Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli
Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.
Kommentit (3113)
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtona on synnytys yksityissairaalassa. Ei ole suuri kustannus verrattuna siihen, mitä lapsen kasvattaminen täysi-ikäiseksi maksaa.
Tai kotona kätilön avustuksella… Päädyin neljännen lapsen kohdalla siihen juuri edellä mainittujen puutteiden suhteen sairaaloissa. Nyt sitten joku tulee varmasti haukkumaan edesvastuuttomaksi. Mun tapauksessa suunniteltu kotisynnytys oli kuitenkin todella terapeuttinen kokemus ja sai olla päivät sen jälkeen omassa rauhassa, oman perheen kesken. Kätilö tuli myös lääkärin kanssa kotikäynnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vasta riemukasta on, kun se oma vauva vetää sitä huutokonserttia niin, ettei itse saa nukuttua ja huoneen toinen äiti mulkoilee murhaavasti. Hiljaisen vauvan äiti saa nukuttua kotiuduttuaan, itse en.
Vain Suomessa hoidetaan asiat mulkoilemalla. Huoh. Miten tuollainen ihminen voi lisääntyä? Olisi kannattanut sen toisen äidin kannustaen sanoa että vauvat itkevät, mutta kyllä se siitä rauhoittuu eli ihan normaalia.
Pata kattilaa soimaa. Itse valitatte ettei hoitajat kuiskaa yöllä ja kehtaavat vielä valotkin laittaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä kätilöiden / hoitajien omituista logiikkaa että synnyttäneen äidin on pärjättävä osastolla koska kotonakin on pärjättävä. Ensinnäkin monilla äideillä on apua kotona esim puoliso, äiti. Ei tarvitse pärjätä heti yksin. Toiseksi, sairaalassa on rauhatonta. Öisin on melua, hoitaja käy huoneessa, valot räväytetään päälle, muiden vauvat itkevät. Ei saa nukuttua. Tämähän on kamalan väsyttävää eikä tätä tapahdu omassa kodissa.
En ymmärrä minäkään. Miten se auttaa jaksamista ja pärjäämistä jos vedetään jo henkihieveriin sairaalassa? Eiks olis fiksumpi antaa palautua edes sen verran kuin mahdollista? Tuossa nykykäytännössä ei ole logiikkaa eikä järkeä, sydämestä puhumattakaan.
Tämä käytäntö lisää myös riskiä siihen, että lämmin ja hyvä kiintymyssuhde pääsee kasvamaan äidin ja lapsen välille. Pitäisikin huolehtia siitä, että äiti ja vauva saavat paljon myönteisiä kokemuksia heti alussa ja rauhallista aikaa tutustua. Mutta ei. Äitejä kohdellaan kuin vankilan asukkeja. Tosin taitaa sielläkin olla parempi palvelu.
Niinpä. Minä aloin stressata lapsesta koska kiusattiin ja peloteltiin osastolla puolikuoliaaksi. En ikinä päässyt kiintymään kunnolla ja lapselle tuli kiintymyssuhdehäiriö. Traumoja hoidettiin vuosia terapialla ilman tulosta. Onneksi seuraaviin synnytyksiin menin fiksumpana ja juoksin aina henkilökuntaa pakoon. Helvetin psykopaatit.
Että vastasyntyneelle osastolla kiintymyssuhdehäiriö? Kauanko kärsitte siellä osastolla tästä psykopaattien häirinnästä? 24h?
