Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli
Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.
Kommentit (3113)
juuri sain sairaalasta ajanvarauskirjeen ja siellä luki, että ota omat lääkkeet mukaan. Ei se mikään täysihoitola ole eikä hoitaja saa alkaa jakelemaan potilaille lääkkeitä sairaalan lääkekapapista ellei lääkäri ole niin määrännyt. Saa syyttää vain itseään, jos ei ole kotoaan ottanut omia lääkkeitään mukaan ja sitten hotiajan pitää alkaa lääkäriltä kyselemään, että saako antaa.
Olet oikeassa. Noin se menee. Mä otin vahingossa sektioon mukaan liian vähän spinaalipuudutetta ja sittenhän tunto tietysti palasi jo puolessa välissä. Siinä sitten pyörittelivät hoitajat silmään ja mumisivat että saa syyttää itseään vain, ei tämä ole mikään täysihoitola.
Tuo aja varauskirjeen maininta tarkoittaa lääkkeitä perussairauksiin, mahdollista ab-kuuria tms. Omia lääkkeitä toimenpiteisiin tai postoperatiivinen kivun hoitoon ei pitäisi joutua potilaan todellakaan ottamaan mukaan.
Ihmisen pyörtyessä keho menee kerrasta täysin rentoon tilaan. Tuolla tavalla sitä vajoaa sitten lattialle mahdollisimman vähin vaurioin. Ei sitä tarvitse osata, keho osaa.
Jos vain pyörryttää ja tuntuu, että kohta pyörtyy, niin silloin aikuinen _päästään terve_ ihminen osaa vaikka istua alas, tai olla nousematta jalkeille.
JA ihan varmasti syömättömyytesi on huomattu. Toisilla ruokahalu menee, sille annetaan aikaa ja aletaan kysellä sitten tietyn ajan kuluttua, että oletko syönyt. ei ne hoitajat heti kimppuun hyökkää, että et sitten käynyt syömässä. asia laitetaan merkille ja seurataan. Ihminen ei nälkään kuole suomessa: suurimalla osalla on ylimääräistä vararavintoa kehoon varastoituneena.
jotkut ihmiset laitostuvat hyvin nopeasti sairaalaan päästessään/joutuessaan eikä sitten osata tehdä yhtään mitään itse. Eräs potilas vaati aikoinaan sairaanhoitajaa pesemään silmälasinsa. Alemman tason hoitajat eivät kelvaneet eikä potilas itse voinut pestä, ei vaikka hoitaja ehdotti, että hän voi tuoda kaarimaljassa vähän pesuvettä teille sängyn viereen, nousette istumaan ja pesette ne itse, että se tekee muutenkin hyvää. Ei käynyt millään, koska hän oli sairaana ja potilas, niin häntä pitää hoitaa
Onko tämä siis se mitä pelätään? Kuulostaa todella harvinaiselta että joku laitostuu muutamassa päivässä näin. Niin harvinaiselta että kyllä sen puolesta äidit voisi hoitaa ihan hyvin.
Sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä ketjussa on kyllä todella sairaalloisia synnyttäjiä, mutta niin se kai menee, että netissä vain huonoimmat kokemukset saa elintilaa, etenkin sitten kun niitä kokemuksia käydään sitten vielä jakamassa muillakin palstoilla.
Kun itse synnytin ja olin osastolla, niin ei siellä kukaan pyörtyillyt ja niille vietiin ruoka huoneeseen, jotka eivät jaksaneet itse sitä hakea, ei käyty yöllä herättämässä äitiä eikä vauvaa, jos molemmilla oli kaikki hyvin. Minun toisella lapsella oli huonohappisuutta, kun napanuora oli kiertynyt niin pahasti kaulan ympärille, joten häntä sitten käytiin yölläkin vähän tsekkaamassa ja minusta se oli tosi ok. Kaikki toki siellä olivat kipeitä ja väsyneitä, mutta ei siellä kukaan pyörtyillyt tai vetänyt mitään draamaa, että pitäisi sänkyyn hoivata.Ihankuin jossain toisessa maailma
aika nopeasti siellä pääsee kärryille, kun vähän kuuntelee ja kävelee käytävää päästä päähän, kun liikkua pitää, mutta ulos ei mielellään saa mennä. Olen tarvinnut hoitoakin ja aina saanut ihan riittävästi. Joskus on pitänyt odottaa tuskastuttavan pitkään, mutta sen ymmärtää, kun tajuaa, että en ole ainoa hoitoa tarvitseva osastolla ja hoitajat kyllä osaa priorisoida.
