voimiasi kulutetaan, kun kutsu tulee päivällispöytään.
Voi teitä miesvauvat, kun elämä on rankkaa, eikä aina voi kuunnella takkahuoneessa 24/7 jazzia. Kun vaimo järjestää puuhailua.
Vierailija kirjoitti:
Korostuuko jouluna narsistisuus? Siis että sen yhden ihmisen tapa on oikea ja muiden tulee olla apureita, että narsiatin päämärä saavutetaan? Ajatus vain, mutta muelenkiintoinen sellainen.
Entä jos sanoisit vaan, että korostuuko jouluna itsekkyys? Sitähän sinä kuvasit. Narsismi on sitten ihan jotain muuta. Se on vaurio ihmisen persoonallisuudessa, valtava huonommuudentunne, jota kompensoidaan keinotekoisella, suurella egolla, kontrollintarpeella jne. Narsismi ei ole yhtä kuin itsekkyys.
Vierailija kirjoitti:
Entä lapset? Haluavatko tavata jouluna isovanhempia, serkkuja, tätejä, enoja jne.
Voin sanoa melkein vihaavani joulua ja vasta myöhemmällä iällä olen oppinut siitä nauttimaan, kun perustin perheen ja vietetään miehen suvun kanssa.
Lapsuuden jouluissa aina vanhemmat riiteli, eikä isä halunnut koskaan meille isovanhempia, serkkuja ja muita sukulaisia. Joulut oli, ettei "lapset, meluta saa, ei iloita saa". Ja isovanhemmat viettivät sitten serkkujen kanssa vuoroin enon ja tädin kodissa ja vasta tapanina saatiin käydä heillä kylässä, kun olivat jo lähdössä ja senkin aikaa isä "lepäsi" kotona.
Eipä nyt aikuisena, ole tullut mielee pyytää viettämään suvun yhteiseen jouluun, vaan viettäå vanhainkodissa. Myös serkkuihin ja muuhun sukuun on siksi minulla kaukaiset välit, kun serkut kehuvat ja muistelevat suvun jouluja, johon meillä ei ollut mitään asiaa.
En tiedä, mitä ap:n lapset haluavat. Onko kukaan kysynyt? Lapsetkaan eivät ole kaikki samanlaisia, joku kaipaa rauhallista kotijoulua ja toinen sukuloimaan. Hyvä on oppia, että jokainen vuorollaan joustaa.
Mullakin on riitaisat vanhemmat ja koko suku, mutta silti jouluisin kokoonnuttiin mummolaan esittämään ja hymistelemään, koska niin "kuului" tehdä. Mieluummin olisin viettänyt joulun yksin omassa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joulupäivä, sinulla on perhe ja silti vietät aikaa mieluummin täällä palstalla kuin heidän kanssaan.
Joo, nyt on. Lapset ulkona, minä kuuntelen takkahuoneessa joululauluja ja jazzia. Vaimo juttelee siskonsa kanssa keittiössä jostakin. Rauhallinen hetki jos toinenkin. Ap
Miksi et ole lastesi kanssa tai ulkoile yhdessä?
Olet ollut tällä koko päivän kommenteista päätellen, kun teit aloituksen klo 11.
Nyt voisit viettää sitä laatuaikaa perheesi kanssa, josta olet korostanut.Me tultiin teinien kanssa ulkoilemasta ja selvästi tykkäsivät meidän aikuisten seurasta.
Aloitin tämän ketjun ulkona. Tulin tähetkeksi sisälle. Lämmitän tässä savusaunaa, niin voon samalla käväistä myös täällä. Lisäksi olisi muutakin tehtävää mutta, ehkä se sauna saa riittää.
Ap
Voi sua ressukkaa, millaista puuhaa se vaimo onkin keksinytkin joulupäiväksi. Ei ihme jos suututtaa, kun joutuu savusaunan lämmitykseen. Kauhea nainen. Olis kannattanut kirjoittaa joulupukille kiukaasta.
Varo kuitenkin klappien kanssa, ettei puiden tikut mene kämmeneen ja opettiko äiti, savusaunassa kannattaa lyödä häkälöylyt ja pitää ovea raollaan, ennen kun menee saunaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä lapset? Haluavatko tavata jouluna isovanhempia, serkkuja, tätejä, enoja jne.
