Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut pätkätyöläiset jaksatte ilman lomia?

Vierailija
25.12.2021 |

Varsinkin ilman kesälomaa? Mulla on ollut oikea kesäloma tasan yhden kerran, vuonna 2013. Mitään joulu- tai ttalvilomiakaan ei luonnollisesti ole ja jos joku vapaa pätkä jää sopimusten väliin, niin silloinkaan ei osaa nauttia, vaan stressaa työttömyyttään. Olen ihan loppu.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä lomaa työpaikkojen välissä.

Ei se ole lomaa. En kyllä edes uskaltaisi kieltäytyä työpaikasta.. jos joku työntekijä tarvitaan 1.3. ja sanon voivani aloittaa 1.4., niin siihen otetaan joku muu.

Ap

Miksi se ei ole lomaa? se maksetaan sinulle viimeisen palkan yhteydessä, joten en keksi, miksi se ei olisi lomaa.

Ryhdy yrittäjäksi ja huomaa, miten helppoa ja kivaa on pitää lomaa silloin, kun haluaa. Paitsi jos joku työntekij sairastuu, silloin sinä siirrät lomasi ja menet töihin. Minulla oli viimeksi kesällä yli viikko lomaa vuonna 2002 ja pisin talvella vietetty lomajakso oli 11 vrk. Listalla oli pitempi vapaa, mutta työntekijän lapsi sairastui ja jonkunhan oli työt tehtävä, jotta sai maksettua kotona nuhaisen lapsen kanssa olevan palkan.

Vierailija
22/54 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kesäkaudet töitä ja opiskellut tai ollut työttömänä talvet. Tällä tavalla tunnen itseni ihan hyvin levänneeksi. En todellakaan etsisi uutta työtä heti kausityöni perään ihan jo senkin vuoksi, että työni on fyysistä ja siitä palautumiseen on varattava aikaa.

Kaksi vuotta olin vakituisessa työssä eikä se kuukauden kesäloma ollut minulle riittävä lepo ollenkaan. Koskaan en ole ollut niin väsynyt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 9 vuotta samassa paikassa sijaisena ja edelleen lomien pitäminen on vaikeaa. Tänä vuonna en ole ollut päivääkään lomalla. Olen koko joulunajankin töissä, kun työkaverini sai kolmen viikon joululoman. Kesällä en ollut päivääkään lomalla. Sopimukset menee niin, että seuraava alkaa aina heti seuraavasta päivästä. Jos jäisin työttömäksi, paikka menisi jollekin muulle.

Olen aika uupunut tähän tilanteeseen.

Vierailija
24/54 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota oikein jaksakaan. Lomat maksavat pois, koska ei oikein voi vapaana pitää. Vakituisetkaan.

Vierailija
25/54 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 9 vuotta samassa paikassa sijaisena ja edelleen lomien pitäminen on vaikeaa. Tänä vuonna en ole ollut päivääkään lomalla. Olen koko joulunajankin töissä, kun työkaverini sai kolmen viikon joululoman. Kesällä en ollut päivääkään lomalla. Sopimukset menee niin, että seuraava alkaa aina heti seuraavasta päivästä. Jos jäisin työttömäksi, paikka menisi jollekin muulle.

Siis miten toi on edes mahdillista? Eikö sulle joka pätkästä yhdeksän vuoden aikana ole kuitenkin kertynyt lomaa? Oletko ottanut aina rahana pätkän lopussa? Oletko ikinä keskustellut asiasta esimiehesi kanssa?

Vierailija
26/54 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten toi on edes mahdillista? Eikö sulle joka pätkästä yhdeksän vuoden aikana ole kuitenkin kertynyt lomaa? Oletko ottanut aina rahana pätkän lopussa? Oletko ikinä keskustellut asiasta esimiehesi kanssa?

Tietysti kertyy lomaa, mutta jos on jonkun sijaisena (kesällä usein ollaan), niin silloin ei tietenkään voi lomaa pitää. Ja yleensä käytäntönä on se, että määräaikaisille lomat maksetaan lopputilissä rahana eikä niitä anneta vapaina kuin yksittäisiä päiviä pitkin hampain.

Ap

Vierailija
27/54 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nykyisin sijaisten työsuhteiden välissä 1 - 4 vko sopimukseton kausi, koska näin vältetään oletus siitä, että pitäisi tehdä vakituinen sopimus. Sijaiset valittavat, että miksi ei voi jatkaa Saran perhevapaasijaisena, kun tämä vaihtaa vanhempainvapaalta hoitovapaalle, mutta siihen löytyy aina joku hyvä syy ja sijainen saa lomansa.

Vierailija
28/54 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on terveydenhoitoala niin eikö siellä ole käytännössä täystyöllisyys? Eli muutaman viikon työttömyysjakso voi ”lomana” pätkien välissä? Tai sitten neuvotella aina uuden pätkän alussa että kertyneen lomapäivät pidetään lomana lopussa eikä makseta rahana?