3 lasta, 9 lastenlasta kirjoitti:
Olen synnyttänyt TYKSissä 3 kertaa, ei ole ollut muítään valittamisen aihetta hoidon eikä henkilökunnan suhteen. Ihmetyttää nämä prinsessat jotka täällä valittavat, maassamme on hyvät hoitajat ja lääkärit ja hyvät hermot heillä on kun kestävät valittavia potilaita ja liian pientä palkkaa,
Jos sinulla on ollut hyvät kokemukset niin se ei tarkoita etteikö muilla voisi olla huonoja. Itsellä on molempia myös muualla terveydenhoidossa kuin synnytyksessä. Ei nykyaikana tarvitse enää sietää mitään sadisteja ja kyykyttäjiä. Ei tarvita prinsessakohtelua, asiallinen hoito riittää. Näistä pitäisi aina valittaa ja voisi myös julkistaa somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä kätilöiden / hoitajien omituista logiikkaa että synnyttäneen äidin on pärjättävä osastolla koska kotonakin on pärjättävä. Ensinnäkin monilla äideillä on apua kotona esim puoliso, äiti. Ei tarvitse pärjätä heti yksin. Toiseksi, sairaalassa on rauhatonta. Öisin on melua, hoitaja käy huoneessa, valot räväytetään päälle, muiden vauvat itkevät. Ei saa nukuttua. Tämähän on kamalan väsyttävää eikä tätä tapahdu omassa kodissa.
En ymmärrä minäkään. Miten se auttaa jaksamista ja pärjäämistä jos vedetään jo henkihieveriin sairaalassa? Eiks olis fiksumpi antaa palautua edes sen verran kuin mahdollista? Tuossa nykykäytännössä ei ole logiikkaa eikä järkeä, sydämestä puhumattakaan.
Eikö ne isät käy päivisin/iltaisin siellä sairaalasta että ehtii itse torkkua? Korvatulppia saa sairaalasta, vahva suositus niille ja kotoa voi ottaa mukaan unimaskin.
Jotkut isät käyvät myös töissä. Kaikki eivät elele tukien varassa. Jotkut isät tekevät jopa reissutyötä.
Jotkut isät taas pitävät isyyslomaa.
Kuinka moni aloittaa isyysloman heti kun vauva syntyy. Ainakaan 90-luvun lopulla se ei olisi heti silloin onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne isät käy päivisin/iltaisin siellä sairaalasta että ehtii itse torkkua? Korvatulppia saa sairaalasta, vahva suositus niille ja kotoa voi ottaa mukaan unimaskin.
Jotkut isät käyvät myös töissä. Kaikki eivät elele tukien varassa. Jotkut isät tekevät jopa reissutyötä.
No sellaista työtä tekevä mies on sitten ihan oma valinta, vaikka kai heillekin isyysvapaat kuuluu. Ja edelleen: miten pärjäät vauvan kanssa yksin kotona kun et pärjää sairaalassakaan?
Ei kyse ole pärjäämisestä. Fiksumpaa olisi antaa äidin kerätä voimia ja tutustua vauvaan rauhassa. Kyllä valtaosa meistä pärjää vaikka sinä kuuluisana aidan vihdaksena kuin niikseen tulee. Viisasta tuo lakanoiden vaihdatus, verisissä vaatteissa kulkemiseen pakottaminen ei ole. Ei pitäisi tapahtua sivistysvaltiossa.
Mitäs teet, kun isyysvapaat on sovittu ja kaikki kunnossa. Paitsi. Vauva tuleekin reilusti etuajassa ja isä on työmatkalla todella kaukana, ei ihan Euroopassa. Ja vaikka kaikki ymmärtävät ja tukevat uutta isää, niin mites kun neuvotellaan vähän isompaa kauppaa kuin paria miljoonaa? Lennotkaan korona aikana eivät ihan niin vain toimi.
Että oikein parin miljoonan kauppaa? :)
Mies pisti sinut sitten kuitenkin julkiseen sairaalaan? Kyllä on taas crayonilla väritettyä tarinaa, jösses.
A) mistä päättelet, että puhun itsestäni?
B) kaksi miljoonaa on aika pikkuraha yrityskaupoissa (oletitko, että olisi oma firma? Suomessa on paljon julkisesti ja yksityisesti omistettuja yrityksiä, jotka tarvitsevat mm. talousosaajien ja lakiasiantuntijouden sekä it-ammattilaisten apua)
C) suomalainen hyvämaineinen sairaala on erinomainen vaihtoehto
Täällä on mainittu yksityissairaalassa synnyttäminen jo useita kertoja. Voisiko joku jo vihdoin valaista mitä nämä sairaalat ovat ja missä.
(En usko että niitä on olemassa)
Joku esitti aiemmin, että julkinen terveydenhoito Suomessa itse asiassa olisikin jotain armeliaisuutta köyhille. Siis hyväntekeväisyyttä. No, se voisi selittää alan mahdollisesti pienet palkat. Vain rikkailla on varaa saada huonoa palkkaa...
- ohis
Vierailija kirjoitti:
Täällä on mainittu yksityissairaalassa synnyttäminen jo useita kertoja. Voisiko joku jo vihdoin valaista mitä nämä sairaalat ovat ja missä.
(En usko että niitä on olemassa)
Minun kohdallani ulkomailla. Sain toivomani sektion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi toki tosi kiva hoitaa vaikka yhtä tai kahta perhettä niin että olisi aikaa käyttää jotain muuta logiikkaa kun sitä että ohjaukset annetaan nopeasti, ja autetaan vain siinä missä on ihan pakko. Mutta kun niitä perheitä on hoidettavana se lähemmäs 10 niin siinä ei paljon muuta logiikkaa ehdi käyttää.
Valitukset kannattaa sen osalta osoittaa sinne taholle joka päättää resursseista.
Oletko itse yrittänyt tehdä työolosuhteillesi jotain? Vai vaan alistut kiltisti?
No en ole kyllä yrittänyt palkata itselle lisää työkavereita kun ei omat taloudelliset rahkeet sellaiseen riitä.
En myöskään pysty houkuttelemaan lisää työvoimaa maksamalla heille asiallista palkkaa, koska minulla ei ikävä kyllä ole sellaiseenkaan varoja.
Kovasti on kyllä koitettu tässä viimeisen vuoden aikana tuoda kätilökunnan suunnalta näitä asioita ilmi ja julkisuuteen, jos olet sattunut mediaa seuraamaan. Osa meistä on luovuttanut ja lähtenyt, mikä tietysti lisää ongelmia entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vasta riemukasta on, kun se oma vauva vetää sitä huutokonserttia niin, ettei itse saa nukuttua ja huoneen toinen äiti mulkoilee murhaavasti. Hiljaisen vauvan äiti saa nukuttua kotiuduttuaan, itse en.
Vain Suomessa hoidetaan asiat mulkoilemalla. Huoh. Miten tuollainen ihminen voi lisääntyä? Olisi kannattanut sen toisen äidin kannustaen sanoa että vauvat itkevät, mutta kyllä se siitä rauhoittuu eli ihan normaalia.
Pata kattilaa soimaa. Itse valitatte ettei hoitajat kuiskaa yöllä ja kehtaavat vielä valotkin laittaa päälle.
En ole koskaan synnyttänyt, mutta olen ollut osastohoidossa ja yöllä hoitajat ovat kuiskailleet sekä hoitaneet oikein hyvin. Valoillakaan ei ole räiskitty silmiin, mutta ikävää jos synnytysosastolla asiat ovat toisin.
Ei sinne tarvitse jäädä. Voi lähteä kotiin.
Se imetyshysteria on jotain hirveää...Synnytin usean päivän käynnistelyn jälkeen sektiolla. Hg oli 70 ja olin aika kanttu vei. Hyväkuntoisena jaksoin käydä vessassa itse ja olla muutenkin omatoiminen, mutta imetys ei onnistunut. Osa hoitajista oli ihania, mutta muutamat kävivät vuprotellen runnommassa minua kovakouraisesti , jotta imetys lähtisi käyntiin. Pahin tokaisi, että vika on äidin korvien välissä jos imetys ei onnistu. Sillä verenhukalla ja väsymyksellähän ei varmaan ollut mitään tekemistä asian kanssa...
Imetysongelmien takia en meinannut päästä osastolta, vaikka kaikki muu sujui hyvin. Lopulta eräs järkevä hoitaja sanoi, ettei sen takia ole mitään järkeä pitää osastolla, kun muuten kaikki on hyvin, ja pääsimme kotiin.
Vakaa aikomukseni oli imettää, mutta väsynyt kroppa ei vaan tuottanut tarpeeksi maitoa isolle lapselle. Oli järkyttävää, että miten iso numero ja härdelli imetyksestä tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsytti, kun ruoka piti aina hakee itse pitkän käytävän päästä. Vasta synnyttänyt äiti ei kovin nopeasti kävele! No se vauva on pakko ottaa mukaan, kun hankalan kävelyn takia ruoan haku kestää puol tuntia. Sitten on kiva kävellä takas huoneeseen se tarjotin vauvan kanssa työnnettävässä vauvan sängyssä, kun mulla ei sattuneesta syystä ole kuin kaksi kättä. Eikö ees synnyttäneelle voi tuoda sitä ruokaa!!!
Kaikilla muilla osastoilla sairaalassa ruokatarjotin tuodaan huoneeseen, mutta ei synnärillä.
Niinpä. Miksi maailman tärkeimmän asian tehneelle ei voida tuoda ruokaa sängyn viereen niin kuin muille? Aivan sairasta. Tämä johtuu selvästi siitä että me naiset olemme aivan arvottomia. Ei siinä kohtaa tarvita mitään kuntoutusta!
Oma mies oli pari päivää sairaalassa katkenneen sormen vuoksi. Hänelle tuotiin kaikki ruoat sängyn viereen ja tarjotin haettiin pois ja muutenkin passasivat minkä kerkesivät ja sanoilla verorahoilla ne hoitajat on sielläkin.
Esikoisen synnyttyä minua huimasi aivan hirveästi enkä päässyt vessaan ilman talutusapua. Kun tuli ruokatarjottimen hakuaika en pystynyt sitä hakemaan kun olisi pitänyt kävellä seinästä kiinni pitäen, nojaten. Soitin hoitajan joka kivahti että se pitää itse hakea, tämä ei ole hotelli ja meinasi kävellä pois. Sanoin että en pääse edes vessaan yksin. Vierustoveri sanoi että hoitaja taluttaa minut vessaan. No hoitaja haki tarjottimen ja jopa pyytämättä pois mutta aivan naurettavaahan tuo on. Synnyttäneelle riittää liikunnaksi se vessaan kävely. Huimaus loppui pian kun veri alkoi vahvistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairaalan pitäisi olla hotelli?
Ei sen mikään hotelli tarvitse olla, mutta ei sen tarvitsisi olla niin kamalakaan. Ja ärsyttää hoitajat, jotka ei viitsi edes yöllä puhua ja toimia hiljaa kun toiset yrittää nukkua vieressä, vaan hääräävät ja kailottavat normaaliin tapaan.
Saat puoli-ilmaista hoitoa ja jaksat uikuttaa. Synnytys on Suomessa halpaa. Mene yksityissairaalaan ja ota oma huone jos luksusta kaipaat ja valoja säätää. Tuolla nyt ei vietetä keskimäärin kuin 2 vuorokautta muutenkaan. Jos sinua häiritsee hoitajien puhu yöllä niin miten tulet sietämään vauvan itkua?
Tämä on juuri se neuvostokansalaisen asenne, mikä osalla suomalaisista on syvällä sisimmässään. Että älä turhaan odota kohteliaisutta, inhimillistä kohtelua tai normaalia ystävällistä käytöstä, sillä saathan yhteiskunnan puolesta lähes ilmaiseksi synnyttää! Jos haluta synnyttäjänä normaalia käytöstä osaksesi, niin maksa siitä itse yksityissairaalassa. Haloo. Huomaavainen käytös ei maksa mitään. Kyse on asenteesta, jossa ei näköjään ole muutosta tapahtunut vuosikymmenien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(En usko että niitä on olemassa)Minun kohdallani ulkomailla. Sain toivomani sektion.