Voin sanoa melkein vihaavani joulua ja vasta myöhemmällä iällä olen oppinut siitä nauttimaan, kun perustin perheen ja vietetään miehen suvun kanssa.
Lapsuuden jouluissa aina vanhemmat riiteli, eikä isä halunnut koskaan meille isovanhempia, serkkuja ja muita sukulaisia. Joulut oli, ettei "lapset, meluta saa, ei iloita saa". Ja isovanhemmat viettivät sitten serkkujen kanssa vuoroin enon ja tädin kodissa ja vasta tapanina saatiin käydä heillä kylässä, kun olivat jo lähdössä ja senkin aikaa isä "lepäsi" kotona.
Eipä nyt aikuisena, ole tullut mielee pyytää viettämään suvun yhteiseen jouluun, vaan viettäå vanhainkodissa. Myös serkkuihin ja muuhun sukuun on siksi minulla kaukaiset välit, kun serkut kehuvat ja muistelevat suvun jouluja, johon meillä ei ollut mitään asiaa.En tiedä, mitä ap:n lapset haluavat. Onko kukaan kysynyt? Lapsetkaan eivät ole kaikki samanlaisia, joku kaipaa rauhallista kotijoulua ja toinen sukuloimaan. Hyvä on oppia, että jokainen vuorollaan joustaa.
Mullakin on riitaisat vanhemmat ja koko suku, mutta silti jouluisin kokoonnuttiin mummolaan esittämään ja hymistelemään, koska niin "kuului" tehdä. Mieluummin olisin viettänyt joulun yksin omassa rauhassa.
Itse pidin lapsena rauhallisesta kotijoulusta. Toki lapsiakin tässä kannattaa kuunnella ja kysyä heiltä, mikä heille on joulussa tärkeää. Luulen, että tärkeämpää kuin se, missä joulu vietetään, on se, ettei kukaan riitele jouluna. En tiedä, onko ap:n tapauksessa kukaan kysynyt lasten mielipidettä. Ap:n kirjoituksista saa kuvan, että vaimo päättää, millainen on oikea joulu, ja kaikki tehdään sen mukaan. Ei se nyt vaan ole oikein, että joka vuosi toinen päättää ja toinen joustaa.
Olen nainen ja oikeastaan aina olen viettänyt melko vähäeleistä joulua. Mieheni on ulkomaalainen ja hänkään ei edes mitään jouluruokia yms. hirveästi kaipaa paitsi ortodoksina ortodoksijouluna kalaa.
Meillä on tänäänkin syöty jauhelihakeittoa ja siivottu, muuten katsotaan taivaskanavia ja suoratoistokanavia, poltetaan kynttilöitä ja levätään. Soitetaan sukulaisille jne.
Jos olisi lapsia niin joulua tehtäisiin lapsille. Muuten käydään erikseen ostoksilla ja ostetaan vaatteet ja elektroniikka kerralla.
Ehkä ostan vielä jouluruokaa jos sitä löytyy jostain. Syön sitäkin yleensä lähinnä töissä lounaalla. Tykkään lähinnä porkkanalaatikosta ja graavilohesta niin, että voin parillakin aterialla syödä.
Olen suunnitellut niiden joulubuffettien kokeilua joita on eri paikoissa. Ehkä ensi jouluna. En näe mitään järkeä sellaisessa vouhottamisessa kun voi jollekin maksaa korvauksenkin buffetista ja ei siinä mitään säästäkään jos laskee mikä määrä työtunteja menee kaikkeen tuollaiseen laittamiseen.
Ketju meni asiattomaksi haukkumiseksi, joten en vastaile enää. Haukkujille tiedoksi: viestinne kertoo vain teistä, ei minusta. Hyvää joulua silti.
Pitäisi osata etukäteen puhua,miten joulua vietetään.Jos mieltymykset ovat kovin erilaisia,voi vuorotella.Ehkä vaimo haluaa seuraa,jos mies vetäytyy ja nukkuu.Olisi varmaan hyvä,jos voisi pitää vaikka päivän tai pari vapaata ennen aattoa,että voisi tehdä yhdessä jouluvalmistelut ja levätä,että jaksaisi sitten viettää aaton yhdessä iloisesti.Tärkeintä on,ettei kummankaan toiveita lytätä jatkuvasti vaan esim.vuorotellaan molempien toiveiden mukaan eri vuosina tai etsitään molemmille sopiva kompromissi.