Vierailija
29/54 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kertyy lomaa, mutta ne maksetaan rahana pätkän lopussa. Olen sanonut siitä, mutta tuntuu olevan vaikeaa.

Vierailija
30/54 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nykyisin sijaisten työsuhteiden välissä 1 - 4 vko sopimukseton kausi, koska näin vältetään oletus siitä, että pitäisi tehdä vakituinen sopimus. Sijaiset valittavat, että miksi ei voi jatkaa Saran perhevapaasijaisena, kun tämä vaihtaa vanhempainvapaalta hoitovapaalle, mutta siihen löytyy aina joku hyvä syy ja sijainen saa lomansa.

Työpaikkanne kuulostaa todella ankealta paikalta.

Vierailija
31/54 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kauaa jaksakaan. Entisaikoina pätkätyöllisyys oli ehkä ihan jees, jos sitä kesti vain vaikkapa vuoden ja sitten löysi jotain pysyvämpää. Mutta nykyään pätkätyöllisyys kestää koko elämän. Pitkäaikaispätkätyöllisyys. Ei siihen voi jäädä. Sairastuu vaan.

Parempi jäädä kokonaan pois työelämästä. Pitkäaikaistyöttömyys on parempi. Valitettavasti.

Vierailija
32/54 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on terveydenhoitoala niin eikö siellä ole käytännössä täystyöllisyys? Eli muutaman viikon työttömyysjakso voi ”lomana” pätkien välissä? Tai sitten neuvotella aina uuden pätkän alussa että kertyneen lomapäivät pidetään lomana lopussa eikä makseta rahana?

En mä ainakaan ole hoitoalalla vaan teollisuudessa.

Ap

Vierailija
33/54 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Missä teollisuudessa on noin karmea tilanne? 9 vuotta samassa paikassa pätkissä, oletko ottanut ammattiliittoon yhteyttä asiassa?

Vierailija
34/54 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla että joku suostuu tekemään 9 vuotta töitä pätkissä mutta ilman mitään taukoja? Eikö se nyt ole laitonta jo lähtökohtaisesti/ työsuhde katsotaan toistaisekai voimassaolevaksi?

Vierailija
35/54 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraava sopimus alkaa heti seuraavasta päivästä? Eli jos sulla päättyy sopimus vaikkapa 20.12., seuraava alkaa 21.12.? Sopimus on silloin yhdenjaksoinen ja sulle kuuluu lomat siinä missä vakituisillekin. Jos sulle on tehty tuota 9 vuotta, niin se on jo laitonta pitää määräaikaisena.

Vierailija
36/54 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi suomen kommunistivaltio käyttää sua vaan hyväksi jos et saa edes palkatonta lomaa.     Tiedän paljon loisia ketkä saa koko aika palkallisia vapaita vaikka ei kuulu edes liittoon, yks isko ainakin.  

Vierailija
37/54 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Missä teollisuudessa on noin karmea tilanne? 9 vuotta samassa paikassa pätkissä, oletko ottanut ammattiliittoon yhteyttä asiassa?

Minä en ole ollut 9 vuotta samassa paikassa vaan poukkoillut useammassakin eri paikassa ja joskus on ollut kaksikin työpaikkaa samaan aikaan.

Ap

Vierailija
38/54 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö mä pidän aina lomaa pätkien välissä. Parasta kun saa valita lomiensa pituuden. Tykkään tästä järjestelystä.

Vierailija
39/54 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraava sopimus alkaa heti seuraavasta päivästä? Eli jos sulla päättyy sopimus vaikkapa 20.12., seuraava alkaa 21.12.? Sopimus on silloin yhdenjaksoinen ja sulle kuuluu lomat siinä missä vakituisillekin. Jos sulle on tehty tuota 9 vuotta, niin se on jo laitonta pitää määräaikaisena.

Miksi olisi laitonta? Ensin Helenan kesäloma, sitten äitiys- ja perhevapaa, sitten hoitovapaa, Marjatan sairausloma, Essin, Ilmin ja Annen kesäloma, Marjatan sairausloma... jne. Lomat maksetaan rahana, mutta sitä ap ei hoksaa, että saa enemmän rahaa tillille kuin vakituiset.

Tosin fiksu työnantaja katkaisee määräaikaiset työsuhteet kerran vuodessa vähintään 2 viikoksi, silloin ei tule kuvitelmaa siitä, että sijaistarve on jatkuva.

Vierailija
40/54 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti kertyy lomaa, mutta jos on jonkun sijaisena (kesällä usein ollaan), niin silloin ei tietenkään voi lomaa pitää. Ja yleensä käytäntönä on se, että määräaikaisille lomat maksetaan lopputilissä rahana eikä niitä anneta vapaina kuin yksittäisiä päiviä pitkin hampain.

Ap

Niin, ne lomat maksetaan rahana. Niillä rahoikla voit sitten viettää lomaa työpätkien välissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä