Miten te muut pätkätyöläiset jaksatte ilman lomia?
Varsinkin ilman kesälomaa? Mulla on ollut oikea kesäloma tasan yhden kerran, vuonna 2013. Mitään joulu- tai ttalvilomiakaan ei luonnollisesti ole ja jos joku vapaa pätkä jää sopimusten väliin, niin silloinkaan ei osaa nauttia, vaan stressaa työttömyyttään. Olen ihan loppu.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 9 vuotta samassa paikassa sijaisena ja edelleen lomien pitäminen on vaikeaa. Tänä vuonna en ole ollut päivääkään lomalla. Olen koko joulunajankin töissä, kun työkaverini sai kolmen viikon joululoman. Kesällä en ollut päivääkään lomalla. Sopimukset menee niin, että seuraava alkaa aina heti seuraavasta päivästä. Jos jäisin työttömäksi, paikka menisi jollekin muulle.
Olen aika uupunut tähän tilanteeseen.
Siis miten toi on edes mahdillista? Eikö sulle joka pätkästä yhdeksän vuoden aikana ole kuitenkin kertynyt lomaa? Oletko ottanut aina rahana pätkän lopussa? Oletko ikinä keskustellut asiasta esimiehesi kanssa?
Tietysti kertyy lomaa, mutta jos on jonkun sijaisena (kesällä usein ollaan), niin silloin ei tietenkään voi lomaa pitää. Ja yleensä käytäntönä on se, että määräaikaisille lomat maksetaan lopputilissä rahana eikä niitä anneta vapaina kuin yksittäisiä päiviä pitkin hampain.
Ap
Niin, ne lomat maksetaan rahana. Niillä rahoikla voit sitten viettää lomaa työpätkien välissä.
Niin just. Viikko tai kaksi helmikuussa on ihan riittävä määrä lomaa ihmiselle.
Riippuu vähän millaista pätkää tekee ja mitä hommia? Kaverini ainakin osaa ottaa liiton päivillä olon lomana. Kesät vääntää asfalttia ja talvet liiton masseilla. Kesälomallahan tuokaan kaveri ei kyllä ole koskaan, mutta talviloma on useamman kuukauden mittainen.
Miksi työttömyys ressaa? Onko liikaa taloudellisia velvollisuuksia. Omasta mielestä ihminen ei ole työtä varten vaan työ ihmistä, että jos se alkaa tuoda negatiivisuutta elämään niin sopii miettiä kannattaako tehdä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 9 vuotta samassa paikassa sijaisena ja edelleen lomien pitäminen on vaikeaa. Tänä vuonna en ole ollut päivääkään lomalla. Olen koko joulunajankin töissä, kun työkaverini sai kolmen viikon joululoman. Kesällä en ollut päivääkään lomalla. Sopimukset menee niin, että seuraava alkaa aina heti seuraavasta päivästä. Jos jäisin työttömäksi, paikka menisi jollekin muulle.
Seuraava sopimus alkaa heti seuraavasta päivästä? Eli jos sulla päättyy sopimus vaikkapa 20.12., seuraava alkaa 21.12.? Sopimus on silloin yhdenjaksoinen ja sulle kuuluu lomat siinä missä vakituisillekin. Jos sulle on tehty tuota 9 vuotta, niin se on jo laitonta pitää määräaikaisena.
Miksi olisi laitonta? Ensin Helenan kesäloma, sitten äitiys- ja perhevapaa, sitten hoitovapaa, Marjatan sairausloma, Essin, Ilmin ja Annen kesäloma, Marjatan sairausloma... jne. Lomat maksetaan rahana, mutta sitä ap ei hoksaa, että saa enemmän rahaa tillille kuin vakituiset.
Tosin fiksu työnantaja katkaisee määräaikaiset työsuhteet kerran vuodessa vähintään 2 viikoksi, silloin ei tule kuvitelmaa siitä, että sijaistarve on jatkuva.
Tosi fiksu työntekijä ei suostu kusetettavaksi.
Kun tarve työntekijälle on vakituinen, niin sillä ei ole merkitystä kenen pätkää kukakin milloinkin tekee.
Juridisesti on, koska työnantaja ei voi ennustaa, että Marjatan sairausloma jatkuu tai että Helena saa toisen lapsen. Se on totta, että samaa sijaista ei kannata palkata määräaikaisiin työsuhteisiin peräkkäin, vaan joku toinen palkataan juuri sopivasti siten, että ensimmäisen määräaikainen sopimus ei ehdi päättymään eikä tämä siten voi vaatia, että juuri hänen sopimustaan tule jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraava sopimus alkaa heti seuraavasta päivästä? Eli jos sulla päättyy sopimus vaikkapa 20.12., seuraava alkaa 21.12.? Sopimus on silloin yhdenjaksoinen ja sulle kuuluu lomat siinä missä vakituisillekin. Jos sulle on tehty tuota 9 vuotta, niin se on jo laitonta pitää määräaikaisena.
Miksi olisi laitonta? Ensin Helenan kesäloma, sitten äitiys- ja perhevapaa, sitten hoitovapaa, Marjatan sairausloma, Essin, Ilmin ja Annen kesäloma, Marjatan sairausloma... jne. Lomat maksetaan rahana, mutta sitä ap ei hoksaa, että saa enemmän rahaa tillille kuin vakituiset.