Jos olet voinut kävellä siellä käytävää päästä päähän, niin kertoo aika oleellisesti meidän kahden olleen erilaisessa kunnossa. Olet ollut suht kunnossa, joten et varmasti ole tarvinnutkaan juuri apua.
Itse en pystynyt edes kävelemään huoneen poikki ilman voimakasta huimausta, ja voit kuvitella kivun kun ison vatsaleikkauksen jälkeen on pärjättävä burana+panadolilla. Mutta yksin olisi pitänyt pärjätä ja huolehtia yksin vauvasta, jopa hoitopöydällä verinäytteen ottoon oli ihan liian iso pyyntö saada apua, kun juuri oli meinannut hetki sitten lähteä jalat alta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä synnytystapa se pallolaajennus on?
Varmaan autocorrect korjannut. Pitäisi ehkä olla pallolaajennus. Nyt kun miehetkin voi synnyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen pyörtyessä keho menee kerrasta täysin rentoon tilaan. Tuolla tavalla sitä vajoaa sitten lattialle mahdollisimman vähin vaurioin. Ei sitä tarvitse osata, keho osaa.
Jos vain pyörryttää ja tuntuu, että kohta pyörtyy, niin silloin aikuinen _päästään terve_ ihminen osaa vaikka istua alas, tai olla nousematta jalkeille.
JA ihan varmasti syömättömyytesi on huomattu. Toisilla ruokahalu menee, sille annetaan aikaa ja aletaan kysellä sitten tietyn ajan kuluttua, että oletko syönyt. ei ne hoitajat heti kimppuun hyökkää, että et sitten käynyt syömässä. asia laitetaan merkille ja seurataan. Ihminen ei nälkään kuole suomessa: suurimalla osalla on ylimääräistä vararavintoa kehoon varastoituneena.
Aa nyt päästään jo siihen, että on päästään vialla jos pyörtyy :DD eli alkaa perustelut tuolle kohtelulle loppua kesken.
Minne siis istut, kun olet sairaalan käytävällä ja vapisevin käsin yrität saada tarjotinta kannettua huoneeseen? Havaittuasi jo edellisten aterioiden jäljiltä, että ruokaa et saa ellet itse hae.
Ja melkoista uhkapeliä luottaa juuri leikkauksesta tulleen kohdalla, että "No kyllä se pyörtyy niin ettei tikit repeä, kyllä keho osaa"
Se johtuu siitä, että sairaalassa ihmisille halutaan osoittaa näiden paikka: Olemme pelkkiä tuotantoeläimiä, jotka pikapikaa parsitaan kokoon porsimisen jälkeen teollisuuslaitosmaisissa oloissa, jotta olemme mahdollisimman nopeasti taas valmiina työelämän tarpeisiin. Eliitille olemme peökkiä sikoja, nautoja, lampaita ja työjuhtia.
"Kohdellaako muita suuren leikkauksen läpikäyneitä näin? Jos vauvan hoito on parasta haavanhoitoa, viekäämme muistakin leikkauksista toipuville vauvoja kanneltavaksi!!"
:DDDDDDÐDDDDD
Ei minusta ole sektion jälkeen ollut yksikään lääkäri kiinnostunut sektioon liittyen. Neuvolan ekalla (ja samalla viimeisellä) kotikäynnillä napattiin vain hakaset pois ja vilkastiin haavaa. Lopputarkastuksessa katsottiin vaan pikasesti päällisin puolin, eikä sitäkään tehnyt lääkäri.
Tietysti en tiedä, miten kauan synnytyksestä, tai sektiosta pitää olla, että lääkäri tekee jälkitarkastuksen. Minulla siitä on vasta 10v, joten ehkei sen aika vielä ole.
Tulkaa synnyttämään Kainuun keskussairaalaan. Omat huoneet kaikille synnyttäjille, missä perhe voi rauhassa oleilla, mahdollisuus saunoa, synnyttää ammeeseen yms.
Vierailija kirjoitti:
tässä ketjussa on kyllä todella sairaalloisia synnyttäjiä, mutta niin se kai menee, että netissä vain huonoimmat kokemukset saa elintilaa, etenkin sitten kun niitä kokemuksia käydään sitten vielä jakamassa muillakin palstoilla.