Vierailija kirjoitti:
Ketju meni asiattomaksi haukkumiseksi, joten en vastaile enää. Haukkujille tiedoksi: viestinne kertoo vain teistä, ei minusta. Hyvää joulua silti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten ärsytti suunnattomasti, kun ex-vaimon piti päästä pönöttämään sukujouluaterialle, vaikka oli hirveä lumipyry ja uutisissa kehottivat välttämään autolla liikkumista. 100 km matkaa ja näkyvyyttä ehkä 10 metriä. Mielestäni ei ollut järkeä vaarantaa perhettä, mutta eksälle olisi tullut reikä sieluun, jos ei oltais menty. Olisi mennyt ilman muakin, niinkuin mä muka itseni puolesta pelkäisin tai olisin mies, joka päästää vaimonsa ja muksunsa vaaralliseen keliin autoilemaan.
M44
Minäkin päätin eräänä jouluna,kun ajoimme pilkkopimeässä talvisäässä kylään jouluksi parin tunnin matkaa töiden jälkeen,että ei enää ikinä.Takaisin tullessa pyrytti niin kovaa,ettei nähnyt juuri mitään.Rekat viuhahtivat ohi.Silloin päätin,että jos vielä joskus mennään jouluksi kylään,
mennään hyvällä säällä valoisaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tuon takia miehet syrjäytyvät. Mikä siinä onkin, ettette osaa olla joko yksin tai poikaporukoissa, kun me naiset olemme niin hirveitä.
Sama naisille: ei parisuhde ole pakollinen.
Tarkentaisitko vielä vähän, eli minkä vuoksi? En oikein saa kiinni siitä, miten minun rauhallinen jouluni kerran muutamaan vuosikymmeneen saa minut syrjäytyneeksi. Onko kyse nyt siitä, että naisen tulee saada päättää mitä siihen jouluun kuuluu? En todellakaan ymmärrä miten sukupuoli oikeuttaisi tuollaiseen. Olen joustanut jo 16 vuotta, mutta siis syrjäydyn jos en jousta? Minulla olisi paljonkin kysymyksiä teoriaasi sivuten, mutta jos vastaisit ensin vaikka näihin.
Ap[/quoteEntä lapset? Yleensä he perheessä ovat tasavertaisia vanhempien kanssa.
Murjottavatko lapset sinun kanssa, vain viettävätkö joulua?
Eihän ap sano, ettei halua viettää joulua ollenkaan vaan hän haluaa viettää rauhallista joulua ilman vieraita ja joulunalusstressiä.
Sitten varmaan auttaa kaupassakäynnissä ym.jouluvalmisteluissa,niin ei vaimollekaan tule stressiä.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten ärsytti suunnattomasti, kun ex-vaimon piti päästä pönöttämään sukujouluaterialle, vaikka oli hirveä lumipyry ja uutisissa kehottivat välttämään autolla liikkumista. 100 km matkaa ja näkyvyyttä ehkä 10 metriä. Mielestäni ei ollut järkeä vaarantaa perhettä, mutta eksälle olisi tullut reikä sieluun, jos ei oltais menty. Olisi mennyt ilman muakin, niinkuin mä muka itseni puolesta pelkäisin tai olisin mies, joka päästää vaimonsa ja muksunsa vaaralliseen keliin autoilemaan.
M44
Minäkin päätin eräänä jouluna,kun ajoimme pilkkopimeässä talvisäässä kylään jouluksi parin tunnin matkaa töiden jälkeen,että ei enää ikinä.Takaisin tullessa pyrytti niin kovaa,ettei nähnyt juuri mitään.Rekat viuhahtivat ohi.Silloin päätin,että jos vielä joskus mennään jouluksi kylään,
mennään hyvällä säällä valoisaan aikaan.
Ja miten sen jälkeen meni?
Aloitin tämän ketjun ulkona. Tulin tähetkeksi sisälle. Lämmitän tässä savusaunaa, niin voon samalla käväistä myös täällä. Lisäksi olisi muutakin tehtävää mutta, ehkä se sauna saa riittää.
Ap