Tosin fiksu työnantaja katkaisee määräaikaiset työsuhteet kerran vuodessa vähintään 2 viikoksi, silloin ei tule kuvitelmaa siitä, että sijaistarve on jatkuva.
Kun tarve työntekijälle on vakituinen, niin sillä ei ole merkitystä kenen pätkää kukakin milloinkin tekee.
Meillä oli ennen niin, että pyrittiin järjestämään vakisijaisille työsopimukset niin, että väliin ei tullut katkoja. Sitten joku keksi, että siellä tarvitaan vakituisesti joku sijaistamaan ja nosti äläkän. Tästä pomo oppi, että kesälomat on kaikilla kesä-heinäkuussa ja sijaisia silloin7 kpl ja ne kaikki tulee talon ulkopuolelta, ei ainuttakaan vakituista. Näin saadaan osoitettua, että meillä ei tarvita jatkuvasti sijaisia, ainoastaan kesällä pitää olla monta.
Laita lomarahat säästöön ja sovi että pätkätyö voi kestää esim kesäkuun loppuun ja elokuun alusta teet taas töitä. Pitää sopia asioista, jos vaan voi.
Hyvin!
Tehny 1,5v keikkatyötä täysin tunnein. Pidän loman just silloin kun haluan. Ei tarvi muitten lomia kysellä eikä kenenkään kans neuvotella. Voi myös vastaanottamiani työvuoroja fiksailemalla järjestää viikon vapaan mihin vaan.
Olin heinäkuun 17. - koko elokuun lomalla. Mahtavaa. Tonni oli säästöjä lomaan, tonnin veronpalautukset ja työkkäriltä korvaus "työttömyys" eli loma-ajan päiviltä.
Parasta ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan ns. lomaa (=työttömyys) työsuhteiden väliin. Ja sitten olen vähän muokannut ajattelua siihen suuntaan että olen vapaa ihminen, koska eipä nuo vakkaritkaan kauheen tyytyväisiltä kuulosta.
Niin tämä.
Rakennan itse itselleni työvuorolistat keikoilla ihan omaehtoisesti työvoimapula-alalla. Vakkarit kärvistelee työvelvoitteissa ja lomakielloissaan. Työnantaja sanelee kaiken niin kuin avioliitossa. Itse olen vapaa etsimään työvuoroni mistä haluan. loma on silloin ja niin pitkään kuin haluan.
Välttelen työsuhteellisia sijaisuuspätkiä. Ainoa hyöty niissä on työterveydenhuolto. Muuten kaikki on nyt keikkalaisena paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan ns. lomaa (=työttömyys) työsuhteiden väliin. Ja sitten olen vähän muokannut ajattelua siihen suuntaan että olen vapaa ihminen, koska eipä nuo vakkaritkaan kauheen tyytyväisiltä kuulosta.
Mikä monelle näyttäytyy työn ja toimeentulon epävamuutena sijais ja keikkatyössä, niin mulle sama asia näyttäytyy työnantaja kahleettomana vapautena.
Saan päättää millon teen vuoroja ja milloin en. Hyvin jaksan ja tää onkin ainoa tapa millä tykkään tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitoalalla pätkätöissä ja pidän kyllä lomia. Sijaisuuden loputtua soitan rekryyn, että olen käytettävissä esimerkiksi kuukauden päästä. Saan jo yleensä sen puhelun aikana uuden sijaisuuden, joka alkaa silloin kun itse haluan. Sitten voi lomailla hyvällä omalla tunnolla. Toki varmaan monella muulla alalla ei voi näin tehdä. Olen ollut vakituisessa työpaikassa, mutta en aio koskaan enää hakea vakkaripaikkaa.
Teen sosiaalialan laitossektorilla ihan samaa jo kolmatta vuotta putkeen!
Työkkärin suojaosa korotus 500/kk teki hommasta vielä mukavampaa. Lomakuukausina tein vaan pari työvuoroa jotta sai ton 500 ja päälle täydet tuet.
Minulla on ollut elämäni aikana 2 kertaa oikea kesäloma. Olen nyt 43 vuotias. Pätkätyöt ei sinänsä ole haitanneet, sillä niitä on riittänyt. Välillä olen ollut muutaman viikon työttömänä ja elänyt säästöillä. Kyllä pätkätyöläinenkin tarvitsee hengähdystauon töistä.
Jos kerran vuosia ollut pätkää heti pätkän jälkeen niin luulis niitä töitä löytyvän vaikka pitäisit kerran vuodessa sen kuukauden lomaa. Se on ihan sitä mihin ihminen itse suostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystukea vaan työttömille päiville, paljon enempää en jaksa stressata itse...
Työttömyysjakso on ollut lyhimmillään 2 viikkoa ja siltä ajalta ei saa mitään, koska omavastuu ja lopputili. Ja sit taas mennään..
Ap
No saathan sinä lomarahat joka tilissä. Ja eikös pätkätöissäkin kerry lomaa.
Monet työnantajat antaa ne mieluummin vapaina, siis lomana, kuin maksavat ne rahassa.
Ja tarkoittaako ap nyt pätkätöitä vaiko määräaikaisia työsuhteita?