Kun itse synnytin ja olin osastolla, niin ei siellä kukaan pyörtyillyt ja niille vietiin ruoka huoneeseen, jotka eivät jaksaneet itse sitä hakea, ei käyty yöllä herättämässä äitiä eikä vauvaa, jos molemmilla oli kaikki hyvin. Minun toisella lapsella oli huonohappisuutta, kun napanuora oli kiertynyt niin pahasti kaulan ympärille, joten häntä sitten käytiin yölläkin vähän tsekkaamassa ja minusta se oli tosi ok. Kaikki toki siellä olivat kipeitä ja väsyneitä, mutta ei siellä kukaan pyörtyillyt tai vetänyt mitään draamaa, että pitäisi sänkyyn hoivata.Ihankuin jossain toisessa maailmassa nämä "kukaan ei auttanut, iha yksin jätettiin ja dumpattiin jonnekin siivouskomeroon toipumaan" -
Naistenklinikalla oli aika vakiona siivouskomerossa joku. Se oli siis tavallaan yksi potilashuone lisää. Olin itse töissä siellä 2010.
Eli varmaan kuulostaa liiottelulta että ihan siivouskomeroon tungettiin mutta kyllä sellaisia potilaita on olemassa monia kymmeniä ellei satoja pelkästään mun ex-osaston jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä synnytystapa se pallolaajennus on?
Varmaan autocorrect korjannut. Pitäisi ehkä olla pallolaajennus. Nyt kun miehetkin voi synnyttää.
Prkl autocorrect, pallilaajennus!
Tämä ketju huononi loppua kohti.
Tätä ketjua lukiessa voi ajatella helpottuneena ettei ainakaan toista lasta näihin perheisiin tule. Ei meinaan riitä yhteiskunnan resurssit näitten prinsessojen ja jälkikasvunsa toiveiden toteuttamiseen ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä uniikit omasta mielestään väärikohdellut lumihiutaleet nyt toki tässä ketjussa tahallisesti ymmrtävät väärin myös muiden viestejä. Vahvistaa oletusta siitä, että vaikka hoidossa ehkä olisi voinut olla petrattavaa, niiin hoito ei taatusti ole ollut niin surkeaa kuin lumihiutale on sen kokenut ja ehkä mielensä sisällä suurennellut.
Sinullakaan ei ole parempaa tekemistä kuin nimitellä ihmisiä, jotka jakavat kokemuksiaan? Mikä sinua erityisesti suututtaa siinä, että ihmiset kertovat kokemuksiaan?
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa voi ajatella helpottuneena ettei ainakaan toista lasta näihin perheisiin tule. Ei meinaan riitä yhteiskunnan resurssit näitten prinsessojen ja jälkikasvunsa toiveiden toteuttamiseen ikinä.
No äläpä! Mistä näitä synnytystä sairautena, lakanoiden vaihtoa sodan voittamisena ja ruuan hakua vuorelle kiipeämisenä oikein sikiää? Jostain peräkammarista, jossa aina passattu kaikki eteen?
Vierailija kirjoitti:
T. Kätilö?
Yhteiskunnan jatkuvuuden kannalta tärkein asia on synnytys, joten voisihan tuohon hyvinvointivaltiossa hieman panostaakin.
Vierailija kirjoitti:
Asiallisen käytöksen toive = niin kohtuuton pyyntö, ettei "resurssit tule riittämään näihin vaatimuksiin ikinä"?
Koska mitäpä muuta näissä on toivottu, kuin ettei tiuskita, ja autetaan jos oikeasti kunnon puolesta sitä tarvitsee. Jos se on liikaa pyydetty, niin en kyllä tiedä enää mitä sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äläpä! Mistä näitä synnytystä sairautena, lakanoiden vaihtoa sodan voittamisena ja ruuan hakua vuorelle kiipeämisenä oikein sikiää? Jostain peräkammarista, jossa aina passattu kaikki eteen?
Edelleen, miksi näitä ei sitten tarvitse tehdä sairaalan muilla osastoilla.
Turhaksi jankkaamiseksi alkaa mennä ketju, kun mitään järkeviä perusteluita ei saa.
aika nopeasti siellä pääsee kärryille, kun vähän kuuntelee ja kävelee käytävää päästä päähän, kun liikkua pitää, mutta ulos ei mielellään saa mennä. Olen tarvinnut hoitoakin ja aina saanut ihan riittävästi. Joskus on pitänyt odottaa tuskastuttavan pitkään, mutta sen ymmärtää, kun tajuaa, että en ole ainoa hoitoa tarvitseva osastolla ja hoitajat kyllä osaa priorisoida.