No ei ole kyllä varteenotettava vaihtoehto tavalliselle tallaajalle. Ulkomailla asuville tietysti ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairaalan pitäisi olla hotelli?
Ei sen mikään hotelli tarvitse olla, mutta ei sen tarvitsisi olla niin kamalakaan. Ja ärsyttää hoitajat, jotka ei viitsi edes yöllä puhua ja toimia hiljaa kun toiset yrittää nukkua vieressä, vaan hääräävät ja kailottavat normaaliin tapaan.
Saat puoli-ilmaista hoitoa ja jaksat uikuttaa. Synnytys on Suomessa halpaa. Mene yksityissairaalaan ja ota oma huone jos luksusta kaipaat ja valoja säätää. Tuolla nyt ei vietetä keskimäärin kuin 2 vuorokautta muutenkaan. Jos sinua häiritsee hoitajien puhu yöllä niin miten tulet sietämään vauvan itkua?
Me kaikki maksamme veroja jotta esim sairaalamaksu on kohdalle osuessaan kohtuullinen. Myös sinulle. Miksi verovaroja käytetään jotta hoito olisi mahdollisimman huonoa ja alentavaa? Eikö se ole verovarojen väärinkäyttöä? Henkilökunta on siellä palkkatyössä hoitamassa ihmisiä jotka ovat haavoittuvimmillaan ja heikoimmillaan. Mikä moraali ohjaa heitä kohtelemaan juuri tälläisiä mahdollisimman huonosti?
Miksi muilla kuin synnyttäneiden osastoilla henkilökunta toimii yöaikaan hiljaa? Miksi synnyttäneen ei anneta nukkua edes sitä aikaa mitä vauva on hiljaa? Miksi synnyttäneen unentarvetta pitää halveksia? Vauvat itkevät yöllä mutta kiitos metsänkeijun tai jonkun omassa kotona ei tarvitse kuunnella tolloja hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(En usko että niitä on olemassa)Minun kohdallani ulkomailla. Sain toivomani sektion.
No ei ole kyllä varteenotettava vaihtoehto tavalliselle tallaajalle. Ulkomailla asuville tietysti ok.
En sano enempää, mutta en jaksanut alkaa kinata synnytyspelostani. Olen onnekas, oli mahdollisuus tähän.
Viime kerralla sain olla yksin huoneessa koko ajan, mutta ei se juuri helpottanut, koska vauva laitettiin johtoihin ja laitteisiin kiinni ja se laite piippasi jatkuvasti. Ja hoitajat ja labrahoitajat kävivät huoneessa vähän väliä yötä päivää. Ei tullut pahemmin nukuttua. Oli niin tummat silmänaluset unen puutteesta, että hoitajakin kommentoi sitä. Mulla on useampi lapsi mutta yksi hoitaja kohteli kuin en tietäisi mistään mitään. Yritti päteä joka asiassa. Muut hoitajat olivat ok/hyviä. Kyllä se sairaalassa oleminen on täyttä kidutusta nukkumattomuuden takia ja jos on inhottavaa henkilökuntaa. Onneksi päästiin muutaman päivän jälkeen pois. Kotona olo on ruhtinaallista ja kuin taivas sairaalassa olon jälkeen, vaikka vauvan lisäksi on muutkin lapset hoidettavina.
Tällä hetkellä Ruotsissa tai varsinkin Suur-Tukholman alueella on kätilöpula ja siksi synnyttämään ei aina pääse minne haluaa, mutta kun minä joitakin vuosia sitten synnytin Tukhomassa, niin olin onnesta soikeana, kun pääsi suoraan synnytyssaliin ja synnytyksen jälkeen potilashotellin synnyttäneiden kerrokseen. Ei mitään jaettuja huoneita tai pulaa yksityisyydestä. Oli ihanaa, kun sai heti olla perheenä rauhassa omassa huoneessa oman kylpyhuoneen kera ja toipua omissa oloissa mies apuna. Tunsi olonsa arvostetuksi eikä kohdeltu kuin karjaa.