Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjälle tyhjää joulupöydässä

nälkäinenvege
24.12.2021 |

Tultiin sukulaisille syömään jo usempi viikko aikaisemmin sovittua jouluateriaa. Olen ollut kasvissyöjä kohta melkein vuoden ja tein tämän hyvin selväksi ennen kylään tuloa. Pöydässä oli kuitenkin aika ankea näky kasvissyöjälle: rosoli ja perunat olivat oikeastaan ainoa syötävä asia. En ymmärrä miten voidaan kutsua kylään syömään, jos kaikille ruokailioille ei ole mitään tarjolla. Itse toin tuliaisena suklaata ja viiniä, ensijouluna varmaan vain omat ruuat. Ei ihak hirveän hilpeä meininki näin nälkäisenä.

Kommentit (106)

101/106 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegetariaanit ja vegaanit voivat itse tuoda ruokansa mukana. 

Vierailija
102/106 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 53 vuotta sekasyöjä. Syön lihaa, mutta myös ihan tyytyväisenä vege- tai vegaaniruokaa, kalalle olen allerginen. Mutta minut onkin kasvatettu hyvin ja pidän itseäni myös suvaitsevaisena. Jos kutsun kylään ihmisiä, niin tarjoan ilman muuta ruokaa, jota kutsumani ihminen voi syödä. Oli kyse sitten allergiasta tai vakaumuksesta, kyse on toisen ihmisen kunnioittamisesta. Mutta se taittaa valitettavasti olla katoavaa kansanperinnettä, tärkeintä tuntuu olevan olla itse aina oikeassa. Surullista, jos käytöstavat katoavat kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee spektaakkelia syömisistäsi. Otat pöydästä sen mitä syöt. Periaatenirsoilu on eri asia kuin allergiat. Hyvää joulua!

Vierailija
104/106 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli eilen joulupöydässä kolmasosavegetaristeja. Heidän tuomansa kasvisruoka oli meille todella arkista, eli ei tuonut juhla tuntua. Syön siis pääasiassa kasvista arkisin ja kalaa vain joskus, saati sitten kinkkua. Se laski huomattavasti aterian tasoa, ikävä kyllä. Ymmärrän kyllä, että isäntä/emäntä ei ole jaksanut erikseen laittaa jotain erityisannosta kaiken muun hääräämisen keskellä. Joulun laitto on raskasta. Jos on joku ruokavalioinen, hän tuokoon oman spessujuttunsa mukana (ja höysteeksi just rosollit, perunat, salaatti, leivät muut herkut yleisestä pöydästä). 

Vierailija
105/106 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä syömisvouhkotusta. Minä en syö, minä en halua, minä en….. Ihan kuin lapsen kanssa yrittäisi jutella. Ihmisen pitää joskus joustaa oli sitten mukavaa tai ei. Eri asia jos on hengenvaarallinen allergia.

En ole syönyt lihaa 30 vuoteen enkä tule syömään vaikka sinä kuinka kitisisit.

Jos on noin nirso, kannattaa ottaa eväät mukaan. Silloin löytyy sopivaa purtavaa itselle, eikä toisen tarvitse miettiä päätään puhki, mitä toinen voi syödä, ja silti epäonnistua.

Näinpä olen tehnytkin. En edes uskaltaisi syödä sellaista ruokaa jonka on tehnyt joku joka ei tiedä mitä vegaani tarkoittaa. Voisi tulla ikäviä yllätyksiä kuten "ai en minä tiennyt että et sinä voi lampaanrasvaakaan syödä". Hautajaisissa ja muissa juhlissa en yleensä syö vaan syön kotona. Ja sanon aina että minulle ei tarvitse tarjota mitään.

Kerran tosin olin synttäreillä ja siellä oli osattu ostaa vegaaninugetteja minulle. Ehdin ottaa niistä muutaman ennen kuin ne katosi sekasyöjien suihin kun eivät tajunneet että ovat vegaanisia. Eräskin persupoliitikko joka kuuluttaa että hän ei pupunruokaan koske napsi noita nugetteja hyvillä mielin ja kehui hyviksi :D

Eli en jousta sillä se on minun vakaumus ja fiksut ihmiset kunnioittavat toisen vakaumusta.

Sen sijaan en ymmärrä sekasyöjän vakaumusta että joskus ei voi syödä joitakin vegaanisia tuotteita. Esimerkiksi kaupasta ostettua tai itsetehtyä leipää voi syödä vaikka se ei sisällä kuin jauhoa ja öljyä eikä  mitään eläinperäistä. Mutta sen sijaan jos minä leivon leipää niin sitä ei voi syödä koska se on vegaanista. Sama juttu, leivän päälle kyllä käytetään sinistä keijua joka on vegaanista, mutta jos minä leivon kakun jossa on sinistä keijua mutta ei ole munia niin sitä ei voi edes murua maistaa koska se on vegaanista. Minusta tämä ei ole mikään looginen vakaumus vaan ihan suoraa nirsoilua.

Kukaan järkevä ei mitään keijuja käytä.

Näin jankkasi myös eräs minua kiusaava ystäväni. Kummasti kun mies sai sydärin vaihtui voi siniseen keijuun ja kun sen makuun tottui sanottiinkin että voin maku ällöttää.

Miten sydäri ja voin vaihtaminen keijuun liittyy yhteen?

Jotenkin minusta tuntuu että se olet sinä joka et ole tyytyväinen omaan elämääsi. Viikkotolkulla täällä jankkaat vegaaniketjuissa tarttuen eri asioihin ja jankkaat ja jankkaat. Tyylisi tunnistaa jo.

Jos lihansyöjä on onnellinen valitsemallaan tiellä, ei hänen tarvitse tulla näihin vegaanivihaketjuihin letkauttelemaan typeryyksiä.

Et osannut vastata kysymykseen, joten aloit höpistä jotain ihan asian vierestä.

Kuule, sinä voit mennä nyt pois tästä ketjusta, tulosta vaikka Antti Heikkilän kuva seinällesi ja kumarru palvomaan kuvaa.

Aika surullista, että sulla on noin paha olla. Joku todella vaivaa ihmistä, jos noin täytyy mollata muita viestittäjiä kun ei osaa ottaa keskusteluun osaa eikä pysty vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen.

Toivon sulle voimia nyt pyhien ajaksi, mutta hae apua heti kun arki koittaa.

Vierailija
106/106 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Ja jos ap on pelkkä kasvissyöjä, niin tottahan jouluna voi jouluppöydässä ottaa leivän päälle kalaa, lohta, silliä tai kalaa nyt pöydästä löytykään.”

Tää on hyvä 😂 Ei meidän kasvimaalla kasva lohta, silliä eikä mitään muutakaan kalaa.

Mikä edes on ”pelkkä kasvissyöjä”? Tarkoitatko sellaista, joka voi käyttää eläinperäisiä aineksia vaatetuksessaan, kuten nahkaa ja villaa, muttei ravinnokseen ? Vai kenties sellaista, joka ei syö lihaa mutta käyttää muita eläinkunnan tuotteita? Newsflash: se ei ole kasvissyöjä, joka syö myös eläinkunnan tuotteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi